Forfatter |
|
jbdk Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juni 2005
Status: Offline Indlæg: 185
|
Sendt: 24 November 2005 kl. 18:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har et par elskede CD'ere (Nick Cave og Autechre) hvor der af en eller anden grund er kommet nogle små ridser. Disse ridser forhindrer mig i at afspille CD'erne optimalt, så hvad gør jeg ved det? Det hjælper ikke rigtigt at vaske dem med sulfo eller tørre dem af i en mikrofiberklud, da ridserne jo stadig er der.
Kan man overhovedet gøre noget, andet end at investere i nogle nye eksemplarer?
|
Til top |
|
|
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3707
|
Sendt: 24 November 2005 kl. 19:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE=jbdk]
Jeg har et par elskede CD'ere (Nick Cave og Autechre) hvor der af en eller anden grund er kommet nogle små ridser. Disse ridser forhindrer mig i at afspille CD'erne optimalt, så hvad gør jeg ved det? Det hjælper ikke rigtigt at vaske dem med sulfo eller tørre dem af i en mikrofiberklud, da ridserne jo stadig er der.
/QUOTE]
Hej jbdk...
Du kan evt. polere forsigtigt med lidt tandpasta på en blød, fugtig klud! Husk at gøre det (mest) fra midten og udefter...og omvendt.
Prøv dét!
Mvh.
Niels L.
|
Til top |
|
|
rune-nielsen Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1013
|
Sendt: 24 November 2005 kl. 19:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kunne også prøve at brænde cd'erne. Det har jeg selv gjort da en Metallica CD ved en tragisk ulykke fik en stor ridse. Min CD-afspiller ville ikke kendes ved den, men den kunne altså godt brændes i computeren. __________________ Audiovector M3 Avantgarde
Densen
Kimber kabler
Mit Hifi
|
Til top |
|
|
witzel Lukket konto

Ex-mod.!
Bruger siden: 25 April 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5619
|
Sendt: 24 November 2005 kl. 19:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
tub61 Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2003 Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline Indlæg: 1089
|
Sendt: 25 November 2005 kl. 00:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har et par købe CDer med mange og meget store ridser i , som jeg længe har tænkt på at smide ud , måske er der en chance for dem alligevel
Hvad hvis man skriver med en kuglepen på en brændt CD er det også noget der kan reddes  __________________ BOSE lifestyle35 - Rega planer 25 - Rega Riia
Sennheiser HD650 - Sudgen Headmaster
Denon DCD3560 - Naim NAP140 , Naim NAC72
Audia flight 2 INT + CD 2 - VA Beethoven BG + Velodyne DD12
|
Til top |
|
|
walin Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 530
|
Sendt: 25 November 2005 kl. 11:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
rune-nielsen skrev:
Du kunne også prøve at brænde cd'erne. Det har jeg selv gjort da en Metallica CD ved en tragisk ulykke fik en stor ridse. Min CD-afspiller ville ikke kendes ved den, men den kunne altså godt brændes i computeren. |
|
|
..Hvis Computeren ikke kan klare det så brænd CD'en i brændeovnen (sorry) - nå nej, det forurener, så det må man ikke.
Men hvis den brændte CD er med Smokey" eller BAAL, så går af det sig selv. Det kan også klares med "Earth Wind and Fire" CD'er 
(beklager -jeg kunne ikke dy mig)
Med hensyn til tandpasta, så ville jeg nok passe lidt på, det kan godt slibe for meget (specielt Mac's). Brasso, Silvo (Slipol) mv. er nok bedre, men hvis ridsen er dyb, så er det nok en kombination af lidt grovere slibning (fx. MAC's) efterfulgt af mere polerende slibning. __________________ - Klaus -
Island s are where the Sea ends.
|
Til top |
|
|
dytti Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 495
|
Sendt: 25 November 2005 kl. 12:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Witzel>> Fedt link. (det er kun 4 km fra hvor jeg bor  ) __________________ Må vellyden dale over jer
|
Til top |
|
|
jbdk Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juni 2005
Status: Offline Indlæg: 185
|
Sendt: 25 November 2005 kl. 12:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmmm, 30kr. inkl. forsendelse - ikke så dyrt endda!
|
Til top |
|
|
kontrast Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 13 Juni 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 558
|
Sendt: 25 November 2005 kl. 12:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der findes specialprodukter til dit problem. At brænde en kopi er ikke så godt, lydkvaliteten er meget ringere end originalen.
Firmaet W.E.S.T i Irland laver et produkt der hedder TRACKMATE, (Model TM330) som er et "Optical disk repair kit". Har det selv og det virker fint,
det er en slags pudsemiddel i en cremet substans. Kan eksempelvis købes via Expert Radio over hele landet.
|
Til top |
|
|
Juspur Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 18 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 525
|
Sendt: 26 November 2005 kl. 21:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
jbdk skrev:
Jeg har et par elskede CD'ere (Nick Cave og Autechre) hvor der af en eller anden grund er kommet nogle små ridser. Disse ridser forhindrer mig i at afspille CD'erne optimalt, så hvad gør jeg ved det?
|
|
|
En ting, der - for mit vedkommende har virket ved fuldstændigt uigendrivelige cd'ere er at
1) Konvertere dem til WMA (vha Windoms Media Player, opløsning 192 kb/s)
2) Konvertere dem tilbage til WAV (cd-format) vha. www.4musics.com wma>WAV converter (gratis i 15 dage)
Før forsøget bortdømmes, synes jeg du/man bør prøve det. Del gerne erfaringerne med andre.
|
Til top |
|
|
Ascari Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 3328
|
Sendt: 26 November 2005 kl. 22:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
kontrast skrev:
Der findes specialprodukter til dit problem. At brænde en kopi er ikke så godt, lydkvaliteten er meget ringere end originalen.
Firmaet W.E.S.T i Irland laver et produkt der hedder TRACKMATE, (Model TM330) som er et "Optical disk repair kit". Har det selv og det virker fint, det er en slags pudsemiddel i en cremet substans. Kan eksempelvis købes via Expert Radio over hele landet. |
|
|
Ikke hvis han laver en direkte klon af cd'en, det er kun hvis han begynder at konvertere/ komprimere filerne at lyden bliver dårligere.
|
Til top |
|
|
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
Sendt: 27 November 2005 kl. 14:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er kun een vej at gå, "hifi-mæssigt": Smid CD-pladerne ud og pas så bedre på de nye! 
Ingen af mine CD-plader har så meget som en mikroskopisk ridse; finder du en med ridser, så tag den med hjem!
En CD-plade fik dog en smule "øf" på sig fra et overopsmurt CD-drev; i skraldespanden med den! (Heldigvis var det en "nice-price")
Slibemidler og CD-rens med teflon kan redde en CD-plade, men rigtigt "hifi-agtigt", det bliver det aldrig!
|
Til top |
|
|