Forfatter |
|
greg Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 337
|
Sendt: 25 November 2005 kl. 13:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa,
Jeg havde lige en lille snak med en kammerat omkring "kvaliteten" af exempelvis Kiss' DVD afspillere/multimedie produkter.
Snakken gik på, at han havde læst et sted, at Kiss' produkter led lidt
af dårlig lyd. Jeg mente så, at så længe man kører rent digitalt ud, så
kan Kiss' produkter vel ikke
være dårligere end så mange andre mærker (vel næsten uanset pris?), for
så længe det bare er 1'er og 0'er der blæser ud af afspilleren, så er
det vel i næste led, altså forstærkeren, at selve D/A konverteringen
foregår, og derfor dér problemet kan opstå?
Jeg er selvfølgelig godt klar over at en afspiller kan være så billig,
at den rent funktionalt kører skidt (op-og-ned i hastighed, og
hvad-ved-jeg...), men så længe vi taler et direkte digitalt signal ud,
så kan der vel ikke være tale om god eller dårlig. Tager jeg fejl?
/Greg
|
Til top |
|
|
FrederikSchack Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 167
|
Sendt: 25 November 2005 kl. 14:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det ville jeg også umiddelbart mene. Det eneste er at en TOS-link er envejskommunikation, hvilket betyder at der ikke sker fejlkorrektion af signalet. Jeg tror dog at kvalitetstabet er ekstremt minimalt.
__________________ Panasonic SA XR-55, Arcam CD 72, Snell C IV, JBL S38, JBL Center
"There is beauty in everything, but not everyone sees it" Confucius
|
Til top |
|
|
Kaizers Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 487
|
Sendt: 28 November 2005 kl. 21:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja lidt desværre.. Dete r korrekt at en cd/dvd ikek er andet end1-taller og nuller. Problemet er at selv bedre afspillere ikke altid får alt informationen ud af cd'en. resten af den er derfor korrektion, som afspilleren selv regner ud og putter ind så signalet ikke bliver afbrudt.
Alt efter hvilken afspiller det er kan der være forskel på hvor meget den bruger på autokorrektion og hvor meget på selve signalet.
kender ikke dirkete hvordan det ser ud for Kiss..
|
Til top |
|
|
Sir Round Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 349
|
Sendt: 29 November 2005 kl. 10:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
greg skrev:
for
så længe det bare er 1'er og 0'er der blæser ud af afspilleren, så er
det vel i næste led, altså forstærkeren, at selve D/A konverteringen
foregår, og derfor dér problemet kan opstå?
|
|
|
Problemet er at hvis afspilleren ikke er særlig præsis, så kan forstærkeren
ikke være sikker på hvornår et nyt 0 eller 1 starter.
Hvis f.eks. afspilleren sender 011, men det første 1 bliver sendt lidt for sent, så
kan forstærkeren forveksle det med 001.
|
Til top |
|
|
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
Sendt: 29 November 2005 kl. 10:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sir Round skrev:
greg skrev:
for så længe det bare er 1'er og 0'er der blæser ud af afspilleren, så er det vel i næste led, altså forstærkeren, at selve D/A konverteringen foregår, og derfor dér problemet kan opstå?
|
|
|
Problemet er at hvis afspilleren ikke er særlig præsis, så kan forstærkeren ikke være sikker på hvornår et nyt 0 eller 1 starter. Hvis f.eks. afspilleren sender 011, men det første 1 bliver sendt lidt for sent, så kan forstærkeren forveksle det med 001. |
|
|
Hvis der er store jitterfejl, med decideret fejllæsning af bits i converteren grundet tidsfejl, så vil du høre nogle knæk i lyden jævnligt, som et kraftigt knæk på en LP. Knækket kommer når den bit der fejllæses er MSB (most significant bit).
Jeg har oplevet det i forbindelse med dårlige kabler ved en installation i et studie. Et støvkorn som har forvildet sig ind i en Toslink connector, kan lave meget ravage. Forkert dimensionerede coax-kabler kan lave noget lignende, med ekko og dropouts.
Et CD-drev er ikke det bedste når man skal have alle bits aflæst korrekt. Så brug hellere softwaren EAC, og rip alle bits sikkert til din harddisk, og afspil herfra.
Du vil nok blive chockeret i mange tilfælde, over de fejlmeldinger EAC giver, om CD'ens kvalitet.
EDIT: Min billige DVD-afspiller læser alm. CD så dårligt, at den ikke altid kan se om der er preemphasis på signalet eller ej. Resultatet er at diskanten dæmpes kraftigt midt i et nummer. Den overholder altså helt klart ikke Redbook-standarden for aflæsning af CD'er. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
Til top |
|
|
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
Sendt: 29 November 2005 kl. 10:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sir Round skrev:
Problemet er at hvis afspilleren ikke er særlig præsis, så kan forstærkeren ikke være sikker på hvornår et nyt 0 eller 1 starter. Hvis f.eks. afspilleren sender 011, men det første 1 bliver sendt lidt for sent, så kan forstærkeren forveksle det med 001. |
|
|
Den hopper jeg ikke på. TOSLINK sender dataene i et såkaldt bi-phase mark encoded signal. Det er et signal, hvor man kan sende data på et lederpar, uden at skulle overføre en clock. Selve clocken regenereres fra bi-phase signales. Måden det fungerer på i modtagerenden er, at der sidder en modtagerkreds med en PLL, der låser på bi-phase signalet. Dette kører med en fast frekvens, afhængig af samplefrekvensen. Eks omkring 3MHz. Afhængig af om der skal sendes et 0 eller et 1-tal, vil der mellem en clock cycle være en ekstra "High" eller "Low". Dvs signalet skifter fase. Deraf navnet. Denne måde er meget pålidelig, og der burde ikke være riiko for datatab.
Til gengæld kan der være problemer med jitter, der kan forringe lydkvaliteten. Afhængig af hvilken modtagerkreds der sidder i DAC'en, er den mere eller mindre følsom overfor dette. __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
Til top |
|
|
Sir Round Forum Bruger

|
Sendt: 29 November 2005 kl. 10:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
Sir Round skrev:
|
|
Den hopper jeg ikke på. |
|
|
OK. Jeg er ikke hardware mand. Jeg har blot fået den forklaring af en som påstod han var.
|
Til top |
|
|
Sir Round Forum Bruger

|
Sendt: 29 November 2005 kl. 11:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis jeg har forstået det rigtigt. så er klokken det dobbelte
af datafrekvensen og følgende bliver sent for disse to bitfølger.
clock: 1 2 3 4 5 6
010 er _ _|¯|_|¯ ¯
001 er _ _|¯ ¯|_|¯
Men hvis pulsen mellem 3 og 4 er for lang kan de to bitfølger så
ikke forvekslet?
|
Til top |
|
|
Sir Round Forum Bruger

|
Sendt: 29 November 2005 kl. 12:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Går det ikke galt fordi selv verdens dårligste sender ikke er i nærheden af at være så dårlig?
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 29 November 2005 kl. 12:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Firkantsignaler, som digitalsignaler jo er, kræver i teorien uendelig båndbredde, for at sendes igennem som ægte firkantsignaler.
Et af problemerne er at hvis båndbredden er for ringe, så rundes firkantkurverne så meget af, at timingen går fløjten. Det er vist nogle tråde omkring jitter, hvor der er diagrammer med, så det kan ses hvad der sker. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
Til top |
|
|
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
Sendt: 29 November 2005 kl. 15:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men ingen sender er så ringe, at man risikerer deciderede datatab. Det er trods alt kun ca. 3MHz ved 44.1kHz samplerate og 6MHz ved 96kHz. En almindelig 74HCxx digitalkreds, har ingen problemer ved disse frekvenser. Den klarer snildt 100MHz. __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 29 November 2005 kl. 15:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dårlige kabler eller dårlige CD'er er nok årsagen til det meste.
Hvor mange leverer egentlig en CD tilbage til forhandleren, og siger at den har for mange fejl ? Nok ikke mange - og derfor bliver de næppe bedre.
Selve drevet der læser, må der også stilles krav til.
Eksempelvis er fejlraten på visse harddiske på 2% eller mere, som må returneres til forhandleren. Det opdages nemlig med dårlige sektorer.
Hvordan tester man om et nyt CD-drev er i orden ? Det er svært.
__________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
Til top |
|
|
greg Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 337
|
Sendt: 29 November 2005 kl. 15:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svar allesammen. Det var mere eller mindre de svar jeg forventede.
/Gregers
|
Til top |
|
|