| Forfatter |
|
Pink-Bear Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 557
|
| Sendt: 09 Januar 2006 kl. 12:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej allesammen, og godt nytår
Jeg sad for lidt siden og ville rippe en af mine cd'er ind på computeren, for at se hvordan lydkvaliteten egentlig var. Via audiograbber fandt jeg frem til at rippe via ogg vorbis formatet. Kbps satte jeg helt i top, og begyndte ellers at rippe cd'en. Til min store overraskelse var lyden virkelig god. Sangene lyder fuldstændig som på den originale indspilning. Jeg besøgte diverse computerforummer, for at undersøge formatet ".ogg". Efter lidt læsning kunne jeg nu konkludere, at formatet er en del bedre kvalitetsmæssigt, end .mp3 formatet (fylder også en del mere).
Nu overvejer jeg ivrigt, om man kan udvinde hifi-lyd via computeren? Jeg har en rimelig hurtig computer med gode komponenter, såsom amd 64 soc939 winchester, 2gb kingston dual pc3200, asus a8v deluxe mm. Men mht lydkort, så kører jeg med onboard, for jeg har altid brugt anlægget til musik. Hvis jeg købte et Creative X-fi elite pro pci 24bit lydkort (ca 2100 kr), ville jeg så kunne forbinde det med min thule IA100 (analog etc), og få lyd der er identisk med afspilning via cd-afspiller?
|
| Til top |
|
| |
Pihl Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 977
|
| Sendt: 09 Januar 2006 kl. 12:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej
du burde få fat i det nye high fidelity, der har de en test af tre "lydbokse" som de kalder det, og der er noget der tyder på, at den lyd man kan få ud fra sin pc, kan sammenlignes med en god cd spille __________________ Hilsen Pihl
|
| Til top |
|
| |
Pink-Bear Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Januar 2006 kl. 12:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pihl skrev:
hej du burde få fat i det nye high fidelity, der har de en test af tre "lydbokse" som de kalder det, og der er noget der tyder på, at den lyd man kan få ud fra sin pc, kan sammenlignes med en god cd spille  |
|
|
Du kender ikke fabrikanterne på de såkaldte lydbokse, og prisen?
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
| Sendt: 09 Januar 2006 kl. 13:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
eneste problem ved afspilning fra PC via analog er at nogle lydkort kan give meget uheldige stelstrømme. derfor anbefales det af vælge toslink til DAC. kvalitetsmæssigt kan jeg ikke høre nogen degradering af lyden overhovedet (glæder kun hvis jeg afspiller fra Harddisk) din PC er overkill til lydafspilning  . se evt mit setup mht valg af lydkort! eller en af de mange tråde under HTPC
|
| Til top |
|
| |
Pink-Bear Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Januar 2006 kl. 13:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
kyhn skrev:
eneste problem ved afspilning fra PC via analog er at nogle lydkort kan give meget uheldige stelstrømme. derfor anbefales det af vælge toslink til DAC. kvalitetsmæssigt kan jeg ikke høre nogen degradering af lyden overhovedet (glæder kun hvis jeg afspiller fra Harddisk) din PC er overkill til lydafspilning . se evt mit setup mht valg af lydkort! eller en af de mange tråde under HTPC |
|
|
Nu er jeg ikke lige med når det gælder DA-konverter, udover at det er en konvertering fra digital til analog. Mister man lydkvalitet dér? Hvad er toslink helt præcist? Hvad koster det ekstra, udover et x-fi elite pro 24bit lydkort til 2100,-?
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Januar 2006 kl. 13:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
toslink er optisk overførsel(lysleder) fordelen ved optisk er at du ikke får stelstrømme, da signalet bliver konverteret til lys.
min anbefaling er at droppe det x-fi elite pro 24bit lydkort til 2100 og finde et billigere lydkort med toslink og så bruge de sparede penge på en DAC. Der kan findes gode DAC brugt til 1500-2000Kr.
|
| Til top |
|
| |
Pink-Bear Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Januar 2006 kl. 13:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis vi tog udgangspunkt i det her sæt, til at starte med, hvordan tilsluttes min Thule IA100 så til den DAC? Er det ikke muligt at trække et signalkabel fra min thule og direkte til den DAC, altså er der analog indgange til det?
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Januar 2006 kl. 14:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pink-Bear skrev:
| Hvis vi tog udgangspunkt i det her sæt, til at starte med, hvordan tilsluttes min Thule IA100 så til den DAC? Er det ikke muligt at trække et signalkabel fra min thule og direkte til den DAC, altså er der analog indgange til det? |
|
|
du tilslutter Dac til din Thule med et analog kabel, på x-fi elite pro er der en del på ind og udgange!
|
| Til top |
|
| |
Pink-Bear Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Januar 2006 kl. 14:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
kyhn skrev:
Pink-Bear skrev:
| Hvis vi tog udgangspunkt i det her sæt, til at starte med, hvordan tilsluttes min Thule IA100 så til den DAC? Er det ikke muligt at trække et signalkabel fra min thule og direkte til den DAC, altså er der analog indgange til det? |
|
|
du tilslutter Dac til din Thule med et analog kabel, på x-fi elite pro er der en del på ind og udgange!
|
|
|
Er man nødt til at tilslutte x-fi med de hersens kabler med 2x phonostik i den ene ende, og et jack-stik i den ene ende (hedder de rca-kabler?)?
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Januar 2006 kl. 14:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Pink-Bear Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Januar 2006 kl. 14:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ser meget lækkert ud mht. det lydkort, om det så er noget værd, det ved jeg ikke. Kan man evt. ikke købe lydkortet først, og så handle DAC når jeg har fået skrabet lidt flere penge sammen?
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Januar 2006 kl. 14:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo der er en oplagt ide, måske falder du også over en DAC til billigere penge, eller bliver så glad for kortet at DAC´en er overflødig
|
| Til top |
|
| |
Pink-Bear Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Januar 2006 kl. 14:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
kyhn skrev:
Jo der er en oplagt ide, måske falder du også over en DAC til billigere penge, eller bliver så glad for kortet at DAC´en er overflødig |
|
|
Ja det må jeg se på når den kommer hjem, nu skal jeg først have solgt 1 stk. Nad C350 forstærker.
Forresten kan jeg se, at den Terratec Aureon 7.1 firewire er den som high-fidelity har haft fingrene i i det nyeste blad fra januar 2006. Ihvertfald spotter mine øjne et lille billede i højre hjørne af www.hifi.dk, som minder usandsynligt meget om dette, blot i en anden vinkel...

|
| Til top |
|
| |
SandSand Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 163
|
| Sendt: 09 Januar 2006 kl. 14:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nogen der ved hvilke andre lydkort der bliver anmeldt i det omtalte blad?
Hilsen Martin
|
| Til top |
|
| |
Nightreaver Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 68
|
| Sendt: 09 Januar 2006 kl. 18:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har skrevet et indlæg ( http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=33998) for i par dage siden hvor jeg opdagede en DAC udviklet at nogle entusiaster. Jeg er helt solgt og skal have fat i en. Den koster $199 inkl. både USB og RCA kabel og sendes direkte til Danmark (mener det var ca. $50 i fragt). Det er værd at bruge lidt tid på deres hjemmeside for at læse lidt om produktet.
|
| Til top |
|
| |
Projectorfreak Forum Bruger

Bruger siden: 26 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 124
|
| Sendt: 09 Januar 2006 kl. 23:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil klart anbefale en Squeezebox. Der kommer overraskende god lyd ud af den som standard, og der skulle være mange gode mods, hvis man er til den slags.
|
| Til top |
|
| |
Nightreaver Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 68
|
| Sendt: 10 Januar 2006 kl. 00:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, den er ret fed. Den har masser af brugbare features, dog har jeg lige læst i par reviews der anbefaler på det kraftigste at man køber en ekstern DAC da lydkvaliteten fra den interne ikke er helt i top.
Her er to gode anmeldelser af SqueezeBoxen:
SilentPCReview.com
EnjoyTheMusic.com
Jeg tror hvis man er ude på den bedste lyd og det er et "lydkort" man er ude efter så ville jeg være Stereo Link. Hvis man er ude efter en enhed der kan håndtere og give nem adgang til sin digitale musiksamling så vil jeg gå efter en SqueezeBox, og hvis lydkvaliteten skal være i topklasse, købe en ekstern DAC til den.
|
| Til top |
|
| |