Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 21:22   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: SACD eller ej (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MikkelTv
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 26 Januar 2006 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

Står og skal investere i en ny cd-spiller i 10-15000 og føler jeg står i et dilemma.

I div test af SACD spillere hører man om, hvor meget mere detaljeret lyden er ift. alm cd-lyd.

Mit dilemma består i om jeg skal vælge en spiller med eller uden SACD.

Eks. får Rega Apollo ikke andet end rosende ord med på vejen - men har ikke SACD.

Denon laver en SACD til 6000 (1500AE) - altså ca. det samme som Apolloen, men får tilgengæld ikke megen ros med på vejen

Hvis SACD er fremtiden - er det så ikke dumt at investere penge i en uden?

Andre siger til gengæld at SACD og DVD-audio er på  vej ud igen.

Er meget i tvivl - hvad synes I

Til top Vis MikkelTv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MikkelTv

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 26 Januar 2006 kl. 15:09 | IP-adresse registreret  

MikkelTv skrev:
Andre siger til gengæld at SACD og DVD-audio er på  vej ud igen.

Jeg tror aldrig det rigtigt bliver til noget - vil gå så langt som til at sige, at jeg er sikker på, at det ikke bliver til noget. Der er en del tråde om SACD herinde hvis du søger efter det. Om du skal købe en Apollo ved jeg ikke, men jeg har bestilt en...

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

Analog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 26 Januar 2006 kl. 15:33 | IP-adresse registreret  

Som det står nu, synes jeg ikke, det ser ud som om SACD slår an - eller DVD-Audio. Jeg synes, det er mere nærliggende at se efter en god pladespiller som alternativ til CD. Og se, det er ikke kun den bedre lyd, men også med udbuddet af "software" i tankerne .

Det er muligt, du kommer til at give lidt køb på lydkvaliteten, hvis du vælger en maskine, som ikke er ren CD. Men lyt selv! Bl.a. har Pioneer lavet nogen som sluger alle formater - også nogen, som ligger en del under dit budget. Det behøver ikke at være dyrt at komme til at høre formatet.

Til top Vis Analog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analog

Toolate
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 24 Oktober 2005
Sendt: 26 Januar 2006 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

Alternativt kunne man jo prøve og få fat i en DVD963SA og sende den til AR. Men ellers er jeg med på vognen angående en plov. Jeg ville i hvertfald ikke investere i noget nyt dvd lige nu. Her gælder det nok om have lidt tålmodighed og se hvad der sker. Hvis du ikke vil det analoge med en plov, ja så er der nok kun Regaén tilbage.

Cambridge DAC
Panasonic DMR-EH65
Til top Vis Toolate's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toolate

tnc99
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 26 Januar 2006 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

Din forstærker skærer jo ved 20k
Til top Vis tnc99's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tnc99

henrik j
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2004
Sendt: 26 Januar 2006 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

har selv lige købt en Marantz sa 15 s1.Prøv at lytte til Joe Beards 2 blues cder,(Audioquest)SACD.så burde man være overbevist om formatets fortræffeligheder.Men interessen for god lyd er åbentbart for nedadgående,desværre

keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 26 Januar 2006 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

MikkelTv.

Du kan roligt investere i en SACD afspiller i den prisklasse du taler om. Jeg synes SACD skiver generelt gengiver en mere dynamisk og detaljeret lyd.

Glem alt om hvad anmeldere skriver om de forskellige produkter. Tag en CD album du kender og en SACD version af samme album med i den lokale Hi-Fi forretning, lyt til dem. Det er den bedste måde du kan afgøre om SACD formatet er godt nok eller ej.

Henrik J har fuldstændig ret når han skriver:

"interessen for god lyd er åbentbart for nedadgående,desværre"

Til top Vis keyvan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af keyvan

MikkelTv
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Januar 2006 kl. 00:09 | IP-adresse registreret  

tnc99 skrev:
Din forstærker skærer jo ved 20k

Uddyb meget gerne.

Hvad betyder det i praksis?

Mit Setup

Bond
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 27 Januar 2006 kl. 09:46 | IP-adresse registreret  

henrik j skrev:

har selv lige købt en Marantz sa 15 s1.Prøv at lytte til Joe Beards 2 blues cder,(Audioquest)SACD.så burde man være overbevist om formatets fortræffeligheder.Men interessen for god lyd er åbentbart for nedadgående,desværre

Ja, noget som virklig undre !? ....Hifi-folket har altid skreget på bedre lyd - så får vi et markant bedre lyd-format (SAcd) serveret på et sølvfad, endda til fornuftige penge, CDérne koster det samme, men Hifi-folket siger  ............????

Spørgsmålet er hvor mange, af dem som udtaler sig om SAcd, der reelt har lagt øre til.... og hvorfor er så mange Hifi-interesseret bange for at prøve noget nyt og ikke mindst, tage det til sig, når nu det lyder bedre !?

Bond

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 27 Januar 2006 kl. 10:08 | IP-adresse registreret  

Om det 'bliver til noget' afhænger ret meget af, hvad man forstår ved at blive til noget.

SACD kommer næppe til at slå igennem som masseformat, der erstatter cden - det er i hvert fald ikke inden for nogen overskuelig horisont.

Derimod tror jeg bestemt, at formatet overlever som entusiastalternativ, hvor der udgives klart færre titler end på cd, men til gengæld ofte gode og godt lydende udgivelser.

Jeg er selv meget begejstret for SACD og har over 100 skiver. Uanset hvad er det en god idé at konsultere udvalget af musik først. Hvis man kun vil høre dødsmetal og techno er der ikke meget at komme efter. Se fx www.sa-cd.net hvor man finde brugeranmeldelser af det meste.

Vedrørende køb af cd- versus sacd-afspiller i den prisklasse skal du næsten se den test, der var i Hifi-choice i forrige nummer, hvor de sammenlignede 6-8 afspillere i netop den prisklasse. Og ja...tests er ikke alt, men hvis de er lavet ordentligt kan de da give een et par ideer til, hvad man skal lytte til.

Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

MikkelTv
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Januar 2006 kl. 11:36 | IP-adresse registreret  

At vi mangler pionerer til at lede troppen mod bedre hifi kan vi hurtigt blive enige om.

Er lidt tøvende, da jeg har brændt nallerne een gang før.

Da minidisc kom frem i midten af 90'erne (vel at mærke før cd brænderen) blev formatet spået en gylden fremtid som den nye cd.

Straks fór jeg ud og investerede mine surt opsparede sparepenge (gik kun i gym. den gang og var på SU) i apparat. Brugte de følgende år ligeledes  bunker af peng på minidiscs.

Resultat: Min afspiller er begyndt at virke underlig... og når den snart dør, står jeg tilbage med over 100 minidics lige til skraldespanden. Alle optagelserne kan jeg jo ikke undvære, så en brændeaktion eller udskrivning til nye cd'er er nødvendig.

Pikke ærgeligt

Derfor er jeg lidt påholdende med det nye SACD format og investering det.

Mit Setup

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 28 Januar 2006 kl. 01:49 | IP-adresse registreret  

Toolate skrev:
Hvis du ikke vil det analoge med en plov, ja så er der nok kun Regaén tilbage.

Ihh...dog! Mon?

Niels L.

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Toolate
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 24 Oktober 2005
Sendt: 28 Januar 2006 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:

Toolate skrev:
Hvis du ikke vil det analoge med en plov, ja så er der nok kun Regaén tilbage.

Ihh...dog! Mon?

Niels L.

Og med det mener du.......?

Søren

Cambridge DAC
Panasonic DMR-EH65
Til top Vis Toolate's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toolate

audiofreak
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2005
Sendt: 28 Juni 2006 kl. 18:12 | IP-adresse registreret  

For at bringe denne tråd tilbage på sporet (selv om den er lidt halvgammel):

Absolute Sound testede for et par år siden en række SACD afspillere. Shanling 200 fik en varm anbefaling, Denon's multiafspiller var taber mht. pris/lydgengivelse.

Og lidt tech-stuff:

Hvis man vil forstå hvad forskellen er på SACD, DVD-A og CD, så kig graferne på http://www.digitalaudio.dk/ax24.htm Her ser man en sammenligning af pulse response, frekvensgang og støj for en række teknologier.  

48kHz svarer ca. til CD (som helt præcist er 44.1kHz), 96kHz svarer til DAD og de fleste DVD-A skiver på markedet, 192kHz svarer til de bedste DVD-A skiver (der findes desværre ikke ret mange med denne sample rate), DSD svarer til SACD og DSD128 (som i frekvensresponse diagrammet fejlagtigt hedder DSD) svarer til DSD2 (=DSD med dobbelt samplefrekvens; det findes ikke på nogen plade, men visse avancerede afspillere kan lave dette format ud fra DSD, som jo findes på alle SACD'er). Konklussionen må være at DSD2 er den bedste teknik lige nu.

Jeg tror at den vigtigste af de tre kurver er pulse response. For 48 kHz (som er en smule bedre end CD) kan man se at en transient udtværes relativt meget og ikke mindst kommer der lyd ud af afspilleren før (!) end pulsen overhovedet skulle være gengivet.  Til dem der stædigt holder fast i CD mediet vil jeg bare sige fortsat god fornøjelse med den mudrede gengivelse.

Til top Vis audiofreak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af audiofreak

sshd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 28 Juni 2006 kl. 20:58 | IP-adresse registreret  

keyvan skrev:
Glem alt om hvad anmeldere skriver om de forskellige produkter. Tag en CD album du kender og en SACD version af samme album med i den lokale Hi-Fi forretning, lyt til dem. Det er den bedste måde du kan afgøre om SACD formatet er godt nok eller ej.

Jeg vil lige pointere, at man ikke bare sådan kan lave denne sammenligning og få "sandheden" frem.

Det er indlysene at sammenligne CD og SACD lagene på en SACD hybrid. Desværre er mange skiver lavet således, at man tydeligt kan høre forskel. Det vil sige, at de med vilje har gjort CD laget elendigt.

Man kan heller ikke bare sammenligne en god gammel CD med en SACD. Disse kan være mastered efter forskellige principper. DCC GOLD CD udgaven af Hotel California kan meget vel lyde bedre end SACD udgaven af samme, uden at det siger noget om formatet. (PS: Findes ikke i SACD, kun i DVD-A men kunne ikke lige komme med et bedre eksempel).
Til top Vis sshd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sshd

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 28 Juni 2006 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

Der er ingen tvivl for mig om at SACD er et udemærket medie, hvis musikken ellers er masteret ordentligt (desværre langt fra normen). Men det er jo det samme for SACD og CD.

Jeg ville vælge en maskine med mulighed for afspilling af SACD, fordi:

1. Maskinen bliver ikke ringere til cd af at kunne afspille SACD.
  2. SACD bliver ikke fremtidens format for mængden, men så længe der udgives SACD kan os der har muligheden glæde os over den utvivlsomt bedre lyd formatet tilbyder.

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 28 Juni 2006 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

Frede1977 skrev:

Der er ingen tvivl for mig om at SACD er et udemærket medie, hvis musikken ellers er masteret ordentligt (desværre langt fra normen). Men det er jo det samme for SACD og CD.

Jeg ville vælge en maskine med mulighed for afspilling af SACD, fordi:

1. Maskinen bliver ikke ringere til cd af at kunne afspille SACD.
  2. SACD bliver ikke fremtidens format for mængden, men så længe der udgives SACD kan os der har muligheden glæde os over den utvivlsomt bedre lyd formatet tilbyder.

Fuldstændig enig - har man det, så kan man glæde sig over det. Jeg ville dog ikke lade det være afgørende for valget af ny afspiller, men nærmere tage SACD med som en bonus

hifijan
Lukket konto
Lukket konto
Dobbeltprofil!

Bruger siden: 06 April 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 28 Juni 2006 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

Hej...

Hvis det var mig der skulle købe en CD/SACD for max. kr. 15.000,-      så ville jeg lige holde vejret een måned mere...  - og se lidt nærmere på den helt nye Rega Saturn, storebroren til Rega Apollo, som vist ikke kræver den helt store præsentation, bare se 'Apollo tråden'....

mvh. Jan

Rega Planar 5
Dali Euphonia MS4
Thule Spirit TU150 DAB/FM
Nakamichi LX-5 cass
Denon AVR-3803
Denon DVD-A11
Panasonic NV-HS900
Dali Rear 0.8
Til top Vis hifijan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifijan

Nobody
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2006
Lokalitet: Jylland
Sendt: 28 Juni 2006 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

sshd skrev:
Det vil sige, at de med vilje har gjort CD laget elendigt.

Hvor ved du det fra ?

Om SACD dør er vel et spørgsmål om udbud og efterspørgsel. Køber folk det nok, bliver det jo sikkert ved. Der er jo ingen selskaber der lever af at ikke tjene penge.

Jeg synes at SACD er et godt format. Jeg er vild med multikanal delen af det. Det er lidt mere som at være midt i det hele. Har lige købt de hybriddiskene med Depeche Mode, som er udgivet indtil videre, og glæder mig til resten af deres albums bliver udgivet på SACD. Så for mig er det ikke et dødt format. Håber bare på at andre også vil støtte det. Men der er sikkert mange at kritikerne der har Sony-fobi. Men de forstår jo bare at lave penge, og udvikle. Det må man da tage hatten af for. 

Til top Vis Nobody's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nobody Besøg Nobody's Websted

audiofreak
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2005
Sendt: 28 Juni 2006 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

sshd skrev:
[QUOTE=sshd] Desværre er mange skiver lavet således, at man tydeligt kan høre forskel. Det vil sige, at de med vilje har gjort CD laget elendigt.  

Jeg er enig i, at man ikke umiddelbart kan sammenligne CD'er med CD-laget på SACD'er.

Men påstanden om at man med vilje har lavet CD laget elendigt, tror jeg ikke på. Hvis nogen skulle have et motiv til at gøre dette ville det være Sony, men hvad med alle de andre pladeselskaber? De har næppe underskrevet en kontrakt, der forpligter dem til at gøre det samme.

Alt i alt tror jeg, at det er en vandre-historie, og hvis der nogensinde har været noget om det, gælder det nok kun nogle få demo-discs i formatets barndom.

Jeg har lavet en lille test baseret på Telarc's "The very tall band", som jeg har på både CD og SACD. Masterbåndet er optaget i DSD og der er ingen grund til at tro at Telarc skulle have manipuleret med hverken CD eller SACD. Resultatet var: CD'en havde lidt mere bid og dynamik end CD-laget på SACD'en. Men SACD-laget var klart det bedste. Jeg har lignende oplevelser fra andre skiver.

Forklaringen kan være at det er lidt sværere at aftaste en hybrid disc - der er to lag og måske er det et problem at det øverste lag i hybrid disc'en er halvtransparent (det er det ikke på samme måde på CD'en).

Til top Vis audiofreak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af audiofreak

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes