Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 22:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Separat strømforsyning til XO? clock (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
klitgt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 13 Februar 2006 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

Hej

Er bedt om at sætte en XO clock (fabrikat ligegyldigt for at undgå reklamer her :-)) i en kammerats CD spille.

Den skal have sin egen forsyning i form af en trafo, ensretterbro, rippleudjævningskondnesator i parallel med en lille MKP kondensator, det hele på et lille print, basta.

Må dette print sættes klods op ad hovedtrafoen, en ringkerne?

Må +/- ledningerne, som jeg snor, ligge hvorsomhelst på vejen hen til XO clock printet?

Skal der sættes en lille afkoblingskondensator der hvor +/- ledningerne loddes på printet?

Var det bedre med trafoen i nærheden af hovedtrafoen og bro og det andet henne ved XO printet, så det er vekselstrøm, der løber i det meste af forsyningsledningen?

Håber nogle ved noget om dette , jeg ved bare hvordan man lodder så det ikke går i ged rent kredsløbsmæssigt. Fx. skal man jo sætte clockens out-leding til det rigtige sted osv.

Til top Vis klitgt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klitgt

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 14 Februar 2006 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

klitgt skrev:
Er bedt om at sætte en XO clock (fabrikat ligegyldigt for at undgå reklamer her :-)) i en kammerats CD spille.

Det ville have været smart, da man så vidste, hvor meget afkobling o.a. XOen i sig selv havde.

klitgt skrev:
Den skal have sin egen forsyning i form af en trafo, ensretterbro, rippleudjævningskondnesator i parallel med en lille MKP kondensator, det hele på et lille print, basta.

OK, ikke godt, men åbenbart godt nok . . . ?

klitgt skrev:
Må dette print sættes klods op ad hovedtrafoen, en ringkerne?

Ja, det må det godt, men det kommer også an på, hvor meget afkobling der er på selve XOen.

klitgt skrev:
Må +/- ledningerne, som jeg snor, ligge hvorsomhelst på vejen hen til XO clock printet?

Ja. Snoningen skulle gene eliminere indtrængende støj, men for at være på den sikre side så hold den så langt væk fra trafoerne som muligt.

klitgt skrev:
Skal der sættes en lille afkoblingskondensator der hvor +/- ledningerne loddes på printet?

Hvad sidder der i forvejen? Hvis der intet sidder, så bør der sættes noget. Jeg vil foreslå 10 µF//100nF.

klitgt skrev:
Var det bedre med trafoen i nærheden af hovedtrafoen og bro og det andet henne ved XO printet, så det er vekselstrøm, der løber i det meste af forsyningsledningen?

Egentlig burde det være lige meget, men tingene er ikke altid, som man håber. Jeg ville placere trafo, bro og lytter samlet i nærheden af 220V-indtaget og så få koblet selve XOen godt af, hvis den ikke er det i forvejen. Men der er stadig mulighed for indtrængende støj og brum (det er der altid), så det er muligt, du skal flytte lidt rundt på det.

klitgt skrev:
Håber nogle ved noget om dette , jeg ved bare hvordan man lodder så det ikke går i ged rent kredsløbsmæssigt. Fx. skal man jo sætte clockens out-leding til det rigtige sted osv.

Jeg har ikke selv erfaring med montering af XOer, men mine forslag er udtryk for, hvad jeg ville gøre.

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

klitgt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Februar 2006 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

boholm skrev:
klitgt skrev:

Det ville have været smart, da man så vidste, hvor meget afkobling o.a. XOen i sig selv havde.

Så skidt da, det er en Tentlabs XO2 med hvad fabrikanten selv siger:
The module is fed with a dedicated low noise power supply. The output noise is below 5 nV/Sqrt. Hz (within the critical range of 20 Hz to 100 kHz). That is 30 times more quiet than an average LM317 based voltage regulator! This low noise level contributes to the already low jitter figures of XO.

[QUOTE=klitgt]Den skal have sin egen forsyning i form af en trafo, ensretterbro, rippleudjævningskondnesator i parallel med en lille MKP kondensator, det hele på et lille print, basta.

OK, ikke godt, men åbenbart godt nok . . . ?

Hvorfor ikke godt nok? Iflg. Tentlabs skal den fodres med 10-12V DC fra en regulator, man finder et eller andet sted på CD spillens printkort, der er sikkert en 7812/15 regulator, man kan stjæle fra. Men alle anbefaler, at en separat clock fodres fra sin egen transformator med ensretter og udjævningskondensator. For at være "galvanisk" adskilt fra CD spillens strømforsyning.

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2006 kl. 09:23 | IP-adresse registreret  

Støj !

Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

klitgt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Februar 2006 kl. 10:03 | IP-adresse registreret  

boholm skrev:
Støj !

Jamen hvad skal der så til, hvis du selv skulle fodre en XO Clock?

Thomas P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 19 Februar 2006 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

Hej

Ikke for at reklamere, men vedhæftede link kunne måske hjælpe dig

http://www.trichordresearch.com/clockinstructions.html

mvh

Thomas P

Til top Vis Thomas P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas P

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Februar 2006 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

Jeg vil nu ikke anbefale 78xx-serien, da de støjer for meget.

Jeg vil anbefale at bygge den op diskret, som Elso Kwak har gjort: http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?postid=199928# post199928

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes