Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2026 | 09:12   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Arcam Alpha 5+ problemer :o/ (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jeppe Vinding
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 18 Februar 2006 kl. 00:18 | IP-adresse registreret  

Jeg har en Arcam Alpha 5+ som jeg er rigtig glad for. Den har spillet fint i nogle år, men er begyndt at hakke lidt i det sommetider. Jeg ved ikke om CDM9 løbeværket kan være ved at være slidt op? Måske skal det bare renses?

Hvis det viser sig at der skal en ny afspiller til - hvilke løbeværker har så ry for at være holdbare på lang sigt?

Har haft andre afspillere, men når jeg idag hører andre savner jeg i dén grad den tyngde og volumen og bund i lyden som TDA1541 konverterne har. Måske man så skulle få nogen til at pille dem ud og sætte sammen med et godt og holdbart løbeværk? Eller der findes måske afspillere til en rimelig pris (= under 2000 kr. brugt) med samme lydkarakter?

Takker på forhånd for alle gode råd og kommentarer

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 18 Februar 2006 kl. 00:40 | IP-adresse registreret  

Dine betragtninger omkring TDA1541 kan jeg kun bifalde!

Det bliver mere end svært, at finde en CD-afspiller med den samme dejlige lyd, desværre!

Meeen såfremt at den kun hakker i det i starten af pladen, og kun når afspilleren lige er startet op, så kan en rens og nyopsmørring af drevet gøre underværker! Drevet er vist uopslideligt, min kører 1000 timer om året og har gjort det siden 1994. Men hvert andet år, sårn cirka, får den en gang service!

Jeg anbefaler High-end Musikservice på Skjulhøj Allé i Vanløse (38711114); de ved en del om Arcam og var i tidernes morgen serviceværksted for netop dette mærke!

Hvis den nu bliver dømt ude; så vil jeg foreslå at gå efter endnu en Alpha 5 (+), eller de senere Alpha 8 (SE) og 9, men lyden er altså "bedst" i 5´eren, synes jeg og sikkert også du!

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 18 Februar 2006 kl. 00:51 | IP-adresse registreret  

Jeppe Vinding skrev:

Jeg har en Arcam Alpha 5+ som jeg er rigtig glad for. Den har spillet fint i nogle år, men er begyndt at hakke lidt i det sommetider. Jeg ved ikke om CDM9 løbeværket kan være ved at være slidt op? Måske skal det bare renses?

Hvis det viser sig at der skal en ny afspiller til - hvilke løbeværker har så ry for at være holdbare på lang sigt?

Har haft andre afspillere, men når jeg idag hører andre savner jeg i dén grad den tyngde og volumen og bund i lyden som TDA1541 konverterne har. Måske man så skulle få nogen til at pille dem ud og sætte sammen med et godt og holdbart løbeværk? Eller der findes måske afspillere til en rimelig pris (= under 2000 kr. brugt) med samme lydkarakter?

Takker på forhånd for alle gode råd og kommentarer

Tror ikke du skal være så bange endda. Min har kørt jeg ved ikke hvor mange timer. Den stod af på et tidspunkt og blev så lavet, tror det var strømforsyningen der var røget eller sådan noget, og siden da har den bare kørt og kørt. Men du har ret, det er en dejlig afspiller

Michael

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

Jens Mortensen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Januar 2004
Sendt: 22 Februar 2006 kl. 17:32 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg har selv en Arcam Alpha 5+, som jeg er meget glad for. Drevet var slidt, så det fik jeg skiftet af High End musikservice, idet jeg dog selv skaffede drevet på Internettet. Jeg fik vist dem, hvorfra det kunne skaffes, så nu kan de selv det. Den lyder fint, den er opgraderet med LClock XO3 og nye op-amps, og det kan altså høres. Men enkelte CD'er er den ikke altid vild med at afspille, men det har jeg valgt at leve med, til den skal repareres næste gang, og det ikke er D/A-konverteren, som jeg også har på lager, der skal skiftes. Du kunne overveje at sikre dig de vitale stumper - CDM9-drevet og TDA1541A, på www.donberg.ie.

Med venlig hilsen

Jens

Til top Vis Jens Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens Mortensen

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Februar 2006 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

Jens Mortensen; dit link er guld værd for Alpha 5 audiophiler! 1000 tak!

Og vi taler vel om dette drev: http://www.donberg.ie/descript/c/cdm944.htm til "bare" 60 øvro-dollar!

TDA1541A; den kender alle, men hvilken version er det så? http://www.donberg.ie/descript/t/tda1541a.htm 

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Jens Mortensen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Januar 2004
Sendt: 22 Februar 2006 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Jens Mortensen; dit link er guld værd for Alpha 5 audiophiler! 1000 tak!

Og vi taler vel om dette drev: http://www.donberg.ie/descript/c/cdm944.htm til "bare" 60 øvro-dollar!

TDA1541A; den kender alle, men hvilken version er det så? http://www.donberg.ie/descript/t/tda1541a.htm 

Hej F Christians.

Det er nemlig lige de sider. Drevet er det rigtige, og TDA1541A er standard-versionen, dvs. ikke enkelt eller dobbelt crown - desværre. Men de virker. God fornøjelse . Jeg er glad for at kunne hjælpe.

Med venlig hilsen

Jens

Til top Vis Jens Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens Mortensen

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Februar 2006 kl. 12:12 | IP-adresse registreret  

Min DAC gik i u-du efter ca. 5 år og jeg fik den skiftet ud til en TDA1541A S2 (dobbelt krone?)!

Hold10bøtte for en forskel, eller var jeg bare glad for at få min CD-afspiller hjem igen?!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes