Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. juni 2026 | 00:21   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: 1Terabite (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
urte
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 859
Sendt: 18 Marts 2006 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

Så er dagens beslutning jeg har bestilt en Buffalo Terastation som skal køre RAID 5,så jeg får små 700GB til at ribbe alle mine CD ind på.

Når D-link DSM-520 kommer i Danmark i April,så skal den også tilføjes, det vil give en bedre integration med min Denon AVR 4306. Hvor media delen er meget tung i røven. Det vil også give mig mulighed for at Streame film og så videre.

http://www.dlink.com/products/?sec=1&pid=438

http://www.buffalotech.com/products/product-detail.php?produ ctid=97

Det skal nok blive godt.

Til top Vis urte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af urte
 
lpm76
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 April 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 697
Sendt: 23 Marts 2006 kl. 17:21 | IP-adresse registreret  

Det bliver du sikkert glad for, men jeg synes den Terastation virker meget dyr for et kabinet, 4 250gb harddiske og en raidcontroller. Hvor meget gav du for den?

__________________
Mvh
Lars P. Madsen
Til top Vis lpm76's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lpm76
 
urte
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 859
Sendt: 23 Marts 2006 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

jeg fik den til en god pris. Men den er klart valgt ud fra udseende,at den er så godt som lydløs og at den hacket kan køre som UNPN server. Jeg er ikke Linux specialist men det skal da nok gå. Samtidigt er mine data beskyttet.

 

 

Til top Vis urte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af urte
 
morkaj
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Bornholm
Status: Offline
Indlæg: 260
Sendt: 23 Marts 2006 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

Du skal være opmærksom på at levetiden i den 5 kofiguration vil medføre et temmeligt forøget slid på paritets disken havde der været en mulighed for en spare på denne så ok, men jeg havde nok valgt noget mirroring hvis det er kritiske data.

Hvilke diske er der tale om? De må sidde ganske tæt, der er så vidt jeg kan se en 80mm blæser på bagsiden, hvis den er lydløs må rpm på den være ganske lave, er der køøling nok?

Min erfaring med mange diske på lille plads uden spares er ganske ubehagelig.

Ikke for at strø malurt i bægeret, bare som info.

 

MHV Morten - dre har grædt mange tårer - mænd og backup.....

 

 

Til top Vis morkaj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af morkaj Besøg morkaj's Websted
 
morkaj
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Bornholm
Status: Offline
Indlæg: 260
Sendt: 24 Marts 2006 kl. 10:23 | IP-adresse registreret  

Godt nok noget ævl at skrive...." Du skal være opmærksom på at levetiden i den 5 kofiguration vil medføre et temmeligt forøget slid på " skulle være:

Du skal være opmærksom på at den 5 kofiguration vil medføre et temmeligt forøget slid på .....

 

BEklager

Morten

Til top Vis morkaj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af morkaj Besøg morkaj's Websted
 
Brisse
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Marts 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 137
Sendt: 24 Marts 2006 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

morkaj skrev:

Du skal være opmærksom på at levetiden i den 5 kofiguration vil medføre et temmeligt forøget slid på paritets disken havde der været en mulighed for en spare på denne så ok, men jeg havde nok valgt noget mirroring hvis det er kritiske data.

Ikke for at være på tværs, men RAID5 fordeler da paritets-data på alle diske i raidet. Det er RAID4 der har en dedikeret paritetsdisk. Så 3 disk i RADI5 + 1 hotspare, så bliver det ikke meget bedre til prisen mht. sikkerhed (hvis man altså husker at smide en frisk disk i når hotsparen bliver taget i brug )

/B

Til top Vis Brisse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brisse
 
urte
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 859
Sendt: 24 Marts 2006 kl. 19:14 | IP-adresse registreret  

Til top Vis urte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af urte
 
micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2120
Sendt: 24 Marts 2006 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

Brisse skrev:
morkaj skrev:

Du skal være opmærksom på at levetiden i den 5 kofiguration vil medføre et temmeligt forøget slid på paritets disken havde der været en mulighed for en spare på denne så ok, men jeg havde nok valgt noget mirroring hvis det er kritiske data.

Ikke for at være på tværs, men RAID5 fordeler da paritets-data på alle diske i raidet. Det er RAID4 der har en dedikeret paritetsdisk. Så 3 disk i RADI5 + 1 hotspare, så bliver det ikke meget bedre til prisen mht. sikkerhed (hvis man altså husker at smide en frisk disk i når hotsparen bliver taget i brug )

/B

Det er ikke alle RAID controllere der understøtter hot-spare, og det pågældende RAID level plejer også at hedde RAID5+ hvis der er en hot-spare disk... Men i det hele taget ekstremt fornuftigt med noget redundans!!!! Meget surt at miste 750Gb. hvis man nu havde sat dem i RAID0!

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18
 
Brisse
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Marts 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 137
Sendt: 25 Marts 2006 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

SoftwareRAID er din ven (incl hotspare) - især på linux... Der er godt nok ikke hotswap men lidt nedetid på en mediaserver til stuebrug kan nok godt accetpteres

Undskyld urte hvis vi snakker hen over hovedet på dig  - sig til hvis du vil ha' noget uddybet

Til top Vis Brisse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brisse
 
urte
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 859
Sendt: 25 Marts 2006 kl. 18:04 | IP-adresse registreret  

Slet ikke jeg er forhenværende chef for New business development i et Maersk data datterselskab. Men for folk der ikke forstår diverse RAID opsætninger bør se her, forklaret på en skæg måde.

Men tak for venligheden, det kende tegner dette forum

 

http://tigger.uic.edu/~kayiwa/raid.html

Til top Vis urte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af urte
 
micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2120
Sendt: 25 Marts 2006 kl. 18:23 | IP-adresse registreret  

urte skrev:

Slet ikke jeg er forhenværende chef for New business development i et Maersk data datterselskab. Men for folk der ikke forstår diverse RAID opsætninger bør se her, forklaret på en skæg måde.

Men tak for venligheden, det kende tegner dette forum

 

http://tigger.uic.edu/~kayiwa/raid.html

hehe - nice one

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18
 
calimero
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 73
Sendt: 25 Marts 2006 kl. 18:43 | IP-adresse registreret  

I Raid 5 ligger paritets bit'en ikke på nogen speciel disk, men lidt skiftevis rundt omkring. Bryder en af diskene sammen, kan controlleren regne ud hvad der mangler ved at læse de andre diske (det går dog noget langsommere, men man skal jo skifte den dårlige disk ud!).

Jeg syntes raid 5 er en af de fedeste opsætninger, da læse hastigheden er i top og skrive hastigheden også er hurtigere end en stand alone disk. Plus at sikkerheden jo også er der.

Mvh Anders


Til top Vis calimero's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af calimero
 
virtual
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Maj 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 98
Sendt: 25 Marts 2006 kl. 18:58 | IP-adresse registreret  

FEEEEEEEEEEEED forklaring på RAID systemerne :)

__________________
Johnny
Til top Vis virtual's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af virtual
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes