Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2025 | 23:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Hjælp en newbie - (digital?) forstærker! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
test
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2005
Status: Offline
Sendt: 21 April 2006 kl. 16:21 | IP-adresse registreret  

Jeg er komplet newbie som dog elsker musik. Men jeg ved intet om musik hardware. Det eneste jeg har herhjemme er 2 par højtalere samt en computer. Jeg ved ikke så meget om mine højtalere andet en at det er nogen jeg har fået af mine forældre, der står ikke noget navn foran på dem og det der sorte "net" der engang dækkede de 3 højtaler cirkler er væk. Her er hvad der står bagpå:

APC 500
Sinus Load: 120 W
Music Load: 180 W
Frequency: 28-20000 Hz
SP(eteller andet jeg ikke kan se) 96db, 1m: 1,2 W
Impedance: 4-8 Ohm

Ved ikke om det siger noget eller har nogen betydning. Anyway, det er hvad jeg har at arbejde med.

Tilbage til mit problem - jeg kan så forstå at for at høre musik i dem skal jeg bruge en forstærker, hvor jeg så tilkobler højtalere samt computer.

Hvilken en skal jeg vælge hvis jeg gerne vil starte på at opbygge noget af kvalitet? Mit budget ligger på omkring 2000, da jeg er studerende. Måske 3000 men så gør det også ondt.

I fremtiden vil jeg gerne have bla. 2 højtalere i loftet i mit badeværelse (vådrums) samt surround sound til mit TV. Ved ikke om det har nogen betydning for valget.

Håber på lidt hjælp!

Til top Vis test's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af test

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 21 April 2006 kl. 16:35 | IP-adresse registreret  

Ok, men før nogen rigtigt kan hjælpe dig må du lige svare på nogle spørgsmål:

1. Hvor stort er dit rum?

2. Hvor store er enhederne (de runde cirkler...) i dine højtaler? Som regel målt i tommer, men skal du til at måle, så er det ok med cm.

3. Hvad lytter du mest til af musik?

4. Vægter du musik eller surround højest?

Når vi lige har fået det på plads, kan jeg bedre hjælpe dig!

Til top Vis Mastervol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mastervol

test
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 April 2006 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

1.) Jeg bor i en 2 værelses på ca. 50-60 m2 alt i alt (køkken og bad + entre).

2) I diameter ca.: 1) 3½ 2) 10 3) 15 4) 16 alle i cm (og det er de 4 cirkler på én højtaler).

3) Alice In Chains, Amplifier, Nirvana lidt i den dur, Elektronisk, lidt Hip-Hop og en smule Heavy. Så altså rimeligt bredt :-)

4) Musik helt klart, ser ikke så meget fjernsyn / dvd. Dermed ikke sagt at jeg ikke synes det er fedt at have god surround til en god film, men bruger helt klart mest tid på at høre musik!

Bare sig til hvis der er flere spørgsmål! og tak.

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 April 2006 kl. 18:39 | IP-adresse registreret  

Nåh, ja. Jeg tænkte egentlig på hvor stort dit lytterum var (altså der hvor dine primære højtalere skal stå).

Okay, så du er mest til musik. Ok, så vil jeg synes at du skal satse på en stereoforstærker. Du kan jo også koble den til dit tv, og få en lyd som er enormt meget bedre end normalt. Efter min mening er surround ikke altid pengene værd (men den diskussion tager vi en anden dag )

Nu er det jo sådan at en forstærker skal have effekt og strømkapacitet nok til at kunne trække en højtaler. Og det er en smule problematisk at du ikke kender navnet på producenten (hvis du kunne sende et billede ville det hjælpe meget).

Men umiddelbart dømt efter antallet på enheder, størrelsen på disse og dens følsomhed, tror jeg ikke at der skal så forfærdelig stor en forstærker til at drive dem ordentligt. Følsomheden er de 96 dB der står omme bagpå. Dog kan jeg se at der er blevet fusket lidt fra forhandlerens side med følsomheden da man plejer at måle den ved 1 watt og ikke 1,2 watt, men ændrer dog ikke så meget.

Synes at du skal prøve at strække dig til 3 k hvis det er muligt. Der får du altså langt mere kvalitet for pengene end hvis du kun brugte 2 k. Jeg ville nok anbafale dig at købe brugt da du altså får langt mere for pengene der. Det er ikke som hifi som med computere hvor de bliver passe efter et år.

Men er vil du hellere købe nyt, vil jeg tro at en NAD C320 BEE ville passe godt til dine præferencer.    http://www.hifiklubben.com/DK/Produkter/Stereo/Forstaerker/N AD_C320BEE_forstaerker_Graa.htm

test
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 April 2006 kl. 02:32 | IP-adresse registreret  

Har du nogen forslag til brugt, og hvordan hindrer jeg i at blive snydt ang. pris når jeg ikke rigtig har forstand på at høre forskel på hvad der er kram osv.

Ved godt jeg er totalt newbie. Btw har lige vundet 1100 kr.- i poker så det er sku næsten som om jeg havde fødselsdag - vi siger 3000! haha nice, seriøst tak for hjælpen, håber på flere råd =)

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 22 April 2006 kl. 02:47 | IP-adresse registreret  

Du kunne jo eks. gå ned og snuse lidt rundt i HiFi Klubben kigge lidt på produkter og priser,lidt klogere kan man altid blive.

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 April 2006 kl. 17:40 | IP-adresse registreret  

Tænkte at du måske kunne have gavn af at læse dette:

http://www.hifiklubben.com/dk/Laesestof/Artikler/HoejttalerF akta.htm

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 April 2006 kl. 17:44 | IP-adresse registreret  

Det du siger om at du ikke kan høre forskel på go' og mindre lyd, passer ikke... Du har højtalerne og ørene som skal lytte, derfor er det kun dig som kan fortælle hvad du synes lyder godt. Så jeg er enig i at du skulle smutte ned i hifiklubben og lytte til noget NAD og Denon.

Måske skulle du lytte lidt til denne:

http://www.hifi4all.dk/tilbudsavisen/KommercielAnnonce.asp?i Ad=919

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 April 2006 kl. 17:45 | IP-adresse registreret  

En tommelfinger regel i forhold til brugt er at produktet ca. halveres i pris efter 3 år. Hvis altså produktet er i fin stand.

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 22 April 2006 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

Nu skal det ikke bare være reklame for HiFi klubben eks. TapeConnection kunne også være en mulighed der er bare ikke så mange butikker.

Du skal ikke regne med den samme lyd på dine højtalere som dem du hører i butikkerne,rum og højtalere er forskellige.Hvis de har en god service kunne du måske låne et produkt med hjem i 8 dage der er jo her du skal leve med det.Sørg for at få en sikker aftale om det,hvis du ønsker at prøve det af.

Prøv også gerne at lytte på noget forskelligt for at se om du oplever forskel.

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 April 2006 kl. 11:59 | IP-adresse registreret  

Og kommer du forbi en tapeconnection foretning, skal du ikke snyde dig selv for at tage et lyt på marantz's modeller.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes