| Forfatter |
|
mirland Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1076
|
| Sendt: 02 Maj 2006 kl. 10:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Halløjsa.
Da jeg har en fornemmelse af ikke at være alene med problemet vil jeg gerne dele min erfaring med jer andre, der måtte være interesseret:
Jeg har lige købt en OnTech standard dac af et af H4A's ærede medlemmer. Den lyder heelt vildt godt i mit setup (Linn, Shanling) og har lige præcist tilført den mængde detalje, perspektiv og dynamik jeg faktisk altid har syntes manglede ved mine (mange!) cdafspillere. Så det er jo fedt. Men den brummer! Dens trafo er ret stor i forhold til at det "bare" er en dac og den går i mekanisk svingning. Det kunne selvfølgelig løses ved enten at udskifte trafoen eller skrue den ud og lægge den i et lakbad. Begge dele synes jeg ikke lige kunne være så sjovt igen. Så jeg gjorde følgende:
1. Åbnede dacen 2. Skruede trafoen ud 3. Fjernede de spændeskiver trafoen er monteret med 4. Udskiftede skiverne med skiver i tilsvarende størrelse i akryl / delarin. Dvs de har en svag "blødhed". 5. Satte strøm til (uden låg) og vupti al støj er væk. Det skal lige siges at det kræver lidt fumleri at skrue trafoen tilbage i da pladsen er lige til øllet. 6. På med låg men så kom en del af brummen tilbage - ca. 50% af det oprindelige. Det gider jeg ikke høre på. 7. Af med låg igen. 8. Frem med blygummien og fore kabinettet (øge massen) så det ikke så let kommer i vibration. Men uden at dække det hele til så trafoen fortsat kan komme af med varmen. Ligeledes fik trafoen et lille stykke på toppen og siderne uden at lukke den inde. 9. På med låget igen og hopla! støjen er reduceret med ca 80%. Nu larmer dac'en ikke mere end mine forstærkere og det er acceptabelt.
Hvad jeg ikke fatter er hvorfor så mange hifi producenter har larmende trafoer. Jeg har haft Arcam, Onix, Naim som alle havde problemer med mekanisk støj fra deres trafo. Det kan vel ikke være så svært at proppe hovedet ned i æsken og lytte efter vibrationsstøj og derudover sørge for at få lakeret de spoler.
Nå, jeg håber nogen kan bruge ovenstående til noget.
/Mirland
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 02 Maj 2006 kl. 10:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som du selv skriver, så er de tynde kabinetsider, som man ser på meget moderne hifi, lige til at dæmpe med blygummi.
Netop blygummi/Bitumen, er der allerede en del af i mange af de ting Ole laver (Ham der bygger Ontech DAC'en). Men hvor meget noget brummer, har også noget med husets netspænding at gøre, og her har du måske et særligt behov for ekstra blygummi, før brummeriet er på et tåleligt niveau.
Jeg har et drev fra Cambridge, hvor den lille bitte trafo også sætter kabinettet i svingninger. Bitumen fjerner stort set problemet helt.
Jeg har også en Ontech DAC, som dog har små ringkerner. Hvilken trafotype der er bedst, er der en del diskussion om i diverse tråde, og mange mener den traditionelle type, som du har, på trods af at problemer med brum kan opstå.
Toppladen på min Ontech DAC, er en slags net, og ikke en plade. Du kunne også forsøge at skifte toppladen til net, eller en acrylplade. Acrylpladen er dog ikke elektromagnetisk afskærmende, men det kan ordnes med sølvpapir under. Sort acryl er ret flot - syntes jeg.
|
| Til top |
|
| |
ppp_dk Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2867
|
| Sendt: 02 Maj 2006 kl. 10:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var da godt du fik løst problemet...
Som sagt har det ikke generet mig mens jeg lyttede til musikken, men når man står lige foran sagde den da noget.
God fornøjelse og det var godt at den passede ind i dit setup!
|
| Til top |
|
| |
mirland Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Maj 2006 kl. 10:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer: Ideen med en akrylplade var ellers ikke dum ! Men min topplade er sådan en bukket fætter ligesom et omvendt U. Så det vil måske være lidt mere tricky end som så. Men mht spænding i huset så kan du være inde på noget der. Jeg bor i et lidt ældre hus ('58) og installationerne rundt omkring er måske ikke lige det allerbedste.
Men måske man med tiden kunne finde et bedre kabinet at sætte den over i. Det er jo ikke fordi den er krævende med stik-behov eller lignende.
PPP: Jeg tror Ontechen kommer til at blive i mit setup permanent :)
/Mirland
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 02 Maj 2006 kl. 11:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
mirland skrev:
Spencer: Ideen med en akrylplade var ellers ikke dum ! Men min topplade er sådan en bukket fætter ligesom et omvendt U. Så det vil måske være lidt mere tricky end som så. Men mht spænding i huset så kan du være inde på noget der. Jeg bor i et lidt ældre hus ('58) og installationerne rundt omkring er måske ikke lige det allerbedste.
Men måske man med tiden kunne finde et bedre kabinet at sætte den over i. Det er jo ikke fordi den er krævende med stik-behov eller lignende.
PPP: Jeg tror Ontechen kommer til at blive i mit setup permanent :)
/Mirland |
|
|
Hvis du bygger den om, så overvej et separat kabinet til trafoen, så DAC-chippen er 100% mekanisk isoleret fra trafoens vibrationer. Og undlad så at stable de to kabinetter ovenpå hinanden, for så går lidt af fidusen ligsom tabt.
|
| Til top |
|
| |
mirland Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Maj 2006 kl. 11:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer: God ide faktisk ! Det skulle vel heller ikke være en umulig opgave. Så kunne man jo faktisk lave det så man kunne skifte trafo med tiden :)
/Mirland
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 02 Maj 2006 kl. 11:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
mirland skrev:
Spencer: God ide faktisk ! Det skulle vel heller ikke være en umulig opgave. Så kunne man jo faktisk lave det så man kunne skifte trafo med tiden :)
/Mirland |
|
|
Hehe - ja, så kan du skifte trafo, alt efter hvilken musiktype du lige vil høre den dag, hvis ellers der er forskel på egenskaberne. Muligvis har Ole endda en ide til hvilken trafo du kan bruge som opgradering/udskiftning. Den med at bruge acryl til kabinet, kunne jeg faktisk godt tænke mig at eksperimentere med på et tidspunkt, da jeg husker en tv-udsendelse (var det mon Flemming Leth?), hvor man så at acryl kunne bøjes omkring en rundstok, i vinkeltrette knæk, ved at varme det op med en varmepistol. Det var vist en CD-reol der blev bygget i det program.
|
| Til top |
|
| |
ppp_dk Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Maj 2006 kl. 11:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
mirland skrev:
/Mirland |
|
|
Hehe - ja, så kan du skifte trafo, alt efter hvilken musiktype du lige vil høre den dag, hvis ellers der er forskel på egenskaberne. Ja en trafo viklet med pigtråd til dødsmetal og andre hårde genrer...
Muligvis har Ole endda en ide til hvilken trafo du kan bruge som opgradering/udskiftning.
Den med at bruge acryl til kabinet, kunne jeg faktisk godt tænke mig at eksperimentere med på et tidspunkt, da jeg husker en tv-udsendelse (var det mon Flemming Leth?), hvor man så at acryl kunne bøjes omkring en rundstok, i vinkeltrette knæk, ved at varme det op med en varmepistol.
Det ver vist en CD-reol der blev bygget i det program.  |
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 02 Maj 2006 kl. 11:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
ppp_dk skrev:
Spencer skrev:
mirland skrev:
/Mirland |
|
|
Hehe - ja, så kan du skifte trafo, alt efter hvilken musiktype du lige vil høre den dag, hvis ellers der er forskel på egenskaberne. Ja en trafo viklet med pigtråd til dødsmetal og andre hårde genrer...
Muligvis har Ole endda en ide til hvilken trafo du kan bruge som opgradering/udskiftning.
Den med at bruge acryl til kabinet, kunne jeg faktisk godt tænke mig at eksperimentere med på et tidspunkt, da jeg husker en tv-udsendelse (var det mon Flemming Leth?), hvor man så at acryl kunne bøjes omkring en rundstok, i vinkeltrette knæk, ved at varme det op med en varmepistol.
Det var vist en CD-reol der blev bygget i det program.  |
|
|
|
|
|
Av - det var en god ide ! Men... vi må lige huske at behandle de stakkels elværksarbejdere godt, idet at sorteper bare sendes videre, hver gang vi fjerner brum, og dermed giver mere brum i generatorerne på elværket.
|
| Til top |
|
| |
ppp_dk Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Maj 2006 kl. 12:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
ppp_dk skrev:
Spencer skrev:
mirland skrev:
/Mirland |
|
|
Det var vist en CD-reol der blev bygget i det program.  |
|
|
|
|
|
Av - det var en god ide !
Men... vi må lige huske at behandle de stakkels elværksarbejdere godt, idet at sorteper bare sendes videre, hver gang vi fjerner brum, og dermed giver mere brum i generatorerne på elværket. Ja, det må jo nok være sådan, hvis summen af alle ulykker skal være konstant!  |
|
|
|
| Til top |
|
| |
mirland Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Maj 2006 kl. 13:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad med at sætte den i et trækabinet ? Det kunne da ikke være helt dumt og det er da noget nemmere at arbejde med end akryl :)
/Mirland
|
| Til top |
|
| |
ppp_dk Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Maj 2006 kl. 13:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
mirland skrev:
Hvad med at sætte den i et trækabinet ? Det kunne da ikke være helt dumt og det er da noget nemmere at arbejde med end akryl :) Husk blot på at begynder du at pille bliver garanti noget med en by i Rusland...
/Mirland
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
mirland Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Maj 2006 kl. 13:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
PPP: Det har du ret i :( Men lad os håbe den ikke allerede er smuttet fordi jeg har dæmpet kabinettet mere end "normalt".
/Mirland
|
| Til top |
|
| |
ppp_dk Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Maj 2006 kl. 13:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
mirland skrev:
PPP: Det har du ret i :( Men lad os håbe den ikke allerede er smuttet fordi jeg har dæmpet kabinettet mere end "normalt". Nej, det tror jeg ikke rigtig på - det skal nok gå...
/Mirland
|
|
|
|
| Til top |
|
| |