Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. maj 2025 | 16:09   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Newclassd fra Lars Clausen (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 15
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 01 Juni 2006 kl. 09:14 | IP-adresse registreret  

Hej.

Kan se at Lars igen har været foretagsom, det ser spændende ud, men også dyrere end de "gamle "moduler han lavede hos LCaudio.

http://www.newclassd.com/

mvh. Per.

Til top Vis PHN2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PHN2

NewClassD
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 03 Juni 2006
Sendt: 04 Juni 2006 kl. 00:11 | IP-adresse registreret  

Hej

Tak Per for åbningen af denne tråd, det er korrekt at jeg nu er i fuld gang med at lancere nogle nye forstærkermoduler, med flere nye features.

En af dem er at man nu selv kan bestemme om man vil køre med local eller global feedback loop. En egenskab, der tidligere har delt Class D forstærkere i to lejre, som - af indlysende grunde - altid har haft meget svært ved at blive enige om hvad der er bedst. Nu er der altså et modul, som kan begge dele, og som brugeren selv kan indstille. Ved Global Loop er båndbredden ca. 160 kHz (-3dB ved 4 Ohm Load), ca dobbelt så høj som nærmeste konkurrent i den kategori. Ved 8 Ohm er båndbredden over 250 kHz (-3dB).

Forvrængningen er reduceret ved at fjerne Dead Time Distortion, med en ny teknik kaldet Nano Alignment. Det indebærer at man kan undgå at forvrængning opstår i udgangstrinet, og derfor behøver man kun en meget begrænset mængde feedback. Dette er til stor gavn for lydkvaliteten. Desuden anvendes en ny type ferrit materiale til udgangsspolen, som har ekstremt lav permeabilitet, og lavt hysteresetab ved høje frekvenser. Det betyder igen at der ikke opstår forvrængning, som man senere skal til at fjerne med feedback. Valget af den nye Ferrit reducerer især THD ved de højeste frekvenser, og jeg kan også afsløre at en stor del af udviklingsarbejdet netop ligger i denne del af forstærkeren.

En ny feature er at der ikke er brugt målemodstande i strømforsyningerne, til at måle overbelastning. En Class D forstærker får dårligere forvrængningsdata, jo mere støj der er på forsyningsrails. Og denne støj kan hovednetdelen være med til at dæmpe, hvis altså der er god kontakt dertil. Imidlertid ødelægger målemodstande ofte denne mulighed for at få gode data / god lyd uden andre bivirkninger. Derfor er NewClassD moduler udstyret med en ny type strømsensor, der ikke bruger målemodstande. Hermed kan udgangstrinet forbindes direkte til strømforsyningen gennem et powerplane inde i 4 lags printet, så man i praksis kan sende flere hundrede Ampere uhindret igennem uden dæmpende komponenter. Giver en fanstastisk bas dynamik!

Hele sikkerhedssystemet er iøvrigt baseret på en mikroprocessor, og derfor lidt mere intelligent end det sædvanligvis ses. For eksempel tager processoren ved opstart et snapshot af alle forsyningsspændinger, og gemmerværdierne i hukommelsen. Skulle en af disse spændinger ved en senere lejlighed stige mere end 10%, udsendes en PSU Pumping Event, som lukker forstærkeren ned i 5 sek, og demed redder hovedelektrolytterne fra Tjernobyl effekten. Der er også flere nye features i selve sikkerhedsdelen.

Forvrængningsdata er nu nede på noget der ligner 0,001% ved 1W /  Ohm 20 - 20.000 Hz. NewClassD modulerne lægger sig dermed i spidsen af hvad der findes på markedet, med hensyn til lav forvrængning, stor båndbredde og kvalitet. Man kan se et preview på modulerne på www.NewClassD.Com, men modulerne fås først til salg efter sommerferien, hvor de rigtige produktionsmoduler også vil blive fotograferet til siden.

I er meget velkommen til at stille spørgsmål til teknikken. Jeg skal forsøge at besvare så godt jeg kan.

Mange hilsner

Lars C 

Til top Vis NewClassD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NewClassD Besøg NewClassD's Websted

Revoc
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 04 Juni 2006 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

Måske jeg spørger dumt: Kan de nye moduler tilfældigvis umiddelbart erstatte de tidligere zappulse moduler 2.2 se?

Venligste hilsner

Til top Vis Revoc's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Revoc

NewClassD
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 04 Juni 2006 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

Hej Revoc

Tak for spørgsmålet.

Ja, NewClassD moduler kan direkte erstatte de fleste typer Class D moduler. Man skal dog blot huske at der skal være gate forsyning til rådighed fra strømforsyningen. (15-22 V over V-).

Til top Vis NewClassD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NewClassD Besøg NewClassD's Websted

PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juni 2006 kl. 18:58 | IP-adresse registreret  

Hej.

Hvad blir prisen i dkr pr modul og er der ikke noget med at man ikke kan bruge en "normal" strømforsyning, som f.ex. predator eller vp4 til dine nye moduler?

Skal du ikke oprettes som brancemedlem (inden moderatorerne får kaffen galt i halsen)?

mvh. Per.

PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juni 2006 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

Hov glemte lige: kan man ikke montere modulerne fra "oven af" eller skal de monteres nedenfra? Jeg får i mit tilfælde ihvertfald svært ved at erstatte min flok zappulsemoduler der sidder på en stor køleprofil.

mvh. Per.

NewClassD
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 04 Juni 2006 kl. 19:19 | IP-adresse registreret  

Hej Per

Der medfølger en mounting base til hvert sæt, i lighed med den der bruges til strømforsyningen.

Det er den der ses i baggrunden her: http://www.newclassd.com/images/v8psu2.jpg

Herpå kan modulerne nemt monteres, der er skruer med og forborede huller til netop dette formål. Hele herligheden kan skrues på med 2 skruer ovenfra eller nedenfra, alt efter hvad der er nemmest / pænest.

Mange hilsner

Lars C

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 06 Juni 2006 kl. 23:16 | IP-adresse registreret  

En rigtig spændende forstærker, som jeg glæder mig til at høre mere om ! 
Jeg kan forstå et det er en PWM-forstærker, og ikke en ren digital forstærker ?
Hvordan er dæmpningsfaktoren, når den måles i hele det hørbare område ?
ICE-power har jo et problem, når der måles over 1kHz.

EDIT: THD-målingerne stopper alle ved 10kHz, i stedet for 20kHz.

http://www.newclassd.com/index.php?page=10

Det undrer mig en smule, at man ikke skulle være interesseret i at måle imellem 10 og 20kHz ?
Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003
Sendt: 07 Juni 2006 kl. 00:19 | IP-adresse registreret  

Hej i tråden Lars!

Fint at det lykkedes at oprette dig alligevel!

Jeg har netop lyttet mere til den her til aften med lidt musik fra 1. sal og senest filmen Nordkraft på.

Det er en sjov fætter og virkelig fremme i skoene - INTET tilbagelænet her. Den er hurtigere end Lucky Lukes skygge. SMAK!

Der er ingen tvivl om at denne forstærker vil nyde godt af at bo hos en, som holder af techno og hurtig moderne elektronisk musik.

Jeg vender tilbage med flere lytteindtryk når jeg har prøvet lidt mere musik...

Til top Vis ppp_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ppp_dk

NewClassD
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 11 Juni 2006 kl. 10:35 | IP-adresse registreret  

Hej ppp_dk. Tak for de første lytte indtryk, glæder mig til at høre mere. Har du prøvet med musikarter, andet end Tekno og moderne elektronisk musik?

Spencer: Tak for spørgsmålet, jeg synes det er et meget godt spørgsmål. Når man måler på en pwm forstærker vil switch støj nemt kunne forstyrre THD måleren, især ved lave forvrængningstal. Derfor har AES defineret et filter man sætter ind mellem forstærkeren og THD måleren, som fjerner denne støj. Dette filter hedder AES17, og anvendes generelt ved alle THD målinger på pwm forstærkere. Et AES17 filter fjerner alt hvad der ligger over 24 kHz. Når man måler forvrængning på en low-feedback forstærker, ligger THD primært som 2. harmoniske, 3. harmoniske osv.

Her opstår problemet mellem 10 og 20 kHz så. Hvis vi taler 2. Harmoniske, så vil al forvrængning over 24 / 2 = 12 kHz blive afskåret af AES17 filteret. Alt 3. harmoniske over 24 / 3 = 8 kHz bliver også skåret hårdt og brutalt væk af filteret. Derfor hvis du ser på de kurver fra forstærekere, hvor frekvensen går til 20 kHz eller højere, så falder THD drastisk fra ca. 8 KHz og opefter, simpelthen fordi forvrængningen bliver filtreret fra. Så selvom kurverne nemt kan udvides til 20 kHz eller højere, så viser de ikke rigtig noget brugbart. 

Mange hilsner

Lars Clausen

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 12 Juni 2006 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

@Lars

Jeg kunne godt lide at vide, om det bliver muligt at høre NewClassD på næste messe i KBH ?
Præcis hvornår messen er, ved jeg ikke, men den skulle formentlig løbe af stablen sidst på året.

NewClassD
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 12 Juni 2006 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

Ja der er vi med :-)

Pascal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 12 Juni 2006 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
@Lars

Jeg kunne godt lide at vide, om det bliver muligt at høre NewClassD på næste messe i KBH ?
Præcis hvornår messen er, ved jeg ikke, men den skulle formentlig løbe af stablen sidst på året.

Udstillingen finder sted den 23. og 24. september.
Til top Vis Pascal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pascal

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 12 Juni 2006 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

Pascal skrev:
Spencer skrev:
@Lars

Udstillingen finder sted den 23. og 24. september.

Alle tiders !! - tak for det.   

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003
Sendt: 12 Juni 2006 kl. 18:17 | IP-adresse registreret  

@NewClassD

Faktisk har jeg hørt på den i det meste af sidste uge. Og jo til Snurrerundt lyd er der absolut muligheder, men jeg foretrækker altså min egen namme-namit!

Lyd er ganske svær at forklare, men jeg vil sige at den NewClassD stadig har et stykke vej inden den kommer helt op og "ringe". Nu har jeg jo skiftet hele baduljen herhjemme indenfor en MEGET kort tidsramme. Alligevel vil jeg tro at den er ganske fint bedre end Zappulserne (dem jeg har hørt 1.0, 2.1SE og 2.2)...

Ganske godt gået af en klasse D forstærker! Dem vil vi nok se ENDNU bedre i fremtiden...

Er det iorden at jeg smider et par billeder af dyret (prototypen)?

Det skal jo også siges at der ikke er tale om en absolut audiofil udgave, som jeg har lytttet på...

Til top Vis ppp_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ppp_dk

NewClassD
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 12 Juni 2006 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

Hej Peter

Ja helt fint med et par billeder

I øvrigt kunne jeg godt tænke mig at prøve at ændre indstilling på modulerne, så de kører med global modkobling, for at se hvad du så mener om det. Bare for lige at prøve noget sjovt en gang i løbet af ugen. Altså hvis du har tid?

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 12 Juni 2006 kl. 18:32 | IP-adresse registreret  

Kan vi snart se de billeder?
Til top Vis Bassøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bassøe

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juni 2006 kl. 18:37 | IP-adresse registreret  

Har set lidt på de nye moduler og den tilhørende strømforsyning.

Er det muligt at bruge en strømforsyning som Mono istedet for stereo? Så man har 20000 uf per kanal istedet for 10000 uf. 10000 er ikke specielt meget for en forstærker der kan level 200 w i 8 ohm/400 w i 4 ohm.

Kunne os være interessant med en strømforsyning med en 40000-60000 uf per kanal.

NewClassD
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 12 Juni 2006 kl. 18:47 | IP-adresse registreret  

Jo der kommer også om ganske kort tid en strømforsyning med større lytter.

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juni 2006 kl. 19:09 | IP-adresse registreret  

Det lyder lækkert.

Går udfra der også kommer kabler til forbindelse mellem modulerne etc?

Side af 15 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes