Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. maj 2025 | 10:19   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: HDCD -hvad er det? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bette
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juni 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 04 Juni 2006 kl. 18:41 | IP-adresse registreret  

Har købet Classic No 1 CD-afspiller. Den kan afspille HDCD men hvad er det? Er det specielle CDer og  hvis det er, hvor kan man købe dem?

Thunder
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 04 Juni 2006 kl. 18:43 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Thunder's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thunder

Kaizers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2005
Lokalitet: København
Sendt: 04 Juni 2006 kl. 18:44 | IP-adresse registreret  

Det er vist microsoft der har fundet på det i sin tid. Det er en information som ligger på cd'en som gør at den bedre bliver i stand til at gengive det oprindelige analoge signal (som jo er alle cdafspilleres ide). det smarte ved systemet er at almindelige cd'er stadig kan læse den som en almindelig cd, uden at bruge den ekstra information.  (så vidt jeg husker)

Til top Vis Kaizers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaizers

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 04 Juni 2006 kl. 19:05 | IP-adresse registreret  

bette skrev:
Har købet Classic No 1 CD-afspiller. Den kan afspille HDCD men hvad er det? Er det specielle CDer og  hvis det er, hvor kan man købe dem?

Lidt of topic. Vil meget gerne høre din erfaringer! Den afspiller er i min kikkert. Hvad havde du før?

bette
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juni 2006 kl. 19:43 | IP-adresse registreret  

Før havde jeg en ældre Sony. (ca. pris 7.000 DKK-solgt og kan ikke huske model no.) Den kunne ikke afspille brændte CDer, derfor solgte jeg den. Classic No 1 spiller VIRKELIG godt. Kvaliteten (betjeningsmæssigt/fjernbetjening/CD-skuffe) er absolut i top. Lækker finish. Sat ned til 3.400 DKK, men det har du sikkert bemærket og til den pris har jeg ikke kunnet finde et seriøst alternativ.

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 04 Juni 2006 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

Kaizers skrev:
Det er vist microsoft der har fundet på det i sin tid. Det er en information som ligger på cd'en som gør at den bedre bliver i stand til at gengive det oprindelige analoge signal (som jo er alle cdafspilleres ide). det smarte ved systemet er at almindelige cd'er stadig kan læse den som en almindelig cd, uden at bruge den ekstra information.  (så vidt jeg husker)

Ikke helt korrekt. Det var et andet lille firma (Pacific Microsonics, tror jeg) der opfandt det og satte det i produktion. Men er så fornyligt opkøbt af Microsoft. Microsoft ville ha' det implementeret i deres produkter. Men kan vist sige at Microsoft ikke har gjort det store i det. Og det må vel efterhånden betragtes som en død sild, der udgives færre og færre af dem og ofte er det mærkelige genrer af musik der udgives. Men dog er Neil Young stadig på den, men mener dog at Mark Knopfler er hoppet af. Engang kunne man følge på en decideret hjemmeside www.hdcd.com hvad der kom og var af udgivelser, men det er også slut! Og ja mediet må nok sig overhalet af SACD, DVDA, LP og faktisk de nye CD maskiner. Densen gik væk fra det pga. de mente de havde en teknik der lød bedre.
"Jamen hvorfor er det så i min sprit nye cdspiller?" Dengang det var aktuelt og nyt skulle cdspilleren have en speciel chip fra Pacific Microsonics som skulle afkode signalerne. Det var dyrt. I dag er det med som en del af de ship deres bruges. Og det ville sikkert koste mere ikke at få det med. Ellers koster det sikkert ikke mange ører at det er med. Nu har selv visse billige dvd spillere og selv surround forstærkere denne mulighed.

Mvh.:´*`:.
Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 Juni 2006 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

Lars, der er et oftest et lille HDCD logo på CD eller cover.
Der er nok flest i country genrerne, hvis du er til det. Men der findes da rock, problemet er at du skal lede...

janwa
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 04 Juni 2006 kl. 20:16 | IP-adresse registreret  

Er der en liste (web sider) hvor HDCD titler står på, gern med CD nummer.
Til top Vis janwa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janwa

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juni 2006 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

Her:
http://www.hitbutiken.com/hdcd/

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 Juni 2006 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

janwa skrev:
Er der en liste (web sider) hvor <span ="lgText" style="font-weight: normal;">HDCD titler står på, gern med CD nummer.</span>

gooooogle er din ven.
Som jeg skrev før er det rimeligt dødt. Men du kan finde noget her: www.hdcd.se

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juni 2006 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

Jeg så lige på en anden side at NIN The Fragile havde et nr i HDCD, så det skulle jeg da lige prøve. Den blev smidt gennem receiveren og ganske rigtig, HDCD logoet kom på kun til den sang, underligt at man ikke har lavet hele pladen i HDCD!?
Men meget sjovt.

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 04 Juni 2006 kl. 23:06 | IP-adresse registreret  

Jeg er så heldig? at jeg kan slå filteret til og fra på min maskine, og generelt vil jeg sige at det giver et lidt bredere perspektiv, men især forbedret dybde perspektiv. XRCD er lige omvendt meget bredere perspektiv og ikke så meget dybde perspektiv. En skam der ikke laves mere på HDCD 

Hvis man vil lytte på noget mainstream musik så er en del af Mark Knopflers solo ting udgivet som HDCD, faktisk mener jeg det er alle på nær Shangrila (har ikke den senseste).

På et tidspunkt var hdcd.com faktisk et godt site, men prøv det nu så kan i selv se at det er dødsdømt, en lam forward til et eller andet mere eller mindre tilfældigt microsoft site.
Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 04 Juni 2006 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

Milu skrev:
Kaizers skrev:

Ikke helt korrekt. Det var et andet lille firma (Pacific Microsonics, tror jeg) der opfandt det og satte det i produktion. Men er så fornyligt opkøbt af Microsoft. Microsoft ville ha' det implementeret i deres produkter. Men kan vist sige at Microsoft ikke har gjort det store i det. Og det må vel efterhånden betragtes som en død sild, der udgives færre og færre af dem og ofte er det mærkelige genrer af musik der udgives. Men dog er Neil Young stadig på den, men mener dog at Mark Knopfler er hoppet af. Engang kunne man følge på en decideret hjemmeside www.hdcd.com hvad der kom og var af udgivelser, men det er også slut! Og ja mediet må nok sig overhalet af SACD, DVDA, LP og faktisk de nye CD maskiner. Densen gik væk fra det pga. de mente de havde en teknik der lød bedre.
"Jamen hvorfor er det så i min sprit nye cdspiller?" Dengang det var aktuelt og nyt skulle cdspilleren have en speciel chip fra Pacific Microsonics som skulle afkode signalerne. Det var dyrt. I dag er det med som en del af de ship deres bruges. Og det ville sikkert koste mere ikke at få det med. Ellers koster det sikkert ikke mange ører at det er med. Nu har selv visse billige dvd spillere og selv surround forstærkere denne mulighed.

HDCD har nu aldrig kørt som et selvstændigt medie, men udelukkende som en forbedring af cd-formatet, så overhalet af SACD osv. kan man ikke rigtigt sige.

Fælles har HDCD, SACD og DVD-Audio dog at der ikke rigtigt er nogle der gør noget ud af det mere.....

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juni 2006 kl. 23:35 | IP-adresse registreret  

Ja det ser desvære ud til at de gode fomater ( udover LP ) er ved at dø...
Jeg frygter da også lidt den dag, hvor man ikke kan få en afspiller til SACD mere,,,
Men både Denons kommende afspillere 1930. 2930 og 3930 har SACD, plus Pioneer og PS 3 får det også.

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 04 Juni 2006 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

Raskolnikov skrev:
Ja det ser desvære ud til at de gode fomater ( udover LP ) er ved at dø...
Jeg frygter da også lidt den dag, hvor man ikke kan få en afspiller til SACD mere,,,
Men både Denons kommende afspillere 1930. 2930 og 3930 har SACD, plus Pioneer og PS 3 får det også.

Der er heldigvis mange maskiner der har både DVD-audio og SACD - sjovt nok er det mere og mere forbeholdt billigere maskiner.

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 Juni 2006 kl. 00:08 | IP-adresse registreret  

Ronin skrev:

Milu skrev:
Kaizers skrev:
Ikke helt korrekt. Det var et andet lille firma (Pacific Microsonics, tror jeg) der opfandt det og satte det i produktion. Men er så fornyligt opkøbt af Microsoft. Microsoft ville ha' det implementeret i deres produkter. Men kan vist sige at Microsoft ikke har gjort det store i det. Og det må vel efterhånden betragtes som en død sild, der udgives færre og færre af dem og ofte er det mærkelige genrer af musik der udgives. Men dog er Neil Young stadig på den, men mener dog at Mark Knopfler er hoppet af. Engang kunne man følge på en decideret hjemmeside www.hdcd.com hvad der kom og var af udgivelser, men det er også slut! Og ja mediet må nok sig overhalet af SACD, DVDA, LP og faktisk de nye CD maskiner. Densen gik væk fra det pga. de mente de havde en teknik der lød bedre. "Jamen hvorfor er det så i min sprit nye cdspiller?" Dengang det var aktuelt og nyt skulle cdspilleren have en speciel chip fra Pacific Microsonics som skulle afkode signalerne. Det var dyrt. I dag er det med som en del af de ship deres bruges. Og det ville sikkert koste mere ikke at få det med. Ellers koster det sikkert ikke mange ører at det er med. Nu har selv visse billige dvd spillere og selv surround forstærkere denne mulighed. Mvh.:´*`:.

HDCD har nu aldrig kørt som et selvstændigt medie, men udelukkende som en forbedring af cd-formatet, så overhalet af SACD osv. kan man ikke rigtigt sige.

Fælles har HDCD, SACD og DVD-Audio dog at der ikke rigtigt er nogle der gør noget ud af det mere.....

Hehe nja, strengt taget skulle SACD vel også være en forbedring af CD formatet?

FHWac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 November 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 05 Juni 2006 kl. 00:13 | IP-adresse registreret  

Nogen her bruger HDCD. Kan anbafales at lytte på. MEN lyder bedst med HDCD afkodning. http://www.referencerecordings.com/

Til top Vis FHWac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FHWac

soka
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 19 Maj 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 05 Juni 2006 kl. 07:40 | IP-adresse registreret  

www.cduniverse.com har en HDCD-kategori:

http://www.cduniverse.com/browsecat.asp?style=music&cat= 2726&meid=10077

Vær dog opmærksom på bagatelgrænsen, hvis du bestiller fra USA. Jeg har selv bittert erfaret, det kan være en dyr affære i told og moms, når den overskrides.

Til top Vis soka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af soka

bette
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juni 2006 kl. 08:30 | IP-adresse registreret  

Det må jeg sige, det er da det HELT rigtige sted, hvis man har brug for hjælp. 1 minut efter jeg havde indrykket mit spørgsmål. så kom de første svar. Tusind tak for jeres hjælp. Ikke sidste gang jeg går denne vej.

MGPProjectS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 05 Juni 2006 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

Prøv også at kigge på www.pladekisten.dk i Århus

Under mig i grundet lidt over, at HDCD ikke er mere udbredt? Her får man jo 20 ægte bit ift. normalt 16bit. Upsampling foretages jo stadig kun udfra 16bit.

www.MGP-ProjectS.com | High End for mindre end 50k.
Til top Vis MGPProjectS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MGPProjectS Besøg MGPProjectS's Websted

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes