Forfatter |
|
J.Severin Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 9
|
Sendt: 05 Juni 2006 kl. 22:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Er der nogen der ved hvorfor en kopi af music CD ikke lyder lige så godt som originalen.
Når jeg sammenligner lyder på den originale music CD med lyden på kopien virker det som om "rummet" bliver mindre og instrumenterne står ikke så præsist som på originalen.
Kan en audioCD løse dette eller måske kan CD'en kopieres på en speciel måde?
|
Til top |
|
|
rattanhuset Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 4050
|
Sendt: 05 Juni 2006 kl. 22:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ved at du kan få nogle programmer til at kopierer "loseless" som skulle kunne gøre det, men jeg har aldrig selv prøvet det. Men det er klart at hvis du feks kopiere til feks mp3 formatet eller hvad ved jeg, så vil lyden ændre sig.
Michael
|
Til top |
|
|
MonoTovarisj Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1487
|
Sendt: 05 Juni 2006 kl. 22:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kan ihvertfald kopiere cden på en måde så det ikke lyder godt. Man skal lave en exact kopi af cd'en gøres bedst med clonecd. Med audio cd'er sikre du bare at de holder længere audio cd'er er bare en bedre kvalitet.
Mange ripper først til mp3 el og derefter laver det om til cda igen og det forringer kvaliteten væsentligt.
__________________ MonoTovarisj
Verden ville være et bedre sted at leve, hvis alle bare overholdt alle standarder!
|
Til top |
|
|
J.Severin Forum Bruger

|
Sendt: 05 Juni 2006 kl. 22:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
rattanhuset skrev:
Jeg ved at du kan få nogle programmer til at kopierer "loseless" som skulle kunne gøre det, men jeg har aldrig selv prøvet det. Men det er klart at hvis du feks kopiere til feks mp3 formatet eller hvad ved jeg, så vil lyden ændre sig.
Michael
|
|
|
Hej Mikael.
Der er tale om en ren CD kopi hvor jeg ændrer ikke formatet. Jeg har prøvet Nero og Clone DVD men lydkvaliteten bliver den samme (noget ringere).
|
Til top |
|
|
mhansen Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 688
|
Sendt: 05 Juni 2006 kl. 22:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Brok Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3133
|
Sendt: 05 Juni 2006 kl. 23:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hr. Severin:
Hvilken brænder benytter du, og ved hvilken hastighed?
Min erfaring er, at (for) høj brændehastighed kan føre til ringe lyd, især hvis brænderens buffer ikke kan følge med.
jeg plejer at vælge en brændehastighed som ligger LANGT fra brænderens højeste, for at undgå buffer underrun, dels i kildedrevet, dels i brænderen.
Roxio easy cd&dvd creator har en funktion, hvor man kan vælge at cache hele cd'en på harddisken, og så henter brænderen data herfra.
Det fungerer aldeles upåklageligt, eksempelvis har jeg igår fikset en kopi af en af mine Tracy Chapman-cd'er, som var begyndt at sige sjovt på grund af en ridse min afspiller ikke brød sig om. pc'en kunne sagtens læse den, og nu har jeg en fejlfri kopi 
Hilsen
Brok __________________ Skodgrej og popmusik
Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
|
Til top |
|
|
Brok Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3133
|
Sendt: 05 Juni 2006 kl. 23:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
og så er der lige det med lydkvaliteten:
i nogle tilfælde syn's jeg faktisk, at den brændte lyder bedre end originalen...
Brok __________________ Skodgrej og popmusik
Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
|
Til top |
|
|
J.Severin Forum Bruger

|
Sendt: 05 Juni 2006 kl. 23:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Tak for linket.
Jeg har netop downloaded programmet som jeg snarest vil afprøve.
Er der nogen der har erfaringer med programmet??
|
Til top |
|
|
J.Severin Forum Bruger

|
Sendt: 05 Juni 2006 kl. 23:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej brok.
Jeg har prøvet at lave kopier på diverse drev. Resultatet har altid været det samme - luften forsvinder lidt og lydbilledet bliver en smule mere udtværet.
Mit sidste forsøg er gjort på min laptop med et philips DVD+rw sdvd8431 drev.
|
Til top |
|
|
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3706
|
Sendt: 06 Juni 2006 kl. 00:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
brok skrev:
og så er der lige det med lydkvaliteten:
i nogle tilfælde syn's jeg faktisk, at den brændte lyder bedre end originalen...
Brok
|
|
|
Ja, det har jeg også været ude for! Mon ikke det skyldes at originalen er for hærget og cd-maskinens fejlkorrigeringskredsløb arbejder på overtid?
Jeg har aldrig lavet en kopi der udviser de 'symptomer' som "Severin" beskriver. Der må være et eller andet der går galt...
Mvh.
Nilau
|
Til top |
|
|
Dan R. Hansen Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 Februar 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 824
|
Sendt: 06 Juni 2006 kl. 02:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
J.Severin skrev:
Hej brok.
Jeg har prøvet at lave kopier på diverse drev. Resultatet har altid været det samme - luften forsvinder lidt og lydbilledet bliver en smule mere udtværet.
Mit sidste forsøg er gjort på min laptop med et philips DVD+rw sdvd8431 drev.
|
|
|
Nu skal man jo tænke på at der ikke kun er tale om en enkel faktor eller problem, (kald det hvad du vil)
- Hvordan ser dvd-afspilleren eller cd-afspilleren på cden? - hiv i forstår hvad jeg mener
- Hvilken databehandling vælger computeren at give kopien af cden når den skal "ind" i pcen?
- Afhængit af hvilken løsning pcen vælger fra punkt 2. gemmes cden midlertidigt eller permanent på disken HDDen i et bestemt fil-system ( fx ISO 9660 + Joliet), tegnsæt (fx ISO 9660 -standart CD-Rom) osv. Disse formater har en betydning på hvilken opfattelse computeren har på at danne "0" og "1" -taller om til frekvenser, hvilket florklare en del af problemet.
- Når cd så skal brændes over på en cd-rom, går det oftes endnu mere galt da, som tidligere nævnt kan opstå bitte små data fejl, som forvrænger lyden i så lille en, men stadig hørbar grad. Ikke nok med dette, er der også en væsenlig forskel på hvilken kvalitet cd-romen er lavet i og ikke mindst hvor godt den egenlig egner sig til lige præcis den opgave? Husk på at dataerne består af bitte små "huller" i cd-romen.
- Sidst men ikke mindst, hvordan har cd-adspilleren eller dvd-afspilleren det med musik-cder der ikke er "standart"? disse små afvigelser gennem hele forløbet, kan faktisk ende med at være en ret så hørbar forkel.
|
Til top |
|
|
J.Severin Forum Bruger

|
Sendt: 06 Juni 2006 kl. 19:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Jeg opnåede desværre ingen lydforbedring med exactaudiocopy.
Men det skyldes måske som Dan R nævner - at der under kopieringen kan gå "noget" tabt når man i første omgang lagrer sine wavfiler på harddisken.
Er der nogen der ved hvordan kopierer/ indlæser wavfiler til harddisken i den bedst mulige kvalitet?
Med venlig hilsen J.Severin
|
Til top |
|
|
Dan R. Hansen Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 Februar 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 824
|
Sendt: 07 Juni 2006 kl. 12:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
har du tjekket om programmet er sat til fx at normalisere lyden?
|
Til top |
|
|
J.Severin Forum Bruger

|
Sendt: 07 Juni 2006 kl. 23:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Dan.
Jeg har kigget lidt i programmets parametre. Jeg må erkende at jeg ikke kan finde det nogen parameter hvor lyden kan sættes til "normalisere".
Kan du hjælpe i hvilken menu jeg kan finde dette parameter??
Med venlig hilsen J.Severin
|
Til top |
|
|