Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 14:26   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Audio Alchemy DTI, XDP og PS2 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
RAZZER
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 06 August 2006 kl. 10:57 | IP-adresse registreret  

Hej jeg har fået tilbudt dette dejlige sæt , er der nogle som kan fortælle noget om det? Jeg er meget interesseret men havde samtidigt også haft en benchmark i tankerne den er dog noget dyrere. Men tror jeg vælger Audio Alchemy som løsning med min TEAC vrds 10 se
Til top Vis RAZZER's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RAZZER

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 06 August 2006 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

Det er vældigt interessant grej, der er fremstillet efter nogle lidt specielle konstruktionsprincipper, for den tid.

AA havde meget den mening, at alting skal placeres i en masse separate kabinetter, i stedet for ét samlet.

Også deres hardwaretilgang til tingene, er anderledes end hos andre producenter.
Enkelte modeller har en del højfrekvent støj, som kan forstyrre TV-modtagelse, og andet udstyr tæt på. Deres DDE v. 1.1 hører til i den kategori, men jeg kender ikke XDP'en på det punkt.

Nogle effekttrin lader sig forstyrre af den højfrekvente støj, som f.eks. DDE 1.1 laver ved omkring 80kHz. Det kan føre til en slags modulation af den hørbare diskant.

Igen tror jeg ikke at XDP laver problemer af den karakter, men man skal være obs på, at eventuelle problemer, måske kan kureres ved at skifte til et andet effekttrin.
Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

RAZZER
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 August 2006 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

Men hvad har du erfaringer mht lyden? er det et godt tilbud hvis jeg skal give  3500.- for 3 enheder plus et bus kabel får også digital kabel med det gode vdh 300d. AA skal står på nederste venstre hylde i mit audiomagic http://av-connection.com/?HierachyID=675 og cd afspiller lige over og til højre for cd afspilleren min thule ia250. dvd placeres så til højre for AA udstyret og fjernsynet foroven. Mon det kommer til at forstyrre. Nu er sælger så flink han kommer og demonstrere det- så skulle jeg vel kunne have potentielle forstyrelser eller hvad?

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 06 August 2006 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

Jeg tror ikke at du får forstyrrelser med XDP'en, på noget af dit udstyr.
Prisen er også fair, i forhold til det de handles til på eBay.

Der er et lille 'hype' omkring Audio Alchemy i øjeblikket, blandt en gruppe jyske tilhængere, og en enkelt sjællænder.

Så jeg tror let, at du vil kunne sælge det igen, hvis du ikke kan lide lyden.

De værste støjproblemer jeg har oplevet, er fra min fjernøstlige DVD-afspiller, til kr. 800,-.
Den kan virkelig forstyrre mit TV-signal, da mine antenneforhold er et stykke under normalen.
Heldigvis ser jeg ikke DVD og TV samtidig, men slukker DVD'en når jeg skal se en film på DR.
Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

Buch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juni 2004
Lokalitet: København
Sendt: 06 August 2006 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

RAZZER skrev:
Hej jeg har fået tilbudt dette dejlige sæt , er der nogle som kan fortælle noget om det? Jeg er meget interesseret men havde samtidigt også haft en benchmark i tankerne den er dog noget dyrere. Men tror jeg vælger Audio Alchemy som løsning med min TEAC vrds 10 se

Jeg spiller med nævnte kombination af AA enheder og har også tidligere prøvet Benchmark'en. Jeg foretrækker nok lyden fra AA uden at jeg kan huske helt præcist hvordan DAC-1 lød. Mit anlæg så også anderledes ud da DAC-1 var på besøg.

Det jeg husker er, at DAC-1 til tider kunne virke lidt skarp i lyden, men ellers en spændende konstruktion - specielt når den anvendes direkte på effekttrinnet. Det skarpe vil der nok kunne kompenseres for med kabler el. lign.

AA-sættet leverer, hos mig, en meget letflydende, behagelig lyd med masser af detaljer og rum. Til den pris ville jeg ikke betænke mig.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 11 August 2006 kl. 00:32 | IP-adresse registreret  

Nu ville jeg egentlig gerne score det sæt, selvom jeg allerede ejer et i forvejen.

Jeg har faktisk også prøvet DAC1 fra Benchmark, og den har intet at bestille i selskab med AA XDP, DTI og PS2. Den er grumset målt op ad AA.
Det specielle ved den kombination du her nævner er bl.a. det Spencer er inde på. Den er delt i 3 kabinetter. Jeg har lidt på fornemmelsen, at DTI og XDP blev lavet i 2 kabinetter, fordi så kunne man sælge DTI separat. DTI bygger på CS8412, som er en reciever der på den tid, var væsentligt bedre end industristandarten, som var Yamaha´s reciever. CS var langt bedre og d.d. er det CS8420, der er en udgave af 8412, som kan håndtere 192KHz og med ind og udgang for upsampling, ellers er der ikke meget nyt under solen i lige den boldgade.
XDP bygger på BBDF1700 som var BB´s sota filter. Osse det er opgraderet til 24 bit 192KHz nu om dage og hedder DF1706 svjh, men faktisk er det ellers det samme. DF1700 er et 20 bit filter.
DAC chippen i den er Philips TDA1547 med separat noise shaper. Det er den suverænt mest ambitiøse DAC Philips har begået nogensinde. Det er en one bit type, der kan sluge 20 bit data.
Det mest specielle i XDP er dog den diskrete analogdel, og det er faktisk her den virkeligt tager kegler. Tilmed er deemphasis lavet i det analoge domæne, hvilket lige præcist gør f.eks Denon CDér helt ekstremt dynamiske. Jeg kender 0 andre der bruger emphasis desværre, men måske enkelte stadig gerne vil lave flot dynamik på skiverne.
PS2 og PS3 er de 2 regulerede strømforsyninger som aa solgte. Desværre må jeg sige, for begge apparaterne virker bedre med de uregulerede typer PSIV og PSI. Det hænger bl.a. sammen med spændingen der afgives. PS2 afgiver +-8V digitalt og +-18V analogt. De andre ligger på +-12V digitalt og +-24V analogt. Det gør en stor forskel, som du måske kan få has på, ved at hive reguleringerne ud af PS2 og bypasse på printet. Prøv dig frem hvad du synes virker.
Af svagheder på apparaterne kan jeg da lige nævne, at der sidder nogle usle RCA bøsninger på DTI, som evt. kunne skiftes til Canare, hvis de er lidt slappe.
Fødderne på dem har dte med at blive bløde, så måske de skal skiftes.
3M har nogle typer der ligner de originale på en prik.
Der sidder osse noget gummi bag forpladen, som smelter med tiden. Skift det evt.
PS2 kan godt brumme lidt.
Jeg kan tilføje, at jeg lige pt. er i gang med at eksperimentere lidt med kabel fra PS2 til XDP for sjov. Måske der kommer noget ud af det en dag. Jeg mener at et godt tværsnit kan have betydning, uden det skal overdrives.

Hvis du ikke bryder dig om sættet, så henvis bare sælgeren til mig. Se evt. min tråd om mit set-up. Kubikkens set-up hedder den vist.

I øvrigt er Alchemy out of business pga. lidt for stramme calkuler og det faktum, at der egentlig aldrig har været noget stort marked for løse DACs. De nåede at lave en forforstærker, 2 effektforstærkere, et hav af DACs, 2 digikabler, 1 analogt interconnect, noget fjernsynsgrej, 5 forskellige digital transmission interfaces, hvor DTI er den første. Senere hed de DTI 2.0, DTI+ DTI pro og vist nok DTI32PRO eller deromkring. Tilmed findes de fleste apparater i rev a, b og c og endda måske osse d.
Filosofien var nogenlunde på denne måde: Få udvalgte forhandlere ellers direkte ab factory, nyeste digitalteknik til laveste pris -bang for the buck.
Mark Shifter og Dusty wawters er senere kommet til andre virksomheder med lignende idéer.
Perpetual technologies, Channel Island Audio (CIA) og Camelot technology.

du kan i øvrigt slå aa op på wikipedia.

Lydmæssigt er AA sættet dejligt magtfuldt og spændstigt med meget fornem 3D.
Detaljeringen er meget anderledes end på opamp baserede konstruktioner, hvor AA hænger sammen og er fantastisk detaljeret over hele frekvensområdet. Basgengivelsen har jeg aldrig hørt bedre fra CD mediet end via XDP.
Men du må jo prøve selv.

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

RAZZER
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 August 2006 kl. 01:27 | IP-adresse registreret  

Tak for den fine forklaring kurt , jeg er fast besluttet på sættet hvis det altså lyder godt i mit setup hvilket det jo nok gør. Men venter med at prøve det af , da jeg venter på at få den TEAC vrds 10 se som jeg har bestilt. Har min denon s10 men tænker at teacen har bedre drev så derfor skifter jeg den ud. Men er der nogen som har erfaring med en denon s10 og dette AA sæt? 

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 11 August 2006 kl. 01:37 | IP-adresse registreret  

RAZZER skrev:
Tak for den fine forklaring kurt , jeg er fast besluttet på sættet hvis det altså lyder godt i mit setup hvilket det jo nok gør. Men venter med at prøve det af , da jeg venter på at få den TEAC vrds 10 se som jeg har bestilt. Har min denon s10 men tænker at teacen har bedre drev så derfor skifter jeg den ud. Men er der nogen som har erfaring med en denon s10 og dette AA sæt? 

Well!

Jeg har haft både S10 og S1.
S10 er måske ikke verdens bedste CD, men det er heller ikke verdens værste.
Værket er OK og ikke mere.
Hvis du vil have et lækkert værk, så kunne det være et Sony af ældre dato eller et Accuphase, de bruger samme drev. Denon 2560, 3560 er seje. Teac er lidt mere til den bløde side i mine ører, men OK!

Kan du ikke lide sættet vil stadig gerne købe det.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

RAZZER
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 August 2006 kl. 01:44 | IP-adresse registreret  

så mellem teacen og s10eren , mener du teacen er bedst. kører med  Jamo D830 faceliftet version af concert 8 og thule i a250b

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 11 August 2006 kl. 09:15 | IP-adresse registreret  

RAZZER skrev:
så mellem teacen og s10eren , mener du teacen er bedst. kører med  Jamo D830 faceliftet version af concert 8 og thule i a250b

Hmm!
Det vil jeg nu ikke have lagt i munden.
Jeg tropr ikke jeg ville satse på nogen af dem, men prøv.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 11 August 2006 kl. 10:06 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
Det er vældigt interessant grej, der er fremstillet efter nogle lidt specielle konstruktionsprincipper, for den tid.

AA havde meget den mening, at alting skal placeres i en masse separate kabinetter, i stedet for ét samlet.

Også deres hardwaretilgang til tingene, er anderledes end hos andre producenter.
Enkelte modeller har en del højfrekvent støj, som kan forstyrre TV-modtagelse, og andet udstyr tæt på. Deres DDE v. 1.1 hører til i den kategori, men jeg kender ikke XDP'en på det punkt.

Nogle effekttrin lader sig forstyrre af den højfrekvente støj, som f.eks. DDE 1.1 laver ved omkring 80kHz. Det kan føre til en slags modulation af den hørbare diskant.

Igen tror jeg ikke at XDP laver problemer af den karakter, men man skal være obs på, at eventuelle problemer, måske kan kureres ved at skifte til et andet effekttrin.

Det er jo egentlig achilleshælen ved onebiterne, men normalt ligger støjen dog meget højt oppe.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes