| Forfatter |
|
hifi-fjols Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juli 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 368
|
| Sendt: 26 August 2006 kl. 19:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan det lade sig gøre at opgradere konverteren i en CD-Afspiller så den får 24bit ? Hvad vil dette normalt koste? Det er en Pioneer PD-S06, der er tale om.
|
| Til top |
|
| |
Scatcat Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2539
|
| Sendt: 29 August 2006 kl. 05:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
hifi-fjols skrev:
| Kan det lade sig gøre at opgradere konverteren i en CD-Afspiller så den får 24bit ? Hvad vil dette normalt koste? Det er en Pioneer PD-S06, der er tale om. |
|
|
Det nemmeste vil være at anskaffe en ekstern DAC.
En sådan maskine (Pioneer´en eller Sony) har jeg nemlig kig på, da jeg selv har ekstern DAC.
DAC´er kan fås i flere prisklasser. Kig dog efter brugt, der er penge at spare.
Har hørt noget om at konveteren kan opgraderes, men spørgsmålet er om det kan betale sig i stedet for ekstern DAC? __________________ Mvh Michael
"Det er underordnet hvad du har, bare du er tilfreds og det lyder godt"
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 29 August 2006 kl. 08:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kan som udgangspunkt ikke opgradere den konverter der sidder i en CD-afspiller. Forskellige DAC-chips har sjældent samme pin-konfiguration, så man kan ikke bare lodde den ene ud, og sætte en ny i. Løsningen er en ekstern DAC. __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1712
|
| Sendt: 29 August 2006 kl. 22:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spar dig det med 24bit, det er gode 16 bit der tæller.
Den der pioneer s06 har den ikke en 1702 i j selektion ? - måske vil det hjælpe med k selektion.
Og så en ny clock crystal fra Tent Labs (samme type som en o6 så vidt jeg husker), eller evt. en helt nyt clock fra tent labs. Og så lidt hurtige tantaler og smd til afkobling.
Og så vidt jeg husker er der vist også nogle elendige opamps i den 06, som med fordel kunne skiftes til nyere typer.
Det kunne sikkert blive en super god maskine, når man nu nærmest har skiftet det meste af det vigtigste :)
...med 100 timers arbejde og en 2000 kr. i omkostninger.
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 30 August 2006 kl. 08:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis der sidder PCM1702 i Pioneeren, får du næppe noget bedre på det punkt. Du kan evt skifte til K-grade som Kramer siger.
Meennnn... Der er alligevel stor mulighed for opgradering!! Pioneer benytter ligesom alle andre kommercielle producenter en elendig analogdel. Faktisk lidt utroligt, når man ofrer verdens bedste DAC-chip, at man alligevel sætter de værste skod op-amps i.
Løsningen er at montere en ny analogdel, der totalt erstatter den gamle. Man kan nøjes med at skifte op-amps, men det er lidt en lappeløsning. Selve layoutet er typisk ikke gearet til hurtige op-amps, så man får bøvl med afkobling osv.
Jeg har en analogdel kørende, som er lavet direkte til PCM1702. Den er 100% modkoblingsfri, 100% diskret opbygget og 100% DC-koblet. Skriv en PM hvis det har interesse. __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1712
|
| Sendt: 31 August 2006 kl. 08:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder fornuftigt at starte i den analoge ende med en diskret løsning :)
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1324
|
| Sendt: 31 August 2006 kl. 08:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
Jeg har en analogdel kørende, som er lavet direkte til PCM1702. Den er 100% modkoblingsfri, 100% diskret opbygget og 100% DC-koblet. Skriv en PM hvis det har interesse. |
|
|
Det er da så gu' da lige til "Mit DIY projekt", hva'?
__________________ MVH, Bo
Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
|
| Til top |
|
| |