| Forfatter |
|
Knoxville Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1708
|
| Sendt: 04 December 2003 kl. 09:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Jeg mener nu at have forhandlet mig frem til en god pris på en Lexicon DC-1 med DD, DTS og THX.... (5.1 er fint til mig hvis kavlaiteten er god nok)
Jeg har giode erfaringer med deres grej, men vil da geren have jeres ideer og erfaringer ed på vejen... fx....
- er den god i stereo (surround ved jeg at den er) ?
- nogen der ved hvad opgradering til Thx-ex, 24-bit dac koster..... ???
- hvad bør en sådan i god stand koste ?????
påforhånd tak, ser fre, til at høre fra jer...
__________________ Med Venlig Hilsen
|
| Til top |
|
| |
Jonas bojer Branchemedlem

BIIR
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2657
|
| Sendt: 04 December 2003 kl. 09:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er sket meget på den front.
Jeg har hørt en test af Lexicon gamle topmodel mon min av1503 og her vandt Lexicon i surround men tabte STORT i stereo. Jeg har lige være til demo af Lexicon's nyeste topmodel til 100.000kr og den er meget god til surround. Til stereo der vinder du altså mere ved at få en ren stereo forforstærker. Men det hele kommer and på den den pris du har fået elers er det svært at sammenligne. Lexicon gør jo meget i surround men ikke så meget i stereo så jeg tror altså du får bedre stereo billigere på en anden måde.
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1712
|
| Sendt: 04 December 2003 kl. 10:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil give Jonas ret. Ikke kun pga. at det også er min egen oplevelse med en surround forforstærker (TA e9000es - godt nok i en anden kvalitetsklasse), men også fordi jeg på nettet kan se at der er rigtigt mange der har prøvet sig med en kombination og er hoppet tilbage til deres gamle stereo udstyr. Det surround har ikke en chance, ikke i nogen prisklasser. Du slipper ikke. Og det finder du ud af på et eller andet tidspunkt, og så overgiver du dig :)
Jeg må sige at det er noget af et tab for lydkvaliteten af så mange surroundrecieweren finder vej til folks "billige" anlæg. Det jeg har hørt i prisklassen 5000 kr. har været direkte gyseligt,- så næsten hellere en gammel NAD 3020i :). Som det læses har tiden ikke gjort mig yngre og mere positiv ha-ha.
VH Kramer
|
| Til top |
|
| |
Jonas bojer Branchemedlem

BIIR
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2657
|
| Sendt: 04 December 2003 kl. 11:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
kramer71 skrev:
|
Jeg vil give Jonas ret. Ikke kun pga. at det også er min egen oplevelse med en surround forforstærker (TA e9000es - godt nok i en anden kvalitetsklasse), men også fordi jeg på nettet kan se at der er rigtigt mange der har prøvet sig med en kombination og er hoppet tilbage til deres gamle stereo udstyr. Det surround har ikke en chance, ikke i nogen prisklasser. Du slipper ikke. Og det finder du ud af på et eller andet tidspunkt, og så overgiver du dig :)
Jeg må sige at det er noget af et tab for lydkvaliteten af så mange surroundrecieweren finder vej til folks "billige" anlæg. Det jeg har hørt i prisklassen 5000 kr. har været direkte gyseligt,- så næsten hellere en gammel NAD 3020i :). Som det læses har tiden ikke gjort mig yngre og mere positiv ha-ha.
VH Kramer
|
|
|
den gamle 3020 nad er da gudelig jeg har nogle gode kammys jeg tester en del sammen de har hør den nad gennemprygle en forstærker fra AR og de digitale fætre fra LC. Musikalitet er noget den gamle NAD kan selvom disse lyse tider vil folk nok sige den mangler opløsning i toppen. 
|
| Til top |
|
| |
Torben Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 440
|
| Sendt: 04 December 2003 kl. 11:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har hørt meget på Lexicon DC-1 i stereo hos en af mine venner og der syntes jeg det lød godt, men der han så opdateret til nyeste Lexicon så var stereo perspektiv endnu bedre og det hele gik op i en højre enhed. Men DC-1 lyder stadigvæk godt i forhold til hvad den koster som brugt...
Jeg mener at det koster ca. 4000 kr at få DC-1 opdateret til DTS-EX, men der kan du evt. forhøre dig hos www.jjteknik.dk men DC-1 kan hvis ikke opdateres til 24 bit... højst 20 bit
Mvh
Torben
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

|
| Sendt: 04 December 2003 kl. 11:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alt det tekniske P*S der bliver skrevet om de surroundforstærkere og om hvor gode deres konvertere er mm. er ren salgsgas.
Lyden fra en surroundforstærker bliver desuden mere hård og påtrængende af (tolk det ikke som fast lyd), at man bruger en dvdafspiller som drev. Brug hellere en gammel brugt cdafspiller af rimelig mekanisk kvalitet.
VH Kramer
|
| Til top |
|
| |
Knoxville Forum Bruger

|
| Sendt: 04 December 2003 kl. 12:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
tak for inputs'ne so far.... Nu skal i tænke på at den skal bruges som forforstærker ikke som DA konverter....
Den har seneste software, bort set fra udbygninen til THX EX, og har tilsyneladende fået mange fine anmeldelser også som ren forforstærker...
hvad var nyprisen i dk ??? for DD, DTS, THX modellen....?
|
| Til top |
|
| |
Torben Forum Bruger

|
| Sendt: 04 December 2003 kl. 12:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Knoxville
Den kostet ca. 50.000 kr. for 5 år siden.
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

|
| Sendt: 04 December 2003 kl. 13:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ved det ikke holder.
DC1 har en digital styret analog volumenkontrol, - som jeg kan se det. Dvs. at du kommer til at bruge en volumenkontrol der altid degraderer lyden mere end den tradionelle måde. Den kan ikke være ordentligt.
"Volume on the DC-1 is set in 1dB units. While initially I thought that 1dB might not be quite a fine enough adjustment, in practice it was sensitive enough for normal listening (if not level matched comparisons with other components). The full range is from -80dB to +12dB relative to the DAC output reference level. That goes from dead quiet to about as loud as a normal preamp (around 6V). I found most of my listening occurring between -30dB and 0dB, with occasional bursts up to +10dB (mostly just to see how far I could push things). Unless you've got some really odd equipment, you're not likely to need more preamplifier output than the DC-1 provides. If you're using the analog inputs, those have a gain control before the 16 bit incoming A/D converter which lets you digitize at full range and keep final output level loud enough. There's an automatic setting which turns itself up and down as needed to prevent clipping while still using all the input range.
There are at least two schemes of volume control that can rightly be called digital. The first processes the digital signal with higher resolution than the source, reducing the volume digitally and having a DAC output that feeds right to the output. Examples of this sort of design include players from Wadia. The problem with that approach is that as you turn the volume down, you start losing bits of resolution. Lexicon didn't feel this was an appropriate approach. They use their digitally controlled gain control to replace the traditional volume control, with no gross volume adjustment in the digital domain. It's still an analog gain adjustment, but there's no potentiometer involved. This approach isn't a new one, with units as inexpensive as Audio Alchemy's DLC preamp implementing it in the past. I suspect you'll be seeing more circuits with volume controls like this as time goes on. "
http://www.soundstage.com/greg07.htm
Se det her review.
http://www.cybertheater.com/HW_Reviews/Lexicon_DC-1/Lexicon_ DC-1.html
"The DC-1 doesn't sound distinctively better than a recent add-on decoder, the Sony EP9ES (List $750, Street $600) or the even newer Sony digital preamp/decoder the TAE9000ES (List $1750, Street $1275) though I prefer both of those as well."
DC1 kan være helt perfekt til surround, men foruren ikke dit stereo med den.
Og så var prisen vel ikke mere end 30000.
VH Kramer
|
| Til top |
|
| |
Knoxville Forum Bruger

|
| Sendt: 04 December 2003 kl. 13:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmmm,
Jeg læste ellers "soundstage"s review af den, de var helt vilde....
Jeg har fundet ud af at prisen afhænger meget af den specs. DD, dts, thx modellen var klart dyrest.....
den findes altså i en 24 bit version, mne den jeg kan få er dog kun 20....
dn skal kører i et setup med system audio 3070 fronter, og H/K signature blokke til effekt... det burde den da kunne leve op til eller ?????
mvh
Dennis __________________ Med Venlig Hilsen
|
| Til top |
|
| |
Torben Forum Bruger

|
| Sendt: 04 December 2003 kl. 14:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så vidt jeg ved så kan DC-1 kun køre 20 bit, men hvis du kigger på en MC-1 som ligner DC-1 meget så kan den køre 24 bit.
Og til Kramer... for lidt over 5 år siden, der kostet DC-1 ca. 50.000 kr i DK.
Mvh
Torben
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

|
| Sendt: 04 December 2003 kl. 14:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ski nu med det 24bit fis
Hvis den 24bit opøsning skulle være reel skulle alt udstyret fryses ned til -273 grader. 20 bit er mere end rigeligt.
Jeg vil ikke anfægte at det er en pisse god surroundforstærker. Køb den endelig, så har du jo super surround lyd. Hav bare en almindelig forforstærker klar til at lytte til sammenligning. Og evt. også en DAC. Det kan være at DC1 faktisk er stærk som dac/forforstærker men ikke som ren forforstærker. Teknisk burde det være sådan. Så enkelt er det. Jeg kender ikke dit udstyr, og jeg ved ikke hvor stor forskel det gør.
|
| Til top |
|
| |
Knoxville Forum Bruger

|
| Sendt: 04 December 2003 kl. 14:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
mit udstyr , til vurdering
cd - nad s500 (silverline)
HT'er, systemaudio 3070
effektblokke - harman signature
Jeg vil prøve sammenligningen , jeg har nemlig også hørt at den er bedst hvis man også anvender den indbyggede dac... men nu får vi se... imellemtiden vil jeg gerne have så meget feedback som muligt.... - stærkt gået so far....
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

|
| Sendt: 04 December 2003 kl. 15:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK. Den cd tror jeg ikke på den kan matche på det, hvis vi skal tvære i et rigtigt elendigt udtryk - det musikalske område. Men det kan kun være et gæt. Men hva. faen., din cd kan jo heller ikke decode ac3 :) Ski med det dts, det er penge ud af vinduet - det samme med over 5 kanaler.
Hvad skal du slippe for den DC1 slambert ?
VH Kramer
|
| Til top |
|
| |
Knoxville Forum Bruger

|
| Sendt: 04 December 2003 kl. 15:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej...
En DC-1 kan sagtens dekode DTS, DD både med og uden thx finurligheder, men man kan få dem i forskellige versioner.....også nogen der ikke har hverken DD eller DTS, denne her er dog nyerer....
Jeg er dog helt enig mht. over 5 kanaler....
Mht. Prisen så kender jeg ikke den endeligt endnu, men den bliver god - rigtig god.... __________________ Med Venlig Hilsen
|
| Til top |
|
| |
Webmonkey Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1070
|
| Sendt: 04 December 2003 kl. 16:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du overvejet en Thule PR350? Den bedre i især stereo men også surround end den der gamle Lexicon....
__________________ In the Land of Hometheater, The Three Eyed Monster is King......
|
| Til top |
|
| |
Knoxville Forum Bruger

|
| Sendt: 04 December 2003 kl. 22:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
den der med thule holder ikke..... jeg har hørt dem begge og thulen er altså dårligere..... ( det afspejles også i prisen)
gammel ??? den er fra 2000, det er da ikke så slemt....
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

|
| Sendt: 05 December 2003 kl. 13:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gammel og gammel.
24bit og 10kanaler med julesne.
De opamp, med strømstyring, og efterfølgende komponenter som i høj grad bestemmer lydkvaliteten er ofte langt, langt ældre end fra 1998. Sådan er der mange eksempler. f**k alderen - og også nyprisen. Det afgørende er lydkvaliteten.
VH Kramer
|
| Til top |
|
| |
Knoxville Forum Bruger

|
| Sendt: 09 December 2003 kl. 10:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gammel og gammel.
24bit og 10kanaler med julesne.
De opamp, med strømstyring, og efterfølgende komponenter som i høj grad bestemmer lydkvaliteten er ofte langt, langt ældre end fra 1998. Sådan er der mange eksempler. f**k alderen - og også nyprisen. Det afgørende er lydkvaliteten.
Enig, Jeg kender begge processorer godt, og der er stor forskel, men jeg har selvfølgelig også kun hørt den seneste version af DC-1 fra 2000, den indeholder nye konvertere software etc. etc., og eftersigende nogen af de bedste opamps der kan købes, fuldt opgraderet er den på højde med MC-1
Det er dog selvfølgelig ligegyldigt hvad den indeholder, men blot min ide til hvorfor at folk her tilsyneladende har så forskellige oplevelser...

|
| Til top |
|
| |
Knoxville Forum Bruger

|
| Sendt: 09 December 2003 kl. 12:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
- er der nogen der har en fair pris på en sådna fætter brugt, kender ikke megt til brugt priserne på disse..... den koste som sagt ca. 50.000 med THX, DD og DTS, men uden THX-ex, som denne model dog har....
På forhånd tak-- __________________ Med Venlig Hilsen
|
| Til top |
|
| |