Emne: Er cd-spillere blevet bedre? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Mingo Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 197
|
| Sendt: 18 Oktober 2006 kl. 17:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har en 10-11 år gammel Marantz CD 16, som efterfølgende har fået en KI-signature behandling i Holland.
Hvor mange penge skal jeg investere i en ny cd-spiller for at få betydelig bedre gengivelse?
Jeg har læst om 3 interessante apparater - uden dog at have hørt dem endnu - Lyngdorf CD-1, NAD M5 og Meridian G 06 (kan den fås i DK?). Vil disse maskiner forbedre min musikgengivelse?
Jeg er klar over, at mange ting spiller ind, fx. mine preferencer. Jeg vil have en dyb og stram bas, en fremragende mellemtone. Diskanten spiller en mindre rolle, da jeg grundet alder mm. ikke kan høre dette område særlig godt (-65 dB ved 6000 Hz). Jeg ønsker mig et opløst og medrivende lydbillede, hvor man bliver indfanget af musikken, således man ikke kan standse lytningen. Jeg kan lide mange slags musik, men klassisk har første prioritet. Tips modtages med tak.
|
| Til top |
|
| |
Ascari Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 3328
|
| Sendt: 18 Oktober 2006 kl. 17:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Uanset hvilken af de nævnte du vælger vil du opleve en forbedring af lyden. Der er sket rigtigt meget i de 10 år din Marantz har spillet dig glad. Så lige meget hvad er penge givet godt ud 
|
| Til top |
|
| |
Sir Round Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 349
|
| Sendt: 19 Oktober 2006 kl. 14:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mingo skrev:
Meridian G 06 (kan den fås i DK?). |
|
|
Ja og af de 3 vil jeg klar anbefale Meridian.
AudioPhil er den danske distributør. Fona Østergade 1 i Århus er nok med dem med den bedste udstiling. Jeg har set en G06 der.
AudioVision er vist nok holdt op med at føre Meridian.
|
| Til top |
|
| |
Mr.Antisilver Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 Oktober 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 409
|
| Sendt: 19 Oktober 2006 kl. 14:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mingo skrev:
|
Jeg har en 10-11 år gammel Marantz CD 16, som efterfølgende har fået en KI-signature behandling i Holland.
Hvor mange penge skal jeg investere i en ny cd-spiller for at få betydelig bedre gengivelse?
Jeg har læst om 3 interessante apparater - uden dog at have hørt dem endnu - Lyngdorf CD-1, NAD M5 og Meridian G 06 (kan den fås i DK?). Vil disse maskiner forbedre min musikgengivelse?
Jeg er klar over, at mange ting spiller ind, fx. mine preferencer. Jeg vil have en dyb og stram bas, en fremragende mellemtone. Diskanten spiller en mindre rolle, da jeg grundet alder mm. ikke kan høre dette område særlig godt (-65 dB ved 6000 Hz). Jeg ønsker mig et opløst og medrivende lydbillede, hvor man bliver indfanget af musikken, således man ikke kan standse lytningen. Jeg kan lide mange slags musik, men klassisk har første prioritet. Tips modtages med tak.
|
|
|
Hej Mingo
Du har opstillet nogle, vil jeg sige, specielle kriterier, der tager udgangspunkt i en hørenedsættelse. I den situation føler jeg det yderst svært at sætte mig ind i dine præferencer.Men det er egentlig en slags udfordring at kunne forstå, at folk med en hørenedsættelse også gerne vil optimere det mest muligt til trods for hørenedsættelsen.
Nu er jeg ikke helt med på hvad en nedsættelse på 65db ved 6kh medfører/opleves. Er det alt over denne frekvens, der er nedsat med mindst 65 db? Eller er det bedre højere oppe i frekvensområdet?
Jeg kender din gamle Marantz cd 16 godt og vil gerne lægge hovedet på blokken mht. at en rega apollo vil overgå din gamle cd 16 både i bas og mellemtone, nok mest udtalt i mellemtonen. Så inden du farer ud og bruger flere penge end nødvendigt, vil det være en god ide at prøve Apollo'en også.
Jeg ønsker dig alt muligt held og lykke med at du får fundet den helt rette og synes da egentlig at det er fascinerende at du dit "handicap" til trods insisterer på at få det bedst mulige ud af den hørelse , du har tilbage. Det kunne være inspirerende om du fortalte lidt mere om hvorledes du oplever betydningen af din nedsættelse på 65 db for din oplevelse af hifi.
venligst mogens
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 19 Oktober 2006 kl. 14:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er IKKE sket meget positivt med lydkvaliteten af CD-afspilelre de sidste mange år. Til gengæld er de blevet meget billigere at producere.. Dette synes dog ikke at smitte af på salgspriserne...
Den bedste DA-conveter til CD-afspillere er stadig PCM1702-K. Den blev lanceret helt tilbage i 1993. Ganske vist er der kommet MASSER af nye DAC's med meget bedre spec, men lydmæssigt er de ikke foran PCM1702. Til gengæld koster de typisk 1/20 til 1/10 af et sæt PCM1702-K... Nok primært derfor producenterne synes de er helt vildt vellydende. Hvad det er der får folk til at tro der er sket en masse med lyden fra CD-afspillerne, det forstår jeg ikke. Jeg kan sagtens se, at de har fået bedre spec, ligesom tykke alu-fronter er blevet mere udbredt. Men hvis man lytter er det ikke nødvendigvis imponerende. __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 19 Oktober 2006 kl. 16:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg holder med hr Hurtig; moderne CD-afspillere måler helt fantastisk, og spiller en dejlig moderne lyd.
Men det lød nu bedre i "gamle dage", synes jeg. (Og nej; det er ikke lyden af Philips CD100 jeg taler om!)
Hvad skal man med en CD-afspiller bygget som en kampvogn, hvis drevet alligevel er taget ud af en bærbar-PC?
Ligesom hr Antisilver er jeg også ret så uforstående overfor udtalelsen: minus 65dB ved 6Khz. Nærmest ubærligt, jeg føler med dig, hvis det virkeligt er så galt fat! (Suk)
Tinnitus? Måske, men jeg kan ikke høre det?! 
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
| Sendt: 19 Oktober 2006 kl. 22:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
NEJ! må svaret være, eller rettere nej ikke nødvendigvis og ubetinget..
Der er sket lidt, selvfølgelig er der det!.. (ofte gammel vin på nye flasker og små smags mæssige ændringer)
Der er kommet en smule mere luft i toppen, og lidt mere "smooth" gengivelse på nogle områder, i forhold til de fleste maskiner der er de der 10 - 12 år gamle.. men ikke udpræget voldsont meget for nogle af de gode tidligere top modeller.
Min egen Denon DCD3560 (med mindre modefikationer) er et eks. her på, ligeledes S10mkII og S1. samt eks Pioneers PD 95 samt Sonys ES maskiner i 700 serien og lignende top modeller for 10 - 15 år siden.
De kan STADIG være med! og fås til penge, hvor man ikke får NOGET nyt der kommer i nærheden, hverken kvalitativ opbygning, finish, og ikke mindst over all lyd...
Det kan godt være at der er lidt bedre opløsning aller øverst oppe og mere frekvens udstrækning mm. på nye maskiner især og faktisk KUN de der anvender upsampling og eller 24 bit mm. samt enkelte med HDCD (men det er ik så frygtelig mange HDCD skiver man har alligevel, og den fisk er vist nok også alligevel DØD!?)
Forskellene på disse top maskiner er efter min mening små!..
Sammenligner men en ny og en gammel maskine til eks. 10000kr. så vil de nye ofte være lidt bedre i især toppen og opløsning her.. MEN køber du en ældre maskine til 5000 kr. der har kostet 20000 eller 15000 kr. får du ikke noget der er væsentligt bedre til de 5000 kr. i en ny maskine set i forhold!..
En gammel top klasse model vil ofte sparke røv på en ny middel klasse maskine, med andre ord.
For langt de fleste ikke fanatikere, vil en god gammel maskine fra et givent firmas top klassiment, med 10 år på bagen købt for mellem 2 & 5000 kr. brugt, være et super køb! og dække de fleste behov. dette ISÆR! hvis bugettet netop KUN ligger lige omkring mellem 2 - 3 til 5000 kr. eller et stykke under 10000 kr.
Ofte behøver man iøvrigt blot at skifte clock og eller et par få opamps, for ydderligere at hale ind på det nye..
Når jeg sammenligner min gamle Denon DCD3560 med nye opamps, bypasede kondensatore i udgangen (DC filter) og ny XO3 clock. så savner jeg INTET i forhold til en helt ny 10 - 15000 kr. maskine.. den følger RIGTIG godt med.
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=9192&PN =5
Der ER jo kommet SACD, og her kan ingen gamle maskiner være med i toppen mm. MEN! af mine 16000 cd. skiver er under 6 - 7 stk. af SACD slagsen!.. så her føler jeg intet afsagn (endnu)
Så til mine mange gode gamle 16/44 skiver gør min gode gamle modeficerede DCD3560 et fint job.. og skal det være, har jeg en D.I.Y 24 bit DAC med HDCD samt diskret analogdel, også som den agere drev for nu og da.. så jeg er i all fall godt dækket ind! men kunne sagtens leve vel med kun min 3560..
Nogen REVOLUTIONER syntes jeg ikke er sket!.. (det sku lige være en DCD3560 med en Benchmark i "røven"? her er der ny super lyd til menneske penge!!.. men ellers styre de gamle "kæmper" helt fint endnu til i hvertfall MINE behov..)
mvh.
__________________ M.
|
| Til top |
|
| |
Steffen_P Forum Bruger

Bruger siden: 03 Januar 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 41
|
| Sendt: 19 Oktober 2006 kl. 23:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er også min erfaring at en gammel topmodel stadig kan være med på mange punkter. Det er som om der er sket mere fremgang i midrange segmentet omkring 5-8kkr.
Det relativt store høretab du har -65 dB ved 6 kHz skal måske tages med et gran salt, medmindre det er foretaget af professionelle på en audiologisk klinik. Ved 6 kHz kan der opstå reflektioner under hovedtelefonkapslen og der kan ofte være store forskelle ved netop 6 kHz for flere gentagelser (dog har jeg vist ikke set så meget som 65 dB) med repositionering af hovedtelefonen. Ved lavere frekvenser er dette nok ikke problemet. Hvis undersøgelsen blev foretaget uden at hovedtelefonplaceringen blev justeret på kan det måske være værd at få undersøgt igen, især hvis høretabet kun opstod ved 6 kHz og der ikke var noget ved 4 kHz og 8 kHz. Dog kan begyndende høretab ofte observeres især ved de højere frekvenser.
__________________ /Steffen
|
| Til top |
|
| |
tunghør Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1430
|
| Sendt: 19 Oktober 2006 kl. 23:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ved godt det ikke lige er det du spørger efter, men med de kriterier du har, lyder det for mig som det du søger er en pladespiller
Du kunne jo spare pengene til ny cd-spille (det lyder det ihvertfald til du kan) og så smide lidt penge efter noget vinyl? Kan da forøvrigt lige nævne at loppemarkederne formelig bugner, af skiver til en ti'er stykket
S.R
|
| Til top |
|
| |
Mingo Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 197
|
| Sendt: 20 Oktober 2006 kl. 10:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for diverse interessante svar.
De fleste mener åbenbart, at jeg ikke vil få meget ud af at købe en ny cd-spiller.
Jeg vil dog, når jeg har fundet en forhandler lytte til Meridian G06, som har fået fremragende anmeldelser i diverse udenlandske hifi-tidsskrifter.Lyngdorf CD-1 anmeldelser (som jeg har læst en del af) er alle enige om en medrivende spillestil, og dette tiltaler mig. Desuden kan man opdatere via internettet. Den har både phono og xlr stik.
Kan man, hvis det ønskes, sætte apparatet til 2 forskellige anlæg samtidigt (fra phono og xlr henholdsvis), dog således at man kun har tændt for et anlæg ad gangen? Det vil for mig være en fordel.
Jeg kunne forestille mig, at min CD 16 er rund og tilbagelænet i forhold til disse nye maskiner. Også Rega Saturn kunne komme på tale, men at den er toploaded giver problemer i min opstilling.
Med hensyn til min hørenedsættelse nævnede jeg blot dette som en kendsgerning. Mit hifliv lever i absolut bedste velgående, og jeg har en enorm glæde af at lytte til musik. Jeg er klar over, at toppen er væk, men alligevel er det en fantastisk oplevelse at lytte til et godt stykke musik. Jeg har høreapparater, som jeg ikke bruger til musikaflytning, da jeg godt nok kan høre langt mere diskant, men desværre er der for mig et syntetisk skær over gengivelsen.
Med hensyn til de -65 dB er det desværre en kendsgerning, som er målt af professionelle audiologer og endda to gange med to års mellemrum. Begge gange samme resultat. Min hørekurve falder fra 2kHz og går jævnt nedad hele vejen, hvilket vil sige, at den falder også efter de 6 kHz. Altsammen i forbindelse med en kraftig gang tinnitus.
Men tilbage til det, det drejer sig om for mig: Indlæg og forslag til cd-spillere modtages gerne.
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 20 Oktober 2006 kl. 11:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Iøvrigt så når man går ud og køber en cd. maskine til en anselig pris, så er det betryggende at vide at SÅ meget sker der heller ikke...
Derfor vil den sikkert give god valuta for pengene i mange år frem! (med de gode gamle 16/44 skiver) dette selv om der konstant kommer nyt.
Og det nye, alt sammen HVERT ENESTE ÅR har ny "banebrydende" teknologi i, ja ja ja.. men ak! den nye banabrydende teknologi er ofte praktisktaget reelt set dårligt hørbar sammenlignet med modellen lige før.. ofte er det "bare" en ny måde at løse de samme ting på, der stort set ikke giver SÅ meget bedre lyd, men bare gør jobbet på en ny måde. (gammel vin på nye "flasker")
Nogle af de største tiltag er ofte at flytte lidt rundt på knapperne og indre designmæssige tiltag.
I div. analogdele er der stadig stort set de samme opamps der har eksisteret de sidete 10 år. (enkelte nye der måske kun har 5 år på bagen) og en diskret analogdel, behøver ikke at være så meget bedre fordi den er nyere end en måske 5 eller 10 år ditto!.. (her sker der bare rigtig lidt!, lidt det samme som der ikke sker de mega store lande vindinger på forstærker området, altså de tradisionelle typer og ikke medregnet de nye "digitale" af slagsen.)
Det største spring for Dac's var fra 20 bit til 24 bit. (som sidder i det meste nu) og her er forskellene ganske små.. lidt i toppen, ellers ik det voldsomme.
Så hvad skiller en ældre cd. fra en ny? tjaa.. for uden DAC'chippene (hvor forskellene reelt set i afspilning af 16/44 sikver kan være til at overse / høre.) i nogle tilfælde opamps, og så lige clocken. alt ting der kan opgraderes.
Er man fanatiker og går sjofelt meget op i det og aldrig kan få det godt nok? så JO så er der sket en del, og sker lidt hele tiden!..
Men jeg selv må indrømme at det top gear jeg lyttede til for 10 år siden stadig i mine øre giver mig mere end jeg kan egentlig høre og opfatte, alle de nye er blot nye neuancer, men ikke decideret revolutionerende i mine øre..
En gammel Denon DCD3560 eller DCD S1 var først og mid i 90'ne top of the line og gav mig alle de detaljer og en lyd der bare var fantsatisk god, og gæt hvad? ved genhør her så mange år efter gør den det stadig! der mangler ikke noget i mine øre, nye maskiner gør det på deres måde og er blot en neuance, om det er en ny maskine eller bare en anden top model fra 1996 eks en Pioneer PD95 eller en Sony 777ES.. tjaaa så er det i mine øre stort set ligemeget..
Der ER! ganske lidt mere luft i toppen på de nye 24 bit baserede maskiner jo vist! men ik så meget at jeg føler afsavn ved de gamle.
Skal jeg finde en afløser til min DCD3560? (hvad der faktisk ikke er aktuelt) kunne det blive en Pioneer PD95 eller en Denon S1.
Jeg har dog en ny 24 bit DAC jeg anvender på næsten lige fod med 3560'n på noget musik er den sagen, på andet er det 3560..
Tror først at DAC'n bliver skiftet skulle det være? så med en Benchmark om et par år når den kan fås til det halve.. (jeg kan vente! da jeg ikke savner noget eller er decideret utilfreds)
Der sker lidt hele tiden,små forbedringer, men altså ikke nok til at jeg mener det værd at gå efter (med mindre man bare har penge i overskud??)
Ok! givet er at blandt de billigere maskiner under mellem 7 og 10000 kr. er der sket en del, de sidste 10 år!.. (for de fleste! ikke alle dog, da der som altid er undtagelser) og helt nede i de helt billige er der sket RIGTIG meget! altså under 5000 kr.
De helt billige maskiner spiller nu lige så godt som mange der dengang kostede over det dobbelte.
MEN! kommer vi op i klassen mellem 15000 kr. og op efter, er der sket mindre og mindre reelt set!.. disse kan oftest stadig sagtens være med.
Som sagt kan mange af disse nu fås til priser der gør at de kan købes og udpreforme nye maskiner til samme pris man skal give for disse brugt, HER I LIGGER FIDUSEN!..
mvh.
mvh.
__________________ M.
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 20 Oktober 2006 kl. 11:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mingo skrev:
|
Tak for diverse interessante svar.
De fleste mener åbenbart, at jeg ikke vil få meget ud af at købe en ny cd-spiller.
Jeg vil dog, når jeg har fundet en forhandler lytte til Meridian G06, som har fået fremragende anmeldelser i diverse udenlandske hifi-tidsskrifter.Lyngdorf CD-1 anmeldelser (som jeg har læst en del af) er alle enige om en medrivende spillestil, og dette tiltaler mig. Desuden kan man opdatere via internettet. Den har både phono og xlr stik.
Kan man, hvis det ønskes, sætte apparatet til 2 forskellige anlæg samtidigt (fra phono og xlr henholdsvis), dog således at man kun har tændt for et anlæg ad gangen? Det vil for mig være en fordel.
Jeg kunne forestille mig, at min CD 16 er rund og tilbagelænet i forhold til disse nye maskiner. Også Rega Saturn kunne komme på tale, men at den er toploaded giver problemer i min opstilling.
Med hensyn til min hørenedsættelse nævnede jeg blot dette som en kendsgerning. Mit hifliv lever i absolut bedste velgående, og jeg har en enorm glæde af at lytte til musik. Jeg er klar over, at toppen er væk, men alligevel er det en fantastisk oplevelse at lytte til et godt stykke musik. Jeg har høreapparater, som jeg ikke bruger til musikaflytning, da jeg godt nok kan høre langt mere diskant, men desværre er der for mig et syntetisk skær over gengivelsen.
Med hensyn til de -65 dB er det desværre en kendsgerning, som er målt af professionelle audiologer og endda to gange med to års mellemrum. Begge gange samme resultat. Min hørekurve falder fra 2kHz og går jævnt nedad hele vejen, hvilket vil sige, at den falder også efter de 6 kHz. Altsammen i forbindelse med en kraftig gang tinnitus.
Men tilbage til det, det drejer sig om for mig: Indlæg og forslag til cd-spillere modtages gerne.
|
|
|
I dit tilfælde med høre nedsættlse i de øvre tone områder mm. så er det jo bedøvende ligemeget om maskinen har lidt mere luft osv..
Altså! DU kan sagtens med fordel gå efter en super fed maskine med nogle år på bagen, til billige penge.
Og få en rigtig top model fra så'n der 10 - 15 år siden.
Denon DCD3560, DCDS10 eller S1 samt eventuelt Pioneer PD95 og måske Sonys ældre ES modeller i 700 serien.. dette alt efter hvad design og grund klang du finder nærmest det der er dit idial.
En sådan stor lækker 15 - 20 kg. kæmpe, giver rigtig ejer glæde og bruger glæde.
Og vil i de toneområder du høre fint, mere end opfylde dine behov..
Forskellen på en ny og en af disse gamle maskiner i toppen er ikke hørbar i dit tilfælde, da jeg vil regne med at for at høre mere top så skal der betydelig mere niveau til end de bitte forskelle mellem nye og gamle maskiner og forskelle mellem eks. 20 og 24 bit. DAC's..
For mellem 3000 og 10000 kan, du få en VIRKLIG lækker maskine der bare er bygget så det ligner en mill. og som man bare ikke bygger cd. msakiner mere ( i hvertfall ikke i en for de fleste realistisk prisklasse)
Jeg har ingen høre nedsættelse, MEN! lever alligevel lykkeligt med en gammel Denon DCD3560 og det uden følelsen af at mangle noget...
Har lige set en Denon DCDs10 på brugtmarkhed for 2000 kr.. her får du en absolut lækker 15 kr. cd, maskine, med kobber indpakning, kraftig alo front mm.
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=27402
mvh. __________________ M.
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|