Forfatter |
|
ulrikmm Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1100
|
Sendt: 24 Oktober 2006 kl. 22:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Disse generation 1 afspillere fra 1983 har været berømmede for deres meget solide drev. Er der nogen, der kender deres kvaliteter så godt, at de kan tilråde eller fraråde anskaffelse af disse maskine via e-bay?
MVH Ulrik
|
Til top |
|
|
ulrikmm Forum Bruger

|
Sendt: 25 Oktober 2006 kl. 18:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så vidt jeg husker, var det de samme drev, Meridian brugte i MCD drev/DAC kombinationen.
|
Til top |
|
|
The Dude Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 443
|
Sendt: 25 Oktober 2006 kl. 18:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det skal i så fald kun være af nostalgi
Begge maskiner er Philips reference design som er med to stk. TDA1540 som er en 14Bit konverter,
Lyden kan beskrives som rar og tilforladelig, men sammenlignet med ex. 1Bit CD'er ... udpræget mat top med en begrænset mængde information, men den anden vej der er den meget stærk i bassen, bedre en 1st/2nd generations 1Bit CD'er
Alle 1st. generations CDP'er bygget over Philips reference design lider af problemmer med ustabilitet pga. billige patinax print som vrider sig over tid pga. varme, det forårsager at gennemplateringer på printne bryder op...,
sagt i menneskesprog, stel til stelplan fra en side af printet til den anden mister forbindelse.
De kan reperes med lodding
men der er mange af dem
ulrikmm ..ganske korrekt det samme værk benyttes i Meridian MCD (min første CDP  ), Meridian MCD Pro og Mission DAD 7000
|
Til top |
|
|
ulrikmm Forum Bruger

|
Sendt: 25 Oktober 2006 kl. 23:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
The Dude skrev:
Det skal i så fald kun være af nostalgi
Begge maskiner er Philips reference design som er med to stk. TDA1540 som er en 14Bit konverter, Lyden kan beskrives som rar og tilforladelig, men sammenlignet med ex. 1Bit CD'er ... udpræget mat top med en begrænset mængde information, men den anden vej der er den meget stærk i bassen, bedre en 1st/2nd generations 1Bit CD'er Alle 1st. generations CDP'er bygget over Philips reference design lider af problemmer med ustabilitet pga. billige patinax print som vrider sig over tid pga. varme, det forårsager at gennemplateringer på printne bryder op..., sagt i menneskesprog, stel til stelplan fra en side af printet til den anden mister forbindelse. De kan reperes med lodding men der er mange af dem
ulrikmm ..ganske korrekt det samme værk benyttes i Meridian MCD (min første CDP ), Meridian MCD Pro og Mission DAD 7000  |
|
|
Drevmekanismen ser meget solid ud. Vil den mon kunne "bære" at blive brugt som drev alene, med en moderne DA konverter tilsluttet?
Min bror i Kbh. har en CD 202 der indimellem taber lyden i begge kanaler. Det kunne lyde, som om han skal i gang med loddekolben til printgennemføringerne (han er udtalt nostalgiker )
MVH Ulrikmm
|
Til top |
|
|
The Dude Forum Bruger

|
Sendt: 25 Oktober 2006 kl. 23:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
De sporede ganske godt, faktisk teoretisk max...det vil sige sæt et sort stykke tape på 0.6-0.7mm bredde tværs over cd'en, og der var stadig lyd igennem
Det er praktisk muligt at tilføje et coax output ..., du burde kunne finde en tråd om emnet, sådan "how to" på diyaudio.com
|
Til top |
|
|
kaso Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2005
Status: Offline Indlæg: 959
|
Sendt: 26 Oktober 2006 kl. 09:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min gl. CD100 opgav jævnligt at give lyd fra sig - indtil den blev "aflivet" (afløst) for en del år siden. Men ellers var det jo en solid lille afspiller, som jeg havde fornøjelse af i mange år
|
Til top |
|
|
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
Sendt: 26 Oktober 2006 kl. 11:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Korrekt er det at Philips CD100 "kun" er en 14 bit´s maskine; de nåede nemlig ikke at komme i havn med deres 16 bit´s DAC inden lanceringen.
Men den næsten tilsvarende Marantz nåede at få en 16 bit´s DAC i æsken!
|
Til top |
|
|
The Dude Forum Bruger

|
Sendt: 26 Oktober 2006 kl. 13:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke helt sandt, ...der var nøjagtig de samme TDA1540 DAC's i Marantz CD63 og CD73 ...,
men vores kære HighFidelity troede/ønskede blot at der var tale om 16Bit DAC's fordi,
at der ikke var egentlige identifikation på DAC'sne i det prøvesample de havde set involdene af,
jeg mener at huske det var på CES messen 1983
16Bit DAC's fra Philips (TDA1541) blev dokumentert i slutningen af 1985,
langt senere nemlig i sen/start 1986/1987 kom produkter på markedet
|
Til top |
|
|
soka Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 19 Maj 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 714
|
Sendt: 26 Oktober 2006 kl. 17:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jep, min første afspiller var en Philips 202, som jeg købte i 84. Lige fra starten havde den problemer med at afspille de sidste par numre på cd skiver med max. spilletid. Om det udelukkende var mit eksemplar, der havde denne irriterende svaghed, eller det var generelt for modellen, aner jeg ikke. Men imponeret over løbeværkets kvaliteter, var jeg ikke, selvom det da udefra virkede/virker som adskillige klasser over dagens standard.
Mht. lyden, blev den lammetævet af en Philips CD650 med ægte 16 bit, som jeg efterfølgende anskaffede. Hifi&elektronik udråbte dengang nærmest CD650 til verdens 8. vidunder... Teknikken må vel have forblændet dem
Ulrikmm, du vil næppe blive lydmæssigt overvældet af en 1. eller 2. generations Philips uden dig. out. Eller med for den sags skyld. Er du nostalgisk anlagt, stiller sagen sig naturligvis anderledes
|
Til top |
|
|
ulrikmm Forum Bruger

|
Sendt: 26 Oktober 2006 kl. 18:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stillingen for deal/no deal må nu være:
No deal (køb ikke): 3
Deal (køb): 0
Jeg tror jeg låner brormands CD 202 over fra djævleøen, og lytter den efter (vel mest for sjov). Og så finder et nyere, tungt værk i stedet. Overvejer Denon DCD 3560.
|
Til top |
|
|
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
Sendt: 26 Oktober 2006 kl. 18:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
soka skrev:
Jep, min første afspiller var en Philips 202, som jeg købte i 84. Lige fra starten havde den problemer med at afspille de sidste par numre på cd skiver med max. spilletid. Om det udelukkende var mit eksemplar, der havde denne irriterende svaghed, eller det var generelt for modellen, aner jeg ikke. Men imponeret over løbeværkets kvaliteter, var jeg ikke, selvom det da udefra virkede/virker som adskillige klasser over dagens standard.
|
|
|
Det var faktisk ikke afspillerne der var noget galt med, det var cd`erne. Der var mange andre afspillere der havde problemer med at afspille cd´er med mere end de 74 min. som systemet er normeret til.
|
Til top |
|
|
soka Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 19 Maj 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 714
|
Sendt: 26 Oktober 2006 kl. 18:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley skrev:
soka skrev:
|
|
|
Det var faktisk ikke afspillerne der var noget galt med, det var cd`erne. Der var mange andre afspillere der havde problemer med at afspille cd´er med mere end de 74 min. som systemet er normeret til. |
|
|
Så meget desto mere underligt jeg aldrig har haft de problemer på afspillere jeg efterfølgende har haft. Vel at mærke med skiver som 202'en ikke kunne klare...
|
Til top |
|
|
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
Sendt: 26 Oktober 2006 kl. 19:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
soka skrev:
Så meget desto mere underligt jeg aldrig har haft de problemer på afspillere jeg efterfølgende har haft. Vel at mærke med skiver som 202'en ikke kunne klare... |
|
|
Du har måske bare været heldig. Det var meget forskelligt hvordan afspillere reagerede på cd´er med ( for ) lang spilletid. En del virkede uden problemer og andre nægtede helt at afspille cd´en. Fakta er bare at normen siger 74 min. og det kunne alle afspille. I dag laver man så alle afspillere så de kan klare længere spilletid så det ikke længere er noget problem for nyere afspillere. Nu er cdproducenterne så begyndt at lave en masse andre ting som også ligger uden for normerne bl.a. forskellige former for kopisikring.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 26 Oktober 2006 kl. 19:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sorry The dude; det var bare sådan, at jeg har fået det forklaret. Man kan ikke vide alt!
|
Til top |
|
|
klc-audio Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 521
|
Sendt: 26 Oktober 2006 kl. 19:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
The Dude Forum Bruger

|
Sendt: 26 Oktober 2006 kl. 20:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Klc ... vi taler om den CD63 som er fra 80'erne
Genbrug af et success type nummer er meget brugt i hifi ...de glemmer blot at vi er nogle stykker der er "elefanter" mht. den slags detaljer
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 27 Oktober 2006 kl. 12:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og Marantz bruger jo Philips-teknik, så det er meget naturligt, at de følges sårn nogenlunde ad, rent teknisk!
Det var Sony, som kunne levere 16 bit´s DAC ved lanceringen. (Ikke Marantz! )
|
Til top |
|
|