hej Steffen
undskyld den lange pause..
Mine DIY højttalerer er en hjemmekogt konstruktion af dels prof-enheder, dels Hi-fi med ialt 20 drivere og 6 stereo effektforstærkere, og de har hårdt brug for hjælp hele vejen op. Du kan se dem i min tråd "masser af basser". Jeg har skiftet de flest af driverne siden, men kasserne er de samme. Ud over TacT'en har jeg også en dbx DriveRack 4800 højttaler management unit med 4 indgange og 8 udgange. Jeg kan regulere hver driver for sig med hver sin 6 bånds parametriske EQ, afskæring, tidsforsinkelse og you name it. Jeg kan faktisk få en hæderlig bas med dbx-en alene, men jeg kan slet ikke komme i nærheden af det, som TacT kan gøre ved min mellemtone og diskant. Hvis jeg skulle bruge funktionen med kun at regulere noget af frekvensområdet, skulle det være i den øvre ende, og det kan man vist ikke som det er nu. Bassen er vel egentlig TacT'ens achilleshæl, fordi man kun måler i ét punkt, her er dbx-en mere fleksibel, men problemet er ikke så stort. Den første TacT rcs20 havde en average-funktion med 9 målepunkter, men efter at de har flyttet processen fra computeren til TacT'en er den mulighed bortfaldet. De er ved at skrive nyt styersystem, og det kan da være, at der kommer en forbedring der.
Jeg kører i modus 2.2 selv om mine 4 subber er stablet oven på hinanden i hjørnet, så egentlig er det vel en 2.1 konfiguration.
Min kæde er nu: som kilde har jeg en computer til at streame wav-filer via M-Audio lydkort, en dvd-spiller med toslink digital udgang, en digital sattelitmodtager, en fm-radio fra Primare og et fjernsyn, de to sidste er analoge. TacT'en er kontrolenhed, og fra den går lyden digitalt med 96kHz/24 til dbx DriveRack 4800. Den agerer delefilter til mit 4 vejs system, idet jeg dog deler til bassen i selve TacT med de stejle filtre på 144dB/oktav. I udgangen af dbx sidder der 8 DA-konvertere, som sender lyden til 6 stk LabGruppen ip450 stereoeffektforstærkere. Højttalerne består af et bastårn men 16 stk 8" Peerless basenheder og to højttalere med 15" BMS neodynium mellemtone og BMS 4592nd dobbeltkompressionsdrivere monteret på BMS-horn.
Indtil for nyligt havde jeg en Primare pre30.2 forforstærker til at styre det med, og det lød da meget godt, men efter at jeg har fået 2.2xp i stedet, så spiller det i en helt anden liga. Det er de bedste penge, jeg har brugt på stereo til dato. Ganske vist også de fleste, på et enkelt apparat!
med venlig hilsen Svend