| Forfatter |
|
Bjørns Forum Bruger

Bruger siden: 24 December 2004 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 130
|
| Sendt: 09 November 2006 kl. 12:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa.
Som sikker mange andre, synes jeg det egentlig er ret fedt at kunne downloade
musik fra Apple's ITunes store.
Men hvordan er lydkvaliteten egentlig når man lytter musikken på et rigtig godt anlæg
(50-70.000 kr's anlæg), sammenlignet med tilsvarende nummer afspillet fra en CD?
En CD indeholder ukomprimerede lydfiler (AIFF), mens downloads som regel er i det komprimerede m4p-format eller
mp3-format.
Er der ikke nogen her der har lavet forsøget?
Det må selvfølgelig også indebære at man afspiller filerne med noget godt hardware (lydkort / AD-converter).
Hvad skal der til her?
Bjørn
|
| Til top |
|
| |
sismofyt Branchemedlem

elav.dk
Bruger siden: 02 August 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 833
|
| Sendt: 09 November 2006 kl. 12:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
lidt her :
http://lowendmac.com/ibasics/05/0818.html
om ACC er lossless eller ej kan jeg ikke svare på da jeg ikke bruger itunes. men msn's 'lossless' kan de godt stikke op hvor solen ikke skinner og jeg vil tro at apples format ikke er bedre. men jeg ved det ikke
du behøver ikke at afpsille fra computeren, du kan bare brænde en CD. jeg afspiller fra computeren, men jeg har ingen komprimerede filer, tvært imod. jeg bruger apogee konvertere og en nuendo DAW
|
| Til top |
|
| |
sismofyt Branchemedlem

elav.dk
|
| Sendt: 09 November 2006 kl. 12:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
du kan vel også læse i apples butik hvilket format de ligger i? ellers er det let blot at se hvor mange MB den fylder
|
| Til top |
|
| |
Bonné Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 359
|
| Sendt: 09 November 2006 kl. 13:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
sismofyt skrev:
|
lidt her :
http://lowendmac.com/ibasics/05/0818.html
om ACC er lossless eller ej kan jeg ikke svare på da jeg ikke bruger itunes. men msn's 'lossless' kan de godt stikke op hvor solen ikke skinner og jeg vil tro at apples format ikke er bedre. men jeg ved det ikke
du behøver ikke at afpsille fra computeren, du kan bare brænde en CD. jeg afspiller fra computeren, men jeg har ingen komprimerede filer, tvært imod. jeg bruger apogee konvertere og en nuendo DAW
|
|
|
Jeg har stadig enkelte albums liggende i WMA lossless, og når jeg sammenligner med FLAC komprimerede albums, mærker jeg ingen kvalitetsnedgang, forudsat at afspilningskæden er sund, dvs. uden om windows audio. Enten via ASIO driver eller squeezebox.
Hvis jeg tester en cd afspillet i en 10.000 kr.'s maskine, får den røvfuld af WMA kopien, afspillet via squeezeboxen ! Så tror du ikke du har et andet problem i din afspilningskæde ?
MVH
Bonné
|
| Til top |
|
| |
sismofyt Branchemedlem

elav.dk
|
| Sendt: 09 November 2006 kl. 13:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
eh? min afspilnings kæde er 'ok', mine konvertere koster pænt over 50 kilo og jeg bruger nuendo til afspilning. nuendo er et af de allerbedste programmer du kan få overhovedet til musikproduktion og koster også kassen. det gør min racer maskine af en computer også og resten af kæden er i samme kvalitet, så det er næppe her at hunden ligger begravet 
kender intet til squezzeboksen, men det må da være nogle ringe 10kilos CD afspillere hvis de bliver slået af den boks med wma filer 
|
| Til top |
|
| |
27pH Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 685
|
| Sendt: 09 November 2006 kl. 13:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
sismofyt skrev:
|
eh? min afspilnings kæde er 'ok', mine konvertere koster pænt over 50 kilo og jeg bruger nuendo til afspilning. nuendo er et af de allerbedste programmer du kan få overhovedet til musikproduktion og koster også kassen. det gør min racer maskine af en computer også og resten af kæden er i samme kvalitet, så det er næppe her at hunden ligger begravet 
|
|
|
Bare du sikrer dig at kmixer er bypassed.
vH pH
|
| Til top |
|
| |
Bonné Forum Bruger

|
| Sendt: 09 November 2006 kl. 13:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
sismofyt skrev:
|
kender intet til squezzeboksen, men det må da være nogle ringe 10kilos CD afspillere hvis de bliver slået af den boks med wma filer 
|
|
|
Nu skal jeg lige forstå dig ret, du har A/B testet wave filer kontra kopier i WMA lossles, afspillet via nuendo ? Jeg tror gerne dit gear er udmærket, men der er jo mange variable når du afspiller i det miljø. Jeg vil ihvertfald ikke vædde mange kasser øl på at kunne høre forskel på WMA lossless og broadcast wave, afspillet på mit RME kort eller digigram eller squeezebox, alt andet lige.
Hvad angår Cd spillen er det en rega apollon, så du har nok ret i at den ikke HELT holder 10.000 kr.s standarden.....
MVh
Bonné
|
| Til top |
|
| |
xo Forum Bruger

Bruger siden: 04 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1010
|
| Sendt: 09 November 2006 kl. 14:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
foobar2000 er glimrende til A/B test.

|
| Til top |
|
| |
Bonné Forum Bruger

|
| Sendt: 09 November 2006 kl. 14:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Genialt !
Det ser ud til at Foobar skal have en chance mere...
MVH
Bonné
|
| Til top |
|
| |
Bjørns Forum Bruger

Bruger siden: 24 December 2004 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 130
|
| Sendt: 09 November 2006 kl. 14:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
En Itunes download fylder i omegnen af 5 MB, sommetider lidt mindre.
En tilsvarende AIFF fylder nok omkring 25-50MB, afh. af spilletid.
Så der er ihvertfald en del information, der er gået fløjten.
MEN... kan det høres ??
Jeg har læst om Squeezebox'en, er det noget der du'r ??
Hvis vi nu skal koge det her ned, er der så nogen der har eksempler på hvilket grej der
skal til, når der skal presses mest muligt ud af de downloadede musikfiler der købes på Itunes ?
Bjørn
|
| Til top |
|
| |
harmonic Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 817
|
| Sendt: 09 November 2006 kl. 14:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Xtremt intressant tråd
Jeg ar lige fået en slimdevices Transporter og skal til at rippe mine cder
Jeg har Mac computer så jeg bruger Itunes.
Men hvis jeg skal ha den ultimative lydkval hvad format skal jeg så rippe i
Appel lossless el Aiff ?
og hvis det er aiff hvad skal jeg så vælge af samplerate
Jeg bruger TP som ren transport til min millenium mk3
mvh
__________________ Linn sonus faber og andet godt
|
| Til top |
|
| |
reenberg Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 466
|
| Sendt: 09 November 2006 kl. 14:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mit grej er en gaaamel bærbar(4-500mhz foobar som afspiller) med et firewire 410 kort (som bruges som D/A) og så en ældre yammaha snurrerundt som forstærker og et sæt Avance Dana mk1. 128kbsek lyder ikke godt. Omkring 320kbs lyder det rigtigt godt. Derfra og til loosles (ape, flac osv) er der kun forskel på gode indspilninger. Et godt lydkort er vigtigt, der var en verden til forskel da jeg skiftede fra et eller andet optotrac til m-audios
|
| Til top |
|
| |
xo Forum Bruger

|
| Sendt: 09 November 2006 kl. 14:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Harmonic: Rip til FLAC. Tabsfrit åbent format. Squeezebox'ens foretrukne format. Så mon ikke det er et ideelt match til Transporter også? En no-brainer som jeg ser det.
|
| Til top |
|
| |
Bonné Forum Bruger

|
| Sendt: 09 November 2006 kl. 16:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
harmonic Forum Bruger

|
| Sendt: 09 November 2006 kl. 21:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad med itunes kan man ik bare bruge appel lossless?er det ik det samme som flac?
mvh
__________________ Linn sonus faber og andet godt
|
| Til top |
|
| |
xo Forum Bruger

|
| Sendt: 09 November 2006 kl. 21:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad vil du med itunes formatet? Det er proprietært. FLAC er med sikkerhed tabsfrit, ved ikke med Apple's format. Men måske er det lettere for dig at rippe til det på Mac. På en PC bør du bruge Exact Audio Copy (EAC) sat op til at rippe direkte til FLAC. Hvad ripper du med på din Mac, itunes?
|
| Til top |
|
| |
harmonic Forum Bruger

|
| Sendt: 09 November 2006 kl. 22:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er ik started på at rippe endnu
Venter stadig på råd?
regards __________________ Linn sonus faber og andet godt
|
| Til top |
|
| |
xo Forum Bruger

|
| Sendt: 09 November 2006 kl. 22:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har ikke flere råd at gi. Hvis ikke din software forhindrer det, så ser jeg FLAC som en no brainer.
Se under Mac.
http://flac.sourceforge.net/download.html
Prøv at finde ud af om din software kan rippe til FLAC.
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
| Sendt: 09 November 2006 kl. 22:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Downloadet musik sammenlignet med en købt cd. kan slet ikke sammenlignes.
Downloadet musik lyder som om der ikke sker noget under 80 Hz. og over 10 kHz. samt at en del af microdelaljerne generelt i hele området er fjernet, perspektivet er skrumpet, og dynamikken reduceret betragteligt! (jeg har kasettebånd der lyder bedre!!!!!!)
Downloadet musik egner sig kun til pop og konsum musik (musak) som DJ er det helt fint at bruge på nettet købt musik, house, R&B, Hiphop og Techno / Dance til at anvende som arbejdes redskaber på en club.
Men i hifi sammenhænge og seriøs musiklytning / nydelse egner det sig overhoved ikke! abslolut INTET! du kan finde og få ned i noget format lyder godt på et ordentligt hifi anlæg.
mvh. __________________ M.
|
| Til top |
|
| |
xo Forum Bruger

|
| Sendt: 09 November 2006 kl. 22:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er downloaded musik jo ikke bare downloaded musik. Og i denne debat har vi også blandet rippet musik ind, der som bekendt kan have CD kvalitet. Harddisken er også et overlegent transportmedie. Men hvis du sammenligner CD med MP3, ja så er kampen jo tabt på forhånd.
|
| Til top |
|
| |