Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 10:36   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Squeezebox anmeldelse (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 16 November 2006 kl. 17:38 | IP-adresse registreret  

Så fik vi endnu en Squeezebox anmeldelse - Denne gang fra Mester Witzel. Og selvfølgelig ganske positiv - man kan velnæsten heller ikke andet med det apparat.

Men én ting skal lige gennem vridemaskinen:
Citér:

Man skal dog huske på, at konverteringen til et trådløst signal og tilbage igen, påvirker lyden i samme omfang som en konvertering fra analog til digital.

Det har jeg meget svært ved at tro på.

Så længe der er båndbredde nok, vil jeg mene man kunne få en brevdue til at fremføre informationerne til Squeezeboxen.

Squeezeboxen får nøjagtigt samme signal hvad enten det kommer over det trådløse net eller over et kabel. Igen selvfølgelig under forudsætning af at der er båndbredde nok.

/vilmann
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 16 November 2006 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

Fin anmeldelse, men jeg synes SB'en bliver undervurderet lidt, når den sammenlignes med dedikerede/"rene" cd-afspillere; SB'en kan altså sagtens hamle op med cd-afspillere i 10k-klassen og ikke "kun" 3-4k segmentet. 

27pH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2004
Sendt: 16 November 2006 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

vilmann skrev:

Det har jeg meget svært ved at tro på.

Ja det er da noget vrøvl.

vH pH

Til top Vis 27pH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 27pH

Bonné
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Lokalitet: København
Sendt: 16 November 2006 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

Pænt lam anmeldelse...

At angive harddiskens hastighed som parameter for den gode lyd ?

Og hvor er iøvrigt alle oplysningerne om hvordan han har testet, er der brugt ekstern konverter, har han fumlet og brugt den digitale volumen kontrol, har han kørt den som native med flac etc.

Næsten lidt morsomt med hans kritikpunkt om det trådløse netværk, det er da en super stor pointe at du kan køre den totalt galvanisk adskilt fra PC'en, evt. med batteri drift.

Sjusket...vil kalde det en "omtale" ikke en anmeldelse. At han sammenligner med CD spillere i 3 k klassen tyder på at han ikke er gået nok til stålet.

MVH

Bonné

Til top Vis Bonné's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bonné

xo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 16 November 2006 kl. 18:22 | IP-adresse registreret  

Hvis en HDD er for langsom, hvad er en CD så ikke?

Det er da ude i hampen.

Men jeg har endnu ikke læst anmeldelsen og skal da heller ikke udtale mig om Squeezeboxen iøvrigt, kun om dette specifikke punkt.

Til top Vis xo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af xo

Bonné
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 November 2006 kl. 18:35 | IP-adresse registreret  

Det er da heller ikke så vigtigt, og han har måske skrevet den gratis. Jeg synes bare det er underligt at han ikke nævner eller prøver alle de mange muligheder man har med SB, som et rent hifi produkt. Det er da første gang i lang tid at et "consumer wifi" produkt er et fremskridt, rent lydmæssigt !

MVH

Bonné

BlackWidow
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Sendt: 16 November 2006 kl. 19:07 | IP-adresse registreret  

Bonné skrev:

Det er da heller ikke så vigtigt, og han har måske skrevet den gratis. Jeg synes bare det er underligt at han ikke nævner eller prøver alle de mange muligheder man har med SB, som et rent hifi produkt. Det er da første gang i lang tid at et "consumer wifi" produkt er et fremskridt, rent lydmæssigt !

MVH

Bonné

Hvad er det for nogle muligheder? Det er et meget spændende apparat, som man nok godt kunne få sparet sammen til :).

Mit surroundanlæg
Til top Vis BlackWidow's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BlackWidow

Jesperthomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Juli 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 16 November 2006 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

Sjovt; jeg har lige siddet og harceleret til min kone over nogle af de samme kritikpunkter. Som om en harddisk på 5400 omdrejninger ikke mageligt kan overføre selv ukomprimeret musik over et netværk. Det er sq da netværket der er den knappe ressource. Og konvertering til og fra et netværk skulle give tab? Det ville da være temmelig katastrofalt for filoverførsler via netværk. Der er indbygget korrektion i et netværk; de data der kommer frem, er korrekte. Det går ikke ud over lydkvaliteten.
Til top Vis Jesperthomsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jesperthomsen

HenrikW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2006
Sendt: 16 November 2006 kl. 19:33 | IP-adresse registreret  

Hehe ja præcis, det givcer slet ingen mening. Så skulle der være forskel på det internet der kommer ud af min router via 100MBit Ethernet og via 54MBps Wlan andet end hastigheden og det er der ikke =)

Der kan være spørgsmål om båndbredde, men selv en hastighed på 10MBps eller lavere via Wlan burde være meget mere end rigeligt til lyd i CD kvalitet, Flac, lossless osv.

Der kan være spørgsmål om latency (svartid), men jeg er genske overbevist om at dataene hvad enten de kommer via Wlan eller ethernet bliver gemt i en og samme buffer på adskillige sekunder.

Den eneste måde jeg kan se at Wlan kan have en negativ indflydelse på lyden er hvis det højfrekvente signal laver interferrens i en eller flere komponenter i hans totale signalevej. Ellers så har han et temmeligt råddent wlan setup med kæmpe pakketab på.

Guldkysten
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter bruges ønske!

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 16 November 2006 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

Wireless Interface

• True 802.11g wireless networking
  • Bridging capability allows Ethernet devices to connect to the network through Squeezebox Wireless
  • Throughput up to 54Mbps, high speed PCI interface to radio module
  • Dual antennas for improved range and throughput
  • Supports all 802.11b and 802.11g access points
  • Internal antennas: planar inverted-F antenna
  • Automatically detects available networks for quick setup
  • Supports both WPA Personal, WPA2-AES and 64/128-bit WEP encryption

Ethernet Interface

• Available on both Wireless and Wired models
  • True 100Mbps throughput
  • Shielded CAT5 RJ-45 connector
  • Connects to any 100Mbps or 10Mbps network
  • Auto-detects full duplex and half duplex modes
  • Automatic receive polarity correction
  • Maximum cable length: 100 meters (328 feet)

så nej - det er vist ikke der problemet er, men det er klart, at hvis man har en pc med 1 GB ram, som har alverdens programmer kørende, som samtidig skal steame, ja så har man problemer - disken kan ikke være noget problem - det er nærmere ram og processor hastighed - tror jeg

Til top Vis Guldkysten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guldkysten

Bonné
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 November 2006 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

BlackWidow skrev:
Bonné skrev:

MVH

Bonné

Hvad er det for nogle muligheder? Det er et meget spændende apparat, som man nok godt kunne få sparet sammen til :).

Ja det er jo netop f.e.k.s. strømforsyningen der kan opgraderes, til eksempelvis batteridrift. Eller du kan bruge den foran en højkvalitets Dac, eller skrotte pre amp og gå direkte i effekt, eller gå direkte i en Tact, eller loade et rumkorrektions plug-in, eller smide den foran et digitalt delefilter. Der er også allerede lavet opgraderinger i SB'en internt hvis du prøver at google lidt.

En anden meget spændende mulighed, er at koble den sammen med noget rumstyring, crestron eller amx. Og den er jo idéel at smide foran små aktive højttalere til "ambitiøse" køkken anlæg, eller fest anlæg.

Mvh

Bonné

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Sendt: 16 November 2006 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

HenrikW skrev:

.... jeg er genske overbevist om at dataene hvad enten de kommer via Wlan eller ethernet bliver gemt i en og samme buffer på adskillige sekunder.

Nemlig.

Det lugter lidt af at man i HIFI-gudernes navn, ikke kan tillade sig at give en maskine til 2500 kr en superanmeldelse. Den skal mangle noget. Pr. definition. Og signalkonvertering har jo aldrig haft et godt ry i HIFI-sammenhæng, så lad os skyde på det trådløse net.

TCP er en fantastisk tilgivende protokol, hvis man behandler den nogenlunde korrekt. Bare se på Internettet. Hvis en smule trådløst netværk kan ødelægge musikken i Squeezebox, ville Internettet, med den mængde fejlkonfigurerede maskiner der findes, slet ikke fungere. Men det gør det altså.

Slimserverens data til Squeezebozen bliver i forvejen hakket i småstykker på nettet og først samlet igen i Squeezeboxen (efter at den har kontrolleret at den har fået det hele i den den rigtige rækkefølge), så om man lige futter forbi noget trådløst (som vist involverer endnu mere opsplitning af data, men med samme fejlkorrektion) betyder ikke noget som helst.

De data Squeezeboxen får er ikke et analogt signal og derfor giver det ingen mening at tale om konverteringsproblemer på linie med A/D-konvertering. Det er data og kan, groft sagt, sammenlignes med at downloade et meget stort billede med sin browser. Billedet dukker op på skærmen efterhånden som det bliver downloadet. Squeezeboxen samler data-strømmen til musik (og det er først her det giver mening at tale om konvertering) efterhånden som det dukker op.

Jeg ville nok lige overveje om ikke de mere EDB-tekniske fraser af den anmeldelse skulle stryges - før hele verden begynder at grine. Eller ukyndige fravælger Squeezeboxen pga det trådløse net. Det lyder jo ikke godt - det siger de inde på HIFI4ALL......

/vilmann

BlackWidow
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Sendt: 16 November 2006 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg ikke sat mig specielt meget ind i hvordan det præcis virker. Som jeg umiddelbart har forstået det, så sendes musikken via et internetkabel (evt. wireless) fra pc'en til Squeezeboxen. Går dette ikke ud over internethastigheden? Hvis man nu surfer imens man hører musik fra Squeezeboxen, kan der så ikke komme udfald hvis man f.eks. ser film på youtube og lign. Altså noget hvor man udnytter internettets hastighed. Jeg ved godt at der er en buffer, men hvis man nu er i gang med at se en trailer fra apple i HD-kvalitet (som fylder flere 100MB) så er det jo ikke nok med nogen sekunders buffer? Kan man evt. stille det på en måde, så Squeezeboxen bruger f.eks. 1/10 af båndbredden på at sende musikken, så det resterende er fri til surfing osv?

Går kraftigt og overvejer denne løsning, for det er supersmart. Dog har jeg ikke trådløst internet. Går fidusen så af det eller hvad synes i?

Er denne i øvrigt smartere/bedre end Roku SoundBridge, som jeg kan huske at jeg læste om for et godt stykke tid siden?

Mit surroundanlæg
Til top Vis BlackWidow's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BlackWidow

Bonné
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 November 2006 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

Det du nævner her er jo alle netværks relaterede problemer, og de kan alle løses ved at have en sund netværkstopologi. Her vil det faktisk være en fordel for dig at køre kablet netværk, idét kapaciteten er større, og det er nemmere at segmentere netværket ved hjælp af en simpel switch. Når jeg får taget mig sammen, skal jeg også have lagt kabel til SB, idét at mikrobølge ovnen kan lægge det trådløse netværk ned når den kører..

MVH

Bonné

Bonné
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 November 2006 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

vilmann skrev:
[QUOTE=HenrikW] Jeg ville nok lige overveje om ikke de mere EDB-tekniske fraser af den anmeldelse skulle stryges - før hele verden begynder at grine. Eller ukyndige fravælger Squeezeboxen pga det trådløse net. Det lyder jo ikke godt - det siger de inde på HIFI4ALL......

/vilmann

Nok en god idé ! Tilgengæld må man sige at det er en cadeau til squeezeboxen at edb ....... overhovedet har fået den op at køre !

MVH

Bonné

Indlæg rettet af moderator (jdg1) grundet upassende sprogbrug!

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Sendt: 16 November 2006 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

BlackWidow skrev:

Nu har jeg ikke sat mig specielt meget ind i hvordan det præcis virker. Som jeg umiddelbart har forstået det, så sendes musikken via et internetkabel (evt. wireless) fra pc'en til Squeezeboxen. Går dette ikke ud over internethastigheden? Hvis man nu surfer imens man hører musik fra Squeezeboxen, kan der så ikke komme udfald hvis man f.eks. ser film på youtube og lign. Altså noget hvor man udnytter internettets hastighed.

Tjo...   måske. Men dagens standard indenfor wireless er 54Mbit/s - det er formodentlig i omegnen af 6-10 gange hurtigere end de gængse hjemme ADSL-forbindelser. Har du hele familien og naboen på det trådløse skal du nok kunne fylde det op, men ellers er det næppe et problem.
Citér:

Jeg ved godt at der er en buffer, men hvis man nu er i gang med at se en trailer fra apple i HD-kvalitet (som fylder flere 100MB) så er det jo ikke nok med nogen sekunders buffer? Kan man evt. stille det på en måde, så Squeezeboxen bruger f.eks. 1/10 af båndbredden på at sende musikken, så det resterende er fri til surfing osv?

Det kan man nok godt, men jeg tror ikke det er besværet værd. Hvis jeg virkelig ville den slags, ville jeg nok sørge for at Slimserveren kører på noget Linux/FreeBSD/Solaris hvor den slags værktøjer er let tilgængelige.

Citér:

Går kraftigt og overvejer denne løsning, for det er supersmart. Dog har jeg ikke trådløst internet. Går fidusen så af det eller hvad synes i? Er denne i øvrigt smartere/bedre end Roku SoundBridge, som jeg kan huske at jeg læste om for et godt stykke tid siden?

Roku'en skulle være langt bagud mht. betjening, og så afspiller den vist kun mp3. Hvis du har et netkabel i nærheden af HIFI'en skal Squeezeboxen nok gøre glæde - eller må du have et lille accesspoint.

/vilmann

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Sendt: 16 November 2006 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

Bonné skrev:

vilmann skrev:
[QUOTE=HenrikW] Jeg ville nok lige overveje om ikke de mere EDB-tekniske fraser af den anmeldelse skulle stryges - før hele verden begynder at grine. Eller ukyndige fravælger Squeezeboxen pga det trådløse net. Det lyder jo ikke godt - det siger de inde på HIFI4ALL......

/vilmann

Nok en god idé ! Tilgengæld må man sige at det er en cadeau til squeezeboxen at edb ....... overhovedet har fået den op at køre !

MVH

Bonné 

Man kan være nok så uenig med en person - og selv en anmelder kan tage fejl en gang i mellem

Men den sprogbrug hører absolut ingen steder hjemme!   Hvordan ville du selv reagere, hvis nogen sagde det til dit ansigt?

Du tildeles hermed en advarsel, hvor den 3. medfører udelukkelse.

jdg1 - moderator

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

Bonné
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 November 2006 kl. 22:54 | IP-adresse registreret  

Det sker faktisk utroligt ofte ! I min verden er det sådan en man får i hovedet når man forvilder sig ind i et område man ikke har tjek på:  sprog spasser, strøm spasser, dmx spasser osv. Det er ikke nogen undskyldning...

Jeg indsér at det nemt kan misforstås, og undskylder mange gange !

Med flov hilsen

Bonné

solu
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Sendt: 17 November 2006 kl. 10:21 | IP-adresse registreret  

En sidste ting som skal manes i jorden:

"Skal du retfærdiggøre afspilning af komprimeret musik, skal det gøres i et godt lossless format, hvilket der er det bedste må dine ører afgøre, ellers kan du læse meget mere på diverse hjemmesider omkring dette."

Forkert! Tabsfrit er netop tabsfrit, nøjagtig som en zip-fil. Pakker man en fil, får man nøjagtigt, dvs. 100% det samme ud, når man pakker den ud igen. Hvis nogle kan høre forskel, kan de også se forskel på et Word-dokument der har været pakket med zip, fremfor rar... 

solu
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Sendt: 17 November 2006 kl. 10:24 | IP-adresse registreret  

vilmann skrev:
HenrikW skrev:

.... jeg er genske overbevist om at dataene hvad enten de kommer via Wlan eller ethernet bliver gemt i en og samme buffer på adskillige sekunder.

Nemlig.

Det lugter lidt af at man i HIFI-gudernes navn, ikke kan tillade sig at give en maskine til 2500 kr en superanmeldelse. Den skal mangle noget. Pr. definition. Og signalkonvertering har jo aldrig haft et godt ry i HIFI-sammenhæng, så lad os skyde på det trådløse net.

/vilmann

Måske. I så fald bør man læse anmeldelse i High Fidelity, hvor de skamroste den!!! De kaldte endda artiklen for "CD-afspilleren er død".

Det fine ved Squeezeboxen er også, at man med software kan opgradere D/A-konverteren, hvilket svarer til at få en ny cd-afspiller!!!

Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes