Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2025 | 08:55   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: CD-afspillere dør!! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
klioa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 12 December 2006 kl. 08:53 | IP-adresse registreret  

Dør cd-afspillere? Dør formatet CD? og i så fald hvad vil det blive erstattet af? Kommer der fremover kun downloadet digitalt musik eller vil der stadig være CD'er at købe om 5-10 år?

Har tænkt en del over det og har svært ved at finde et svar - derfor vil jeg gerne høre hvad I siger?
Til top Vis klioa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klioa

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 12 December 2006 kl. 09:13 | IP-adresse registreret  

CD-formatet er solidt indarbejdet. Selv hvis al produktion ophørte (hvad det bestemt ikke gør) er der så mange afspillere og ikke mindst CD´er i folks hjem, at der altid vil være et marked. Det kan godt være, at produktionen af skiver og spiller falder, men der vil indstille sig en ny balance.

Det lille engelske plademærke Nimbus brænder CD´er efter ordre. Tænk på, hvad det betyder i sparede omkostninger. CD er et meget demokratisk medie - alle kan lave deres eget pladeselskab!

Selvfølgelig kan alle også lave en hjemmeside med downloads. Men alt under 192kb/s er noget virkeligt crap, det vil begynde at gå op for folk med tiden.

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 12 December 2006 kl. 09:14 | IP-adresse registreret  

Det vil jo uden tvivl blive erstattet af et eller andet!

Mest sandsynligt er nok downloads, men man må da håbe at de vil se et marked for no-loss formaterne så, for det er sku noget skuffende at hente mp3 og WMA, som er af en ret dårlig kvalitet, endda samenlignet med hvad der bliver udbudt af ulovligt materiale i samme format...

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

hrmand
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Bruger siden: 18 Oktober 2004
Sendt: 12 December 2006 kl. 09:15 | IP-adresse registreret  

Ikke første gang, det har været vendt, senest her:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=45618&K W=cd

DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd

KEF
4 x Q7 + Q9c
Til top Vis hrmand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hrmand

MC955
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 07 August 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 12 December 2006 kl. 09:20 | IP-adresse registreret  

Ja tro jeg .

Sådan som det ser ud nu så død den.

Dem der så vil have bedre lyd de køber nok pladespiller.

Ja mon ikke det bliver DL lyden til dem der ikke går så meget op hvordan det lyder.

Til top Vis MC955's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MC955

hifi-fjols
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juli 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 12 December 2006 kl. 09:27 | IP-adresse registreret  

Som sagt er der et kæmpe markede inden for cd, hvorfor det bliver svært at erstatte. Tror ikke på downloads. Sony har en gang prøvet med et alternativ, minidisc, der hurtigt blev en fiasko. Der er stadig et stort markede indenfor LP, så mon ikke der går år før CD'en dør helt, selvom der kommer et nyt medie.
Til top Vis hifi-fjols's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifi-fjols Besøg hifi-fjols's Websted

Sveske
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006
Sendt: 12 December 2006 kl. 09:40 | IP-adresse registreret  

som sagt af andre herinde, tror jeg ikke, cd'en er død.
Det går ligesom LP'en hvis man spørger mig. Men omvendt kan det vel også gå som kassettebåndet - der er ikke noget seriøst kassettebåndsmarked mere - eller?

Guide til billedupload
Til top Vis Sveske's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sveske

schifferer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2004
Lokalitet: København
Sendt: 12 December 2006 kl. 09:45 | IP-adresse registreret  

Grunden til at md-en døde var egentlig Sonys egen skyld, for det første gjorde de det svært at overspille cd-ere pga kopisikring og de insisterede på at det var deres eget komprimeringsalgoritmitme der skulle bruges i deres optagere, de ville ikke have at md-en kunne benytte sig af mp3. Samt at MD medierne var dyrere end blanke cd skiver. MD er stadig det mest alsidige optage medie der findes på markedet og efter at de er kommet med 1Giga medier og åbnet op mp3 giver det en masse muligheder. Problemet er bare at de nye medier er alt for dyre og tiltagende kommer 5 år for sent.

Ved godt at det var off topic, men det var bare for at illustrere at selv gode produkter drukner i en diskussion om hvorvidt at cd-en bliver afløst af det ene eller andet. Som der tidligere er sagt i tråden kommer cd-en til at leve side om side med diverse nye medier. Hvis der skal komme en afløser skal det være væsentligt bedre og ikke særlig meget dyere, samtidig må anlægget heller ikke være for dyrt og så skal det helst kun være en boks.

Til top Vis schifferer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af schifferer

Jesperthomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Juli 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 12 December 2006 kl. 09:55 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:

(...)Selvfølgelig kan alle også lave en hjemmeside med downloads. Men alt under 192kb/s er noget virkeligt crap, det vil begynde at gå op for folk med tiden.

DET tror jeg godt nok er optimistisk grænsende til det urealistiske. Hvorfor i alverden skulle den udvikling vende? Der er masser af mennesker som hører deres musik på billige plastichøjtalere på computeren eller Bilka-anlæg. Langt, langt flere end entusiaster.

At cd'en forsvinder inden for en overskuelig årrække har jeg dog også svært ved at tro, men på længere sigt er det bestemt tænkeligt.

Til top Vis Jesperthomsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jesperthomsen

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005
Sendt: 12 December 2006 kl. 10:03 | IP-adresse registreret  

CD'en bliver i hvert fald ikke erstattet af vinyl - det tror jeg simpelthen ikke på.

flpdk
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 01 Juni 2003
Sendt: 12 December 2006 kl. 10:09 | IP-adresse registreret  

Hej

Så længe vi køber musik i CD-formatet vil det bestå. Derimod tror jeg at standalone-CD'en (hvis man kan kalde den det) vil få følgeskab af flere typer hybriddiske. Vi kender allerede i dag SACD eller Dualdisc. Downloads som den eneste mulighed tror jeg simpelthen ikke på. Det modne publikum gider ikke sidde og rode med det. Slutresultatet bli'r også for amatøragtigt - hjemmelavede diske og covers, det ser bare ikke særligt godt ud. De vil købe musikken lægge det i afspilleren og så nyde den.

Mvh Flemming

Til top Vis flpdk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af flpdk

MC955
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 07 August 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 12 December 2006 kl. 10:18 | IP-adresse registreret  

AM-E skrev:
CD'en bliver i hvert fald ikke erstattet af vinyl - det tror jeg simpelthen ikke på.

Nej måske ikke.

Men hvis man kikke på hvordan salget af pladespiller går i forhold til cd , så ser det ikke godt ud for cd.

Men jeg tro pladespiller tag over hvis man vil have god lyd og cden bare står og samler støv.

De store shops jeg kender siger selv de sælger næsten ikke CD maskiner mere 80% er pladespiller.

Til top Vis MC955's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MC955

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005
Sendt: 12 December 2006 kl. 10:25 | IP-adresse registreret  

MC955 skrev:

AM-E skrev:

Nej måske ikke.

Men hvis man kikke på hvordan salget af pladespiller går i forhold til cd , så ser det ikke godt ud for cd.

Men jeg tro pladespiller tag over hvis man vil have god lyd og cden bare står og samler støv.

De store shops jeg kender siger selv de sælger næsten ikke CD maskiner mere 80% er pladespiller.

Men drejer det sig ikke kun om en lille gruppe? De store shops (og din shop) sælger vel kun til kunder, som går efter "high-end", og de udgør jo ikke en stor kundegruppe? Grunden til faldet af "rene" cd-afspillere, tror jeg, skyldes de universielle afspillere som f.eks. dvd-maskiner og mediecentre.

Jesperthomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Juli 2003
Sendt: 12 December 2006 kl. 10:42 | IP-adresse registreret  

MC955 skrev:

(...) De store shops jeg kender siger selv de sælger næsten ikke CD maskiner mere 80% er pladespiller.

Jeg gætter på at landets største forhandlere af ...ja, hifi kan man måske ikke kalde det, men så hjemmeelektronik til gengivelse af lyd, da, er Bilka og Elgiganten. Jeg vil godt vædde en krone på at de sælger langt flere cd-afspillere og dvd-afspillere, som kan afspille cd'er, end det samlede salg af pladeafspillere i landet. Faktisk vil jeg være så vild, at jeg tør vædde en hel femmer.

Til top Vis Jesperthomsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jesperthomsen

Hejsa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Oktober 2006
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 26 December 2006 kl. 00:06 | IP-adresse registreret  

Det kan godt være at der er bedre lyd i en lp men hva nytter det når det man vil høre kun er på cd.

Jeg syndes bestemt ikke jazz eller Elvis er sagen

Til top Vis Hejsa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hejsa

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 December 2006 kl. 00:16 | IP-adresse registreret  

Hejsa skrev:

Det kan godt være at der er bedre lyd i en lp men hva nytter det når det man vil høre kun er på cd.

Bestemt ikke fordi jeg tror at LP'en vil leve længere end CD'en - men hvad i alverden har jazz og Elvis med det at gøre..? Der er såvidt jeg er informeret temmelig meget andet på vinyl..??

Der er da også en del ny musik der kommer på vinyl - man skal bare lede lidt efter det..!

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

Hejsa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 December 2006 kl. 00:23 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:
Hejsa skrev:

Bestemt ikke fordi jeg tror at LP'en vil leve længere end CD'en - men hvad i alverden har jazz og Elvis med det at gøre..? Der er såvidt jeg er informeret temmelig meget andet på vinyl..??

Der er da også en del ny musik der kommer på vinyl - man skal bare lede lidt efter det..!

Det var bare et eksempel, jeg skal lede meget for at finde det jeg vil høre får at være ærlig så findes det jeg går efter ikke på vinyl

Rytmik
Branchemedlem
Branchemedlem

Amforamusik

Bruger siden: 18 Juni 2006
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 26 December 2006 kl. 00:26 | IP-adresse registreret  

Jeg må indrømme at det kniber mig at abstrahere fra overfladestøjen på pladerne, når jeg hører klassiske sonater.

Mvh.
Til top Vis Rytmik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rytmik

Hejsa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 December 2006 kl. 00:32 | IP-adresse registreret  

Rytmik skrev:
Jeg må indrømme at det kniber mig at abstrahere fra overfladestøjen på pladerne, når jeg hører klassiske sonater.

Mvh.

Er det som reel ikke bare støv der forudsager knitren eller?

Rytmik
Branchemedlem
Branchemedlem

Amforamusik

Bruger siden: 18 Juni 2006
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 26 December 2006 kl. 00:48 | IP-adresse registreret  

Plader bliver let "beskidte". De har det jo også med at suge støv til sig bl.a på grund af statisk elektricitet. Det kan man så prøve at undgå på flere måder. Men helt støjsvage har jeg nu aldrig hørt pladerne. Det kan man så delvis abstrahere fra. Det er altså bare ikke let for mig ved klassisk og små ensambler.

Mvh.
Til top Vis Rytmik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rytmik

Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum