Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 12:46   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Forbandet multiformat-afspiller! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MadMik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 15 Januar 2007 kl. 18:30 | IP-adresse registreret  

Hej,

For et år siden købte jeg en brugt Rotel RDV-1060 - Købet var egentligt et kompromis. Jeg ville foretrække at købe en god cd afspiller designet til musik og en god dvd afspiller beregnet til video men det var pengene ikke til. Rotel´en var 2 år gammel og prisen var god, så jeg tænkte, jeg kunne få lidt af det hele i samme boks - altså et kompromis!

Jeg blev "forsikret" at den var fejlfri og stod som ny. Ved modtagelse så den fin ud og den spillede da også fin musik - ikke som en god cd-afspiller men ganske hæderligt! Da jeg smed en DVD skive I, var billedet flimret og rødligt og det symtom var uændret fra skive til skive. På bagpanelet er der en omskifter til PAL/NTSC som jeg rokkede lidt frem og tilbage, men ligemeget hjalp det. Jeg opgav og tænkte at det nok var grunden til at prisen var overkommelig - altså at sælger kendte til fejlen og at den var opstået efter garantien var udløbet. Det er jo nogle gange betingelserne når man køber brugt - man kan åbenbart ikke helt stole på hinanden!  

Jeg ønskede ikke at gøre mere ved sagen da den forrige ejer bor langt fra mig. Jeg besluttede derfor blot, at benytte Rotel´en som CD afspiller! Det har jeg gjort siden uden egentlige problemer!.... 

For en uge siden købte jeg så en ny forstærker, hvorfor hele mit setup blev rokeret lidt rundt og jeg skiftede i den forbindelse højtalerkabler og tænkte, at jeg lige kunne smide mit nye scartkabel i Rotel´en bare for at se...... Jeg sikrede mig lige at omskifteren stod på PAL og tændte så maskinen for at smide en DVD i - og så virkede det hele fame!!  ....Et fint billede i god DVD kvalitet stod på skærmen!    Jeg undrede mig selvfølgelig, men var blot glædeligt overrasket over at jeg nu ikke længere behøvede at se film på min endnu ældre, gamle og grimme plastik DVD maskine. Jeg fandt dog hurtigt ud af at Rotel´en udelukkende spyttede et 5.1 signal ud af analogudgangene, selv når jeg tilsluttede min stereoforstærker til stereoudgangen (ikke front i 5.1 udgangene) (2 kanal og 5.1 kanal udgangene er særskilte på bagpanelet). Da jeg pt kun har 2 effektkanaler er det problematisk fordi jeg således kun får fronthøjtalersignalet at høre når jeg ser film - ergo ingen tale osv. Da min forstærker udelukkende er analog, kan det digitale signal kun manipuleres i afspilleren, hvorfor jeg kastede mig over fjernbetjeningen til RDV-1060 for at indstille afspilleren til et stereosignal via knappen "Audio" - det reagerede den ikke rigtig på! Derefter så jeg knappen "Progressive Scan" og tænkte, at jeg lige ville se, hvilken indflydelse det ville have på billedet! - DET skulle jeg aldrig have gjort!......en rød lampe tændte for at indikere at Progressive Scan var igangsat, hvorefter signalet til TV gik i sort og displayet på Rotel´en også gik i sort. Drevet begyndte så at aflæse meget højlydt - nærmest hyperventilerende! - Jeg forsygte at trykke "STOP" og "OPEN" og stort set alt andet, men afspilleren virkede så godt som død   - på nær drevet, som jeg kunne høre arbejdede hårdt. Jeg kunne ikke gøre andet end at slukke - altså slå Power fra! Da jeg tændte igen kørte drevet, men displayet viste stadig intet og alle knapper var døde! Jeg blev således nødt til at slukke igen og forsøgte så med at trække strømkablet. Da jeg tændte igen var resultatet det samme - ingen ændring! 

Det er som om, jeg har taget livet af min afspiller, der nu tilmed har slugt en DVD!...Er der nogle af jer, der selv har erfaring med Rotel DVD maskiner eller har været ude for noget der ligner?

Det er egentlig meget få glade stunder jeg har haft med min Rotel RDV-1060.  Den har tilggengæld forårsaget mig megen bekymring!....Jeg er på nippet til at kalde den noget billigt bras!   - hvilket egentlig kommer bag på mig da Rotel generelt har et godt ry blandt HiFi-folk!

Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre - HJÆLP! Er der overhovedet noget at gøre eller skal jeg finde en ny afspiller? I så fald hvilken? Hvis min Rotel skal skiftes til en anden multiafspiller, vil jeg gerne have en afspiller der virkelig formår at formidle musik og billede. DVD-audio kan jeg godt undvære men den skal helst kunne afspille SACD, DVD-Video, CD og have både stereo og 5.1 analogudgange. Drevet skal desuden være af god kvalitet - noget jeg ikke føler er tilfældet med RDV-1060, hvis skuffe virker løs og svag og drevet loader langsomt og kører støjende. Men det er vel en generel svaghed ved multiformat afspillere!?!.......

Hvad skal jeg gøre? Kan ikke undvære film og musik så jeg har desperat brug for jeres hjælp!

Tak!

Til top Vis MadMik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MadMik

Joch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2003
Sendt: 21 Januar 2007 kl. 01:53 | IP-adresse registreret  

Det var sku da negativt!

Men man kan altid få cd'en ud, spørgsmål om at skille den ad.

Hvis du skal have en en "brugt" muliti maskine kan jeg varmt anbefalde Denon DVD 2200, eller storbroren. det er virkelig god, og kan faktisk godt formå at afspille CD'er i rimelig kvali.

http://www.michaeldvd.com.au/HardwareReviews/Denon2200/Denon DVD-2200.html

Civilingeniør i Teknisk IT Multimedie med speciale i Adaptiv støjdæmpning
PhD studerende i radar tracking og klassifikation
Til top Vis Joch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Joch

Azeone
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 21 Januar 2007 kl. 03:57 | IP-adresse registreret  

Nu skriver du hvor mange penge du vil bruge på en anden afspiller, men en brugt maskine kunne være en Denon DVD-A11 en super fed multiafspiller med masser af detaljeret CD, SACD, HDCD, DVD-A lyd. Samtidig en super DVD afspiller, med et rigtigt flot billede og god detaljeret digital lyd i SS, DTS. Så det vil være en fin multiafspiller. Du kan finde den brugt for 6000-8000 kr. Der er bla. en i sort, i brugtmarked for 6000 kr. Her en test http://www.hifi4all.dk/content/templates/anmeldelser.asp?art icleid=603&zoneid=3 Jeg har selv en A11 på 3 år som jeg har haft fra ny, og den banker bare derud af. bruger den mest til CD, SACD Stereo, HDCD og meget lidt film. Det er virkeligt et godt brugt køb, rigtig meget afspiller for pengene.

Til top Vis Azeone's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Azeone

MadMik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2006
Sendt: 26 Januar 2007 kl. 00:37 | IP-adresse registreret  

Tak for budene! - Den må gerne være brugt, men foretrækker en ny maskine denne gang - den skal helst holde mere end et år og have garanti!

Den skal helst koste under 10 kilo 

Jeg har Holfi 2.5.1 som hjertet i mit system og vil gerne matche den med en Holfi Xandra MP, men det er formuen bare ikke til pt!....

Jeg har udset mig Yamaha DVD-2700 - den ser på papiret ud til at være et meget gennemført produkt og skulle efter sigende have en hæderlig audiodel og god cd afspilning.

Jeg ved dog ikke lige præcis hvad man får for pengene i forhold til lillebroderen DVD-1700. Tror det er den seperate audiodel med egen strømforsyning og et bedre dæmpet drev. Da lyden er vigtigst for mig, er det værd at tage med, når jeg ikke har penge til at købe seperate cd og dvd afspillere!

Jeg overvejer også NAD T-585 - den har mange gode features og skulle ligeledes have god lyd!?!

Er der nogen der har erfaringer med nogle af disse afspillere?

Nogen der ved, hvilke drev der sidder i dem?

Tak!

Til top Vis MadMik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MadMik

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes