| Forfatter |
|
dahlke Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 10
|
| Sendt: 20 Januar 2007 kl. 10:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jeg har pga. af pladsmangel ikke haft plads til et rigtig ”anlæg”, kæresten vil kerne ha’ plads til et spisebord – men det kommer der jo ikke dejlig lyd ud af. Derfor bruger jeg følgende: PC (optisk udgang) --> Musical Fidelity DACv3* --> Musical Fidelity X-CANv3* (høretelefon forstærker) (*får strøm fra Musical Fidelity X-PSUv3) Jeg har rippet de fleste af mine CD’er over i FLAC - syntes det lyder ret godt. Mit spørgsmål er så: Hvordan har et digitalt signal som det jeg hiver ud af computeren det med støj? Jeg har en kammerat der nægter at tro på at det kan lyde godt. Han siger at der er alt for meget støj (elektronisk) i en computer. Men jeg vil da ikke mene at det påvirker et digitalt signal på den måde / så voldsomt – tager jeg fejl? Bonus spørgsmålet er så: Hvad kan jeg gøre for at forbedre kvaliteten? Lige nu bruger jeg en onboard optisk udgang men jeg har hørt noget om at man kan vinde lidt kvalitet ved at bruge Kernal Streaming (bypass af kmixer i Windows XP). Det kræver bare at man har et lydkort der understøtter det. Nogen der kender noget til det?
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9416
|
| Sendt: 20 Januar 2007 kl. 11:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Joch Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 582
|
| Sendt: 21 Januar 2007 kl. 01:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er det med sådan nogle optiske signaler at de skal konverteres, da der ikke er lysleder i din cpu og så videre, så jo der er støj og jitter. Vil fraråde alm onbord lyd kort 1. pågrund af at der aldrig er gjort særlig meget ud af dem 2. igen støjen. vil så også fraråde optik da man skal konvertere 2 gang, og tro mig når jeg siger at de lysleder du køber i en butik er skod, de er som regel lavet af plastik hvilket gør at der er meget dæmpning.
__________________ Mvh Lars Jochumsen
Civilingeniør i Teknisk IT Multimedie med speciale i Adaptiv støjdæmpning
PhD studerende i radar tracking og klassifikation
|
| Til top |
|
| |
dahlke Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Januar 2007 kl. 10:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Joch skrev:
| Nu er det med sådan nogle optiske signaler at de skal konverteres, da der ikke er lysleder i din cpu og så videre, så jo der er støj og jitter. Vil fraråde alm onbord lyd kort 1. pågrund af at der aldrig er gjort særlig meget ud af dem 2. igen støjen. vil så også fraråde optik da man skal konvertere 2 gang, og tro mig når jeg siger at de lysleder du køber i en butik er skod, de er som regel lavet af plastik hvilket gør at der er meget dæmpning. |
|
|
okay, du mener at det største problem er konveteringen til optisk (og det at det er et optisk kabel).
Hvad så hvis nu man brugen et firewire-lydkort som f.eks. dette: ( TerraTec Producer PHASE 24FW)
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=99374
af hvad jeg kan se ud fra deres specifikationer er der 2 digitale udgange (coaxial). Så det burde jeg vil godt kunne bruge sammen med min DAC - ik? Ellers nogen gode forslag?
|
| Til top |
|
| |
dahlke Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Januar 2007 kl. 11:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Review af PHASE 24FW: http://www.soundcheck.dk/?Dtype=article&Did=585og et citat fra "Computer Music":
With 24-bit/192kHz converters you´d expect decent audio quality, and we
certainly weren´t disappointed. Both recording and playback of audio is
very good and the 109dBA SNR provides plenty of room for dynamic movement.
In all, the PHASE 24 FW is a capable little package that´s build for the
road, it would be equally at ease in a home studio environment.
Rating: 8 out of 10 point
|
| Til top |
|
| |
Joch Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 582
|
| Sendt: 21 Januar 2007 kl. 11:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
du behøves nu nødvendigvis ikke have en firewire udgang. kunne sådan set godt have et lydkort (pci). grunden herved er at der er større båndbredde i en pci port ind en firewire __________________ Mvh Lars Jochumsen
Civilingeniør i Teknisk IT Multimedie med speciale i Adaptiv støjdæmpning
PhD studerende i radar tracking og klassifikation
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9416
|
| Sendt: 21 Januar 2007 kl. 15:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Joch skrev:
|
du behøves nu nødvendigvis ikke have en firewire udgang. kunne sådan set godt have et lydkort (pci). grunden herved er at der er større båndbredde i en pci port ind en firewire
|
|
|
Via PCI får man den billigste løsning, dog er det ligegyldigt med den ekstra båndbredde, den får man ikke brug for til stereo. Her kan selv USB 1.1 følge med.
|
| Til top |
|
| |
tompilgaard Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 21
|
| Sendt: 21 Januar 2007 kl. 15:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Det lyder til at du har styr på det væsentligste: Lossless FLAC og en god ekstern DAC.
Derefter er det vigtigste i en PC-løsning er at opnå bit-perfect afspilning. Det får man ved at benytte kernel streaming eller ASIO med et lydkort der understøtter det. Det er næsten sikkert at dit onboard lydkort sender lyden en gang igennem windows kmixer som typisk resampler fra 44,1 til 48KHz :(
Prøv fx at starte her: http://www.htpcnews.com/forums/index.php?s=6b44795af5f9e13a0 4dfd6f595bfb37e&showtopic=3616&st=0
Der en liste over gode lydkort der understøtter bit-perfect, og en masse andre oplysninger om opsætning af drivere og afspillere.
Når du lige får bit-perfect på plads, så er du meget tæt på samme kvalitet som med en stationær cd-afspiller. I forhold til ridsede eller snavsede cd'er endda bedre, fordi der ingen læsefejl er fra en FLAC fil :)
Jeg har ikke selv oplevet problemer med jitter i min pc-løsning, men hvis det er et problem, kan det minimeres ved at bruge gode kabler samt et eksternt lydkort der ikke bliver påvirket af den elektroniske støj der er inde i en pc.
|
| Til top |
|
| |
dahlke Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Januar 2007 kl. 19:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
tompilgaard skrev:
Hej
Det lyder til at du har styr på det væsentligste: Lossless FLAC og en god ekstern DAC.
Derefter er det vigtigste i en PC-løsning er at opnå bit-perfect afspilning. Det får man ved at benytte kernel streaming eller ASIO med et lydkort der understøtter det. Det er næsten sikkert at dit onboard lydkort sender lyden en gang igennem windows kmixer som typisk resampler fra 44,1 til 48KHz :(
Prøv fx at starte her: http://www.htpcnews.com/forums/index.php?s=6b44795af5f9e13a0 4dfd6f595bfb37e&showtopic=3616&st=0
Der en liste over gode lydkort der understøtter bit-perfect, og en masse andre oplysninger om opsætning af drivere og afspillere.
Når du lige får bit-perfect på plads, så er du meget tæt på samme kvalitet som med en stationær cd-afspiller. I forhold til ridsede eller snavsede cd'er endda bedre, fordi der ingen læsefejl er fra en FLAC fil :)
Jeg har ikke selv oplevet problemer med jitter i min pc-løsning, men hvis det er et problem, kan det minimeres ved at bruge gode kabler samt et eksternt lydkort der ikke bliver påvirket af den elektroniske støj der er inde i en pc. |
|
|
Tak, det lyder super spændende - sidder og kigger på listen nu  Du har ikke nogen ide om hvordan det ser ud i Vista vel (drivere osv.)?
|
| Til top |
|
| |
dahlke Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Januar 2007 kl. 19:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan nu godt li' tanken om et eksternt lydkort (bare for at være på den siker side). Jeg kan se aage.dk skulle ha' PHASE 24 FW hjemme - ligger lige på vejen hjem fra arbejde. Der er følgende spec. på lydkortet: ... * ASIO 2.0 support - Windows only * ASIO and WDM multiclient support - Windows only * WDM Kernel Streaming (e.g. Sonar) - Windows only ... http://audioen.terratec.net/modules.php?op=modload&name= Sections&file=index&req=viewarticle&artid=20 Måske man skulle prøve  Nogen der har et andet forslag ?
|
| Til top |
|
| |
tompilgaard Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Januar 2007 kl. 20:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
dahlke skrev:
Tak, det lyder super spændende - sidder og kigger på listen nu Du har ikke nogen ide om hvordan det ser ud i Vista vel (drivere osv.)?
|
|
|
Uha. Jeg er en af dem der planlægger at vente mindst et halvt år med Vista og lade nogle andre tage bøvlet med første release. Når det gælder nye Windows versioner skal man typisk selv lige oversætte versionsangivelser: Beta = Alfa, Retail = Beta, Service Pack 1 = Retail 
Jeg kan ikke lige finde tråden, men det er tidligere blevet bekræftet at kernel streaming stadig vil virke i Vista, så grundlæggende burde der ikke være problemer. Det spændende er så hvornår lydkort producenten får sig taget sammen til at levere ASIO/KS drivere der passer til Vista.
|
| Til top |
|
| |
dahlke Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Januar 2007 kl. 22:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
tompilgaard skrev:
dahlke skrev:
Tak, det lyder super spændende - sidder og kigger på listen nu Du har ikke nogen ide om hvordan det ser ud i Vista vel (drivere osv.)?
|
|
|
Uha. Jeg er en af dem der planlægger at vente mindst et halvt år med Vista og lade nogle andre tage bøvlet med første release. Når det gælder nye Windows versioner skal man typisk selv lige oversætte versionsangivelser: Beta = Alfa, Retail = Beta, Service Pack 1 = Retail 
Jeg kan ikke lige finde tråden, men det er tidligere blevet bekræftet at kernel streaming stadig vil virke i Vista, så grundlæggende burde der ikke være problemer. Det spændende er så hvornår lydkort producenten får sig taget sammen til at levere ASIO/KS drivere der passer til Vista. |
|
|
hehe, sandt med windows versionsangivelser - lavede fejlen da 2K kom. Men jeg hopper nu nok med på vognen med det samme, arbejder med IT til dagligt så det gælder vist bare om at komme igang  . Jeg må nok tilstår at jeg glæder mig, det er altid spændende med et nyt OS - har kun leget med beta'en i ca. 30 min. Jeg fandt forresten frem til asio4all (gratis) + en plugin til winamp efter at ha' læst dit svar. Virker tilsyneladende sammen med mit onboard lydkort - nice. Hvis nogen kan bruge det er her en lille guide
|
| Til top |
|
| |
tompilgaard Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Januar 2007 kl. 10:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kan få asio4all til at virke sammen med de fleste lydkort, så er man sluppet udenom windows kmixer, hvilket under alle omstændigheder er en god ting. Det bliver det desværre bare ikke bitperfect af hvis ikke lydkortet understøtter det. Der findes vist nok nogle nye onboard chipset der kan klare det, men 99% af dem resampler til 48KHz
Den sikreste test er at få fat i en ekstern dts dekoder (typisk en surround receiver) og prøve at sende en dts wav til den. Hvis den bliver dekodet korrekt ved max volumen, så er alt godt. Hvis der bare kommer støj, så er signalet blevet resamplet et sted undervejs i kæden.
Hvis ovenstående ikke er en mulighed, så findes der også en testfil der specifikt tester for 44,1 => 48KHz. Prøv at søge på udial.wav
Men PAS PÅ!!! Den har ry for at være MEGET ond ved diskant enheder, og man kommer meget nemt til at skrue for højt op fordi man ikke typisk ikke hører så godt langt oppe i diskant området.
Der er flere eksempler på at folk har brændt deres diskanter af ved at afspille den.
|
| Til top |
|
| |
zuluDK Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1490
|
| Sendt: 22 Januar 2007 kl. 20:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
dahlke Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Januar 2007 kl. 21:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
tompilgaard skrev:
Man kan få asio4all til at virke sammen med de fleste lydkort, så er man sluppet udenom windows kmixer, hvilket under alle omstændigheder er en god ting. Det bliver det desværre bare ikke bitperfect af hvis ikke lydkortet understøtter det. Der findes vist nok nogle nye onboard chipset der kan klare det, men 99% af dem resampler til 48KHz
Den sikreste test er at få fat i en ekstern dts dekoder (typisk en surround receiver) og prøve at sende en dts wav til den. Hvis den bliver dekodet korrekt ved max volumen, så er alt godt. Hvis der bare kommer støj, så er signalet blevet resamplet et sted undervejs i kæden.
Hvis ovenstående ikke er en mulighed, så findes der også en testfil der specifikt tester for 44,1 => 48KHz. Prøv at søge på udial.wav
Men PAS PÅ!!! Den har ry for at være MEGET ond ved diskant enheder, og man kommer meget nemt til at skrue for højt op fordi man ikke typisk ikke hører så godt langt oppe i diskant området.
Der er flere eksempler på at folk har brændt deres diskanter af ved at afspille den. |
|
|
spændende, jeg har lige prøvet udial-testen (har ingen dts dekoder) og jeg høre en meget tydelig svingende lyd/piven mens der i baggrunden bliver tastet på en telefon. Hvis jeg ellers forstår testen så er det en skidt ting - korrekt? :) Så begynder jagten på et nyt lydkort vel :)
|
| Til top |
|
| |
tompilgaard Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Januar 2007 kl. 13:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, hvis du kan høre noget når du afspiller udial.wav, så er det fordi signalet er blevet resamplet fra 44,1 => 48KHz et sted i systemet.
Held og lykke med at finde et nyt lydkort 
|
| Til top |
|
| |
dahlke Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Januar 2007 kl. 16:56 | IP-adresse registreret
|
|