Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 06:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Betyder MP3 komprimering meget for lyden? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Behnready
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 April 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 20 April 2007 kl. 15:29 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Behnready's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Behnready

Feeble
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 20 April 2007 kl. 15:53 | IP-adresse registreret  

Uden tvivl ja... Tag denne test med et gran salt.. udstyret består af en Pc og et par sennheiser hovedtelefoner...

Der er også forskel på, hvor "godt" vi hører.. Øret kan trænes til at skelne imellem selv meget små ting. Der er intet argument for at testpersonerne har disse evner. Kun at de kender selve numrene som spilles. 

Til top Vis Feeble's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Feeble

Johan N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2006
Lokalitet: København
Sendt: 20 April 2007 kl. 17:14 | IP-adresse registreret  

Det der beviser kun at 3 av de 4 personerne ikke kunde høre nogen forskel under de omstændigheter.

Man kan faktiskt sige at eftersom en person kunde høre forskel så er der forskel men man kan dæremot ikke sige motsatsen. :)

Til top Vis Johan N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Johan N

Behnready
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 April 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 20 April 2007 kl. 18:17 | IP-adresse registreret  

Feeble skrev:

Uden tvivl ja... Tag denne test med et gran salt.. udstyret består af en Pc og et par sennheiser hovedtelefoner...

Der er også forskel på, hvor "godt" vi hører.. Øret kan trænes til at skelne imellem selv meget små ting. Der er intet argument for at testpersonerne har disse evner. Kun at de kender selve numrene som spilles. 

Tjah, efter min mening høres detaljer da bedst med høretelefoner, og Sennheiser laver da bestemt også høretelefoner i meget høj kvalitet. Og at det afspilles på en pc er bestemt heller ikke et argument for at kvaliteten ikke er i orden.

Selv kan jeg ikke høre forskel på MP3 256kbps VBR eller ukomprimeret WAV eller cd for den sags skyld. At nogen måske kan høre detaljeforskelle er der sikkert ikke tvivl om, men så lytter man også mere efter detaljer end musik, for forskellen er marginal. Min pointe er bare at jeg synes forskellene er så langt ude i detaljerne, at jeg tvivler på ret mange vil høre forskellen ved normal lytning.
Til top Vis Behnready's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Behnready

alterego
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 22 April 2007 kl. 20:50 | IP-adresse registreret  

Hmm.. Der er ingen oplysninger om den anvendte afspiller - WMP er ihvertfald hørbart dårligere end WinAmp og Foobar2000.

Hovedtelefoner er heller ikke så afslørende som stuehøjttalere. 192kbps lyder helt ok på et sæt Stax Signature, og rædselsfuldt på stereo'en - al 'luft' er pist væk.

Til top Vis alterego's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af alterego

Mark.S
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 22 April 2007 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

De bruger er par 300 Ohm hovedtelefoner sat direkte i et gameing lydkort fra Creative - det fortæller lidt om testens seriøsitet.

Og ja, jeg mener at der er hørebar forskel på både 128 kbps, 320 kbps og lossless, men forkellen kommer an på udstyret og hvor godt man kender det.

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 22 April 2007 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

Det kommer også ekstremt meget an på hvilken musik det drejer sig om!

Jeg har mange mp3'er som lyder ganske fornuftigt i 160kbit/sek, og endda nogle i 128kbit og faktisk også en enkelt som er encoded i 90kbit eller sådan noget!
Der skal ikke herske tvivl om at mp3 og andre komprimeringer er lossy, og det høres på langt de fleste!

Har til nytår købt My chemical romance - welcome to the black parade. online, og den er så møg hamrene kedeligt og utiltalende at jeg slet ikke gider høre den, på trods af at det jo er et godt nummer... Det er nok et af mine værste eksempler, men bortset fra det, så lytter jeg da af og til, til meget mp3 musik!

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

mike_tst
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juni 2006
Lokalitet: København
Sendt: 22 April 2007 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

Jeg formaterede en sang til mp3 320 kb/s og derefter WAV. Jeg lyttede på min computer med et par Grado Labs SR80.

Jeg kunne høre forskel. Lyden bliver mere åben ved WAV. Da jeg vidste hvad der var hvad lod jeg min kæreste lytte. Først til 320 kb/s og dernæst WAV. Hun vidste ikke på forhånd hvad der var hvad og uden at vide det sagde hun at hun synes at den sidste lød bedst.

Til top Vis mike_tst's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mike_tst

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 22 April 2007 kl. 21:48 | IP-adresse registreret  

Jeg synes lige som en anden skriver, at det går udover "luften" i musikken, men har selv valgt at lægge en masse ned på pcen i stedet for må jeg indrømme, fordi jeg ikke gidere meterlange "cd vægge" mere. Men ingen tvivl om at det er et kompromis at gøre sig... I alle tilfælde hvis man har noget at sammenligne med.
Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

bleze
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 22 April 2007 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

Jeg synes bassen går mest i stykker på dårlig mp3. Kan huske jeg encoded et nummer med Pantera (128 kbit) som jeg så lavede om til WAV igen. Sammenlignede kopien med originale på samme CD afspiller på samme anlæg. Føj bassen var smadret - ja det var ikke værd at lytte til i forhold til originalen.

Der findes dog lossless formater du kan bruge istedet for mp3 men de fylder så en del mere.

Feks Manowar - Kings of Metal

wv lossless: 301 mb

mp3vbr0: 86,4 mb

Kan desværre ikke huske hvad wav filerne fyldte, men 3.5 så meget plads har du behov for lossless (prøvede flere forskellige codecs med samme resultat) iforhold til en vbr0 mp3 (encoded med LAME)

Til top Vis bleze's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bleze

Mark.S
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 23 April 2007 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

bleze skrev:
...

Der findes dog lossless formater du kan bruge istedet for mp3 men de fylder så en del mere.

Feks Manowar - Kings of Metal

wv lossless: 301 mb

mp3vbr0: 86,4 mb

Kan desværre ikke huske hvad wav filerne fyldte, men 3.5 så meget plads har du behov for lossless (prøvede flere forskellige codecs med samme resultat) iforhold til en vbr0 mp3 (encoded med LAME)

Jeg har ca. 160 albums liggende som FLAC og de fylder ca. 60 GB, så de fleste med en nogenlunde moderat cd-samling kan sagtens have det hele på en standard harddisk. Og hvis man så vil bruge det som et seriøst alternativ til CD-afspilleren, koster 2 x 500 GB harddiske og en billig RAID-controller ikke meget nu om stunder.

Brian321
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 23 April 2007 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  

Hovsa, jeg havde ikke set den her tråd da jeg postede et link til selvsamme artikel i en anden tråd. Min erfaring med at udsætte bekendte "mp3-modstandere" for en blindtest af numre de selv har valgt, indikerer det samme som den artikel.

Og jeg pakker med ~200-250 kbit vbr uden bitrate bund eller loft indenfor standarden.

Til top Vis Brian321's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brian321

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes