Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2026 | 16:12   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: DAB-Antenne (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Rockmoroe
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Tweaks & Hifi

Bruger siden: 13 April 2007
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 341
Sendt: 06 Maj 2007 kl. 12:50 | IP-adresse registreret  

Hejsa, har i Hifiklubben købt en DAB radio til at sætte til mit anlæg. Men har svært ved at kanaler på den, bor inde mit i Aalborg. Hvad gør jeg?

Det er denne model:

http://www.hifiklubben.com/DK/Produkter/Stereo/DAB_radio/ARG ON_DAB_Adaptor_DAB_tuner_Sort.htm

 

Til top Vis Rockmoroe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rockmoroe
 
mn1974
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 September 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3519
Sendt: 06 Maj 2007 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

Rockmoroe skrev:

Hejsa, har i Hifiklubben købt en DAB radio til at sætte til mit anlæg. Men har svært ved at kanaler på den, bor inde mit i Aalborg. Hvad gør jeg?

Det er denne model:

http://www.hifiklubben.com/DK/Produkter/Stereo/DAB_radio/ARG ON_DAB_Adaptor_DAB_tuner_Sort.htm

 



hej der,
kan ikke få dit link til at virke, ud fra Url lader det til at være en Argon???

Hvis det er den jeg tænker på er der 6 eller 8 faste stationer, lige fra Oline, p3 til rock radio...

Der medfølger da en lille antenne?

Hvis du sætter den på autotuning er der så ikke hul igennem efterfølgende?


__________________
mvh
Til top Vis mn1974's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mn1974 Besøg mn1974's Websted
 
Rockmoroe
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Tweaks & Hifi

Bruger siden: 13 April 2007
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 341
Sendt: 06 Maj 2007 kl. 12:59 | IP-adresse registreret  

Nej, får et svagt signal. Men mangler bla P3. Der er Boogie, Jazz, Rock, Nyheder og en anden jeg ikke kan huske. Men det er et meget svagt signal.

Angående linket, kan prøve at kopi-paste det i et nyt vindue.(Sorry er ikke så færm til dette :-/ )

Til top Vis Rockmoroe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rockmoroe
 
mn1974
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 September 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3519
Sendt: 06 Maj 2007 kl. 13:06 | IP-adresse registreret  

Er det denne der sidder ovenpå forstærkeren???



I så fald medfølger der en lille antenne et stik med en lille ledning

Hos mig fungerer det sweet


__________________
mvh
Til top Vis mn1974's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mn1974 Besøg mn1974's Websted
 
Rockmoroe
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Tweaks & Hifi

Bruger siden: 13 April 2007
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 341
Sendt: 06 Maj 2007 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

Jep, det er den. Men burde jeg ikke kunne modtage flere stationer, end dem jeg har skrevet her? Troede bla. P3 var på DAB...? Plus lidt flere Radiostationer så som Voice og ligende. 
Til top Vis Rockmoroe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rockmoroe
 
mn1974
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 September 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3519
Sendt: 06 Maj 2007 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

Rockmoroe skrev:
Jep, det er den. Men burde jeg ikke kunne modtage flere stationer, end dem jeg har skrevet her? Troede bla. P3 var på DAB...? Plus lidt flere Radiostationer så som Voice og ligende. 


siger det lige igen, min har P1 P2 P3 + diverse andre kanaler. I æsken burde der, udover et lakridskabel ligge en lille antenne du kan påsætte bag på dit nye isenkræm.

Hvis ikke der gør det tager du æsken under armen og trasker hen til hifiklubben og bytter den.




__________________
mvh
Til top Vis mn1974's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mn1974 Besøg mn1974's Websted
 
Rockmoroe
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Tweaks & Hifi

Bruger siden: 13 April 2007
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 341
Sendt: 06 Maj 2007 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

Jep, men det er med den medfølgende antenne jeg bruger, og har ikke endnu kunne modtage hverken P1 P2 P3. Jeg må have nogle elendige modtageforhold, bare lidt underlig når jeg bor midt i Aalborg........
Til top Vis Rockmoroe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rockmoroe
 
Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 3344
Sendt: 06 Maj 2007 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

I Danmark benytter man DAB bånd III, der ligger på VHF frekvensen 227,36 megahertz, svarende til kanal 12C. Du kan altså modtage DAB på en VHF-antenne. Hvis du har egen tvantenne eller fællesantenne, skal du bare have DAB-radioen tilsluttet der.
Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley
 
mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 1605
Sendt: 06 Maj 2007 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

Hvis du kan tilslutte en "normal" ekstern antenne, skal du bare bruge en bånd 3 VHF antenne (på loft eller tag). Husk den skal monteres vertikalt til DAB.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted
 
Rockmoroe
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Tweaks & Hifi

Bruger siden: 13 April 2007
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 341
Sendt: 06 Maj 2007 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

Okay, det vil jeg prøve. Fik bare at vide i butikken, at bag på DAB var der en anderledes antenne stik end på de normale radioer, fordi man så ikke kunne koble den på der. Hvorfor man ikke måtte det, ved jeg ikke. Sprugte ikke, da sælgeren fortalte der var en udemærket antenne med, men den er bare ikke god nok.

Prøver at fyre den i fælles radio antenne stikket i muren

Til top Vis Rockmoroe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rockmoroe
 
Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 3344
Sendt: 06 Maj 2007 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

Sælgeren har så ikke læst hvad de skriver på deres hjemmeside hvor der står :

Du får også en regulær F-connector antenneindgang, så du kan tilkoble en ekstern antenne, hvis du bor i et område, hvor DAB-signalet er svagt. Dette kan være afgørende for, om du overhovedet kan lytte til DAB eller ej.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley
 
Rockmoroe
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Tweaks & Hifi

Bruger siden: 13 April 2007
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 341
Sendt: 06 Maj 2007 kl. 14:36 | IP-adresse registreret  

Fantastisk  Når men så vil jeg hjem og sætte l**tet til der, og få noget ud af den DAB jeg har købt.
Til top Vis Rockmoroe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rockmoroe
 
mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 1605
Sendt: 06 Maj 2007 kl. 14:41 | IP-adresse registreret  

Rockmoroe skrev:
Prøver at fyre den i fælles radio antenne stikket i muren

Det får du ikke noget ud af, med mindre antenneinstallationen er meget ny. Det signal der kommer ud af radiobøsningen er signaler i FM båndet (88-108MHz), og ikke signaler i VHF bånd 3 hvor DAB ligger. Hvis installationen er meget ny (maks. et par år), kan der være DAB signaler i radio bøsningen, ellers ikke. Men prøv evt. både radio og TV bøsningen - det kan jo være du er heldig... Ellers må du sætte en antenne op selv.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted
 
Rockmoroe
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Tweaks & Hifi

Bruger siden: 13 April 2007
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 341
Sendt: 06 Maj 2007 kl. 14:44 | IP-adresse registreret  

Ja, det må blive enden af det. Først prøve radio stikket i væggen, ellers må jeg finde min indre handymand frem, og imponere kæreste med mine færdigheder.....
Til top Vis Rockmoroe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rockmoroe
 
Rockmoroe
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Tweaks & Hifi

Bruger siden: 13 April 2007
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 341
Sendt: 06 Maj 2007 kl. 14:59 | IP-adresse registreret  

Tak for hjælpen
Til top Vis Rockmoroe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rockmoroe
 
bech
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 222
Sendt: 07 Maj 2007 kl. 02:19 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:
I Danmark benytter man DAB bånd III, der ligger på VHF frekvensen 227,36 megahertz, svarende til kanal 12C. Du kan altså modtage DAB på en VHF-antenne. Hvis du har egen tvantenne eller fællesantenne, skal du bare have DAB-radioen tilsluttet der.

http://www.dabradio.dk/index.asp?ArtId=11297&ActiveMenu= 12659

Jeg kan kun høre nogle af programmerne?

Nulstil din modtager og sørg for optimale antenneforhold (udendørs). Foretag en fuld kanalsøgning, alternativt søg manuelt efter 12C og 11C (øst for Lillebælt) eller 12C og 13B (vest for Lillebælt).

 

Der er spørgsmålstegn ved flere programnavne?

Nulstil din modtager og sørg for optimale antenneforhold (udendørs). Foretag en fuld kanalsøgning, alternativt søg manuelt efter 12C og 11C (øst for Lillebælt) eller 12C og 13B (vest for Lillebælt).

Til top Vis bech's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bech
 
Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9424
Sendt: 07 Maj 2007 kl. 08:02 | IP-adresse registreret  

Antenneforholdene ska lvære gode, at du bor i Ålborg er ingen garanti, især ikke hvis du bor blandt etagebyggeri.

Mange DAB radioer fanger ikke alle kanaler når du trykker autotune med et enkelt tryk. Prøv at holde autotune knappen nede et par sekunder, så tror jeg også du får resten med.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes