| Forfatter |
|
karsekongen Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 8
|
| Sendt: 18 Juni 2007 kl. 23:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg skal bruge et lydkort til min HTPC. Jeg har brugt en del tid på at læse i forummet, men kan ikke rigitg finde ud af hvad jeg skal vælge - jeg synes priserne for de omtalte lydkort er ret høje.
Er ret grøn på lydkort området, men er det mulighed for at få et udemærket lydkort til maks en tusse?
Det skal have god analog ud, eksternt/internt er ligemeget.
Surrorund er også ligegyldigt hvis det har nogen betydning.
|
| Til top |
|
| |
karsekongen Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Juni 2007 kl. 22:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har søgt lidt mere og er kommet op med et par muligheder:
AUDIOTRAK MAYA 5.1 MKII - Er dette et godt lydkort til analog ud? eller skal jeg opgive det dobbelte og få et prodigy? Andre muligheder kunne være
HDA Digital X-Mystique 7.1 GOLD/Dolby Digital Live
Club 3D Theatron Dolby Digital 7.1 PCI lydkort - læste et eller andet sted herinde at det var det samme som HDA Mystique er det rigtigt? Ingen som kan give lidt hjælp ?
|
| Til top |
|
| |
Hasse Wehner Forum Bruger

Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 9
|
| Sendt: 19 Juni 2007 kl. 22:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej - Jeg erstattede mit mainboard grafikkort med et TerraTec SoundSystem Aureon 5.1 PCI som jeg gav ca. 140 kr for.
Det var hørbart bedre. Jeg bruger den både fra pc og til at sende spdif digitalt out til av receiveren.
Det er specielt vigtigt at lydkortet ikke gensampler dvs den sender signalet videre uden at opkonvertere.
:-) Hasse
|
| Til top |
|
| |
karsekongen Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Juni 2007 kl. 13:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mit onboard lydkort er også gevaldig ringe. Der er en konstant høj susen i højtalerne.
Det ville være rart et 140kr lydkort er udmærket ;)
Er det ikke D/A delen der har meget at sige når jeg skal bruge det analoge signal?
Mht gensampling, hvordan ved jeg at lydkortet ikke gensampler? Synes jeg læste noget med at man skulle undgå at bruge en eller anden mixer i windows(Kmixer måske??)
Jeg roder sikkert rundt i tingene.
Forresten hvad med et X-fi kort?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 Juni 2007 kl. 01:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Creatives X-fi kort er sikkert ganske udemærket - blot du bevarer en rimelig sund fornuft og filtrer mest af deres reklamegas fra. Det som creative er gode til at masseproducere ok kvalitet til billige penge - fokus er dog mere spilunderstøttelse og effekter end rendyrket lyd. Hvis du bruger en nyere av-recievere med digital input som forstærker vil den sansynligvis have bedre ad konvertere og dermed bedre lyd. Til kobling mellem forstærker og pc er SPDIF /optisk bedst - fordi de derfor er galvanisk adskilt (og det har x-fi kortene vist ikke.
Så hvis jeg vivar dig ville jeg vælge udfra flg. kriterie: Hvis du bruger en av-receiver med digitalt input ville jeg vælge terratec ellers x-fi.
|
| Til top |
|
| |
karsekongen Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Juni 2007 kl. 13:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok.
Problemet med at creatives kort resampler til 48Khz (tror jeg nok) er det noget som mit almindelige utrænede hifi øre vil lægge mærke til? ;)
Min forstærker er en oldnordisk sag så signalet skal overføres analog.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 22 Juni 2007 kl. 20:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det ville du kunne høre - jeg kendte ffor 6 måneder heller ikke noget til det. Så fandt jeg ud af jeg at min xbox 360 gjorde det samme altså upsamplede når den virkede som accesspoint mellem min forstærker og min pc. Da jeg i stedet gik over til et ikke upsamplende kort direkte fra pcen blev lyden i diskant området tydeligt klarere. Begge setup foregik med anvendelse af AD konvertere i recieveren.
Men jeg ville nok ikke gøre så meget ud af det. Køb det billige terratec, hvis prisen er vigtigt. Om x-fi har bedre ad konvertere ved jeg ikke men jeg tror det opvejes af upsamleren.
|
| Til top |
|
| |
lpm76 Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2004 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 697
|
| Sendt: 22 Juni 2007 kl. 20:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
En ide kunne også være at spørge på Aage.dk Der er et forum for musikere hvor lydkvaliteten er i højsædet.
Jeg har sagt det før men ingen synes at lytte synes jeg  men et kort der er lavet til studiebrug er da fra starten en bedre ide end et kort der er lavet til spilentusiaster.
Fx et Emu1212m brugt (tit i den blå avis) eller et Emu0404 hvis det skal være nyt. 0404'eren er omtalt her på siden fx
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=16684&KW=ct acta__________________ Mvh
Lars P. Madsen
|
| Til top |
|
| |
karsekongen Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Juni 2007 kl. 18:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Køber et M-audio Revolution 5.1. Ifølge digit-life bruger det samme dac Esi Juli@.
|
| Til top |
|
| |
Johan N Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 583
|
| Sendt: 27 Juni 2007 kl. 12:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
karsekongen skrev:
Ok.
Problemet med at creatives kort resampler til 48Khz (tror jeg nok) er det noget som mit almindelige utrænede hifi øre vil lægge mærke til? ;)
Min forstærker er en oldnordisk sag så signalet skal overføres analog.
|
|
|
Det X-fi jeg har opsampler ikke til 48 kHz med mindre en at man konfigurerer det sån. Det tror jeg gælder samtlige X-fi.
|
| Til top |
|
| |