Emne: digital? hvad er det? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
grafle Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 40
|
| Sendt: 19 Juni 2007 kl. 16:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har tjekket i ordbogen, og jeg har nu forstået hvad ordet digital dækker over. Der står at det er "tal" gemt som en slags "billeder" ?
Mit spørgsmål lyder, om man så kun kan bruge cd'er, hvis man vil have digital lyd? eller om man også kan afspille mp3, fra computere, og det så stadig er digitalt?
Forstår sku ikke helt det her 
nogen der kan hjælpe??
|
| Til top |
|
| |
mathias 2 Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juni 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1669
|
| Sendt: 19 Juni 2007 kl. 17:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
grafle skrev:
|
Jeg har tjekket i ordbogen, og jeg har nu forstået hvad ordet digital dækker over. Der står at det er "tal" gemt som en slags "billeder" ?
Mit spørgsmål lyder, om man så kun kan bruge cd'er, hvis man vil have digital lyd? eller om man også kan afspille mp3, fra computere, og det så stadig er digitalt?
nogen der kan hjælpe??
|
|
|
så vidt jeg ved så kan man definere digitalt på mange måder, eller bruge ordet digitalt om mange ting... fx så kan kilden være digital eller analog. cd/dvd/hd-dvd/blu-ray er det jeg forstår som digital og analog er vhs/spolebånd/vinyl. og de spilles på hver deres apperart som så også betegnes som henholdsvist digitalt eller analog.(alt efter hvilken kilde der skal afspilles). så kan man også forbinde disse afspillere med både analoge og digitale kabler. analoge kabler kan fx være scart/RCA og digitale kabler kan være optisk/coax/hdmi... så kan forstærkeren sørme også være digital. der er så "klasser" inden for forstærkere. klasse A, A/B, B forstærkere er "analoge"(ved ikke helt om dette udtryk kan bruges længere) og klasse D er så "digital". og sådan tror jeg næsten man kan fortsætte med alle apperarter (dvs. fjernsyn, projektorer etc. etc.)
sådan forstår jeg det... men ret mig da endelig hvis jeg ikke er helt med __________________
|
| Til top |
|
| |
grafle Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Juni 2007 kl. 17:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
mathias 2 skrev:
grafle skrev:
|
nogen der kan hjælpe??
|
|
|
så vidt jeg ved så kan man definere digitalt på mange måder, eller bruge ordet digitalt om mange ting... fx så kan kilden være digital eller analog. cd/dvd/hd-dvd/blu-ray er det jeg forstår som digital og analog er vhs/spolebånd/vinyl. og de spilles på hver deres apperart som så også betegnes som henholdsvist digitalt eller analog.(alt efter hvilken kilde der skal afspilles). så kan man også forbinde disse afspillere med både analoge og digitale kabler. analoge kabler kan fx være scart/RCA og digitale kabler kan være optisk/coax/hdmi... så kan forstærkeren sørme også være digital. der er så "klasser" inden for forstærkere. klasse A, A/B, B forstærkere er "analoge"(ved ikke helt om dette udtryk kan bruges længere) og klasse D er så "digital". og sådan tror jeg næsten man kan fortsætte med alle apperarter (dvs. fjernsyn, projektorer etc. etc.)
sådan forstår jeg det... men ret mig da endelig hvis jeg ikke er helt med
|
|
|
Det lyder til at finde ud af :) men hva så med mp3 afspilning fra en computer??
|
| Til top |
|
| |
mathias 2 Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Juni 2007 kl. 17:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
grafle skrev:
mathias 2 skrev:
grafle skrev:
|
nogen der kan hjælpe??
|
|
|
|
|
|
Det lyder til at finde ud af :) men hva så med mp3 afspilning fra en computer??
|
|
|
det er digitalt.(alt efter hvordan man opfatter dette. husk på at at hvis det skal være 100% digitalt skal alt i kæden også være digitalt dvs. kabler, forstærker etc. etc) det er jo noget der bliver aflæst fra en harddisk med nul'ler og et-taller så derfor er det ikke noget der ligessom fyisk kan komme lyd ud af... __________________
|
| Til top |
|
| |
flaz Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1149
|
| Sendt: 19 Juni 2007 kl. 17:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Digital er en masse 0 og 1-taller..
..og analog er bølger/frekvens?
Jeg skal ikke gøre mig klog på det, men jeg er ret sikker på at mp3-afspillingen er digital 
|
| Til top |
|
| |
mathias 2 Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Juni 2007 kl. 17:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
flaz skrev:
|
Digital er en masse 0 og 1-taller..
..og analog er bølger/frekvens?
Jeg skal ikke gøre mig klog på det, men jeg er ret sikker på at mp3-afspillingen er digital 
|
|
|
sådan ville jeg også sige det, kort fortalt __________________
|
| Til top |
|
| |
plafitracer Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Januar 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 976
|
| Sendt: 19 Juni 2007 kl. 18:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
StylaH Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 950
|
| Sendt: 19 Juni 2007 kl. 18:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
mathias 2 skrev:
grafle skrev:
|
nogen der kan hjælpe??
|
|
|
sådan forstår jeg det... men ret mig da endelig hvis jeg ikke er helt med |
|
|
Forstærkere kan ikke være digitale. Det er faktisk en fejl man kalder Ice-power og klasse D og digital, for det er de ikke. Men ellers er det rigtigt nok. Ville ellers gerne høre en digital forstærker, 1'er og 0'er ude gennem højtallerne  __________________ Mit udstyr (NAD, Vega, Sanyo):
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=28291&KW=St ylaH
|
| Til top |
|
| |
mathias 2 Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Juni 2007 kl. 18:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
StylaH skrev:
mathias 2 skrev:
grafle skrev:
|
nogen der kan hjælpe??
|
|
|
|
|
|
Forstærkere kan ikke være digitale. Det er faktisk en fejl man kalder Ice-power og klasse D og digital, for det er de ikke.
Men ellers er det rigtigt nok. Ville ellers gerne høre en digital forstærker, 1'er og 0'er ude gennem højtallerne 
|
|
|
haha ok  __________________
|
| Til top |
|
| |
grafle Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Juni 2007 kl. 23:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis kablerne skal være digitale også, så kan jeg forstå at mine almindelige el-kabler ikke er digitale :D ?
Så er det jo ikke det største problem, at få et digitalt anlæg?
computer/cd-afspiller, digitalt kabel, og en forstærker, som kan modtage et digitalt signal ?
|
| Til top |
|
| |
andersena Branchemedlem

PowerMill Service
Bruger siden: 09 Februar 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 758
|
| Sendt: 20 Juni 2007 kl. 08:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
digital er ganske simpelt data der er gemt i to niveauer. representeret af 1 og 0. disse data kan så fortolkes og genskabes til diverse analoge tilstande.
| |

|
| Sendt: 20 Juni 2007 kl. 08:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
andersena skrev:
digital er ganske simpelt data der er gemt i to niveauer. representeret af 1 og 0. disse data kan så fortolkes og genskabes til diverse analoge tilstande.
|
|
|
Øhh, hvordan kommer du frem til to niveauer??
Digitale data er repræsenteret ved en eller flere bit(s), der hver især kan antage værdien 1 eller 0 (puls eller ingen puls / strøm eller ikke strøm). Disse bits sammensættes så til en oktet, der hedder en byte. En byte kan kan antage en værdi mellem 0 og 255 (decimalt), 00000000 - 11111111 (binært), 00-FF (hexadecimalt).
Et lydsignal, optaget af en mikrofon, der er analogt, sendes ind i en AD converter, lagres på et medie og sendes derfra ind i en DA converter, for at omsætte det til analoge signaler, der derefter sendes ud af en højttaler.
Hvordan man så fremstiller en AD hhv. en DA converter ved bla Burr-Brown alt om.
|
| Til top |
|
| |
mathias 2 Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Juni 2007 kl. 10:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
grafle skrev:
|
Hvis kablerne skal være digitale også, så kan jeg forstå at mine almindelige el-kabler ikke er digitale :D ?
computer/cd-afspiller, digitalt kabel, og en forstærker, som kan modtage et digitalt signal ?
|
|
|
nej, dine elkabler er ikke digitale ... et optisk-lysleder-kabel ser sådan ud:
og et coax-kabel ser sådan ud:

et analogt kabel ser derimod sådan ud:

så dvs. at du skal have fat i et af de to øverste kabler hvis du vil forbinde dit anlæg digitalt. og ja, for at man kan gøre det skal cd-afspilleren/computerens-lydkort have digitalt udgang(enten coax eller optisk) og så skal forstærkeren have digital indgang (optisk eller coax) __________________
|
| Til top |
|
| |
andersena Branchemedlem

PowerMill Service
|
| Sendt: 20 Juni 2007 kl. 10:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
plafitracer skrev:
andersena skrev:
|
|
|
Øhh, hvordan kommer du frem til to niveauer??
Digitale data er repræsenteret ved en eller flere bit(s), der hver især kan antage værdien 1 eller 0 (puls eller ingen puls / strøm eller ikke strøm). Disse bits sammensættes så til en oktet, der hedder en byte. En byte kan kan antage en værdi mellem 0 og 255 (decimalt), 00000000 - 11111111 (binært), 00-FF (hexadecimalt).
Et lydsignal, optaget af en mikrofon, der er analogt, sendes ind i en AD converter, lagres på et medie og sendes derfra ind i en DA converter, for at omsætte det til analoge signaler, der derefter sendes ud af en højttaler.
Hvordan man så fremstiller en AD hhv. en DA converter ved bla Burr-Brown alt om. |
|
|
ja jeg kender skam udemærket til digital, octal, hex, bit og byte, AD og DA behøver du heller ikke belære mig om. jeg siger bare at kogt HELT ned er digitale data, data lagret i 0 eller 1 taller, som kan fortolkes og derved genskabe et eller andet analogt __________________
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 20 Juni 2007 kl. 10:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu må du lige klappe hypferden, andersena, der er intel lagret som nuller og et-taller, det er en metode til at repræsentere om hvorvidt der er puls/strøm eller ingen puls/ingen strøm. Der er heller ikke noget, der lagres nogen steder som en sinus-kurve. Du kan bruge et oscillioskop til vise en sinus-kurve. Der er heller ikke noget, der lagres som Hz, men det kan måles og fremvises på en aftalt måde.
Man kan ikke bruge een bit til ret meget (andet end en switch), men sætter man en kæde sammen, der består af et par milliarder (eller flere) af dem, får man et stykke musik (eller noget andet).
Jeg vil stadig gerne vide noget om de to niveauer.
|
| Til top |
|
| |
grafle Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Juni 2007 kl. 13:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
mathias 2 skrev:
grafle skrev:
|
|
|
|
nej, dine elkabler er ikke digitale ... et optisk-lysleder-kabel ser sådan ud:
og et coax-kabel ser sådan ud:

et analogt kabel ser derimod sådan ud:

så dvs. at du skal have fat i et af de to øverste kabler hvis du vil forbinde dit anlæg digitalt. og ja, for at man kan gøre det skal cd-afspilleren/computerens-lydkort have digitalt udgang(enten coax eller optisk) og så skal forstærkeren have digital indgang (optisk eller coax)
|
|
|
Dvs. at man ikke kan have et 100% digitalt system, da signalet fra forstærker til højtaler, kun kan være analogt. Og det er kun et analogt signat som kan forvrænges, eller komme støj på eller hva man siger? :) har jeg forstået det nogenlunde korrekt?
Lad os så sige jeg har et digitalt system. Vil det så være en meget dum idé at bruge mine almindelige el-kabler fra forstærker til højtaler. Eller skal man have fat i nogle røv-dyre kabler? Går ud fra det kommer meget an på de andre komponenter i systemet, om det kan betale sig. Men jeg overvejer mig at anskaffe mig en panasonic SA-XR55, samt et sæt sourroundhøjtalere, som skal kobles til mit tv.
Kan i anbefale nogle pris/ydelse-venlige sourroundhøjtalere? Og nu kommer jeg helt i tvivl, om der overhovedet er digital-lydudgang på mit tv? det er et toshiba 32c3000p.
Det blev en ordentlig smørre :) håber i kan hjælpe mig!
|
| Til top |
|
| |
Rune|WildChild Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 937
|
| Sendt: 20 Juni 2007 kl. 13:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
plafitracer skrev:
Nu må du lige klappe hypferden, andersena, der er intel lagret som nuller og et-taller, det er en metode til at repræsentere om hvorvidt der er puls/strøm eller ingen puls/ingen strøm. Der er heller ikke noget, der lagres nogen steder som en sinus-kurve. Du kan bruge et oscillioskop til vise en sinus-kurve. Der er heller ikke noget, der lagres som Hz, men det kan måles og fremvises på en aftalt måde.
Man kan ikke bruge een bit til ret meget (andet end en switch), men sætter man en kæde sammen, der består af et par milliarder (eller flere) af dem, får man et stykke musik (eller noget andet).
Jeg vil stadig gerne vide noget om de to niveauer. |
|
|
Ved godt det er lidt OT, men du kan skam sagtens bruge en bit til meget, måske ikke i musikkens verden, men ved udformning af kommunikationsprotokoller f.eks. sidder du på bitniveau og opererer, for at optimere pakker, dvs. at en bit faktisk kan indeholde info om det er request eller reply, og faktisk kan du sætte flere info i sådan en bit.. En byte kan på den måde indeholde op til 8 informationer som kan tolkes.. Så en bit er værdifuld  Og så er det vist tilbage på sporet igen:) Og jow MP3 er uanset hvorn man vender og drejer det et digitalt format, det kan så optages på forskellige måder(bl.a. analogt).. Men selve formatet er digitalt.. __________________ Dynaudio Focus 140, Bladelius Tyr MKII, Rega Apollo, Xindak SC0.1
Mit setup
|
| Til top |
|
| |
zuluDK Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1490
|
| Sendt: 20 Juni 2007 kl. 13:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mht kabler, så prøv dig frem. Hvis du ikke kan høre forskel på at bruge el-kabler og "rigtige" højtalerkabler, er der jo ingen grund til at du bruger masser af penge på sådanne. En billig opgradering fra el-kabler kunne være de 2,5 mm2 højtalerkabler som sælges i Jem&Fix og ligenende.
Jeg tvivler på at der er digital lydudgang på Toshiba'en. Men hvad skulle det også gøre godt for? Lyden, der kommer ind via den analoge tuner er jo analog. Er det fordi du har læst at SA-XR55 har det bedst med digitale input? Jeg tror at det skal forstås sådan at SA-XR55 er virkelig god når det kommer til digitale input, og "standard"-god når det kommer til analoge input.
|
| Til top |
|
| |
grafle Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Juni 2007 kl. 14:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
zuluDK skrev:
Jeg tvivler på at der er digital lydudgang på Toshiba'en. Men hvad skulle det også gøre godt for? Lyden, der kommer ind via den analoge tuner er jo analog. Er det fordi du har læst at SA-XR55 har det bedst med digitale input? Jeg tror at det skal forstås sådan at SA-XR55 er virkelig god når det kommer til digitale input, og "standard"-god når det kommer til analoge input.
|
|
|
Ja, det var sådan set derfor (: Har - som du nok har forstået - ikke den store erfaring.
Hvis nogle kunne anbefale de bedste økonomi/ydelse sourroundhøjtalere og evt. en dvd (med digital lydudgang??) ;D SÅ tror jeg faktisk jeg er ved at have informationer nok til at gå ud og investrere!? Prislejet for højtalerne, cirkus: 1.000-2.000+ kr,-?. hvis muligt ? Ellers må jeg jo lægge lidt ekstra knaster.
Det er måske synd, ikke at smide nogle flere penge efter nogle højtalere, når de skal på en sådan SA-XR55 ??
|
| Til top |
|
| |
andersena Branchemedlem

PowerMill Service
|
| Sendt: 20 Juni 2007 kl. 14:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
plafitracer skrev:
Jeg vil stadig gerne vide noget om de to niveauer. |
|
|
hmm jeg tror du overfortolker mit indlæg. når noget er digitalt har du helt ret spænding eller ikke spænding er de to niveauer der arbejdes med når det er et signal. lagring fåregår eks. på HD ved magnetisme eller ikke magnetisme. på cd'er ved brændt hul eller ikke brændt hul. men for at forklare trådstarter hvad digitalt "ER" så er det et eller andet data der er omdannet til 0 eller 1 taller. som senere kan gendannes __________________
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|