Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 08:00   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Hvilken MP3 afspiller har bedst lyd/HIFI (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MiNo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 01 August 2007 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

Hejsa,

Jeg overveje kraftigt at investere i en lille MP3 afspiller som kan erstatte en CD-afspiller i stuen. Jeg kunne derfor bruge nogle anbefalinger således at jeg, med denne type opsætning, får en så god lyd som muligt. Hvis der samtidig er let betjening og fikst design så er det jo en bonus. Afspillere skal IKKE bruges mobilt. Der skal blot være plads til ca. 200-250 Cd'er.

Den skal sluttes til en Yamaha surround reciever (RX-v800) og nogle ældre Fisher Octavia højtalere.

Nogle gode forslag? Mit eget bedste bud er en Ipod af en eller anden slags. Interface og design er OK men jeg ved intet om lydkvaliteten.

PS: Jeg VED godt det ligger lidt uden for de normale emner her, og nok næppe er HIFI, men det er stadig et ønske om god/hæderlig lyd...
Til top Vis MiNo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MiNo

Dr. Strangelove
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 November 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 02 August 2007 kl. 10:32 | IP-adresse registreret  

Hej

Prøv at søge / læse lidt på www.head-fi.org - der kan du finde masser af information.

IPod'en har normalt ikke ry som den mest vellydende - men med garanti en af de mest solgte. Der findes en modificeret IPod - IMod, men det koster lidt knapper - men så får du også line out mod til gengæld at afstå fra hovedtelefonudgangen.

Har selv lige bestilt en Kewood HD30GB9 - med 30GB harddisk. Den skal dog bruges mobilt med in ear speakers.

mvh

...Tubes rules
Til top Vis Dr. Strangelove's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dr. Strangelove

MiNo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 August 2007 kl. 10:38 | IP-adresse registreret  

Tak for linket, det vil jeg checke.

Egentligt vil jeg meget gerne undgå Ipod'en - da jeg ikke har noget Mac/apple i forvejen og da jeg ikke er meget for at komme ind i deres facistiske lukkede univers. (sorry). Jeg kan ikke rigtigt holde noget ud som er så låst, så bare det man skal have quicktime og Itunes for at bruge en Ipod er mig meget mod.

Nå, men jeg modtager stadig gode bud på afspillere :-)

Torben
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 02 August 2007 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

Squeezebox er en mulighed www.musicbox.dk eller www.slimdevices.com den kan afspille MP3. Men hvis du ripper dine cd'er, så vil lydkvaliteten være bedre i f.eks FLAC. Du kan bruge en almindelig PC til alt din musik, eller bruge en NAS server.

Mvh
Torben

Til top Vis Torben's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Torben

SoundMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 02 August 2007 kl. 15:56 | IP-adresse registreret  

Hej MiNo

Ja, umiddelbart ville jeg også foreslå dig Ipod, men jeg har samme "besværligheder" med disse produkter, som du har . Heldigvis findes der alternativer:

Iriver fremstiller nogle lækre produkter. Jeg har selv haft en mp3 afspiller, som fungerede upåklageligt. Er lidt billigere en Ipod.

Archos havde lidt designet imod sig i starten, men er kommet ganske godt med. Check deres Jukebox serie, som jeg tror er interessant for dig.

Johan N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2006
Sendt: 02 August 2007 kl. 16:10 | IP-adresse registreret  

Den seneste gen. av iPod lyder rimelig godt og det vinder alt som oftest tester i Hifi-magasiner.

Men hvis du ikke har behov av mobilitet så synes jeg at Torbens anbefalning er glimrende.

Til top Vis Johan N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Johan N

Mark.S
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 02 August 2007 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

Den bedste løsning - og på sigt nemmeste - er helt klart en Squeezebox (eller en af de billigere varianter).

@ Dr. Strangelov: Den nyeste version af iMod'en beholder faktisk hovedtelefon-udgangen, og signalet bliver så ledt ud gennem et specielt designet kable fra ALO (men det bliver den bestemt ikke billigere af... )

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 02 August 2007 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

Har lige bestilt en Iriver Clix 2 (8GB). Der er nok for lidt plads på den til dit behov, men ellers er den meget fed. Du kan, som nævnt før, tjekke andre produkter ud fra Iriver. Irivers produkter tager i øvrigt flere formater (bl.a. OGG) end Apples Ipod. Du kunne også tjekke Cowons afspillere. De ligger i nogenlunde samme prisleje som Iriver (måske lidt dyrere). Cowons afspillere understøtter desuden FLAC. 

MiNo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 August 2007 kl. 20:41 | IP-adresse registreret  

Må sige at Squeezebox lyder lækker, men jeg har ikke lyst til min PC står tændt altid. Kan nogen kaste lidt lys over muligheden for at uploade sin musik og så streame det fra en eller anden ekstern server istedet? Jeg synes det er nævnt som en mulighed, men kan ikke se nogen detaljer (såsom pris m.m.)

Ellers har jeg checker jere forslag m.m. men synes ikke der er noget produkt som rigtigt passer. De er i hvert fald alle tænkt som mobile enheder, og fedest er naturligvis noget som er designet til 'hjemmebrug'.

Jeg takker dog for alle forslag :-) og kommer I på noget andet så sig endelig til!

PS: Og så hader jeg lidt, at IPod'en virker som bedste mulighed ...

jimmyhp
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Marts 2007
Sendt: 04 August 2007 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

MiNo skrev:
Egentligt vil jeg meget gerne undgå Ipod'en - da jeg ikke har noget Mac/apple i forvejen og da jeg ikke er meget for at komme ind i deres facistiske lukkede univers. (sorry). Jeg kan ikke rigtigt holde noget ud som er så låst, så bare det man skal have quicktime og Itunes for at bruge en Ipod er mig meget mod.

Der findes en del opensource programmer til at gøre det samme som det langsomme Itunes. Har selv en ipod nano og har ALDRIG brugt itunes.
www.floola.com
www.yamipod.com
www.songbird.com
http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_iPod_Managers
Til top Vis jimmyhp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jimmyhp

jimmyhp
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Marts 2007
Sendt: 04 August 2007 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

Kig evt efter denne lille sag..
http://www.trekstor.de/en/products/detail_mp3.php?pid=66& ;cat=0 (trekstor vibez)

Gode anmeldelser hist og her

Tror det bliver min næste mp3er når ipoden ikke kan mere...
Til top Vis jimmyhp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jimmyhp

Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 08 August 2007 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg lyttet en del til forskellige ipods. Har selv en ipod mini, som lyder dårligt. Min gode ven har købt den sidste nye ipod, som er smart og flot, men også lyder dårligt.
Man kan vel også næsten sige sig selv, at hvis en DAC i ordentlig kvalitet koster nogle tusinde, hvordan skulle man så kunne lave en vellydende maskine, der både skal være harddisk, afspillersoftware, dac og batteri, i en meget lille kasse, der skal være solid og nem og smart at betjene. Jeg skal ikke kunne gøre mig klog på andre mp3 mærker, men ville da blive meget overrasket hvis skulle finde en mp3, der spiller bedre end en billig cdafspiller. Er dog meget glad for min ipod, den har da sine fordele, men ikke til at spille på anlæg. Men det kommer da også meget an på forstærker, og højtalere, det er klart. Har en meget billig gammel cdafspiller fra alba stående, og den spiller bedre i alle områder, og på alle måder, end div ipods.

Du skal hellere finde en smart bærbar computer (mac?) og have din musik liggende på den. Du kan finde en brugt langt billigere end de fineste mp3 afspillere. Den fylder da lidt mere, men er også mere brugervenlig, kan gå på nettet, og en masse andre smarte ting, og så har de givetvis allerede et bedre lydkort end en ipod, og ikke mindst har de mulighed for ekstra harddiskplads, og endnu mindre mindst, har en computer bedre mulighed for at blive sat til en ordentlig dac. Pakket lidt væk, er det er også en elegant løsning.
en mp3 er en kompakt løsning, der ikke kan lyde rigtig godt. En computer (eller selvfølgelig en mp3 afspiller med digital udgang, og en ordentlig dac, er bedre en alt muligt man kan finde til at spille digitale medier. Og jeg skulle mene at folk der siger andet, er lidt forstokkede:-)

Sorry hvis det er for meget offtopic. Men er man alligevel ude en mp3afspiller, uden hovedtelefonudgang, synes jeg en computer plus dac, er et fornuftig alternativ.
Til top Vis Bojsenbord's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bojsenbord

MiNo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 August 2007 kl. 07:28 | IP-adresse registreret  

Et udemærket forslag her til sidst, men du overser blot det jeg egentligt er på jagt efter. Det skal være småt, nemt og enkelt. Dermed er alle former for PC/MAC løsninger m.m. ude :-)

Jeg er klar over begrænsningerne dette medføre, men med små unger så er der PT meget lidt tid til at lytte musik og i særdeleshed til 'kvalitetslytning'. Sagt på en anden måde, 'baggrundsstøjen' hjemme hos mig gør at jeg kan droppe en kvalitets CD afspiller i nogle år for jeg får ikke videre gavn af den aligevel. Jeg vil få hørt mere god musik ved at have adgang til den på en nem måde.

Men det kan være at produktet jeg er ude efter ikke rigtig findes endnu.

Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2006
Sendt: 09 August 2007 kl. 07:52 | IP-adresse registreret  

Til baggrundslytning er en ipod fin:-) Bruger også en i mit soveværelse sammen med en cyrus forstærker, og nogle B&W dm7, og selv om lyden er langt bedre når jeg bruger en "rigtig" kilde, så er anlægget her, ikke så afslørende, som når jeg bruger ipod til mine B&W dm4. Det kommer med andre ord, meget an på højtalerne, hvor meget de "afsløre".

Men synes du skal prøve med en ipod, og husk nu ikke at bruge et lossless format, bruge hellere et mp3 i god kvalitet. Lossless vil en ipod alligevel ikke kunne udnytte, og så er du jo ligevidt:-)
Held og lykke med det! (Og har du pladsen til at have en bærbar liggende på en hylde, så fylder den ikke meget, og bruges den kun til musik, er det ovenikøbet MEGET brugervenligt)
Til top Vis Bojsenbord's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bojsenbord

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005
Sendt: 09 August 2007 kl. 07:53 | IP-adresse registreret  

Kan Squeezeboxen + en NAS ikke det du søger?
Til top Vis zuluDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zuluDK

MiNo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 August 2007 kl. 08:06 | IP-adresse registreret  

zuluDK skrev:
Kan Squeezeboxen + en NAS ikke det du søger?

Nej, forstået på den måde at kompleksiteten og størrelsen overskrides. Ikke at jeg ikke ser kvalitetsparameteren, men 'opgaven' eller retter min mission her at at klarlægge om en "Ipod" (el. andet i den stil) vil kunne bruges i en periode når nu mine forhold er som de er.

Det er dog en lækker løsning, som jeg vil overveje når jeg er igennem denne periode, hvor jeg godt kan nøjes med mindre!

Baune2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2007
Sendt: 14 August 2007 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

Jeg benytter mig pt af min Sony HDD-optager HX750 med indbygget jukebox-funktion i. Her har jeg lagret mine små 300 skiver (i rimelig mp3 format), og har således fået lidt mere hyldeplads 

Jeg er dog ikke 100% begejstret for løsningen, da selve betjeningen er lidt langsommelig. Endvidere skal al navigation foregå via mit fjernsyn. Men indtil videre er det i hvert fald min løsning. Der har ellers været et par gode og interessante forslag her i tråden, og jeg vil nok foretrække en lille bærbar computer næste gang med et fornuftigt lydkort.

Musikserver: Philips WACS5
Sub: Acoustic SW-1000
Front: B&W 602 S3
Center: Mission 70c2
Til top Vis Baune2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Baune2

Baune2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2007
Sendt: 15 September 2007 kl. 11:59 | IP-adresse registreret  

Hej MiNo.
Fandt du en løsning?

Hvad med Philips WASC5 var det noget? 80 GB plads til musik, og så følger der endda en lille station med der kan kobles til andet anlæg i huset, hvorfra man så kan hente sit musik.

Jeg kender ikke produktet selv, men overvejer det faktisk kraftigt, da Squeezebox, Noxon 2, og NAS er alt for omstændigt for mig. Jeg sigter mod en forholdsvis let og billig løsning, der ikke er bundet til min pc.

Det kunne være lidt fedt hvis der i befolkningen findes nogen der kan dele lidt erfaring med netop WASC5.

Fx om den larmer, om forbindelsen mellem station og center virker, betjeningen mm.

Musikserver: Philips WACS5
Sub: Acoustic SW-1000
Front: B&W 602 S3
Center: Mission 70c2
Til top Vis Baune2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Baune2

MiNo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 September 2007 kl. 14:13 | IP-adresse registreret  

Baune2 skrev:
Hej MiNo.
Fandt du en løsning?

Hvad med Philips WASC5 var det noget?

Nej, ikke endnu. Den Phillips ser faktisk interressant ud - omend det er et noget andet produkt det den lille afspiller jeg havde i tankerne. Jeg ville meget gerne undgå en 'stor box' i stuen. Men den giver mig da lidt at tænke over, og til en fornuftig pris ...Tak.

zebu
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 16 September 2007 kl. 04:11 | IP-adresse registreret  

Jeg synes du skal tage et kig på XBMC, som er et komplet media center (program) til XBOX (1'eren) som spiller alle formater du smider efter den... divx, xvid, mp3, flac, ogg, netradio, streamer fra PC you name it.
Kører selv med xbmc og det gør 8 af mine venner også efter de har set lyset

Har bare et rigtig lækkert bruger interface og er nem at betjene... også for damerne  (kræver dog lidt computer viden at installere).

kig evt den her youtube video http://www.youtube.com/watch?v=P2OAOfXN89I eller kig på http://www.xboxmediacenter.com

En chipped udgave med en 160gb+ hardisk og fjernbetjening burde være til at finde på dba.dk til en 1500-1800 og de har næsten med garanti også XBMC installeret.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes