Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 22:06   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: PS3 som cd-afspiller? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 14 Oktober 2007 kl. 15:29 | IP-adresse registreret  

Da jeg har læst, at visse versioner af den gamle PS1 skulle være en ganske fin cd-afspiller,
er jeg interesseret i at høre erfaringer om den nye PS3.

Den kan jo afspille CDér. Men hvor god er den til det?

Jeg kan se i manualen, at der kan vælges diverse høje samplingrates, så den del er vel "i orden".

Lyden kan så overføres via optisk SPDIF - hvis man mangler HDMI-indgang på sin forstærker / receiver.

Jeg er mest interesseret i at høre om den via optisk output, da jeg bruger en Denon AVR-2802 receiver.

PT har jeg en Philips DVP-5900 DVD-afspiller som spilledåse for cdér - men er meget interesseret i at høre om jeg måske skal skifte til en PS3 snarest - er den bedre end den philips, som godt nok kan outputte højere Hz... en de 44.1 (tror det er 96) - men hvad mon lyder bedst?

Håber på praktiske erfaringer - men teoretiske betragtninger er også velkomne.

Mvh. Offcourse

amokk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2006
Sendt: 14 Oktober 2007 kl. 16:07 | IP-adresse registreret  

Dens evner som afspiller via optisk udgang, afhænger mest af hvorvidt dens software mixer behandler signalet, eller videresender det råt som det ligger på CDen - hvis det sidste er tilfældet er den lige så god som alle andre afspilere, men hvis den lige behandler signalet først, risikerer du at en del information går tabt, ligesom når man spiller musik fra windows via SPDIF til anlægget
Til top Vis amokk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af amokk

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Oktober 2007 kl. 18:26 | IP-adresse registreret  

Er der nogen der har et bud på hvad den så gør - i virkeligheden?

Nogen der har lyttet den?

Offcourse

amokk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Oktober 2007 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

Noget du kan prøve er at brænde en CD med DTS-encoded lyd, og afspille den i din PS, koblet digitalt til din receiver.

Hvis receiveren nu genkender DTS signalet, er det et tegn på at din playstation sender dataene fra CDen bit-perfect videre via SPDIF. Hvis du i stedet hører støj, behandler den det digitale signal først. Du kan evt. prøve at skrue playstations volume til max og se om den så spytter et rigtigt signal ud (receiveren genkender det som DTS)

en CD med DTS lyd kan du finde ved f.eks. at søge på nogle af de lidt mere lyssky sider på nettet, de mange populære albums er kommet som DTS-CDer og kan derfor hentes som ISO filer på nettet , som kan brændes ned på en CD (ikke at jeg vil opfordre dig til det, men detk an lade sig gøre).

Alternativt kan du finde nogle lovlige, DTS encodede wav filer, og brænde dem på en CD, og herefter se om det kan lade sig gøre

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Oktober 2007 kl. 01:46 | IP-adresse registreret  

Jeg har i forvejen lidt DTS-lyd på DVD.

Prøver det lige i løbet af ferien.

Tak for test-tippet.

offcourse

amokk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Oktober 2007 kl. 02:12 | IP-adresse registreret  

det kan du ikke sammenligne, din PS3 ved at når den får en DVD med DD eller DTS lyd, skal den sende det rent videre via SPDIF - ligesom en PC gør det.

Det er ikke sikkert at den gør det samme med en CD som spilles - tricket ved DTS lyd på en CD, er at DTS har samme bitrate som alm. CD lyd og CD-afspilleren afspiller derfor bare skiven som alle andre audio CDer. Hvis du lytter via den analoge udgang hører du blot støj, men receiveren vil (hvis signalet ikke er blevet modificeret af afspilleren) opfatte et DTS signal og dekode dette.

Hent nogle wav filer her og brænd end audio-CD med dem, og forsøg så at afspille den

http://www.kellyindustries.com/sounds.html i afsnittet DTS 44.1kHz

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Oktober 2007 kl. 02:26 | IP-adresse registreret  

Ååh - på den måde

Ja - det prøver jeg lige i nærmeste fremtid - er pt. løbet tør for cdr - har masser af DVD+/- R, men har ikke brugt CDR i lang tid.

Tak igen

Offcourse

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes