Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2026 | 02:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Benchmark DAC1 -for/imod? (t. Squeezebox) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
amokk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 14 Oktober 2007 kl. 15:50 | IP-adresse registreret  

Jeg har fra flere steder ladet mig fortælle, at lyden fra Squeezeboxen kan forbedres kraftigt ved at benytte en ekstern D/A converter, og jeg har læst en del rigtig gode anmeldelser af Benchmarks DAC1.

Men jeg har også her i forumet læst fra en del at de ikke bryder sig om dens lyd, og foretrækker andre convertere eller blot den oprindelige lyd fra Squeezeboxen. I f.eks. High Fidelity's anmeldelse af converteren, bliver den kraftigt rost, men det påpeges også, at det er et professionelt apparat, som er lavet til at lyde rent og neutralt, frem for "musikalsk". Er problemet i virkeligheden,at den ikke farver lyden i samme grad som andre produkter, som er beregnet til hjemme-hifi og som tilføjer noget "musikalsk" til lyden? Eller er den bare ikke så god som andre convertere i samme prisleje, på trods af de gode anmeldelser den ellers har fået?

Jeg har nedenfor beskrevet hvorfor jeg tror at netop DAC1 ville være en god løsning til mit behov (indtil videre uden at se på det lydmæssige aspekt).

Mit anlæg består pt. af en Squeezebox sat direkte til en Thule Spirit PA150B effektforstærker og et par DALI Mentor 6 højttalere.

Desuden har jeg et surround-anlæg, dvs. DVD afsp. og receiver, hvor jeg pt. skifter mellem musik og surround ved at skifte om mellem de 2 forstærkeres tilkobling til højttalerne.

Noget andet som tiltaler mig ved denne converter, er at den har 3 digitale inputs, således at både Squeezebox og DVD-afspiller f.eks. kan være tilsluttet digitalt samtidig. Desuden har den volumenkontrol, således at den reelt kan benyttes som en slags digital-only forforstærker før forstærkeren.
Og den nye udgave med USB tilslutning virker spændende - en ret fed måde at tilslutte sin PC til anlægget på, uden de ulemper en alm. analog eller SPDIF forbindelse har.

Desuden kan jeg godt lide at den har balancerede XLR udgange, som jeg kan benytte til at forbinde min forstærker balanceret. Min forstærker har nemlig både en alm. linie-indgang og en XLR-indgang. Jeg forestiller mig så herefter at jeg også kan bruge effektforstærkeren til surround, ved at sætte receiverens pre-out frontsignal videre til linie-indgangen på effektforstærkeren, og så skifte om knappen på bagsiden af effektforstærkeren.

Alt i alt vil den ud over converter-delen altså kunne løse nogle af de problemstillinger jeg pt har på mit anlæg.
Til top Vis amokk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af amokk

Bach4life
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 13 April 2008 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

amokk skrev:
Er problemet i virkeligheden,at den ikke farver lyden i samme grad som andre produkter, som er beregnet til hjemme-hifi og som tilføjer noget "musikalsk" til lyden? 

Hej - jo jeg oplever den som værende næsten 100% neutral med en total sort baggrund. Du hører optagelsen og intet andet. Den sendte min gode Arcam CD72 på pension på stedet. Pludselig lyder et piano eller et klaver som det skal.

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 13 April 2008 kl. 15:10 | IP-adresse registreret  

Jeg har også en.

Til at starte med kørte jeg den sammen med en cayin 252b hvilket resulterede i en hård, lys og alt for livlig gengivelse. Men efter jeg har sat den sammen med en gryphon tabu effekt hvor jeg kører direkte til den, altså hvor jeg bruger dac1 som preamp, lyder det simpelthen bare superlækkert. Den lidt varme og mørke lyd fra tabuen sammen med dac1s overlegne klarhed og præcision er det en god kombination, det har helt klart givet mere ro.

dac1 kan vel beskrives som neutral, hård og præcis i hele frekvens området. Den er sikkert ikke så behagelig at høre på som andre ("mere musikalske" - Hvad end det betyder..) dac og cdafspillere. Derudover skal det siges at den har en kvalitet som jeg ikke har hørt andre steder, der er hul igennem så det gør noget, det lyder virkelig somom instrumenterne bliver flyttet ind i stuen. Hvis der før var et stort tykt tæppe foran dine højtalere er dette nu fjernet, altting går simpelthen bare klart igennem.
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes