| Forfatter |
|
friediger Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9
|
| Sendt: 01 December 2007 kl. 11:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
I forbindelse med at familien snart bliver forøget, har vi brug for noget mere plads i stuen. Derfor har jeg overvejet at slippe af med alle vores cd'er (ca. 300) og få dem lagt ind digitalt. Spørgsmålet er bare hvordan man smartest gør det. Køber man bare en ipod med stor hukommelse og en dockingstation eller er der andre og bedre måder at gøre det på?
Stuen er ikke så stor så det er ikke nødvendigt at anlægget skal kunne spille sindssygt højt og jeg er på ingen måde lydafficionado, men musikken skal selvfølgelig være til at holde ud at høre på.
Håber der er nogen der har nogle goder ideer eller personlige erfaringer.
på forhånd tak
Kasper
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2247
|
| Sendt: 01 December 2007 kl. 11:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
300 cd'er er vel ikke så voldsomt mange,og de giver vel ikke oceaner af mere plads at komme af med?Hvis jeg selv stod og skulle af med dem,så ville jeg smide det hele ind i pc'en(den beholder du/I vel?)  Så kan du lave dine egne 'playlister' derfra,når du synes...og lige over i iPod'en __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
| Til top |
|
| |
Nobody Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 693
|
| Sendt: 01 December 2007 kl. 11:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville nok vælge at købe en Squeezebox V3, og så evt. en Synology DS10x, QNAP el. lign. NAS server, med en 750-1000 GB harddisk, som slimserver programmet ligger på. Den skal så kobles til din router , og Squeezeboxen kører Wifi til din router.
Musikken ville jeg rippe til .flac formatet med dBpoweramp programmet.
__________________ Nobody is perfect. I´m Nobody !
|
| Til top |
|
| |
friediger Forum Bruger

|
| Sendt: 01 December 2007 kl. 12:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lige talt mine cd'er der er faktisk næsten 600, vi har forresten nu et lille denonanlæg med dabradio samt et par medium sony højtalere.
Jeg kan godt lide tanken om, at man kan ordne det hele fra anlægget stadigvæk så man slipper for at tænde computeren hver gang man vil høre noget nyt musik.
Hvordan fungerer det setup du har beskrevet Nobody? Kan musikken styres fra anlægget eller skal man igennem sin computer og hvordan storer man sine cder på harddisken??
|
| Til top |
|
| |
PHN2 Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1374
|
| Sendt: 01 December 2007 kl. 12:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Jeg har alle mine på harddisk, og det er kanon på den måde. Jeg har også et sted mellem 4-500. Du har ret i at det er en pain at skulle tænde pc'en, så min plan er playstation 3 med større harddisk. Så skulle det vist være til at gå til. Alternativerne er ikke så mange, hvis man vil undgå pc. Så er det nok et andet/større (dyrere) anlæg, som kan håndtere usb-harddiske. Jeg er ikke klar over om dit Denon kan dét...
mvh. Per.
|
| Til top |
|
| |
Lynge Forum Bruger

Bruger siden: 03 Marts 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 821
|
| Sendt: 01 December 2007 kl. 12:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har al min musik liggende på en gammel pc som betjenes med en touchscreen skærm.
Jeg bruger programmet Ejukebox og det hele virker super nemt. __________________ Denon 3806+ROTEL RB 1572
PS3 + Mac Mini med XBMC
Synology 508 5Tb
XTZ 99.38
XTZ 99.25
4 x Canton 650 inceiling
2 x SVS PC12-plus + SVS as-eq1
Pioneer 508xd
|
| Til top |
|
| |
Nobody Forum Bruger

|
| Sendt: 01 December 2007 kl. 12:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Squeezeboxen kobler du via alm phono, coax, eller lysleder til dit anlæg. )Du kan koble den direkte til en effektblok. Da der er volumekontrol i den. Så det er det eneste du har stående fremme, og så gemme effektblokken af vejen.) Den kører så trådløst til din router, som du har koblet din NAS server til. Så skal man lige give de 2 ting en ip adresse, og evt. en kryptering i det trådløse, men alt det er meget nemt at komme igennem. Der er en fin menu styring/ guide i installeringen af Squeezeboksen. Det er ikke nødvendigt at have sin computer tændt for at høre musikken. Da Squeezeboksen selv "vækker" Nas serveren når du tænder for den. Det er også muligt at hente forskellige plugins til den. Så man kan høre alle DR kanaler incl. DAB, og få vejrudsigt og lign. Læs evt mere på : www.synology.com http://oinkzwurgl.org/ssods http://www.slimdevices.com/LogitechDet er ikke helt så indviklet at installere på NAS serveren som det måske ser ud til.
|
| Til top |
|
| |
Kharmakiller Forum Bruger

Bruger siden: 20 Maj 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 37
|
| Sendt: 01 December 2007 kl. 12:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sonos laver jo også nogle rigtig fine systemer med NAS-harddisk. Jeg bruger det selv og vil gerne slå et slag for det. Det er meganemt at bruge for en pc-spasser som mig - ikke noget med at oprette ip-adresser og kryptere osv. det klarer det hele selv. Det er så vidt jeg ved lidt dyrere end squeezeboks, men til gengæld giver de mulighed for multirum-afspilning og så er det som førnævnt let at sætte op. Betjeningen er i særklasse nem - hele familien kan nemt finde ud af det (fungerer lidt a la Ipod)
|
| Til top |
|
| |
friediger Forum Bruger

|
| Sendt: 01 December 2007 kl. 12:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige for at skære det ud i pap, jeg er ikke så teknisk anlagt. Hvad skal man købe for at få systemet til at køre som du har beskrevet nobody?
En squeezebox, en nasserver og en harddisk?
For at få cderne lagt over på nasserveren bruger man bare et program på sin computer eller hvad?
Jeg takker i øvrigt for den hurtige respons, det har været en fremragende velkomst til dette forum 
|
| Til top |
|
| |
Nobody Forum Bruger

|
| Sendt: 01 December 2007 kl. 12:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kharmakiller skrev:
Sonos laver jo også nogle rigtig fine systemer med NAS-harddisk. Jeg bruger det selv og vil gerne slå et slag for det. Det er meganemt at bruge for en pc-spasser som mig - ikke noget med at oprette ip-adresser og kryptere osv. det klarer det hele selv. Det er så vidt jeg ved lidt dyrere end squeezeboks, men til gengæld giver de mulighed for multirum-afspilning og så er det som førnævnt let at sætte op. Betjeningen er i særklasse nem - hele familien kan nemt finde ud af det (fungerer lidt a la Ipod)
|
|
|
Ja hvis man mener at det er meget indviklet at følge guiden til opsætning af SB3 via menuen, som bare at klikke ok for det meste. Hvis man ellers ved hvordan en router fungere er det ikke rocketscience. Jeg er bare ikke meget for at bruge sådanne systemer som du har. Da det ikke er kompatibelt med en skid andet end sig selv. Squeezeboksen kan du også tage med i sommer huset eksempelvis, (hvis du har internetadgang der), og så gøre brug af Squeezenetwork. Og de fleste mennesker har vel krypteret deres trådløse netværk derhjemme. Så er det jo bare den kode man taster ind mens man sætter den op. Så det er sikkert ikke sværre at sætte op end det hundedyre Sonos system. Plus at man jo har muligheden for at bruge lossless formater, og det hele er opensource. Så jeg ville aldrig drømme at købe et system som Sonos. Det låser en fast på netop lige det system. Men hver sin smag  __________________ Nobody is perfect. I´m Nobody !
|
| Til top |
|
| |
Nobody Forum Bruger

|
| Sendt: 01 December 2007 kl. 12:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
friediger skrev:
Lige for at skære det ud i pap, jeg er ikke så teknisk anlagt. Hvad skal man købe for at få systemet til at køre som du har beskrevet nobody?
En squeezebox, en nasserver og en harddisk?
For at få cderne lagt over på nasserveren bruger man bare et program på sin computer eller hvad?
Jeg takker i øvrigt for den hurtige respons, det har været en fremragende velkomst til dette forum  |
|
|
Jeps. I grove træk. Jeg går udfra at du har en router med trådløs derhjemme. Ellers er det ikke den store udskrivning heller. Jeg mener at Qnap NAS serverne kan købes med preinstalleret Slimserver programmet. Ellers er det et andet mærke. Det ved Henrik fra 2-H Audio ihvertfald hvilket mærke er. Da han selv bruger dette mærke mener jeg. Det vil jo bare gøre det endnu nemmere. Jeg valgte selv Synology, og ham der FlipFlips måde at gøre det på. Så skal du have en Squeezeboks, og musikken ripper du på din pc, og kopierer over på NAS´en __________________ Nobody is perfect. I´m Nobody !
|
| Til top |
|
| |
Nobody Forum Bruger

|
| Sendt: 01 December 2007 kl. 12:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og går det helt galt for dig. Så kan jeg nok lokkes til at hjælpe, for en bajer eller en kop mokka. Jeg kan se du ikke bor alt for langt væk. EDIT : Velkommen til forummet forresten
|
| Til top |
|
| |
friediger Forum Bruger

|
| Sendt: 01 December 2007 kl. 21:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvordan virker squeezeboksen egentlig med hensyn til hvordan man søger efter sin musik? Hvis man har 600 cd'er liggende på sin nas server kan det jo være et stort arbejde at finde hvad man søger hvis der ikke er en ordentlig søgefunktion. Er der egentlig mulighed for at lave playlister eller hvordan er det skruet sammen?
|
| Til top |
|
| |
Nobody Forum Bruger

|
| Sendt: 02 December 2007 kl. 07:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja man kan lave playlister, man kan browse sin music folder, hvor mapperne kommer frem alfabetisk, man kan lave random med genrer, søge på kunstner, album, sang, genre, osv.
|
| Til top |
|
| |
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6646
|
| Sendt: 02 December 2007 kl. 07:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Køb en laptop med vista så køre det.
Men lyden er langtfra i top selv med en god dac.
|
| Til top |
|
| |
friediger Forum Bruger

|
| Sendt: 02 December 2007 kl. 09:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lyder godt! Så man skal bare indexere sin musik på sin laptop og så kan man let finde rundt i det med fjernbetjeningen uden brug af computeren?
Hvis jeg køber en nasserver og lagrer videooptagelser fra mit videokamera på den, kan jeg så via det trådløse netværk finde videooptagelser på min PS3 og se dem på mit TV?
Hvordan hacker man sin nasserver når man skal have lagt slimserver ind på den?
Nobody: Tak for tilbuddet med hjælp til opsætningen, det kan være jeg tager dig op på det, hvis min sædvanlige IT hjælper ven står af 
|
| Til top |
|
| |
Nobody Forum Bruger

|
| Sendt: 02 December 2007 kl. 12:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
friediger skrev:
Lyder godt! Så man skal bare indexere sin musik på sin laptop og så kan man let finde rundt i det med fjernbetjeningen uden brug af computeren?
Hvis jeg køber en nasserver og lagrer videooptagelser fra mit videokamera på den, kan jeg så via det trådløse netværk finde videooptagelser på min PS3 og se dem på mit TV?
Hvordan hacker man sin nasserver når man skal have lagt slimserver ind på den?
Nobody: Tak for tilbuddet med hjælp til opsætningen, det kan være jeg tager dig op på det, hvis min sædvanlige IT hjælper ven står af  |
|
|
Du kan ikke overføre video via Squeezeboksen, men hvis man kan koble sin PS3 til netværket. Så kan man sikkert streame fra NAS´en. Med Synology´en skal man bare hente SSODS og så gå ind og "opdatere" firmwaren med den. Så installerer den SSODS på NAS´en. Så skal man have smidt et Slimserver program i roden af disken, og så insatllere det. Meget nemt. :-) __________________ Nobody is perfect. I´m Nobody !
|
| Til top |
|
| |
Frede1977 Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1916
|
| Sendt: 02 December 2007 kl. 13:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Billig løsning: Køb en ekstern harddisk med indbygget decoder. Den kan du lægge film, musik og billeder ind på. Den kobles direkte til anlæg og fjernsyn og så navigerer du rundt i dine media med den medfølgende fjernbetjening.
Alternativt, kan en PS3 løse opgaven... med den er brugervenligheden i hvert fald i top. Som bonus får du så internet og spillemaskine i stuen. __________________ AVi ADM9.1 m. subwoofer/Sony MDR F1/Sony X303ES
Panasonic PX71, PS3, ReadyNAS Duo
|
| Til top |
|
| |
Bojsenbord Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 636
|
| Sendt: 02 December 2007 kl. 17:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
jensen skrev:
Køb en laptop med vista så køre det.
Men lyden er langtfra i top selv med en god dac. |
|
|
Hvormed kan lyden ikke komme i top, netop med en god dac? Jeg er uforstående..
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 03 December 2007 kl. 06:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
PC-afviklet hifi er ikke rigtigt hifi! Måske engang om få år, men ikke idag.
Nogen hævder sikkert det modsatte, men jeg er altså ligeglad!
|
| Til top |
|
| |