Emne: En fejlfri løsning ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Bager Forum Bruger

Bruger siden: 31 August 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 221
|
| Sendt: 16 Januar 2008 kl. 18:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Følgende har intet andet formål end at tjene til inspiration for
andre.
Jeg har rippet mine cd’er og opbevarer dem på min pc i form af
FLAC-filer – FLAC er et format der er konverteret fejlfrit fra cd til computer.
Der er ikke tale om tab af musikkvalitet som tilfældet er med eksempelvis
mp3-filer. Link: http://en.wikipedia.org/wiki/Flac
Fra min computer henter jeg musikken trådløst via en Squeezebox 3 som
jeg styrer vha. en fjernbetjening. Min computer og Squeezebox er begge
tilsluttet et trådløst netværk sat op af min router. Squeezeboxen kan, efter
sigende - i selskab med den rigtige digital-to-analog-converter (DAC) - levere
lyd der svarer til en cd-afspiller i en relativ høj prisklasse. Den DAC som
sidder i Squeezeboxen skulle nemlig være en flaskehals for musikkvaliteten.
Foran min Squeezebox, har jeg valgt at spænde en Audio Alchemy DDE 1.0-DAC, som
sender signalet videre til min forstærker. Squeezeboxen har desuden en lang række funktioner så som online global
adgang til radiostationer, pandora, clockradio, søgefunktion og meget mere. Denne løsning benytter og sværger jeg i skrivende stund til. Link: http://www.hifi4all.dk/content/templates/anmeldelser.asp?art icleid=1412&zoneid=3 Link: http://en.wikipedia.org/wiki/Digital-to-analog_converter
Slimdevices, som har lavet Squeezeboxen, har netop meddelt at de snart
kommer med en ny version; en såkaldt Squeezebox Duet. Hvad indmaden angår, er
der meget lidt nyt under solen. Der er to – for mig – afgørende forskelle: 1) Man skal ikke længere orientere sig via skærmen på Squeezeboxen.
Der er nemlig intet display på den nye Squeezebox, men det er der til gengæld
på den nye fjernbetjening hvor der er kommet en lille smart tft-skærm. 2) Fjernbetjeningen kommunikerer med Squeezeboxen via netværket. Det
vil sige at man ikke behøver at have Squeezeboxen stående fremme. Link: http://www.hifi4all.dk/content/templates/nyheder.asp?article id=1758&zoneid=1
Et problem med denne løsning er at computeren skal være tændt hvis man
skal have adgang til sin musiksamling. Her kommer en såkaldt NAS-server ind i
billedet. Groft sagt er der tale om en computer med et bundkort, ram, processor
som er tilkoblet det trådløse netværk. På denne server vil jeg opbevare al min
musik. Jeg vil, på denne måde, altid min musik tilgængeligt, uafhængigt af min
pc (som jeg sælger). Link: http://en.wikipedia.org/wiki/Network-attached_storage
Det bliver en masse elektroniske apparater man skal have stående, men
en af de mange smukke ting ved denne løsning er, at man kan samle DAC, SB og
NAS-serveren i ét kabinet: Da Squeezebox Duet-remoten kommunikerer via det
trådløse netværk, behøver man ikke være i direkte kontakt med den - eller nogle
af de andre enheder for den sags skyld. Det bedste ved denne løsning er – efter min mening - at musikken
formidles uden tab af kvalitet. Signalet går fra et tabsfrit FLAC-format til
min SB til min eksterne DAC og videre til min forstærker. En anden ting som jeg vægter højt er at der er mulighed for let at
opgradere; (når man engang kommer til penge). Man kan altid anskaffe en bedre DAC,
forstærker eller højttalere. Pointen er at med denne løsning, er grundlaget for
god musikformidling lagt. Denne løsning billig. Hvis man skal have tilsvarende musikkvalitet fra
cd’er, skal man op og give rigtig mange penge for en cd-afspiller. Løsningen giver mulighed for at styre hele sin musiksamling samt
enhver online radiostation i verden fra sin håndflade. Mængden af musik er
således ubegrænset. Et album fylder knap en cd i FLAC-format. På en harddisk
med 250gb giver det omkring 400 albums. Hertil kan man jo altid opgradere med
en harddisk såfremt det er nødvendigt. Hvad udseende angår, som jeg før har været inde på, kan man gemme
apparaterne i et pænt kabinet ved siden af sin forstærker. Man kan altså gemme
tingene helt af vejen hvis det er et krav.
Normalt går man lidt på kompromis når man skal vælge en løsning, men i denne
løsning kan jeg ganske enkelt ikke se nogen svagheder. Den er nærmest fejlfri.
PS: Jeg har altså ingen aktier eller nogen anden form for relation til
Slimdevices.
VH Bager
|
| Til top |
|
| |
Mark.S Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 531
|
| Sendt: 16 Januar 2008 kl. 19:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godt med en tråd til inspiration 
Du skulle ikke ligge inde med links til NAS'servere, der fungerer godt med en SB/Duet?
Lige en tilføjelse: Hvis musikken skal rippes til FLAC, i den bedst mulige kvalitet, er programmet Exact Audio Copy et rigtig godt valg. Det benytter en avanceret fejlkorrektion og man har mulighed for at verificere sine rips op mod en fælles database (AccurateRip) Link: http://www.exactaudiocopy.de/ __________________ Mit setup:
FLAC, Hercules DJ Console, Densen Beat B-100, Qln Signature MK. II
|
| Til top |
|
| |
Bager Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Januar 2008 kl. 20:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godt du nævner det. Det er nemlig en ting jeg er ved at undersøge i øjeblikket. Efter at have læst lidt om emnet, finder man ud af at Slimserver 7.0 aka. SqueezeCenter (program der skal anvendes på en pc eller nas-server således at den kan kommunikere med Squeezeboxen) kræver lidt ekstra ydelse af den server den fungerer på. Problemet ligger i at hvis NAS-serveren er for langsom, så er der delay på fjernbetjeningen hvilket praktisk talt gør den uarbejdsdygtig sammen med den givne NAS-server. På en almindelig pc er det intet problem idet en pc i sig selv er ret kraftig. En NAS-server derimod har typisk meget få ram (omkring 32-128 mb) og en lille CPU (500 mhz). I denne tråd er vi pt. ved at diskutere netop dette område: http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=33387& KW=tipsen&PN=0&TPN=4
Konklusionen indtil videre er at alt er en lille smule uklart. Nogle siger NAS-serveren skal have 256 mb ram for at køre ordentligt sammen med SqueezeCenter. Andre har NAS-servere med 128 mb ram og det kører fint. Folk har en tendens til at være glade for modellen Synology Disk Station DS207+. Den har 128 mb ram, men folk siger - som nævnt - at den kører fint med SqueezeCenter. Dette kan have noget at gøre med at denne model har ekstra stor CPU.
Det skal siges at der er intet endeligt i denne sag endnu, så følg med i den hvis det er relevant for dig.
VH Bager
|
| Til top |
|
| |
svenderik Forum Bruger

Bruger siden: 26 Oktober 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 15
|
| Sendt: 18 Januar 2008 kl. 20:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Bager Ja her har vi jo haft en livlig diskussion omkring musik på computeren gennem længere tid. Kim mener at det giver en tabsfri musikstrøm i modsætning til CD afspillerer der skulle miste data. Jeg på min side har en EDB uddannelse og er derfor ultra skeptisk over for dette virvar af uskærmede kabler af dårlig kvalitet - blæserstøj, mangnetfelter og almindelig computer-ustabilitet. Nå men nu til sagen: Vi har så forestillet os et scenarie hvor man køber et ualmindeligt godt LYDKORT - måske en lydboks fra terratec: Aureon 7.1 ( som ifølge HighFidelity no 1/06 skulle kunne fungere uden en PC ) og så en god DIGITAL TIL ANALOG KONVERTER (DAC) som bindeled til Rega-forstærkeren. Mit spørgsmål til dig er nu: Hvori består forskellen imellem det du beskriver ovenfor og så vores scenarie. Kunne du måske klippe det hele lidt mere ud i pap for et par meget interesserede nørder - vi forstår nemlig ikke hvorfor det hele skal være så teknisk som du beskriver. Du må meget gerne vise det på en tegning hvis du gider. Hvorfor f.eks en NAS server ? Hvorfor et trådløst netværk ? Kommer man uden om en PC hvis man bruger en Squeezebox ? etc. På forhånd tak fordi du gider at indvi os andre i dette meget vanskelige emne.
|
| Til top |
|
| |
Boman Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1346
|
| Sendt: 18 Januar 2008 kl. 20:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
svenderik skrev:
Hej Bager Ja her har vi jo haft en livlig diskussion omkring musik på computeren gennem længere tid. Kim mener at det giver en tabsfri musikstrøm i modsætning til CD afspillerer der skulle miste data. Jeg på min side har en EDB uddannelse og er derfor ultra skeptisk over for dette virvar af uskærmede kabler af dårlig kvalitet - blæserstøj, mangnetfelter og almindelig computer-ustabilitet. Nå men nu til sagen: Vi har så forestillet os et scenarie hvor man køber et ualmindeligt godt LYDKORT - måske en lydboks fra terratec: Aureon 7.1 ( som ifølge HighFidelity no 1/06 skulle kunne fungere uden en PC ) og så en god DIGITAL TIL ANALOG KONVERTER (DAC) som bindeled til Rega-forstærkeren.
Mit spørgsmål til dig er nu: Hvori består forskellen imellem det du beskriver ovenfor og så vores scenarie. Kunne du måske klippe det hele lidt mere ud i pap for et par meget interesserede nørder - vi forstår nemlig ikke hvorfor det hele skal være så teknisk som du beskriver. Du må meget gerne vise det på en tegning hvis du gider. Hvorfor f.eks en NAS server ? Hvorfor et trådløst netværk ? Kommer man uden om en PC hvis man bruger en Squeezebox ? etc.
På forhånd tak fordi du gider at indvi os andre i dette meget vanskelige emne.

|
|
|
Jeg benytter også Squeezebox, og der er ingen grund til at være bekymret uskærmede kabler mm. Fra min musikserver blive musikken sendt via trådløst net til Squeezebox, fra Squeezebox via optisk kabel til et RME digitalt lydkort i en separat Linuxbaseret korrektionspc.
For at checke kvaliteten har jeg sammenliget en fil på musikserveren med de data der når frem til korrektionspc'en, og alle 50 mio bits nåede sikkert frem.
Altså Squeezebox med trådløst net er bitpræcis. __________________ Boman
|
| Til top |
|
| |
Bager Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Januar 2008 kl. 00:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for din respons svenderik.
Hvad blæserstøj angår, så kan det være et problem hvis du benytter en
computer. Der findes jo mange måder at omgås dette problem. Passiv
køling er en mulighed. Selv har jeg gjort meget ud af min aktive køling
på min pc. Personligt har jeg intet imod en lille computerstøj,
tværtimod føler jeg mig alene hvis computeren er slukket. Jeg regner -
som nævnt - også med at udskifte min pc med en NAS-server. I en
computer vil der være adskillige støjkilder; CPU, PSU, grafikkort plus
diverse blæsere i kabinettet. Med en NAS er der én blæser, og denne kan
på føromtale model, Synology DS207+, opgraderes. Hvor stille den er før
og efter opgradering ved jeg ikke, men jeg kunne da ikke forestille
mig, at den larmede mere end en hel computer.
Med hensyn til magnetfelter, så er min viden omkring dette ret beskeden. Hænger det ikke også
sammen med uskærmede kabler?
Computer-ustabiliten kommer jo an på hvordan ens computer kører. Min kører klippestabilt, så har
dette er slet ikke et emne for mig.
Det er et rigtig godt spørgsmål du stiller. Hvorfor ikke tilslutte et
godt lydkort til pc'en istedet og så sæt en god DAC foran? Så lægger
man musikken ind i tabsfrit format og spiller det via winamp.
Med dette scenario vil du skulle styre musikken fra computeren hvor man via Squeezeboxen,
vil styre den via en remote. Du vil sikkert også kunne få en remote som kan lidt ala de samme
ting som Squeezebox-remoten til et lydkort. Jeg har endda hørt folk bruge deres mobil til formålet.
Jeg har dog mine foredomme overfor disse løsninger som går på at jeg
kan ikke tro at de er nær så brugervenlige som en Squeezebox som jo er
en færdig løsning.
Men 1800 kr for et lydkort, så er det jo ikke en billigere løsning end at anskaffe sig en Squeezebox
3 som koster godt det samme.
Med lydkortet, skal du have en ledning til at gå fra computer til
lydkort til DAC og videre til forstærker. Dette scenearie giver i sig
selv nogle begrænsninger
Med Squeezebox sender du musikken trådløst til Squeezeboxen som sender signalet gennem en DAC og videre til forstærker.
Jeg tror nærmere dit scenarie vil byde på problemer med uskærmede kabler.
Ydermere hvis man vælger det scenarie du stiller op, så går man glip af
alle de fantastiske funktioner Squeezeboxen har at byde på.
Hertil kommer lydkvaliteten. Jeg ved ikke hvad der er bedst af
Squeezeboxen og lydkortet. Jeg ved dog at Squeezeboxen sætter et ret
højt niveau.
Du skriver hvorfor skal det hele være så teknisk. Jeg forstår ikke helt, så den må du lige uddybe.
Hvorfor en NAS-server? Jamen jeg har en bærbar hvor jeg laver alt mit
arbejde fra. Det eneste jeg bruger den stationære er til at lagre
musik. Dette kan en NAS-server klare for mig. På denne måde skal jeg
ikke have en pc tændt for at spille min musik. NAS-serveren byder endda
på en masse andre sjove features.
VH Bager
|
| Til top |
|
| |
hansen Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 520
|
| Sendt: 19 Januar 2008 kl. 01:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
svenderik skrev:
Hej Bager
Ja her har vi jo haft en livlig diskussion omkring musik på computeren gennem længere tid.Kim mener at
det giver en tabsfri musikstrøm i modsætning til CD afspillerer der skulle miste data.
Jeg på min side har en EDB uddannelse og er derfor ultra skeptisk over for dette virvar
af uskærmede kabler af dårlig kvalitet - blæserstøj, mangnetfelter og almindelig computer-ustabilitet.
|
|
|
En CD afspiller skal laese korrekt foerste gang (modulo det antal gange data er repeterede paa skiven,
fejlkorrektion osv). Computeren kan laese CD'en lige saa mange gange der skal til, for at faa en fejlfri
aflaesning, hvor efter den kan servere fejlfri data fra harddisken. Jeg er ikke helt med paa, hvad magnetfelter
og blaeserstoej har med det at goere -- edb uddannelse eller ej...
svenderik skrev:
Nå men nu til sagen:Vi har så forestillet os et scenarie hvor man køber et ualmindeligt godt LYDKORT - måske
en lydboks fra terratec: Aureon 7.1 ( som ifølge HighFidelity no 1/06 skulle kunne fungere uden en PC ) og
så en god DIGITAL TIL ANALOG KONVERTER (DAC) som bindeled til Rega-forstærkeren.Mit spørgsmål til
dig er nu: Hvori består forskellen imellem det du beskriver ovenfor og så vores scenarie.Kunne du måske
klippe det hele lidt mere ud i pap for et par meget interesserede nørder - vi forstår nemlig ikke hvorfor det
hele skal være så teknisk som du beskriver. Du må meget gerne vise det på en tegning hvis du gider.Hvorfor
f.eks en NAS server ? Hvorfor et trådløst netværk ? Kommer man uden om en PC hvis man bruger en
Squeezebox ? etc.På forhånd tak fordi du gider at indvi os andre i dette meget vanskelige emne.
|
|
|
Du skriver at den Terratec Aureon kan bruges uden computer, men uden computer kan du ikke streame data til den,
kun bruge de andre enheder du har sat til (radio, cd afspiller eller whatever). Med et lydkort, eksternt eller internt,
skaber du netop problemerne med blaeserstoej osv. fordi du skal ha' den staaende sammen med musikanlaegget.
Det er praecist det man undgaar med Squeezebox!
Jeg har en Squeezebox staaende som leverer data til min DAC. Musikken ligger paa min PC (Linux) som staar i den
anden ende af huset. Den er normalt aldrig slukket, saa jeg har ikke gidet rode med NAS. Det forekommer mig at
vaere en simpel og ganske uteknisk loesning -- simpelt af saette op naar man har WLAN i forvejen, og simpelt at
betjene via SB'ens fjernbetjening. I tilgift kan display'et saa staa og vise tid/dato, vejrudsigt osv. osv. naar den
ikke spiller musik.
Lyder det saa bedre end CD gennem samme DAC? Jeg har sgu' svaert ved at hoere forskel, saa jeg bruger begge
dele. Jeg har noget musik liggende paa computeren (FLAC) og jeg bruger den til hoere (internet)radio, men jeg faar nok
aldrig rippet hele CD samlingen.
mvh
|
| Til top |
|
| |
Mark.S Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 531
|
| Sendt: 19 Januar 2008 kl. 13:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fordelen ved en NAS-server er jo, at den, grundet det meget lave størmforbrug, kan stå tændt 24/7/365. Det gør det noget mere brugervenligt, at der ikke skal tændes for noget, før der kan spilles musik. Desuden har en NAS også den fordel, at den jo er den dedikeret fil-server. Den skal ikke bruges til 20 forskellige programmer som en normal computer, og dermed vil man opleve meget få problemer, når den først er sat op.
Svenderik: Det at Aureon 7.1 fungerer uden computer, betyder bare at den kan fungere som selvstændig DAC for en anden kilde fx en CD-afspiller. Det betyder ikke, at lydkortet har adgang til musikken uden at computeren er tændt. Der skal der være en netværksforbindelse som fx en Squeezebox/ Duet har.
Under din EDB-uddannelse er du vel også blevet fortalt, at en computer internt sender data som pakker, og hvis en pakke ikke når frem, vil den blive sendt igen. Data kan altså ikke sådan "forsvinde" pga. kabler, magnetfelter eller lign. Så det er først efter DAC'en, at du skal bekymrer dig om signalet  __________________ Mit setup:
FLAC, Hercules DJ Console, Densen Beat B-100, Qln Signature MK. II
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|