Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 21:14   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Rookie; DAC, Lydkort, Digitalt signal... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kab60
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 19 Januar 2008 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

Hej Hifi4All,

Jeg er ny på siden, men har egentlig fulgt lidt med i en årrække. Jeg har nogle forskellige spørgsmål som går på at bruge sin PC som afspiller. Hvis nu man vil have det bedst mulige signal fra PC'en til sin forstærker (uden brug af SONOS og SB), er det så nødvendigt med et ordentligt lydkort?

Som jeg forstår det, gælder det om at få et "ubehandlet" digitalt signal over i sin DAC. Så hvis nu man vil slutte sin PC til sin forstærker, er der vel ingen grund til at investere i et Terratec Phase24 lydkort (små 1500 dkr), medmindre det er fordi man vil bruge den indbyggede DAC i Terratec'en? Og hvad er folks erfaringer i øvrigt med den indbyggede DAC i Terratec'en kontra "almindelige" DAC's omkring samme prislejde?

Hvad er den billigste måde at få det bedst mulige signal over i en DAC på? Altså, hvad skal der sidden mellem DAC'en og PC'en, hvis man ikke har et digitalt signal fra sit onboard lydkort. Kan man nøjes med at billigt lydkort med digital udgang og være sikker på der ikke bliver upsamplet osv. osv. <--- Gir' det overhovedet mening...

Der var en artikel på Hifi & Musik om hvordan man omgår kmixer i Windows vha. ASIO eller Kernel Streaming. Pointen var b.la. at når det var gjort, var det ligegyldigt (som jeg forstod det), med lydkortet. Men hvis man bare plugger PC'en til forstærkeren, så må det vel være den (formentlig) håbløst ringe DAC i ens onboard lydkort, der forvandler det digitale signal til noget analogt forstærkeren kan spise.

Hold kæft jeg er egentlig forvirret. Og så er vi ikke engang kommet til COAX, SPDIF, TosLink osv. endnu...

Håber i er nogen der forstår lidt af hvad jeg har skrevet. Det er en forfærdelig masse spørgsmål, men forhåbentlig giver lidt af det mening.

Mange tak og go' weekend.

Kasper Andersen,
Til top Vis kab60's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kab60

Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 Januar 2008 kl. 15:32 | IP-adresse registreret  

Jeg har rippet mine cd'er i FLAC-format, og anvender en Squeezebox 3 til levere digitalt signal til mit korrektionssystem/digitale forstærkere.

Squeezebox med trådløst net leverer bitperfect data/musik. Du kan så bruge den indbyggede DAC, købe en ekstern, eller anvende digital forstærker.

Det trådløse net og bufferen i Squeezebox gør dig fri af Windows utilstrækkelighed, og du behøver ikke rode med ASIO mm, og du har ikke brug for et lydkort.

kab60
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2008 kl. 16:54 | IP-adresse registreret  

Tak for the hurtige svar. Det var desværre noget af det jeg rent faktisk havde forstået. Jeg er bare ikke en interesseret i en SB løsning.

Jeg er vist efterhånden kommet frem til at en USB DAC er den nemmeste løsning. Hvad er forskellen på det og så et almindeligt eksternt lydkort? :O

Så der er Firestone Fubar II, Terratec Phase 24 (som er et eksternt lydkort, der vel er det samme som en USB DAC?), EMU 404 og flere forskellige andre.

Nogen klar vinder umiddelbart? Har kun brug for USB indgang samt udgange til 2.0 forstærker. Ikke alle mulige indspilningsmuligheder og digitale udgange. Selvom man vel med en digital udgang så ville have muligheden for at koble en anden DAC ind på et senere tidspunkt?

Puha. Det er noget rodet. Håber i kan bære over med mig.

Mark.S
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004
Sendt: 19 Januar 2008 kl. 16:57 | IP-adresse registreret  

Som jeg forstår det, er du interesseret i at bruge computeren som kilde med en "rigtigt" lydkort?

Hvor mange penge det er nødvendigt at smide efter lydkortet, kommer jo an på resten af kæde og ørene der lytter - så det må du jo i sidste ende gøre op med dig selv.

Hvis du har en nyere computer, der kan smide et optisk digitalt signal ud, kan det sagtens fungere som kilde for en selvstændig DAC.

Det er dog også en mulighed at købe et 'bedre' lydkort, og så bruge den analoge udgang på det. Her er Phase24 eller EMU 0404USB rigtig gode bud til lige omkring 1500 kr. Jeg bruger selv den analoge udgang på min DJ Console, og kvaliteten er fint på høje med en selvstændig DAC til 1500 kr. (Har prøvelyttet op i mod en Cambridge DAC3)

For at gøre forvirringen total er det også muligt at købe billige DAC'er med USB-indgang (Silverstone EB 01 og Firestone Fubar II DAC fåes begge her i Danmark). Har ikke hørt nogle af dem, men kvaliteten skulle eftersigne være god

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 19 Januar 2008 kl. 17:29 | IP-adresse registreret  

Undgå at bruge din surround forstærker som DAC! Som udgangspunkt er de ikke ret gode på det punkt, og sjældent et område der bliver vægtet særlig højt, hvis bare de kan skrive nogle høje nok specs

Så vil du helt sikkert få et bedre resultat ved at bruge et lydkort i sådan en klasse, du snakker om! (hvis man ser bort fra linie føringen)

Den bedste løsning ville nok være at købe et hæderligt USB kort, som du også selv er inde på. For så kan du trække lydkortet op til 5m. væk fra computeren, og spare denne længde på den kritiske analoge linieføring!
Det er også en fordel over S/PDIF, da USB dataene bliver checksum kontrolleret og bufferet nede i lydkortet, så der er altså ikke tale om en timecritical datastrøm, men data pakker, som du er vant til fra alle mulige andre digitale steder. Så du har teoretisk set bit perfect, og jitter fri data at arbejde med nede i USB dac'en, og så mangler du bare et lossless medie, for at få teoretisk set, optimal løsning!

Hvis lydkortet er USB audio device kompatibelt, så må du dog nøjedes med 16bit. stereo, men det er vel i princippet også fint nok, hvis bare signalet er godt nok behandlet... Det er aligevel ikke altid du vil få større dynamik med 24bit osv. fordi konverterne m.m. er af en sammenlignet ringere kvalitet, end alm. 16bit. Og din musik er garanteret også kun lagret i 16bit opløsning til at starte med...

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

kab60
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2008 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

Mark.S skrev:
Det er dog også en mulighed at købe et 'bedre' lydkort, og så bruge den analoge udgang på det. Her er Phase24 eller EMU 0404USB rigtig gode bud til lige omkring 1500 kr. Jeg bruger selv den analoge udgang på min DJ Console, og kvaliteten er fint på høje med en selvstændig DAC til 1500 kr. (Har prøvelyttet op i mod en Cambridge DAC3)

For at gøre forvirringen total er det også muligt at købe billige DAC'er med USB-indgang (Silverstone EB 01 og Firestone Fubar II DAC fåes begge her i Danmark). Har ikke hørt nogle af dem, men kvaliteten skulle eftersigne være god

Hej Mark og tak for svaret. Der er ingen digital udgang på min computer så jeg bliver nødt til enten at have en USB DAC eller et USB/1394 lydkort. Men hvad er forskellen på en DAC og et lydkort hvis de begge bruger USB interface? Det er sikkert ligetil, men umiddelbart kan jeg jo så ikke se forskellen.

Jeg lurer meget på den Firestone Fubar II, men det er begrænset med omtale den har fået. Pt. er mit system ret ringe, men jeg regner med at få fat i nogle ATC7 eller 11'ere inden alt for længe. Og så få opgraderet min gamle Luxman LV-105 som sikkert ikke kan trække dem.

kab60
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2008 kl. 17:43 | IP-adresse registreret  

micma18 skrev:
Den bedste løsning ville nok være at købe et hæderligt USB kort, som du også selv er inde på. For så kan du trække lydkortet op til 5m. væk fra computeren, og spare denne længde på den kritiske analoge linieføring!

Det er også en fordel over S/PDIF, da USB dataene bliver checksum kontrolleret og bufferet nede i lydkortet, så der er altså ikke tale om en timecritical datastrøm, men data pakker, som du er vant til fra alle mulige andre digitale steder. Så du har teoretisk set bit perfect, og jitter fri data at arbejde med nede i USB dac'en, og så mangler du bare et lossless medie, for at få teoretisk set, optimal løsning!

Hvis lydkortet er USB audio device kompatibelt, så må du dog nøjedes med 16bit. stereo, men det er vel i princippet også fint nok, hvis bare signalet er godt nok behandlet... Det er aligevel ikke altid du vil få større dynamik med 24bit osv. fordi konverterne m.m. er af en sammenlignet ringere kvalitet, end alm. 16bit. Og din musik er garanteret også kun lagret i 16bit opløsning til at starte med...

Mange tak til dig også. Jamen så tror jeg så småt jeg er med, minus det med 16 og 24 bit, men det behøver du ikke bruge krudt på at forklare. Der står vist godt nok matematisk student på beviset, men det må være en fejl... Tror så småt jeg er ved at have fanget hvad det er jeg skal have fat i, men forstår dog stadig ikke forskellen på et eksternt lydkort og en USB DAC hvis der er nogen. Der findes ikke sådan noget som et USB kanel ---> digitalt output, så man på den måde kan bruge enhver DAC direkte gennem computerens USB? Kæft jeg tror jeg vrøvler. Men mange tak for hjælpen ihvertfald.

Ingen klare anbefalinger af en billig USB DAC? Emnet virker ret nyt, så det er lidt svært at finde et klart best-buy som jeg lidt havde håbet på.

Tak igen,

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Sendt: 19 Januar 2008 kl. 17:49 | IP-adresse registreret  

kab60 skrev:
Der findes ikke sådan noget som et USB kanel ---> digitalt output, så man på den måde kan bruge enhver DAC direkte gennem computerens USB?

Jo det findes, og mener Fubar laver en der kun kan det... Men så er det jo at du laver en "unødig" ekstra konvertering. For S/PDIF er ikke nogen ideel signal løsning, og bør egentlig undgås, hvis man internt i USB dac'en kan overføre dataene fra USB receiveren til DAC delen vha. I2C bus. (Det blev måske lidt teknisk, men jeg vil bare frem til, at fordelene ved at bruge en alm. DAC og så et USB-S/PDIF konverter, let bliver overgået af de signal medsige bagdele... Men det er da muligt ;-)

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

Mark.S
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2008 kl. 18:20 | IP-adresse registreret  

Trends UD-10 USB tager et USB input og laver det om til et SP/DIF-signal. Men som micma18 også siger, får du mest ud af at bruge et lydkort eller en USB-DAC.

Forskellen på en USB-DAC og et lydkort er funktionaliteten. Et lydkort har som regel både in- og udgange, understøtter flere samplerates og andet software (som fx ASIO).
En USB-DAC bliver bare genkendt af Windows som USB-Audio, og så er det det

Firestone Fubar II har fået meget omtale rundt omkring på nettet - se fx her: http://www.head-fi.org/forums/search.php?searchid=1173517

Personligt bruger jeg selv et 5 m. USB-kabel til lydkortet og så et kort analogt kabel fra lydkortet til min fortærker - synes selv det er en rigtig god løsning til computer-as-source

reenberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2005
Lokalitet: København
Sendt: 20 Januar 2008 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

Et brugt eksternt kvalitetslydkort er så absolut den bedste måde at få super lyd ud af din computer på.
De bliver fremstillet i enorme antal sammenlignet med dedikerede DAC's (og CD-spilledåser). Og det har altså en  meeget stor betydning for prisen.
Lydkort i 3-5K klassen bliver ofte sammenlignet med cd-spillere/DAC i den ubehagelige dyre ende når de bliver sammenlignet (har aldrig haft en CD spilledåse i den klasse).
Køb et brugt firevire-410 fra m-audio, og monter foobar som player, så kan en 5 år gammel computer levere lyd i absolut topklasse. Husk ad du skal uden om K-mixeren i Wintendo osv. Men det er der skrevet stolpe op og ned om herinde.
Til top Vis reenberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af reenberg

kab60
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Januar 2008 kl. 16:40 | IP-adresse registreret  

Hej alle,

Mange tak for hjælpen. Det hjalp faktisk en hel del. Når essensen lidt er at undgå for mange unødvendige konverteringer, og jeg kigger på en Lyngdorf 2175 som forstærker, så er det vel "nono" at vælge FUBAR II løsningen da den kun har phono udgange, ikke? Så er det vel bedre med et eksternt lydkort med en optisk udgang, eller en TRENDS som også har flere forskellige digitale udgange? Er det nogenlunde korrekt?

Mange tak for hjælpen endnu engang.

reenberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2005
Sendt: 21 Januar 2008 kl. 15:36 | IP-adresse registreret  

øhhh er du sikker på at 2175 har en digital INDGANG ? Jeg tror bare det er en almindelig klasse D forstærker uden indbygget D/A konverter. 

Til top Vis reenberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af reenberg

JoeConsultant
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2005
Sendt: 21 Januar 2008 kl. 15:47 | IP-adresse registreret  

Ganske rigtigt; en 2175 har ikke digitale indgange - kun analoge phono-indgange.

Mvh Jonas

Nyt på vej....
Til top Vis JoeConsultant's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JoeConsultant

JRolLbs
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 December 2006
Sendt: 21 Januar 2008 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

kab60 skrev:

Der findes ikke sådan noget som et USB kanel ---> digitalt output, så man på den måde kan bruge enhver DAC direkte gennem computerens USB?

Ingen klare anbefalinger af en billig USB DAC? Emnet virker ret nyt, så det er lidt svært at finde et klart best-buy som jeg lidt havde håbet på.

Har ikke så meget konstruktivt, blot mine egne erfaringer med Trends UD 10, der som tidligere skrevet er en lille DAC med en masse digitale udgange og en analog udgang. Til de ca 600.- kroner, jeg gav for den brugt, leverer den en masse god lyd, især med dens batteristrømforsyning. Har ikke været ude og lytte seriøst på andre DACs (men det kommer)  - synes dog ikke umiddelbart, der er særlig langt op til min sidste cd-spiller, en Cayin CD252, der for nylig er blevet solgt, da den blot stod og samlede støv. Glæder mig dog til at få prøvet lidt forskelligt af (som Benchmark, Apogee og de andre, der er oppe for tiden) for at se, hvad man rigtig kan trække ud af computeren som kilde.

Det er dog sikkert, jeg ikke får mig en cdafspiller igen lige forløbigt

Til top Vis JRolLbs's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRolLbs

kab60
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2008 kl. 19:08 | IP-adresse registreret  

JoeConsultant skrev:

Ganske rigtigt; en 2175 har ikke digitale indgange - kun analoge phono-indgange.

Mvh Jonas

Ja, det var mig der blandede nogle ting sammen. Den har efter sigende 6 phono indgange og en XLR indgang. Kan i kort forklare hvad XLR betyder? Jeg har en del huller hvad angår ind/udgange/kabler osv. Mange tak igen.

Mark.S
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Januar 2008 kl. 10:33 | IP-adresse registreret  

kab60 skrev:

Ja, det var mig der blandede nogle ting sammen. Den har efter sigende 6 phono indgange og en XLR indgang. Kan i kort forklare hvad XLR betyder? Jeg har en del huller hvad angår ind/udgange/kabler osv. Mange tak igen.

XLR er et balanceret analogt kabel, men tror du skal op i klassen af dyre studielydkort for at få XLR-ud. Men et godt lydkort kan også sagtens spille sammen med en 2175, det er jo så bare lydkortets DAC du bruger.

Hubbi77
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 August 2009
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 02 Oktober 2009 kl. 20:59 | IP-adresse registreret  

Hej, står lige og skal bruge en DAC. Jeg har Dali Ikon 6 med en Dali Ikon Sub, og dertil har jeg en NAD 720. Overvejer at slippe billigt uden om det problem ved at erhverve mig en "Silverstone EB01" (774kr). Overvejer også en Fubar II eller III, og til sidst en Cambrigde fra HiFi klubben.

Vil i den forbindelse høre hvad jeres erfaringer er med ovennævte hardware??

På forhånd tak..

Til top Vis Hubbi77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hubbi77

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Sendt: 02 Oktober 2009 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

Kan på det varmeste anbefale en Cambridge fra HiFi Klubben.

Som alternativ til Silverstone vil jeg anbefale Prodigy CUBE, som er rigtigt god, hvis dit behov udelukkende er tilslutning til en PC via USB.

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes