Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 15:21   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Denon DA-500 D/A konverter (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
hedi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 24 Januar 2004 kl. 23:53 | IP-adresse registreret  

Hej

Er der nogen der har erfaring med en Denon DA-500 konverter. ?

Overvejer at købe en brugt til opgradering af med Denon DCD 1520.

MVH

Henrik

Til top Vis hedi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hedi

Neeper
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 25 Januar 2004 kl. 00:21 | IP-adresse registreret  

Har engang hørt sådan en.. Spiller ret godt, og koster ikke noget.. Nyprisen var vist 3000,- og senere på tilbud til 1200 eller 1500,- Der er Burr Brown PCM 1702 D/A convertere i, som stadig er blandt verdens bedst lydende konvertere.. Samtidig har den Denons alpha processor, som er en upsampling til 20 bit..

Hvor meget skal du gi` for sådan en..?

Til top Vis Neeper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Neeper Besøg Neeper's Websted

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 25 Januar 2004 kl. 00:31 | IP-adresse registreret  

Ganske fornuftig måde at opgradere din cd-afspiller på til en billig penge!

Set i lyset af prisen var den glimrende, og som Neeper nævner så er der gode konvertere deri i form af 1702´ere. Så det er vel bare go for it!

hedi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Januar 2004 kl. 16:06 | IP-adresse registreret  

Jeg skal give 600 så det er vel ikke så tosset endda.

Henrik

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 26 Januar 2004 kl. 09:52 | IP-adresse registreret  

Hejsa!
Jeg mener den kredsløbsteknisk er idenstisk med DCD3000 og det kan den såmænd godt være bekendt.
600 er ikke meget for sådan én og en 1520 er jo lidt af en ældre sag.
De konvertechips der sidder i DA500 er idenstiske med dem der sidder i særdeles dyre maskiner d.d.
Jeg tror du skal bruge en hel del ekstra penge, for at få bedre lyd en DA500.
Det skulle da lige være, hvis du faldt over et sæt Audio Alchemy DDE+DTI+Powerstation, men det koster mere på brugtmarkedet.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2003
Sendt: 26 Januar 2004 kl. 10:11 | IP-adresse registreret  

hejsa

Hvis du kan købe en til 600,- så skal du gøre det, jeg købte en brugt for ca et år siden til 800,- og jeg er blevet meget glad ved den. ikke kun at den lyder godt men giver så mange mulighedder, for mit vedkommende så har jeg både en dcd 3300+dcd 3520 samt 2 dat maskiner+1minidisk så her kan man køre diditalt og kun have brug for en analog indgang, så den kan give mange mulighedder.......KØB DEN

Til top Vis velkommen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af velkommen

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 02 Februar 2004 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Hejsa!
Jeg mener den kredsløbsteknisk er idenstisk med DCD3000 og det kan den såmænd godt være bekendt.
De konvertechips der sidder i DA500 er idenstiske med dem der sidder i særdeles dyre maskiner d.d.
Det skulle da lige være, hvis du faldt over et sæt Audio Alchemy DDE+DTI+Powerstation, men det koster mere på brugtmarkedet.

Jeg tror det er en meget, meget stor fejltagelse at gå efter konvertertypen, specielt i de billige konveteren. DA500 fik ikke gode anmeldelser i sin tid. Denon har altid brugt dyre konvertere, (også i 1520). Jeg vil ikke ligefrem kalde Denons cd sprældlevende i lyden. Det er altså ikke det bestemmende for lydkvaliteten med konvertertypen. Der er ikke noget andet valg end at bruge ørerne.

Et godt eksempel på at det er selve implementeringen der er det afgørende var Parasounds da800. Den havde en på alle måder billig og l**te 1bit bb konverter (med dårlig analog del), og ad711 i udgangstrinet. Alligevel gav den en lyd der efter min vurdering var en klasse bedre end eks. Denon 3560, og holfis billige konverter (som Hifi og elektronik testede mod da500). Implementeringen var bare high-end. Prisen er dog også et nøk højere, så der er ikke sammenligning. Pointen skal bare igennem. Brug ørerne. f**k teknologien.

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 03 Februar 2004 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

kramer71 skrev:

Kurt von Kubik skrev:
Hejsa!

Jeg tror det er en meget, meget stor fejltagelse at gå efter konvertertypen, specielt i de billige konveteren. DA500 fik ikke gode anmeldelser i sin tid. Denon har altid brugt dyre konvertere, (også i 1520). Jeg vil ikke ligefrem kalde Denons cd sprældlevende i lyden. Det er altså ikke det bestemmende for lydkvaliteten med konvertertypen. Der er ikke noget andet valg end at bruge ørerne.

Et godt eksempel på at det er selve implementeringen der er det afgørende var Parasounds da800. Den havde en på alle måder billig og l**te 1bit bb konverter (med dårlig analog del), og ad711 i udgangstrinet. Alligevel gav den en lyd der efter min vurdering var en klasse bedre end eks. Denon 3560, og holfis billige konverter (som Hifi og elektronik testede mod da500). Implementeringen var bare high-end. Prisen er dog også et nøk højere, så der er ikke sammenligning. Pointen skal bare igennem. Brug ørerne. f**k teknologien.

Hej Kramer!
Du har ganske ret, men kun i en promille af tilfældene.
Det sker umanerligt sjældent, at der er nogen der får noget godt ud af noget skidt, men det sker.
Det er f.eks. NAD 3020 et godt bevis på, det samme er AGI511A, men så løber jeg efterhånden også tør for eksempler.
Begge disse apparater, gjorde brug af obskure komponenter, men lydmæssigt havde de styr på en del mere end mange andre. Dog var det ganske forklarligt. 3020 havde f.eks. 0 emittermodstande, hvilket jeg tror er den største del af forklaringen på den ganske homogene gengivelse fra denne spille. AGI er sværere at få has på, den er så anderledes, at man næppe tror sine egne øjne.
Mht. konverterchips er jeg lidt uenig med dig. Topmodellerne fra BB har altid haft særlig finesse, hvilket jeg endnu aldrig har hørt slået helt ihjel i nogen CD maskine, selv om det er tæt på. Sjovt nok er der også kollosal lydmæssig forskel på selektion J og K. Opampsene synes jeg også er ret nemme at kende, de skinner hårdt og brutalt igennem fra I/V konverteringen til bufferen. Selv opampsene i LPF er meget betydningsfulde for lyden, men her gør de noget andet end det vante.
Så alt i alt er jeg ikke helt enig i, at man bare skal glemme teknologien, ofte kan det sagtens ses, hvordan den lydmæssigt vil te sig. Men der sker da af og til mirakler, så glem ikke at lægge ører til det.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

hedi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2004 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

Hej og tak for alle jeres svar.

Jeg har købt D/A - Converteren og jeg er ganske tilfreds med den.

Pga problemer med min forforstærker, har jeg først fået den afprøvet nu. !

Efter min menig bliver lydbilledet mere detaljeret (de små detaljer fremstå mere tydeligt) og fornemmelsen af musikernes placering bliver endnu bedre. Yderligere bliver lyden lidt mere sprød eller fast i det, så jeg er ganske tilfreds med den nye investering til små penge.

Endnu engang til for alles bidrag til mit spørgsmål.

Henrik

klitgt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 23 September 2004 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

Er der nogen der ved noget om forforstærkeren Denon DAP 5500 med indbygget DAC?

Den har den finurlige inskription på frontpladen som lyder (blandt andre udsagn om indmaden):

4 DA PUSHPULL Super Linear Converter
4 Times Oversampling Digital Filter

Selv synes jeg at lyden fra min Denon DCD 3300 lyder mere velopløst og fast når der køres digital out fra DCD3300 til digital in på DAP5500 (coaxial, ikke lysleder) end når det hele foregår fra analog out til analog in.

http://www.thevintageknob.org/THEVAULT/DAP5500/DAP5500.html#

Til top Vis klitgt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klitgt

The Dude
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2004
Sendt: 22 Juni 2006 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

Hej Klitgt

Jeg har selv en DAP-5500

Den finurlige tekst er et pænt udtryk for,
at der sidder to Burrbrown PCM54 DAC's pr. kanal i pushpull mode ...,
det giver en højere linaritet som teoretisk er på 18Bit, men i praksis 17 et eller andet Bit
mht. jitter så er det signalkilde/værkets clock stabilitet der skulle bestemme Denon's ydelse...men i praksis var det en for mig MEGA skuffelse at da jeg havde monteret en LC Clock i min Pioneer CD ikke kunne høre forskel på Denon'ens ydelse før/efter ..., hvor imod Pioneer'en blev "moderne" i sin ydelse ...noget af et performance kick den fik
Byggekvalitet af Denon'en er af en meget høj standard ...vejer 13.7Kg
Jeg benytter den nu som lydenhed for min PC fødet med et Toslink,
noget jeg synes den er rigtig god til til
Til top Vis The Dude's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Dude

klitgt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 27 Juni 2006 kl. 09:45 | IP-adresse registreret  

The Dude skrev:
Hej Klitgt

Jeg har selv en DAP-5500

Den finurlige tekst er et pænt udtryk for,
at der sidder to Burrbrown PCM54 DAC's pr. kanal i pushpull mode ...,
det giver en højere linaritet som teoretisk er på 18Bit, men i praksis 17 et eller andet Bit
mht. jitter så er det signalkilde/værkets clock stabilitet der skulle bestemme Denon's ydelse...men i praksis var det en for mig MEGA skuffelse at da jeg havde monteret en LC Clock i min Pioneer CD ikke kunne høre forskel på Denon'ens ydelse før/efter ..., hvor imod Pioneer'en blev "moderne" i sin ydelse ...noget af et performance kick den fik
Byggekvalitet af Denon'en er af en meget høj standard ...vejer 13.7Kg
Jeg benytter den nu som lydenhed for min PC fødet med et Toslink,
noget jeg synes den er rigtig god til til

I min DAP5500 sidder der BB PCM56K. I øvrigt er den solgt, idet jeg nu har en DCD3560, som er bedre end DCD3300+DAP5500.

Til top Vis klitgt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klitgt

The Dude
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juni 2006 kl. 11:46 | IP-adresse registreret  

damn! jeg huskede forkert,    jaja det kan ske, hvad betød en generation fra/til... gad ikke løfte låget

sshd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 28 Juni 2006 kl. 00:32 | IP-adresse registreret  

Jeg købte en DA-500 for 1200 kr/tilbud til min daværende Denon DCD 1290.

Ingen betydelig forskel.

Jeg kender ikke DCD 1520, men da den er en klasse større end 1290, har Denon næppe sparet på converterne. Jeg tror ikke der er den vilde gevinst at hente.
Til top Vis sshd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sshd

nesdam
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 29 Juni 2006 kl. 10:31 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv en DA500 og har bemærket at lydkvaliteten hænger sammen med kvaliteten af det digitale output/input. Da jeg på et tidspunkt skiftede fra at bruge en cd-afspiller til en dvd-afspiller som kilde var det som at få en helt ny konverter. Forskellen skyldes at den anvendte reciever-kreds til det digitale input på DA500 er meget følsom for jitter. En opgradering af cd-afspilleren med eks. LC Clock kan derfor være en god ide.

DA500 kan desuden forbedres med nye op-amps og kondensatorer i analogdelen.

Til top Vis nesdam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nesdam

The Dude
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juni 2006 kl. 02:14 | IP-adresse registreret  

Jeg vil nok mene, at der også skal en bedre clock i selve DA-500, strømforsyningen er også noget mager (se billed nr. 2)

I/O pics af DA-500 og DAP-5500

DA-500

Min DAP-5500 ... jeg er/var første mand til at lette låget af dette sample
planer om at den skal have en gigant mod. når jeg alligevel skal lave service, relæerne er pga. alder modne til udskiftning

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes