Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 05:59   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Nyt anlæg - gode ideer? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
dizzywheels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 17 Marts 2008 kl. 17:29 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Jeg har brug for lidt hjælp.

Jeg er træt af at høre musik på computeren og vil derfor kaste nogle penge efter et ordentligt anlæg. Det vil sige forstærker, højtalere, cd afspiller og nok også en tuner.

Jeg forestiller mig at bruge alt i alt noget i retning af 15-17k kr.

Jeg hører mest rock / hård rock, men selvfølgelig også andre genrer en gang imellem. Dog yderst sjældent jazz og klassisk musik. Stuen, der skal spilles op, er ca. 40 m2 stor (8x4m)

Hvor starter man henne?

Jeg har anmeldelsen her på siden af Xavian Duetto højtalerne og tænker, at det nok må være et godt køb. Har I nogle erfaringer med dem? Hvilken forstærker skulle man evt. købe for at kunne spille dem op? (evt. adskilt for+ effektforstærker?) Skulle man hellere købe lidt billigere højtalere og satse mere på forstærker / cd-afspiller, når nu budgettet er som det er?

Håber på nogle gode råd. På forhånd tak.

Hilsen Anders

Til top Vis dizzywheels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dizzywheels

tarup 13
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 17 Marts 2008 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

Hallo, velkommen her på siden.

Du starter med at beslutte dig, om du vil købe brugt, eller nyt.

vh. T

dizzywheels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2008 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

Tak for velkomsten :-)

Jeg er nok mest tilhænger af at købe nyt, så jeg har lidt sikkerhed for, at tingene er i orden.

dizzywheels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2008 kl. 11:25 | IP-adresse registreret  

Ok, jeg kan også prøve at præcisere lidt. Hvad siger I til en kombination af duetto højtalerne (http://www.xavian.cz/en/xc_duetto.html#) med denne forstærker og cd-afspiller ( http://av-connection.com/?Cpage=PDetails&PNo=RT-RA06RCDS &ML=131)

Ville det fungere? Er der effekt nok i forstærkerne til at spille højtalerne op i et rum med dimensionerne 4 x 8,5m?

Pft

Anders

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2007
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 18 Marts 2008 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

dizzywheels skrev:

Jeg er træt af at høre musik på computeren

hvis det skal forstås som at du p.t. har dit musik til at ligge på computeren som filer (og ikke bare bruger den som cd-afspiller), så vil jeg da også foreslå at du kigger på streaming-løsninger som alternativ til cd-afspiller:

Nogle populære alternativer er:

www.sonos.com
www.slimdevices.com

Har selv slimdevices og anbefaler følgelig den:) Du kan slippe afsted med 2000 for det billigste alternativ.

B.
Til top Vis bhaagensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bhaagensen

dizzywheels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2008 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

Tak for tippet. Jeg har rippet cd'erne over som filer på computeren, så det kunne da godt være man skulle overveje at supplere med sådan en streamingløsning.

Er kvaliteten af streamingen ligeså god som den, de ligger i på computeren (320 kbps for de bedste)?

Det ændrer dog ikke ved, at jeg stadig har brug for et velfungerende forstærker og højtaler setup, som kan give mig en masse gode lytteoplevelser.

Så hvis andre har ideer, er de meget velkomne!

/Anders

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Marts 2008 kl. 00:43 | IP-adresse registreret  

dizzywheels skrev:

Er kvaliteten af streamingen ligeså god som den, de ligger i på computeren (320 kbps for de bedste)?

Kvaliteten er lige så god hvad angår kbps. For at få det optimale resultat bør der anvendes et tabsfrit format f.ex flac, wma loosless eller alac. Med tabsfri formater er der ingen forskel på om du bruger cd-afspiller eller streaming. Hvis du vil have rigtig høj kvalitet skal der lægges mere i det, men Squeezeboxen til 2000 kroner er fuldt på højde med en cd-afspiller i tilsvarende prisklasse.

Søg i forumet efter squeezebox, sonos, slimdevices, transporter, rocu. Der er masser at info.

Vincent.
Branchemedlem
Branchemedlem

Lightnsound.dk

Bruger siden: 19 September 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 19 Marts 2008 kl. 02:59 | IP-adresse registreret  

Må jeg have lov til at forslå dig nogle aktive højttalere.. Det vil sige at der er indbygget en forstærker i der er afstemt til højttaleren.. Så kan du nøjes med en squezbox din computer og et sæt gode højttalere på den måde betaler du ikke for at få en masse kasser af mide kvalitet for at kunne spilde.. Jeg bruger selv Adam audio højttalere hjemme og de giver virkeligt meget lyd for dine penge.. Specielt med din musik smag.. Du kan nemt få noget der kan spilde højt men adam højttalerne spilder utroligt godt og også højt nok til de fleste ting såsom lidt fest i ny og næ og glæden over en fed guitar solo eksempelvis... Du kan se lidt mere på

http://www.futureware.dk/product.asp?menuIDX=19&parentFk ey=13&cmd=product

eller måske

http://www.futureware.dk/product.asp?menuIDX=33&parentFk ey=13&cmd=product

Evt. sammen med en sub

www.adam-audio.com

dizzywheels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Marts 2008 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

Ok, det lyder meget interessant. Godt nok en noget anden løsning end jeg havde forestillet mig. Men det er jo godt nok noget nemmere, når man har lyden liggende som filer i stedet for at skulle håndtere de cd'ere, som også kan blive beskadiget.

Jeg tror jeg er nødt til at gå ud hos en forhandler for at sammenligne lyden fra sådan et par aktive højtalere med et par andre middelkvalitets højtalere...

Boegedal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2007
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 19 Marts 2008 kl. 21:48 | IP-adresse registreret  

Hej....

Et forslag kunne være... en NAD C355BEE int. forstærker, NAD C542 CD-afspiller, Dali Ikon 6 højttalere... NAD C445 DAB tuner... så er der brugt 19k... og det er uden kabler...

men helt tosset er det ikke...

mvh. Jan

Nakamichi LX-5
Dali Suite Rear 0.8
Til top Vis Boegedal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boegedal

dizzywheels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Marts 2008 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

Hej Jan

Det ser også meget spændende ud! En hurtigt googling giver jo virkelig god opbakning til Dali Ikon 6 højtalerne i hvert fald. Må lige kigge nærmere på resten af delene i morgen, når jeg får tid.

Hvad er grunden til at du anbefaler NAD over hele linjen? Er der nogle bestemte fordele ved dette mærke?

Mvh Anders

Boegedal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2007
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 21 Marts 2008 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

Hej dizzywheels...

Grunden til at jeg nævner NAD, er at du har et beskedent budget, du får rimeligt meget for pengene her...

Dali Ikon 6 er en højttaler som senere kan ta' en opgradering af anlæget...

Men der er selvfølgelig andre forhandlere end HFK i København, der er jo også Tape Connection på Vesterbrogade, Audio Consult på H.C. Ørstedsvej.. m.fl. så du skal rundt og bruge dine ører... og ikke bare ta' det første du ser og hører...

God jagt...

mvh. Jan

Nakamichi LX-5
Dali Suite Rear 0.8
Til top Vis Boegedal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boegedal

Provsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 21 Marts 2008 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

Hej

Hvis du følger Dizzywheels råd og tager i Tape Connection, så synes jeg du skulle prøve Marantz. De har nogle reciever der passer i dit prisniveau, og du får meget lyd for pengene. Her skal du så prøve at lytte sammen med nogle DLS R55 eller Monitor Audio (Bronze eller sølv udgaven).

Provsten

Til top Vis Provsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Provsten

dizzywheels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Marts 2008 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

Ok, jeg siger tak for rådene og tager ud og hører jeres forslag i næste uge. Det er nok den bedste måde at blive klogere på.

I den forbindelse. Er der nogle gode råd til "hvordan" man skal prøvelytte et anlæg, hvis man ikke føler sig super kompetent udi den slags øvelser? (Jeg har jo gennem længere tid været vænnet til lidt ringe lyd)

Er der en bestemt type musik, der egner sig bedst til at afprøve nuancer i lydbilledet? Eller skal man bare spille den musik, man plejer at høre derhjemme?

Skal man afholde sig fra at spille for højt? En kammerat har fortalt mig, at gode højtalere /anlæg (også) spiller rigtig godt ved lav volumen? Og da man jo typisk i det daglige ikke brager hele tiden igennem ved meget høj lydstyrke, så giver det jo meget god mening.

Mvh Anders

Two Chanel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2007
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 22 Marts 2008 kl. 20:58 | IP-adresse registreret  

dizzywheels skrev:

Ok, jeg siger tak for rådene og tager ud og hører jeres forslag i næste uge. Det er nok den bedste måde at blive klogere på.

I den forbindelse. Er der nogle gode råd til "hvordan" man skal prøvelytte et anlæg, hvis man ikke føler sig super kompetent udi den slags øvelser? (Jeg har jo gennem længere tid været vænnet til lidt ringe lyd)

Er der en bestemt type musik, der egner sig bedst til at afprøve nuancer i lydbilledet? Eller skal man bare spille den musik, man plejer at høre derhjemme?

Skal man afholde sig fra at spille for højt? En kammerat har fortalt mig, at gode højtalere /anlæg (også) spiller rigtig godt ved lav volumen? Og da man jo typisk i det daglige ikke brager hele tiden igennem ved meget høj lydstyrke, så giver det jo meget god mening.

Mvh Anders

Bare noget musik du kan lide, og som ikke er alt for komprimeret Og hvad er så ikke komprimeret? Og hvordan skal du afgøre det, hvis du ingen hifi/musik erfaring har?

Lidt svært at svare på....

Måske du har et par CDer, hvor du synes musikken lyder specielt "frisk" og klar.

Sælgerne i diverse hifi butikker ved godt hvilke CDer, som de skal sætte på for at imponere dig. Og hvis du ikke kender musikken, så kan det være ekstra svært at vurdere.

Meeeen, når alt kommer til alt. Så finder du først ud af om du gjorde et godt køb, når du længe efter dit nyindkøb, stadig elsker at lytte til musik gennem dit hardware.....

Til top Vis Two Chanel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Two Chanel

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Marts 2008 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

dizzywheels skrev:

Det er nok den eneste måde at blive klogere på.

Det har du helt ret i. Shoppe hi-fi er altså ikke noget man gør over nettet.

Citér:

Som Two Chanel siger, hvis du har noget "friskt og klart" som du synes lyder godt; det gør det nemmere at pinpointe forskelle. En mere systematisk måde er at vælge noget musik som fremæver vigtige elementer i musikken. Et breakdown i elementer kunne være: slagtøj (måske især skarptromme, cymbaler, og hi-hat), bas, mande/kvinde vokal, akustiske instrumenter/musik. Det behøver/skal ikke være ekstremt udtalt, men bare noget hvor man rimeligt tydeligt kan høre disse lyde. Vælg også gerne noget med lidt tempo i, så du kan høre f.ex. hvor fast bassen er. Og så husk noget af det du spiller mest selvom det ikke skulle passe ind i nogle "kategorier".

Hvis du er i tvivl om hvad du skal vælge kan du også aflure sælgerne hvad for noget show-room musik de bruger, og så selv købe cd'en og gør dig kendt med den inden du fortsætter.

Citér:

Jeg synes man skal spille det volumen hvor man synes det lyder bedst. Menneskeørets frekvensfølsomhed er ikke lineær, derfor skal der i hvert fald lidt volumen på for at man kan høre "det hele". Ikke disco-højt, men heller ikke cafe-lavt?

Det var mine 2c.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes