Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 22:44   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Squeezebox (næsten) uden PC? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 25 Marts 2008 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

Hvad skal der til for at køre en Squeezebox udenom PC'en? Jeg har næsten hele min CD-samling rippet til ALAC via iTunes (kan konverteres til FLAC hvis absolut nødvendigt) og vil gerne have mulighed for at afspille dem uden at skulle tænde computeren. Jeg skal selvfølgelig stadig have adgang via iTunes el. lign. men en stand-alone løsning ville være fedt eks. til festbrug o. lign.

/U.

Nobody
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2006
Lokalitet: Jylland
Sendt: 25 Marts 2008 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

Du skal have fat i en NAS server. Evt. Synology, eller Qnap. Søg evt, inde på slimdevices´ forum. Jeg bruger selv Synology DS107+ med SSODS (SlimServer On Disc Station) Så kan du styre den, bare med remoten, eller via netværk med din pc.

Google evt. flipflip det er ham der har lavet det. Og en god instruktion om hvordan og hvorledes. Supernemt selvom det er Linux.

Til top Vis Nobody's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nobody Besøg Nobody's Websted

sunmusic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juni 2007
Lokalitet: København
Sendt: 25 Marts 2008 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

du skal have dig en NAS-server. det er en netværksharddisk hvor der kan installeres slimserver på.
det er langt fra alle netværksharddiske der kan trække slimserver.
jeg er stødt ind i en hjemmeside hvor der er et overblik, men jeg kan ikke finde den nu. nogle NAS fra synology skulle være gode. Desuden sælger hifi-hammeren.dk nas servere i kombination med deres sb3.
Jeg vil dog lige undersøge hvilke NAS der er bedst før jeg køber
Til top Vis sunmusic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sunmusic

Jesperthomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Juli 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 25 Marts 2008 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

En NAS er en fin løsning. Sørg for at den har RAM nok. På SSODS-siden (flipflips, som Nobody også nævner) kan du se hvilke Synologyer der er velegnede. Der findes andre NAS-løsninger som sikkert vil virke fint; jeg har kun prøvet med en Synology 101g+ og den er underdimensioneret til SlimServeren.

En muligvis nemmere løsning og billigere, hvis du har en pc stående, er at bruge en alm pc med wake-on-lan. Det understøtter SB og den kan så vække computeren når der er brug for den. Det vil naturligvis betyde at der kan gå et minut eller to når man gerne vil høre musik, men til gengæld vil betjeningen være noget mere flydende. NAS'erne har ikke specielt mange hestekræfter og det kan godt gå langsomt at bevæge sig rundt i menuerne.

Til top Vis Jesperthomsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jesperthomsen

Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 25 Marts 2008 kl. 12:39 | IP-adresse registreret  

Jesperthomsen skrev:

En NAS er en fin løsning. Sørg for at den har RAM nok. På SSODS-siden (flipflips, som Nobody også nævner) kan du se hvilke Synologyer der er velegnede. Der findes andre NAS-løsninger som sikkert vil virke fint; jeg har kun prøvet med en Synology 101g+ og den er underdimensioneret til SlimServeren.

En muligvis nemmere løsning og billigere, hvis du har en pc stående, er at bruge en alm pc med wake-on-lan. Det understøtter SB og den kan så vække computeren når der er brug for den. Det vil naturligvis betyde at der kan gå et minut eller to når man gerne vil høre musik, men til gengæld vil betjeningen være noget mere flydende. NAS'erne har ikke specielt mange hestekræfter og det kan godt gå langsomt at bevæge sig rundt i menuerne.

Jeg har opgivet NAS løsningen, og anvender i stedet en "gammel" IBM labtop og USB ekstern harddisk.

Det samlede strømforbrug er kun 30 w, og er langt hurtigere end NAS løsningen.

msp2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Sendt: 25 Marts 2008 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

Hej har også en Synology 107+

Den er ikke for hurtig når du benytter web interfacet. Men når du bruger fjernbetjeningen er der ingen problemer overhovedet... Når du søger på en kunster tager det max. 2 sekunder, skift af sange er som på en cd.

Så har Synology også andre fede funktioner, er selv meget begejstret for foto funktionen, men det er en helt anden historie...

Til top Vis msp2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af msp2

erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 29 Juli 2006
Sendt: 25 Marts 2008 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

Boman skrev:

Jeg har opgivet NAS løsningen, og anvender i stedet en "gammel" IBM labtop og USB ekstern harddisk.

Jeg bruger også en gammel laptop - også en IBM - med ekstern USB-disk. Virker perfekt.

Til stand alone jukebox må du kunne bruge softsqueeze - har dog ikke prøvet den selv, men så sliper du for SB'en til festbrug...

En anden løsning der gør dig helt fri af PC eller NAS, er MP3Locker - en online service hvor du uploader alle dine filer, som du så kan tilgå via SqueezeNetwork fra din SB3 - kræver dog at du har en internet adgang når du vil høre din musik...

/erla
Til top Vis erla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erla Besøg erla's Websted

Jesperthomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Juli 2003
Sendt: 26 Marts 2008 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

Boman skrev:

Det er godt nok et lavt forbrug. Går den i dvale og har du wake-on-lan? Windows eller Linux?

Kan se at det er fuldstændig umuligt at køre SlimServer 7 på min Synology-box og jeg gider næsten ikke til at købe ny NAS. Slet ikke når jeg faktisk har en pc stående som er længe kraftig nok og som jeg ikke bruger og som endda bruger en mobile processor. Remote desktop på den og så ind i et skab og wake-on-lan og jeg burde være kørende.

Til top Vis Jesperthomsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jesperthomsen

Torben
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 26 Marts 2008 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger også en laptop. Den bruger 26 watt når den eksterne harddisk kører, og 16 watt når den eksterne disk går i dvale... min PC kan desværre ikke køre wake-on-lan, men kan godt leve med de 16 watt i forbrug.

Mvh
Torben

Til top Vis Torben's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Torben

PSSO
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 26 Marts 2008 kl. 18:56 | IP-adresse registreret  

Angående strømforbrug. Jeg benytter følgende til min musiksamling + backup af husets PC'er:

• VIA EPIA-SN18000G bundkort, 1,8GHz CPU, Gigabit LAN
  • Corsair PC5300 DDR2 2048MB RAM
  • Chenbro ES34069 mini-ITX kabinet
  • 2 x 1 TB WD Caviar GP WD10EACS "grønne" harddiske
  • med følgende resultat:

Standby....................: 3,6W
    Idle...........................: 34,8W
    Musik streaming.......: 38,8W
    Scanning (max load).: 51,3W

Flim
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Bruger siden: 07 November 2005
    Sendt: 26 Marts 2008 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

Min NAS (Synology 106) bruger 14W når den er tændt og afspiller musik, og kun 7W i standby. Den går desuden selv i idle/standby efter 10 min (som man også selv kan indstille).

Den er rigelig hurtig til ssods, og hvis man vil kan den desuden også fungere som ftp/mail/web server og en masse andet lir.

Det er den perfekte løsning for mig. Fylder jo ingenting, og med en Samsung Spinpoint harddisk siger den intet!

Til top Vis Flim's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flim

micma18
    Branchemedlem
    Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
    Lokalitet: Århus
    Sendt: 26 Marts 2008 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

Er slimserver ikke bare en uPnP server?

Det må man da kunne få NAS's med indbygget i firmware...

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

HenrikW
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2006
    Sendt: 26 Marts 2008 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

micma18 skrev:

Der er ind til flere guides til hvordan man installere slimserver på en NAS - det er dog ikke alle NAS'er man kan benytte :)

Mvh. Henrik

micma18
    Branchemedlem
    Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
    Lokalitet: Århus
    Sendt: 27 Marts 2008 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

HenrikW skrev:
    micma18 skrev:

Der er ind til flere guides til hvordan man installere slimserver på en NAS - det er dog ikke alle NAS'er man kan benytte :)

Mvh. Henrik

jaja , men hvis det er en uPnP, så er der jo ingen grund til at gå gennem ild og vand for at installere slimserver. Hvis man bare kan connecte til en alm. uPnP.

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

erla
    Udelukket fra forum
    Udelukket fra forum

Sendt: 27 Marts 2008 kl. 18:34 | IP-adresse registreret  

micma18 skrev:
    HenrikW skrev:
    micma18 skrev:

Mvh. Henrik

jaja , men hvis det er en uPnP, så er der jo ingen grund til at gå gennem ild og vand for at installere slimserver. Hvis man bare kan connecte til en alm. uPnP.

Slimdevices kan ikke connecte til en uPnP-server... og Slimserver / SqueezeCenter (som den nyeste version hedder), er ikke bare en uPnP-server...

På slimdevices forum har der længe været en del diskussion om at gøre det muligt at connecte til en uPnP-server er fra en Squeezebox, og det vil muligvis kunne lade sig gøre med en fremtidig firmware opdatering. Men Slimserver / SqueezeCenter skulle indeholde så meget bedre funktionalitet, at de fleste i sidste ende vælger den...

/erla

Til top Vis erla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erla Besøg erla's Websted

erla
    Udelukket fra forum
    Udelukket fra forum

Sendt: 27 Marts 2008 kl. 18:49 | IP-adresse registreret  

micma18 skrev:

Her er en tråd om emnet på slimdevices forum - med link til bug-trackers hvor du vist kan stemme på om det er noget der skal laves.

En af de rigtig fede ting ved slimdevices er jo, at det er open source, så alle kan lave plugins, og communitiet lytter til medlemmernes ønsker, mht hvad der skal laves... super cool :-)

/erla

bhaagensen
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2007
    Lokalitet: Nordjylland
    Sendt: 27 Marts 2008 kl. 21:33 | IP-adresse registreret  

erla skrev:

Slimdevices kan ikke connecte til en uPnP-server... og Slimserver / SqueezeCenter (som den nyeste version hedder), er ikke bare en uPnP-server...

SqueezeCenter kan forbinde til uPnP server, og Squeezebox/Receiver/Transporter kan forbinde til SqueezeCenter. Squeezebox/Receiver/Transporter kan dog ikke forbinde direkte til uPnP server (hvilket som nævnt ovenfor implicerer at SqueezeCenter ikke er en uPnP server)

Vil jeg mene....

B.
    Til top Vis bhaagensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bhaagensen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
    Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
    Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
    Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
    Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
    Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
    Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
    Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
    Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes