Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 03:06   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: HJÆLP Musik fra MAC (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Veibye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2008
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 26 Marts 2008 kl. 12:14 | IP-adresse registreret  

Jeg har købt en Intel baseret Imac med Mac OS Leopard. Dertil har jeg købt et par TP Tupe 300 aktive højtalere http://www.tpradio.dk/tptube/produkter.asp?mode=vis&id=1 8 Lyden er dog ikke hvad jeg kan forvente af sådanne højtalere. Jeg har ladet mig fortælle at jeg skal købe en D/A forstærker for at få en super lyd.
Jeg har prøvet med en Audiostone Spitfire 24BIT DAC uden held, denne resulterede i at jeg ikke kunne bruge min apple remote, men kunne kun justere lyden via Itunes.
Hvad er en D/A forstærker og hvad skal jeg købe for at få udbytte af min musik på mac'en og højtalerne ?

Til top Vis Veibye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Veibye

Mark.S
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 27 Marts 2008 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

Det du søger er en bedre D/A Converter (aka Digital til Aanlog converter).

Er på ingen måde Mac ekspert - så det her er baseret på mine Windows XP erfaringer:
Bliver Spitfiren valgt som default lydkort af Leopard? (Burde du kunne se under Midi-instillinger). Hvis den gør, går den højts sandsynligt uden om Leopards lydkonsol, og dermed kan du ikke bruge din Apple remote.
Men er det ikke også kun i iTunes at du har brug for remoten?

Det manglende lydkvalitet kan også skyldes de lydfiler du bruger. Hvilke kvalitet er de i? For hvis det bare er 128 kbps AAC-numre fra iTunes vil de aldrig komme til at lyde som den rigtige CD. Der skal du bruge et lossless format (ALAC i dit tilfælde).

Veibye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Marts 2008 kl. 08:49 | IP-adresse registreret  

Tak for svaret. Jo det er kun til Itunes jeg anvender Apple Remote. Nej Spitfiren er ikke kompatible med Apple. Nu skriver diu Default Lydkort ! hvad mener du med det ??
Du har ret den går uden om lydkortet.
Musikken ligger som AAC numrer, troede egentlig det var det bedst mulige format.
Hvordan koverterer jeg til ALAC ?
Apple bruger AAC, hvordan får jeg anvendt Lossless ?
Jeg er stødt på denne D/A konverter www.apogeedigital.com/products/duet.php, kender du den ?

Mark.S
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004
Sendt: 28 Marts 2008 kl. 09:23 | IP-adresse registreret  

Veibye skrev:

Tak for svaret. Jo det er kun til Itunes jeg anvender Apple Remote. Nej Spitfiren er ikke kompatible med Apple. Nu skriver diu Default Lydkort ! hvad mener du med det ??

Nu ser jeg lige at Spitfiren ikke er en USB-DAC, men derimod en rigtig DAC med SP/DIF ind. Derfor skal den altså virke med din iMac! Hvilket kabel bruge du til at forbinde de to? iMac'en har MiniToslink ud, derfor skal du bruge en adaptor som denne.

Veibye skrev:

Musikken ligger som AAC numrer, troede egentlig det var det bedst mulige format.

Du kan desævrre ikke konvertere fra AAC til ALAC. Når musikken en gang er blev gemt i et 'lossy'-format (som AAC) er musikinformationen blev fjernet.
Det er endnu ikke muligt at købe musik i ALAC, derfor bliver du nødt til selv at rippe musikken fra en CD med iTunes.

Veibye skrev:

Jeg er stødt på denne D/A konverter www.apogeedigital.com/products/duet.php, kender du den ?

Har ikke selv hørt Apogee Duet'en, men har læst rigtig meget godt om den. Fx på Head-fi

Veibye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Marts 2008 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

Super 1000 tak. Jeg forbandt Spitfiren med et toslink. Tror sgu jeg går med Apogee og prøver.

Tak for hjælpen.

THNR
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 05 Juni 2008 kl. 16:53 | IP-adresse registreret  

Hej Veibye (og andre)

Efter at have brugt et Marentz anlæg i en periode er vi flyttet - og er p.t. på vej til at skifte til et set-up som det du beskriver - og derfor meget interesseret i at høre lidt om dine erfaringer ?

I første omgang ville vi forbinde den til vores eksisterende set-up (Boston SourroundSat6 fra Hifiklubben for 10 år siden) og så når det fungerer skifte til nogle bedre (mindre) højttalere (TP Tube 300 eller tilsvarende - har også overvejet Beolab 3; men dette er nok ikke stedet hvor man skal lufte sådanne tilbøjeligheder ;-)

Anyhow - mine spørgsmål er:
1) TP Tupe 300 virker som et par ikke helt billige og ganske gode højttalere at sætte sammen med en imac. Er det din erfaring at kombinationen af mac, optisk udgang og DAC gør at du kan udnytte højttalere i den klasse ? (det var selvfølgelig nok derfor at du købte det - men har det levet op til forventningerne ?)
2) Hvor stor er gevinsten ved at bruge en ekstern DAC i forhold til iMacs indbyggede - er der stor forskel - eller skal man praktisk taget have 100.000 kr.s højttalere for at kunne høre en forskel.
3) iMAC hovedtelefonudgangen: Har du en ide om den kan (i en overgangsperiode) til at drive et par mindre højttalere - eller er man nød til at have en forstærker til iMac ?
4) Gik du vidre med Spitfiren eller blev det Apogee - og hvor købte du den ?

Til top Vis THNR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af THNR

Veibye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juni 2008 kl. 08:17 | IP-adresse registreret  

1) Først vil jeg gerne sige at den lyd jeg havde i mit Rega setup med R9 højtalere var væsenlig bedre. Jeg ville dog gerne have et system hvor jeg ikke skal have mine cd'er, højtalere og anlæg til at fylde som det nu engang gør.

Jeg har altid været vild med mac, og denne Imac har bestemt ikke skuffet mig. Da jeg fik mine TP 300 og tilsluttede dem lud ud stikket, blev jeg ret skuffet, jeg manglede både dybde og en bedre gennemgivelse af de forskellige instrumenter i musikken. Efter dette som du nok kunne læse ledte jeg med lys og lygte efter en DAC og faldt over Apogee som er en fiks lille sag. Dette hjalp dog synes jeg stadigvæk ikke at højtalerne var pengen værd. Jeg talte med Henrik Wind fra TP Radio og efter at en Ingeniør havde kontakte mig, så aftalte vi at jeg skulle komme forbi med dem, efterfølgende fik de en software opdatering og resultatet var enormt.

Jeg er meget glad for mine TP300, de hænger i hjørnet af vores stue som er ca. 40 m2 og jeg synes at de virkelig gør det rigtig rigtig godt. Jeg har også slået vejen forbi Beolab 3, men produkterne kan slet ikke sammenlignes.

Det er lidt  "træls" med alle sikkene/ledningerne fra Apogee men tilgengæld er den designmæssigt i top. Jeg købte den hos http://rockogbillig.dk/produkt.asp?pid=2269&uid=0&mo de=show_product

Jeg synes bestemt at det er pengene værd med Apogee, du kan virkelig høre forskel, endda stor forskel.

Hvis du bruger Imac'ens hovedetelefonudgang og tilslutter et par Bose Multimedia Højtalere, så vil du blive overrasket over den lyd der kommer ud af disse små højtalere. Jeg har købt en del hos www.proba.dk og talt med Bjarne som levere en 1.klasses rådgivning og service.

Alt i alt har jeg bestemt ikke fortrudt min investering i TP300, Imac og Apogee. Selv min kone synes det er acceptabelt 

Hilsen Lars

THNR
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 Juni 2008 kl. 07:58 | IP-adresse registreret  

Med sådan et svar så er der jo kun en vej - så jeg har lige bestilt min 24' imac som kommer om et par uger - og så bliver første skridt at få den monteret på væggen og lave skjult kabelføring.

Jeg har samtidig valg at få den med Elgato EyeTV 250 (http://www.elgato.com/elgato/int/mainmenu/products/tuner/25 0plus/product1.en.html) da vi ikke ser så meget TV - så vi prøver nu simpelthen at skifte både anlæg og TV ud med en imac og se om ikke det kan dække vores behov. Det ser ud til at virke i butikken - men det bliver interessant at se om "real life" lever op til forventningerne

Første skridt m.h.t. højttalere bliver så at bruge et sæt Bose Multimedia højttalere (som vi allerede har) direkte til imac - og så starter researchen m.h.t. at få "output vejen" på plads.

Iøvrigt: I forhold til Apogee - kan volumen styres fra Apple eller skal man "skrue" på selve boksen (m.a.o.: Kan en apple fjernbetjening stadig bruges så man evt. kan geme Apogeen helt væk eller skal man kunne komme til for at skrue op og ned ?

M.h.t. Beolab 3 / TP300 så er jeg stadig i tvivl - WAF er nok højere for Beolab 3 - og jeg må også indrømme at jeg stadig er i tvivl - men det må nok komme an på en prøve (når først imac'en er kommet op).

Men i første omgang tak for svaret - det har været en stor hjælp.

Til top Vis THNR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af THNR

burning777
Branchemedlem
Branchemedlem
Konsulent ved B&O

Bruger siden: 28 Maj 2007
Sendt: 12 Juni 2008 kl. 15:31 | IP-adresse registreret  

Veibye skrev:
Du har ret den går uden om lydkortet.

Jo - Spitfire DAC'en er da 100% kompatibel med Mac. Du benytter den optiske udgang (minijack stik, der automatisk bliver til optisk) Du skal IKKE ændre noget nogle steder. Det sker automatisk når du indsætter det optiske kabel.

DU behøver ikke konvertere dine filer. BEHOLD dem endelig i ACC. Hvis du har rippet dem i Apple Lossless får du ikke noget ud af at rippe dem i FLAC. Du vælger Lossless inde i Indstillinger under iTunes. Du skal hen under Avancerede indstillinger under "Import".

I øvrigt er Spitfiren en super god DAC. Jeg tror ikke du vinder ret meget ved at skifte til Apogee. Skal du endelig overveje andre DAC's så se på en ZERO Dac.  

Til top Vis burning777's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af burning777

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes