| Forfatter |
|
Peter Pan Lukket konto

Bruger siden: 04 Februar 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 20276
|
| Sendt: 02 April 2008 kl. 19:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alle TVkanaler fra HDselector til 16x9 billeder
Hvad er navnet på et apparat der kan opskalere til 16x9 billede, når jeg modtager et kabel tv signal fra YouSee og sender det til mit tv via en HD selector.
I mit tv sidder en enhed der opskalere alt hvad tv stationerne sender, til 16x9 billeder i fin kvalitet, sålænge vi taler om analog SD signal taget direkte fra antenne stikket på væggen.
Dette ønsker jeg også min Sagem HD 81 eller min nye Samsung smt-h3106 HD digitalmodtager kunne gøre, men det kan de ikke. Derfor søger jeg et apparat til at sætte imellem, som kan klare denne opgave, men hvad skal jeg skal søge efter, hvad hedder sådan en enhed ? . Jeg håber på at kunne få lidt hjælp her.
Mvh. Peter Pan. __________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
| Til top |
|
| |
MonoTovarisj Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1487
|
| Sendt: 02 April 2008 kl. 19:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
en scanconverter
Men hvordan er det lige du vil opskalere til 16:9 eksempler ? Anamorphics Zoom eller ?
__________________ MonoTovarisj
Verden ville være et bedre sted at leve, hvis alle bare overholdt alle standarder!
|
| Til top |
|
| |
Peter Pan Lukket konto

|
| Sendt: 02 April 2008 kl. 20:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej MonoTovarisj
Sådan som mit TV gør det på SD. Mitten af billedet er uberørt, kun top og sider skaleres.
Så bemærker man det ikke. __________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
| Til top |
|
| |
Peter Pan Lukket konto

|
| Sendt: 02 April 2008 kl. 20:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mindre end HDMI til/fra kan jo ikke gøre det, og så ser det ud til at blive en kostbar affære.
Hvor meget vil jeg have behov for, for at få opfylde det jeg beskriver.
Har i gode foreslag til et produkt.  __________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
| Til top |
|
| |
Eiberg Branchemedlem

Expert, Fields
Bruger siden: 08 August 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 225
|
| Sendt: 02 April 2008 kl. 20:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vent på den opdatering der skulle komme i april...
|
| Til top |
|
| |
Peter Pan Lukket konto

|
| Sendt: 02 April 2008 kl. 20:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Eiberg
Jeg frygter at der går, skal vi sige ca. 4 år , før den "fejlkorrigerende" FW der klare dette kommer. Opdatering der komme 8 april løser vist kun småting. __________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
| Til top |
|
| |
Eiberg Branchemedlem

Expert, Fields
|
| Sendt: 02 April 2008 kl. 20:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja har godt hørt den måske ikke løser 16:9 problemet... Må lige hive fat i en TDC konsulent og høre hvad seneste nyt er.
Men tror nu stadigvæk jeg ville vente, før jeg smed penge efter efter en scaler. Med mindre man har penge som græs :D
|
| Til top |
|
| |
Peter Pan Lukket konto

|
| Sendt: 02 April 2008 kl. 21:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
bøje Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 550
|
| Sendt: 02 April 2008 kl. 21:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den nye firmware har desværre ikke den rettelse, men hvis du bruger scart til alm ikke 16:9 udsendelser er det løsningen indtil rettelsen af 16:9 problemet bliver rettet senere på året.
Lige nu skulle den nye firmware give flere linier i guide. hurtigere navigation, og noget med at den ikke skulle låse når der skiftes fra internet eller sådan noget. samt nogle flere andre rettelser jeg ikke kan huske da jeg kun lige fik skimtet det brev jeg fik.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Peter Pan Lukket konto

|
| Sendt: 02 April 2008 kl. 21:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 03 April 2008 kl. 00:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
hmm .. er stadig ikke helt med på hvordan du vil have det skaleret .. Hvad for et fjernsyn har du? Er det fordi du ikke gider sidde og skifte på fjernsynet eller? Tror ikke helt jeg er med på hvad det er du vil...
Verden ville være et bedre sted at leve, hvis alle bare overholdt alle standarder!
|
| Til top |
|
| |
Peter Pan Lukket konto

|
| Sendt: 03 April 2008 kl. 16:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej MonoTovarisj
Læs første indlæg, og trykke på link for at se mit TV her under. __________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
| Til top |
|
| |
Sjoenne Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 20 Oktober 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1870
|
| Sendt: 03 April 2008 kl. 17:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dit TV skalerer da vist ikke, zoomer den ikke bare?(jeg ved godt at den ikke "bare zoomer")
Er det ikke samme type "zoom" som på Avant serien?
Som jeg ser dit problem:
Du ser TV fra HD-selector, alle 16:9 udsendeler ser fine ud. TV står i rigtig 16:9 indstilling(uden zoom strech eller andet ulækkert).
Når der dukker en 4:3 udsendelse op, vil du automatisk have dit TV til at skifte til en af zoom-funktionerne eller du vil have en boks imellem selector og TV der får alt til at være 16:9 - streched/zoomed/voldtaget ved 4:3
Mit forslag vil være at finde dig i at se 4:3 strukket i TV'ets 16:9 mode(eller skifte til 4:3 på din remote manuelt). Eller simpelthen vente til at alt relevant bliver lukket udsendt i 16:9.
At finde en box der kan(hvis den findes) tror jeg faktisk bliver dyrt og tidskrævende.. men jeg tror ikke at du finder en boks der automatisk detekterer 4:3 udsendelser fra HD-selectoren, og zoomer/stretcher "skalerer" til 16:9... og så skal den jo også lige finde tilbage igen, når du skifter kanal til en 16:9 udsendelse..
|
| Til top |
|
| |
Peter Pan Lukket konto

|
| Sendt: 03 April 2008 kl. 18:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Sjoenne
Du har fuldstændig ret. På nyere B&O TV ser man aldrig hvad for et format TV stationerne sender i, fordi at fjernsynet automatisk viser næsten alt i 16:9, hvis du ikke vælger at ændre på det. Der er få eks. det kan være i TV-sporten, der ind imellem sender 4:3 billede inde i 16:9 formatet, og film sendt i letterbox format. Her flytter fjernsynet automatisk billedet op, så der er god plads til tekst.
Der er meget vanedannende ikke at skulle spekulere på at sidde og skifte format på fjernbetjeningen. Derfor gider jeg heller ikke bruge min HD selector til andet end HD TV kanaler, da de altid vises i 16:9.
Jeg må så erkende at billede kvaliteten når man modtager kabel TV fra YouSee i SD, ikke er så god på et fladskærms TV, måske fordi at YouSee har bestemt, at et antenne signal mellem 65 & 75 db. er tilfredsstillende. Det var det også på mit BeoVision Avant TV, men ikke på mit BeoVision 7-40" Full HD TV. Jeg har tilsluttet en linie forstærker på 20 db., og så er eneste problem, at støj på fordeler anlægget stadig giver lidt fnidder.
Dette lever jeg dog med pt., frem for at få 4:3 / 16:9 formater skiftevis ved Zap gennem kanalerne på HD selector. Der er dog ikke nogen tvivl om at den digitale billede kvalitet fra HD selectoren er den bedste, også uden linieforstærker.
Derfor begyndte jeg at tænke på om der fandtes en lille fiks dims, som var istand til at give mig den samme facilitet med 16:9 digital billeder over Sagem 81 HD eller Samsung HD SMT-H3106 til mit TV via HDMI indgangen.
Det siges at denne facilitet vil blive mulig efter en opdatering af Samsung HD SMT-H3106, på et tidspunkt, men da jeg har deltaget i hele opdaterings forløbet af Sagem 81 HD, som sluttede efter ca.2 år, tror jeg ikke rigtigt på at den pågældende opdatering kommer foreløbig.
Nu har jeg ikke sat mig så meget ind i alle de tekniske begreber der bruges på dette område, derfor må jeg nøjes med at beskrive den måde mit tv zoomer 16:9 billedet på. Det vil jeg gøre på følende måde.
Der fremkommer aldrig meget de lange eller meget runde personer på billederne, som jeg har set det på en del andre fladskærme. Som tidligere beskrevet, fordi centrum i billedet bevares, så kun sider, top og bund skaleres ud/op til 16:9 billede.
Jeg har jo også efter læsning af jeres indlæg forstået at det bliver dyrt, og ikke er bare lige noget man køber og sætter imellem en HD selector og fladskærmen via HDMI tilslutning.
Jeg har beskrevet hvad jeg kunne ønske mig, og jeg kan ikke beskrive det bedre. Her et billede fra mit TV i 16:9, sendt via HDMI kabel fra Sagem 81 HD, og sådan skulle alle billeder se ud, også når man zabber igennem alle kanalerne på en Samsung HD SMT-H3106.
Så kan jeg ikke ønske mere pt.  __________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
| Til top |
|
| |
Eiberg Branchemedlem

Expert, Fields
|
| Sendt: 03 April 2008 kl. 19:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peter Pan: Må bare lige nævne det, men det ikke kun på B&O at TV'et selv viser 4:3 i 16:9 - det gør ALLE fjernsyn  Fejlen på selectoren er at når der her sendes over HDMI, så er billedet skaleret på forhånd. Fjernsynet har derfor ingen idé om, om billedet er 4:3 eller 16:9. Skaleringen/strækningen af billedet, skal altså ske et sted før fjernsynet. Selectoren sender et signal 16:9 videre, som så på f.eks. TV3 indeholder et 4:3 signal. Derfor vil en ekstern boks heller ikke kunne gøre tricket. Jeg ved dog ikke hvad der sker, hvis man sætter Selectoren til 4:3 om man så ville kunne bruge en form for boks til at scalere. Nogle siger en midlertidig løsning er at bruge SCART fordi den her vil strække billedet. Har ikke prøvet det, da det ikke er for at køre SCART jeg har købt boksen. Derfor er min konklusion igen - tålmodighed, vent på en opdatering... Måske først om 4 år
|
| Til top |
|
| |
Peter Pan Lukket konto

|
| Sendt: 03 April 2008 kl. 21:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Eiberg skrev:
Peter Pan: Må bare lige nævne det, men det ikke kun på B&O at TV'et selv viser 4:3 i 16:9 - det gør ALLE fjernsyn 
|
|
|
Det kan da IK' passe, jeg har da et gammelt Phillips fjernsyn med sorte bjælker hele vejen rundt.  __________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 03 April 2008 kl. 23:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
oki så du vil lave en slags smart zoom på et 16:9 signal med et 4:3 billede inden i .. det tror jeg ikke du finder en boks der kan .. For det første så er det frygteligt forkert at vise et 4:3 billede strukket på nogen måder .. medmindre det er anamorfisk. For det andet vil en evt boks formentligt kun være lavet til at ændre et 4:3 billede til 16:9 via div stræk metoder og det vil derfor ikke kunne strække et 16:9 billede til et 16:9 billede... Konklusion: HD Selectoren gør lige præcis det den skal, og det syntes jeg bare du skal være glad for  4:3 skal dø, så jo sværere og grimmere det er at vise jo hurtigere forsvinder det
|
| Til top |
|
| |
Peter Pan Lukket konto

|
| Sendt: 04 April 2008 kl. 07:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
MonoTovarisj skrev:
4:3 skal dø, så jo sværere og grimmere det er at vise jo hurtigere forsvinder det
|
|
|
Tak for svaret. Dette er vi helt enige i, og det kan ikke gå hurtigt nok. __________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
| Til top |
|
| |
Peter Pan Lukket konto

|
| Sendt: 10 April 2008 kl. 19:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 10 April 2008 kl. 20:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så må vi da håbe at man stadig har muligheden for at se det som det er nu .. da man ellers for et ødelagt billede...
|
| Til top |
|
| |