Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. maj 2025 | 16:21   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Modded DVD963SA (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
troelskn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 30 Januar 2004 kl. 13:10 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg har købt en modificeret DVD963SA ved Acoustic Reality.

Den står derhjemme og kører til, men i skal da ikke snydes for førstehånds indtrykkene fra i aftes :-)

Den virker umiddelbart noget skarp i diskanten på nogle cd'er, men det skal siges at jeg ikke har et ordentligt signal kabel. Den kører pt. med et tara labs kobber kabel; mener det hedder prism 11. Håber iøvrigt at det forsvinder med ordentlige kabler og tilspilning.

Jeg spiller ellers på en Thule CD150B og den nytilkomne er selv i utilspillet tilstand bedre på flere områder. 963'eren er mere neutral i hele gengivelsen og der er flere detailer specielt i mellemtone området. Lydbilledet er mere præcist og de enkelte stemmer fylder nu det de skal. Thulen har en tendens til at brede dem lidt ud. Der er et andet tryk i bassen selvom den har det samme niveau i den øvre bas, måske rækker 963'eren en tand dybere.

Glæder mig til at se hvor meget bedre det bliver

Kassen er forøvrigt noget bras. Det er noget tyndt blik pis, det er helt klart at det skal dæmpes på en eller anden facon.

Det eneste ankepunkt indtil videre er at den bliver pokkers varm som i mere end hånd lun, det er jeg ikke vant til.

Og jeg ved godt at dette er det andet indlæg, jeg skriver der er positivt om produkter som udbydes af AR. Jeg har intet med dem at gøre bortset fra at jeg er ny kunde hos dem. Jeg kan kun anbefale at i selv lytter til det og dømmer bagefter.

Hvis der er interesse kan jeg godt vise 963'eren frem for andre evt interesserede. Jeg bor i østjylland.

Knoxville
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 30 Januar 2004 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

Jeg er meget meget interesseret, vil gerne have en update, når en er spillet til og der kommer ordentlige kabler på....

Keep up the good work

troelskn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Februar 2004 kl. 14:27 | IP-adresse registreret  

Ja her kommer som lovet den endelige vurdering:

Efter at maskinen er kørt ind, den stod konstant med signal i de første 108 timer jeg ejede den, og det hjalp. Væk er skarpheden og den lidt rå mellemtone, og nu mmmmmm, det fremgår nok af det nedenstående at jeg er ret glad for den.

Den spiller ret godt. Der er stor forskel på den utilspillede og den tilspillede afspiller. Det er specielt rumgengivelsen der er afslørende: instrumenterne har en lang efterklang og på plader med rumklang f.eks. John lee Hookers - The Healer kan man nu høre efterdøningerne af rumklangen langt senere end før, på grænsen til det irreterende. Kirkerum og kor formidles utroligt fint og man kan skille stemmerne ad og fokusere på enkelt linjerne i musikken. Det er dog dermed ikke sagt at helheden mangler, lydbilledet er meget statisk og roligt og spænder fint ud til mine højtaleres formåen. Det er højtalernes placering og rummet der sætter begrænsningerne både for dybde og højde.

Der hvor denne maskine for alvor adskiller sig er dog ved dynamikken, den er meget dynamisk så meget at man tager sig i at blinke selv ved moderate lydtryk.  Eller rettere man kan nu høre hvad der sker i de mest rolige passager og så kommer chocket over hvor volsomt transienterne tager sig ud som en overraskelse.

Jeg har lyttet til den på flere anlæg i 20k - 40k klassen. Jeg vil sige den er neutral, nogen vil måske sige lidt lys i klangen. Men det afhænger en del af kablerne. Det er ikke en afspiller som yder sit bedste med dårlige kabler, jo bedre de bliver jo mere lyd kommer der ud.

Næste mission er at tage den under armen og gå ned i Lydgalleriet. Så skal vi se hvor langt det rækker

Troels

Järven
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 05 Februar 2004 kl. 14:57 | IP-adresse registreret  

Hej Troels

Er det CD eller SACD lyden du beskriver?

MVH

Til top Vis Järven's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Järven

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 05 Februar 2004 kl. 15:12 | IP-adresse registreret  

troelskn skrev:

Ja her kommer som lovet den endelige vurdering:

Efter at maskinen er kørt ind, den stod konstant med signal i de første 108 timer jeg ejede den, og det hjalp. Væk er skarpheden og den lidt rå mellemtone, og nu mmmmmm, det fremgår nok af det nedenstående at jeg er ret glad for den.

Den spiller ret godt. Der er stor forskel på den utilspillede og den tilspillede afspiller. Det er specielt rumgengivelsen der er afslørende: instrumenterne har en lang efterklang og på plader med rumklang f.eks. John lee Hookers - The Healer kan man nu høre efterdøningerne af rumklangen langt senere end før, på grænsen til det irreterende. Kirkerum og kor formidles utroligt fint og man kan skille stemmerne ad og fokusere på enkelt linjerne i musikken. Det er dog dermed ikke sagt at helheden mangler, lydbilledet er meget statisk og roligt og spænder fint ud til mine højtaleres formåen. Det er højtalernes placering og rummet der sætter begrænsningerne både for dybde og højde.

Der hvor denne maskine for alvor adskiller sig er dog ved dynamikken, den er meget dynamisk så meget at man tager sig i at blinke selv ved moderate lydtryk. Eller rettere man kan nu høre hvad der sker i de mest rolige passager og så kommer chocket over hvor volsomt transienterne tager sig ud som en overraskelse.

Jeg har lyttet til den på flere anlæg i 20k - 40k klassen. Jeg vil sige den er neutral, nogen vil måske sige lidt lys i klangen. Men det afhænger en del af kablerne. Det er ikke en afspiller som yder sit bedste med dårlige kabler, jo bedre de bliver jo mere lyd kommer der ud.

Næste mission er at tage den under armen og gå ned i Lydgalleriet. Så skal vi se hvor langt det rækker

Troels

Hej troelskn!

Den samme maskine står i mit lytterum.

Men den magre kasse er en sand jitter-fabrik!

Prøv at dæmpe den med selvklæbende bitumenplader de følgende steder, så skal du se løjer:

Undersiden (lige under drevet)

På undersiden af låget (over løbeværket - undgå transformerdelen, da den varmer for meget)

På den venstre inderside på låget (dimsen set forfra)

På indersiden af kassen mod selve tranformerdelen.

Små stykker på den frie plads i bunden.

Og hvad får du?

Mere ro, bedre klarhed, bedre dynamik etc. - helt klart værd at skrive hjem om!

MVH
G&S
Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted

thomas_ls
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2003
Sendt: 05 Februar 2004 kl. 15:29 | IP-adresse registreret  

Hvad er bitumenplader?

Forklar lidt nærmere om hvad det er og hvor man køber det?

Til top Vis thomas_ls's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thomas_ls

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Februar 2004 kl. 16:30 | IP-adresse registreret  

thomas_ls skrev:

Hvad er bitumenplader?

Forklar lidt nærmere om hvad det er og hvor man køber det?

Hej thomas_ls!

Bitumenplader er nogle 4mm tykke og meget tunge plader bestående af en legering af plastikgranulat og noget-asfalt-noget.

De bruges normalt til dæmpning af resonanser på større metalflader i f.eks. biler, ventilationssystemer og den slags.

Enkelte højttalere lyder også som om, der er klasket noget på membranerne.

Dem jeg bruger fås i pakker á 4 stk og måler ca. 40*50 cm.

Pladerne er selvkæbende og meget nemme at skære i med en hobbykniv - skær dem halvt igennem og knæk resten af.

Er vist nok (er ikke helt sikker) også blevet solgt som "AcoustiMass" på et tidspunk, men til en helt anden pris.

Prisen ligger omkring 200 dask for en pakke med 4 plader, og der er nok til 2-3 computere + en CD afspiller.

Den lydmæssige gevinst er som at gå fra et lakridskabel til et super-duper high end kabel. Det kræver dog lidt eksperimenteren frem og tilbage, da afspilleren også kan overdæmpes.

Men hvis man tager det som et projekt over et par uger, så er det nok både den største og billigste lydmæssige gevinst, du kan få.

Tag mit tidligere indlæg som et udgangspunkt. Det kan være, der skal dæmpes mere eller mindre.

Jeg køber det selv hos www.t-hansen.dk

Jeg kan kun sige: Prøv det!

MVH
G&S

PS: Pladerne bliver bløde, når de bliver varme, så undgå at "hænge" dem hen over noget.

Update: Og undgå at tildække ventilationshuller og lign.
Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Sendt: 05 Februar 2004 kl. 16:57 | IP-adresse registreret  

Pladerne kaldes også for "blygummi" og kan købes hos
biltilbehørsforretninger osv. Så vidt jeg husker så vejer de (i 4 mm.
tykkelse) ~7,5 kg/m2 (hvis nogen skulle være interesseret)

/U.
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted

lasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 05 Februar 2004 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

Hej Troelskn

Du ved det sikkert men nu skriver jeg det alligevel, er du opmærksom på at opsamplingen når du spiller CD'ere kan kobles til og fra, bare lige så du udnytter det fulde potentiale.

Til top Vis lasse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lasse

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Februar 2004 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

lasse skrev:

Hej Troelskn

Du ved det sikkert men nu skriver jeg det alligevel, er du opmærksom på at opsamplingen når du spiller CD'ere kan kobles til og fra, bare lige så du udnytter det fulde potentiale.

Hej lasse!

Beklager, men upsampling er et modefænomen uden reel musikalsk værdi!

Interpolering er rent gætværk - dvs. også gætteri omkring hvilken bit, der skal indsættes.

Sagt på en anden måde, så tillægges der musikken noget krims-krams, der ikke har en fløjtende fis med musiksignalet at gøre, men som udelukkende er et beregningsresultat foretaget af en algoritme i en processor.

Men sprøjt du blot ørerne fulde af sovs. Linn-olie skulle i øvrigt være bedre for ørerne, har jeg hørt!

MVH
G&S

lasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 05 Februar 2004 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

Også pænt goddag til dig "Gammel og Sur", jeg gjorde bare i al stilfærdighed opmærksom på at der er mulighed for at slå opsamplingen til og fra, det må jo så være op til Troelskn om han vil benytte denne mulighed.

Jeg har ikke ovennævnte spilledåse så jeg lever i en forholdsvis simpel verden, uden opsampling, men jeg har da hørt både gode og dårlige CD-afspillere med opsampling, så om man kan udtale sig så skråsikkert som dig om dette fænomen tvivler jeg på, men måske du også lever i en simpel verden.

Til top Vis lasse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lasse

Järven
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2003
Sendt: 05 Februar 2004 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

Jeg har ovennævnte spille. Hvis du er glad for den nu - så bare vent. Efter en måned er der sket meget, og efter 3-4 måneder sker der stadigvæk noget.

Jeg ved godt det er svært for nogle af os, at vænne os til de nye teknologier. Tænk bare på "tilbageskridtene" fra mono og til stereo og fra sort/hvid til farve.
Nu er der også CD med og uden upsampling! Gisp!
Hvis man har hørt ovennævnte maskine eller f.eks. elektrocompagniet´s CD med og uden upsampling, er man ikke i tvivl - hvad der du´r - hvis det er musik man lytter til.

MVH

Til top Vis Järven's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Järven

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Februar 2004 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

lasse skrev:

Også pænt goddag til dig "Gammel og Sur", jeg gjorde bare i al stilfærdighed opmærksom på at der er mulighed for at slå opsamplingen til og fra, det må jo så være op til Troelskn om han vil benytte denne mulighed.

Jeg har ikke ovennævnte spilledåse så jeg lever i en forholdsvis simpel verden, uden opsampling, men jeg har da hørt både gode og dårlige CD-afspillere med opsampling, så om man kan udtale sig så skråsikkert som dig om dette fænomen tvivler jeg på, men måske du også lever i en simpel verden.

Hej lasse!

Det er ikke spor skråsikkert, det er hårde facts, du!

Ligesom - som du også påpeger - findes både gode og dårlige CD afspillere. Men det har bare ikke meget med upsampling eller ej at gøre.

Ved upsampling forøger du ganske vist dynamikområdet, men alting her på jord har en pris!

I dette tilfælde er prisen, at dynamikområdet øges med et interpoleret (udjævnet) niveau, og altså ikke det oprindelige musiksignal.

Resultatet er et (for nogle mennesker) mere behageligt lydbillede, hvor nogle af kanterne er filet af. Altså i virkeligheden mere simpelt (nemmere) at lytte til.

Problemet er bare, at rigtig musik har kanter - mange af dem!

Så vær du glad for din manglende upsampling, du kommer kun musikken nærmere.

Jeg har selv muligheden, men den er permanent slået fra. Ingen farvelade til mig, tak!

troelskn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Februar 2004 kl. 09:14 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har kun én sacd :-( ikke rigtigt noget at basere sine udtalelser på.

Det er CD lyd uden upsampling jeg har beskrevet.

G&S - Jeg skal ud at hente blygummi idag, så kan jeg prøve dæmpe den i weekenden.

Er der nogen der ved om man kan slå det fra, så den ikke starter med upsamplingen slået til.

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2004 kl. 18:52 | IP-adresse registreret  

troelskn skrev:

Hej

Jeg har kun én sacd :-( ikke rigtigt noget at basere sine udtalelser på.

Det er CD lyd uden upsampling jeg har beskrevet.

G&S - Jeg skal ud at hente blygummi idag, så kan jeg prøve dæmpe den i weekenden.

Er der nogen der ved om man kan slå det fra, så den ikke starter med upsamplingen slået til.

Hej troelskn!

Glimragende! Men mist ikke tålmodigheden, hvis ikke det lykkes for dig i første eller andet forsøg. Det kan godt tage lidt tid, at vride den på plads.

Smæk en DVD i kassen, så kan du via fjernbetjeningen gå ind i menuen og slå en hel masse diller-daller til og fra. Så går tiden også med det.

MVH
G&S

hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 08 Februar 2004 kl. 03:29 | IP-adresse registreret  

Ghammel & Suhr skrev:

Beklager, men upsampling er et modefænomen uden reel
musikalsk værdi!

Interpolering er rent gætværk - dvs. også gætteri omkring
hvilken bit, der skal indsættes.

Sagt på en anden måde, så tillægges der musikken noget
krims-krams, der ikke har en fløjtende fis med musiksignalet at
gøre, men som udelukkende er et beregningsresultat foretaget af
en algoritme i en processor.

Sikke noget vås. Interpoleringen i resampling[1] filteret er ikke
mere gætværk end det analoge lavpasfilter efter DAC'en.

[1] Re/up/over-sampling, kald det hva' du vil.
Til top Vis hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hansen

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Februar 2004 kl. 03:45 | IP-adresse registreret  

Hej Hansen!

Tag to codimagnyler og gå i seng og sov den ud!

MVH
G&S

hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 08 Februar 2004 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

Ghammel & Suhr skrev:

Du er nok løbet tør for relevante svar hva'...
Til top Vis hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hansen

thomas_ls
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2003
Sendt: 08 Februar 2004 kl. 14:35 | IP-adresse registreret  

Nu tilbage til lyden fra maskinen, hvor spiller den i toppen, jeg tænker specielt på s-lydene - om de er for fremhævede?

Til top Vis thomas_ls's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thomas_ls

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Februar 2004 kl. 18:22 | IP-adresse registreret  

hansen skrev:
Ghammel & Suhr skrev:

Du er nok løbet tør for relevante svar hva'...

Hej Hansen!

Næh-nej, det er jeg dæleme ikke.

Men jeg vil meget gerne høre en saglig argumentation for, hvordan hhv. re-, up- og oversampling er det samme, samt hvordan man kan sidestille et analogt filter med et digitalt filter, når det vedrører interpolering.

Jeg er lutter ører!

MVH
G&S

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes