| Forfatter |
|
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 24 April 2008 kl. 17:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Læs en grinagtig test her hvor 2 ud af 3 redaktionsmedlemmer ikke kan høre forskel på 128 og 360kbps MP3. Pavarotti synger uden nævneværdigt akkompagnement; dvs. uden transientindhold, men orkestret får lov til at sige noget til allersidst. Her kollapser 128kbps versionen ynkeligt.
Der er utvivlsomt en baggrund for valget af testmusik - skal vi flaskes op til at tro på, at 128kbps er ligeså godt som ukomprimeret materiale? - kom med et bud.
Jeg må nævne, at jeg gættede rigtigt uden overhovedet at være i tvivl med den indbyggede kabinethøjttaler i mit kontor-minitower ophængt under arbejdsborde
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 24 April 2008 kl. 17:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
På samme måde som der findes variabel bitrate i MP3, findes der også variabel dømmekraft på redaktioner. I det første tilfælde kan kvaliteten få et løft af det, men det sidste tilfælde giver altid et dyk i kvaliteten.  NB. Pavarotti kunne iøvrigt synkronisere sin stemme, til en predefineret variabel bitrate, således at de passager der krævede mest opløsning, blev timet korrekt.
__________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
| Sendt: 24 April 2008 kl. 17:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kunne nu godt høre forskel og valgte den rigtige men skal ikke lægge skjul på at jeg var i tvivl. Synes 320kbit versionen virkede mere overbevisende når musikken var kompleks og der skete flere ting på engang.
|
| Til top |
|
| |
Rappo Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2007 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 375
|
| Sendt: 24 April 2008 kl. 17:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er 128kbit mod 320kbit og ikke 360kbit, som de så "flot" skriver det i artiklen.  Jeg kunne godt høre forskel, men jeg er ikke sikker på at jeg ville kunne høre forskel hvis jeg havde testet på et par billige computerhøjttalere... Det er sikkert det de har gjort på comon's redaktion.
__________________ Hi-Fi: Avi ADM 9.1T, Rega Planet, Boston Horizon HPS 8Wi.
Head-Fi: Heed Canamp, Cambridge DacMagic, FiiO E10, HiFiMAN HE-400, Fischer Audio FA-003, Sennheiser HD25-1 mkII & Superlux HD-662.
|
| Til top |
|
| |
cube Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 351
|
| Sendt: 24 April 2008 kl. 18:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
av for den, jeg valgte den forkerte, skynder mig at skyde skylden på mine små computer-højttalere ;)
|
| Til top |
|
| |
MathiasFB Forum Bruger

Tidl. BOWA HiFi
Bruger siden: 02 Januar 2008 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 1405
|
| Sendt: 24 April 2008 kl. 18:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kunne også godt høre forskel, og det endda på min bærbare pc's indbyggede højttalere.
__________________ Mvh Mathias Boesgaard
|
| Til top |
|
| |
Anda8000 Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1416
|
| Sendt: 24 April 2008 kl. 18:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Findes der tests af ukomprimeret vs. komprimeret? Synes denne test er ligegyldig, når det er to komprimerede filer man sammenligner... (og giver ingen mening at kalde siden for mp3ornot.com)
|
| Til top |
|
| |
Sveske Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2337
|
| Sendt: 24 April 2008 kl. 18:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes testens største problem er, at der kun er tale om ét stykke. Der burde være mange forskellige musikstykker af forskellig slags og kompleksitet. Her er det jo bare 50/50 __________________
Guide til billedupload
|
| Til top |
|
| |
ZzZzleepY Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 542
|
| Sendt: 24 April 2008 kl. 19:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Valgte sku også den forkerte.. og det gjorde kæresten også...
konklusion...
min og kærestens hørelse stinker.. og jeg ka sælge mit anlæg og købe en transistor radio...
__________________ WWW for at se Min anlæg's tråd.
HD Medie Center
5.1 B&W DM600 top model(er) s3 serie
SONY Reciever / Aoc LCD Tv
|
| Til top |
|
| |
Da_Saint Lukket konto

Kar:130309
Bruger siden: 19 Juli 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 614
|
| Sendt: 24 April 2008 kl. 19:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er mange ting galt med testen. Bl.a.:
Man kan ikke bedømme en fils kvalitet ud fra 10 sek. materiale, som ikke engang er særlig komplekst. Halvdelen er klippet er jo bar skrål. Forskellen på lave og høje bitrater er netop i de komplekse passager. Hvorfor sender man ellersdiv. radioprogrammer, som kun indeholder tale i 96 eller 128 kbit, og musik i 192 eller 256 kbit...
Der mangler en master-reference, dvs. det ukomprimerede materiale.
Der er ingen oplysninger om hvordan man har komprimeret materialet. Der findes metoder og programmer, som er så ringe, at det er lige meget hvilken bit-rate man bruger - det ender altid med at lyde skidt. __________________ Mit beskedne setup:
Yamaha RX-V2700
Dali Concept 7.0 SR
Taralabs HTK
Panasonic TH-42PX80
LG R200 Mediecenter
Xbox 360
Toshiba HD-EP30 HD DVD
|
| Til top |
|
| |
Kalle_dk Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1086
|
| Sendt: 24 April 2008 kl. 19:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Selv på den bærbare PC's indbyggede højttalere var det en ret simpel opgave. Jeg tør slet ikke tænke på hvordan forskellen på de 2 filer vil lyde i et godt headfi-setup. Der må selv de umusikalske og tonedøve ikke-hifi-interesserede kunne høre hvad der er bedst.
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 24 April 2008 kl. 20:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
humlen er at lytte efter de sidste to sekunder, hvor strygerne sætter ind. Det er stedet, hvor den lave bitrate bider i græsset.
|
| Til top |
|
| |
Meier Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1489
|
| Sendt: 26 April 2008 kl. 07:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg valgte rigtigt.
Der var ikke meget forskel, men det var også på et par tudsegamle PC højttalere der ligger oven på hinanden bag ved skrivebordet (og peger opad.... )
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 26 April 2008 kl. 21:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg er blevet gjort opmærksom på, at linket jeg fandt testen på, førte til den oprindelige artikel fra pcworld.dk - så comon har "kun" gjort sig skyldig i at kolportere vrøvlet, og overskriften på denne tråd skulle derfor have læst:
pcworld.dk ramt af høresvigt
titel rettet, tak til Sveske!
|
| Til top |
|
| |
Siankovic Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 422
|
| Sendt: 02 Maj 2008 kl. 22:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når man kan høre forskel - men afgjort ikke voldsomt - på sine små desktop højttalere som flere - inklusiv jeg selv - kunne, så virker det bestemt sært at de kan finde på at sige sådan noget vrøvl. Der kan så siges en masse frem og tilbage om hvorfor. Men hvad forskel gør det? Folk der kan høre forskel er jo med rette brugere af dette forum, ellers ville alt vores alt for dyre legetøj jo være penge ud af vinduet. Lad dem nu bare spille Doom XIV med deres Soundblaster snurrerundt kort og skrive en masse vrøvl derinde
|
| Til top |
|
| |
Bassøe Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1567
|
| Sendt: 02 Maj 2008 kl. 23:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kunne nemt høre forskel, med mine billige sennheiser hørebøffer til en plov. Valgt rigtigt første gang. Svært er det ikke ligefrem.
Men det kommer så også an på musikken, jo mere kompleks den er jo nemmere er det at høre forskel på bitrate. Til almindelig gængs mainstream skod pop musik kan man nemmere slippe afsted med en lav bitrate.
|
| Til top |
|
| |
Mastervol Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3670
|
| Sendt: 02 Maj 2008 kl. 23:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hehe... Nu kom jeg desværre til at afsløre det først ved at trykke det forkerte sted fordi jeg ville starte klippet, men der var ikke så meget tvivl om at alene stemmen i starten havde en del fnidder i toppen ligesom med bækkenerne der var udviskede i lyden.
Lyttede par et par Sony hørebøffer. 
|
| Til top |
|
| |
Deeablo Forum Bruger

Bruger siden: 15 September 2006 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 579
|
| Sendt: 02 Maj 2008 kl. 23:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg gættede rigtig...og det da jeg lyttede til de 2 stykker på mine meget billige Sennheiser HD201
__________________ Electrocompaniet eci-2
Xindak Muse 1.2 (usa)
Audio Innovations alto
Nordost flatline
kommer snart Audiovector MI3
|
| Til top |
|
| |
vomle Forum Bruger

Bruger siden: 19 November 2005
Status: Offline Indlæg: 21
|
| Sendt: 06 Februar 2010 kl. 15:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg beklager at måtte sige det, men man kan ikke høre forskel på de to stykker. Og slet ikke på PC-højttalere.
Slut
|
| Til top |
|
| |
exciter Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2003 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 1443
|
| Sendt: 06 Februar 2010 kl. 17:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kunne ikke høre forskel på min jbl control1 xtreme.
|
| Til top |
|
| |