Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 21:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: USB -> S/PDIF (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Taurus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2003
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Sendt: 19 Maj 2008 kl. 00:03 | IP-adresse registreret  

Skal ha købt mig en ny bærbar computer, og det er must den har S/PDIF udgang. Desværre er udvalget ikke så stort af modeller med digitaludgang, da producenterne underligt nok ikke syntes denne feature er særlig væsentlig

Mit spørgsmål er så om der mon findes en ren USB -> S/PDIF adaptor, altså ikke et decideret eksternt lydkort med analogdel? Den er jo uvæsentlig og ikke værd at bruge penge på hvis man gerne vil bruge sin ekterne DAC istedet

Til top Vis Taurus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Taurus

StefanR
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 Maj 2008 kl. 00:15 | IP-adresse registreret  

På rigtig mange bærebare kan man bruge minijack stikket til hovedtelefonerne, som spdif. Det skulle bare være et spørgsmål om at have de nyeste drivere til lydkortet installeret, og så skrue lidt på Windows indstillinger.
Til top Vis StefanR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StefanR

Da_Saint
Lukket konto
Lukket konto
Kar:130309

Bruger siden: 19 Juli 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 19 Maj 2008 kl. 00:21 | IP-adresse registreret  

Som StefanR skriver, er det faktisk mere reglen end undtagelsen, at bærbare har optisk udgang i hovedtelefonudgangen. Du skal bare finde det rette kabel.

Yamaha RX-V2700
Dali Concept 7.0 SR
Taralabs HTK
Panasonic TH-42PX80
LG R200 Mediecenter
Xbox 360
Toshiba HD-EP30 HD DVD
Til top Vis Da_Saint's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Da_Saint

heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Bruger siden: 08 Juni 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 19 Maj 2008 kl. 00:37 | IP-adresse registreret  

Hejsa.

Jeg bruger selv dette =

Creative Sound Blaster Audigy 2 ZS Notebook sound card

Og det er efter min mening fremragende når man bruger optisk SP/DIF out.

Lydkvaliteten via analog out er bedre end man skulle tro og løfter lyden enormt meget.

http://dk.europe.creative.com/products/pfriendly.asp?product =10769

Til top Vis heltny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltny

Taurus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Maj 2008 kl. 01:35 | IP-adresse registreret  

????

Øh tak for svarene men de gjorde mig lidt forvirret...

Hvis et lydkort har mulighed for optisk udgang vil producenten vel oplyse det under specifikationer, som ofte står det vel også ved siden af selve stikket om der S/PDIF. Nyere drivere og ændringer af Windows indstillinger kan da ikke pludselig skabe en optisk udgang?

Og hvad er det for noget med at finde det rette kabel? Et optisk kabel er jo et optisk kabel, og hvad bærbare angår er det vel altid minijack stik det skal connectes til?

Det der lydkort der er vist...kan man SAMTIDIGT bruge det gamle lydkort til de interne højttalere?

Taurus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Maj 2008 kl. 02:00 | IP-adresse registreret  

Da_Saint
Lukket konto
Lukket konto
Kar:130309

Bruger siden: 19 Juli 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 19 Maj 2008 kl. 03:01 | IP-adresse registreret  

Der er forskellige former for digital udgang, afhængig af producent. HP bruger f.ex. minijack-> COAX. Det er altså ikke kun optisk ud.

Men jo, bare snup den dims du linker til.

Yamaha RX-V2700
Dali Concept 7.0 SR
Taralabs HTK
Panasonic TH-42PX80
LG R200 Mediecenter
Xbox 360
Toshiba HD-EP30 HD DVD
Til top Vis Da_Saint's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Da_Saint

Taurus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Maj 2008 kl. 10:49 | IP-adresse registreret  

Er det ikke stationær computere du hentyder til? Har nemlig aldrig set en bærbar endnu der havde coaxial S/PDIF, det er altid optisk

heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Bruger siden: 08 Juni 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 19 Maj 2008 kl. 11:03 | IP-adresse registreret  

Synes det er "dyrt" for den dims, idet at lyden vil være ret meget bedre ved at vælge f.eks det kort jeg viste.

Har ikke efterprøvet det, men nogle folk mener at datastrømmen der kommer ud af USB langt fra er optimal til audio.

Min laptop havde Toslink out - altså lysleder, men jeg kunne ikke få den til at virke......... ringede 253 gange til Fujitsu/siemens som heller ikke kunne løse problemet.

Der er jo LYS i sådan et output............... Promlemer her var at den udgang først bliver aktiveret idet et 3,5 mm lyslederkabel bliver sat i.................. og vupti, så var der lys i den anden ende af kablet.

Til top Vis heltny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltny

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 19 Maj 2008 kl. 11:15 | IP-adresse registreret  

heltny skrev:

Har ikke efterprøvet det, men nogle folk mener at datastrømmen der kommer ud af USB langt fra er optimal til audio.

Korrekt, men det er ikke et problem til to kanalslyd. Problemet er at hvis man har mange USB enheder tilsluttet vil de fra tid til anden overtage ift. lydudkortet og det giver huller i datastrømmen. Dette er ikke et problem for eksterne harddiske, printer mv., men til lyd vil man helst ikke have huller i musikken. Firewire derimod vil prioriterere lyden, således der ikke opstår huller i datastrømmen.

Det er også muligt at anvende PCMCIA til digitalt og analog output, hvilket også er bedre end USB.

Sidst men ikke mindst kan man jo også gøre det trådløst via WIFI eller Bluetooth.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 19 Maj 2008 kl. 11:41 | IP-adresse registreret  

Der er også lavet en lille box, der måske kan bruges:

http://www.studiosound.dk/shop/product_info.php?products_id= 29

Den kan strømforsynes via batterier, hvilket en normal USB-stick jo af gode grunde ikke har mulighed for, da de altid forsynes via USB-porten.

Taurus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Maj 2008 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

Den "dims" jeg linkede til...som til under 200 kr på ingen måde kan påstås at være dyr hvis den udfører den opgave der er aktuel, nemlig ene og alene at sende et digitalt signal ud:

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=404377&am p;am p;am p;am p;am p;am p;am p;searchArea=&Soegeord=notebook

Den kan vel godt køre sideløbende med det eksisterende lydkort i den bærbare...eller?

Vil gerne kunne bruge de interne højttalere hvis jeg tar den med mig uden at have det eksterne lydkort hængende

Og Kjeldsen...det vil sige hvis jeg holder mig fra at bruge andre USB kilder, så skulle jeg være sikret der ikke kommer dropouts i lyden sålænge det bare er 2-kanals lyd? Kan jeg koble en enkelt ekstern HD til uden problemer mon?

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Maj 2008 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

I den afspillesoftware du benytter skal du evt. vælge lydkilde dvs. enten det interne kort eller spdif via USB adapteren. Det kan også sagtens være at USB adapteren er designet sådan, at den sender alle lyde ud automatisk (det er ikke altid så praktisk).

USB anvendes til semi proff lydkort hvor der skal optages op til 4 spor ad gangen. Så det er ikke noget problem at anvende USB til stereo. Med høj hastigheds USB, tror jeg såmænd også man kan køre dolby prologic. Det kan være DTS og dolby digital er for krævende, men jeg tør ikke sige det. Måske specielle USB drivere kan forbedre performance, men her er jeg ikke opdateret.

Jeg bruger selv USB lydkort til at spille guitar over PC, og har ikke oplevet problemer.

reenberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2005
Lokalitet: København
Sendt: 19 Maj 2008 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

Dac1 usb fra benxhmark skriver at usb kan gi' en h. masse jitter, men at de har en løsning. Måske det bare er salgsgas v. det ikke. Selv bruger jeg firewire, men det er tankevækende at der er mange flere firewire kort end der er usb kort, især i den dyre ende ( og jeg tror ikke det er fordi studier er fyldt med MAC udstyr, men hvad v. jeg)

God jagt
Til top Vis reenberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af reenberg

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 Maj 2008 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

Taurus skrev:

Mit spørgsmål er så om der mon findes en ren USB -> S/PDIF adaptor, altså ikke et decideret eksternt lydkort med analogdel? Den er jo uvæsentlig og ikke værd at bruge penge på hvis man gerne vil bruge sin ekterne DAC istedet

Trends UD-10: http://www.studiosound.dk/shop/product_info.php?products_id= 29&osCsid=5be3b2996393b10b4a283ba8b45b6956
Den har rent faktisk en analogudgang, men det er minijack. På bagsiden af den findes digitaludgange for både coax og lys.
Det er en fin lille ting.

Studiosound har mange andre fine småting, som absolut er til at betale. Jeg har ikke hørt Carat-dac'erne (endnu), men de skulle være rigtig gode.

/vilmann
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

adamtulinius
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2007
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 19 Maj 2008 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

I den afspillesoftware du benytter skal du evt. vælge lydkilde dvs. enten det interne kort eller spdif via USB adapteren. Det kan også sagtens være at USB adapteren er designet sådan, at den sender alle lyde ud automatisk (det er ikke altid så praktisk).

USB anvendes til semi proff lydkort hvor der skal optages op til 4 spor ad gangen. Så det er ikke noget problem at anvende USB til stereo. Med høj hastigheds USB, tror jeg såmænd også man kan køre dolby prologic. Det kan være DTS og dolby digital er for krævende, men jeg tør ikke sige det. Måske specielle USB drivere kan forbedre performance, men her er jeg ikke opdateret.

Jeg bruger selv USB lydkort til at spille guitar over PC, og har ikke oplevet problemer.

Med en teoretisk båndbredde på over 400Mbps tror jeg nok lige usb kan klare at overføre diverse audio-formater der bruges i dag..
Til top Vis adamtulinius's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af adamtulinius

Taurus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Maj 2008 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

Nu er det MP3 filer der skal afspilles og ikke i speciel høj kvalitet, så det er begrænset hvor meget jeg gider ofre...

Iøvrigt er den Terratec jeg linkede til uden driver, så går udfra den sagtens kan køre sideløbende med det indbyggede lydkort uden det er nødvendigt at skulle skifte?

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Maj 2008 kl. 06:43 | IP-adresse registreret  

adamtulinius skrev:
Kjeldsen skrev:

Med en teoretisk båndbredde på over 400Mbps tror jeg nok lige usb kan klare at overføre diverse audio-formater der bruges i dag..

Det har ikke noget med hastigheden at gøre, men måde datastrømme håndteres på. USB er designet til printere, mus, scannere mv. hvor det ikke gør noget med ophold i datastrømmen, hvor firewire er skabt til store uafbrudte datamængder.

Taurus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Maj 2008 kl. 15:24 | IP-adresse registreret  

Har nu fået den Terratec i brug, og til andre der blot skal bruge en SPDIF udgang på deres bærbare kan denne sagtens anbefales, ingen udfald eller andet bøvl så den funker bare...og til under 200 kr

spaleur
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2008
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 30 Maj 2008 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

@Kjeldsen

Nu går jeg en lille smule udenfor mit kompetenceområde (jeg er datalog, så jeg forstår mig bedre på software end jeg gør på elektronik), så hvis det er helt skævt må i bære over med mig.

Så vidt jeg kan gennemskue så forudsætter din kommentar om ophold i datastrømmen at man ikke implementerer en buffer mekanisme (det er jo også det der gør printere istand til at leve med hullerne i datastrømmen). Kan det virkeligt passe at man ikke gør det?
Til top Vis spaleur's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af spaleur

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes