| Forfatter |
|
Dennis Frie Forum Bruger

Bruger siden: 08 Maj 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 443
|
| Sendt: 02 Juni 2008 kl. 18:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der har efterhånden været ret mange tråde hvad angår squeezebox - men jeg syntes ikke direkte at kunne finde svar på mit spørgsmål. Så på trods af at det måske er dumt og indlysende prøver jeg alligevel  Jeg har netop valgt at skifte til seperat effekt- og forforstærker, og mangler nu en forforstærker. Jeg har hørt meget godt om Squeezeboxen, og overvejede om ikke det var muligt at bruge den som forforstærker. Der er jo mulighed for at justere volumen osv. Men er det muligt at bruge squeezeboxen som forforstærker uden at risikere DC-smæld som ved brug af pc'en som forforstærker? Og hvad ville være den "bedste" opsætning? Squeezebox -> effekt Squeezebox -> forforstærker -> effekt Squeezebox -> DAC -> effekt Squeezebox -> DAC -> forforstærker -> effekt På forhånd mange tak :) P.s. Har læst en del og er klar over at for at forbedre lyden er det en god idé med en ny strømforsyning, og en DAC skulle også give et løft i lyden. Jeg tror dog ikke lige min økonomi på nuværende tidspunkt tillader både squeezebox og en dyrere dac!
|
| Til top |
|
| |
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
| Sendt: 02 Juni 2008 kl. 18:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Squeezebox -> DAC -> forforstærker -> effekt
En digital volume kontrol er aldrig så god som en analog.
|
| Til top |
|
| |
Dennis Frie Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Juni 2008 kl. 19:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
wow - hurtigt svar. Mange tak.
Ville det være muligt at bruge squeezebox'en som forforstærker i noget tid, uden risiko for at futte højttalerne af? (Har desværre ikke pengene til det hele på nuværende tidspunkt - og det ville være lidt sjovere at lege med en squeezebox end en traditionel forforstærker :)
|
| Til top |
|
| |
Torben Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 440
|
| Sendt: 02 Juni 2008 kl. 19:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan godt bruge Squeezebox som forforstærker uden problemer. Der kommer ikke nogen smæld i højttalerne når du skruer og ned. Og det lyder ganske udemærket, men det bedste er som kappen skriver.
Mvh Torben
|
| Til top |
|
| |
Encore Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 965
|
| Sendt: 02 Juni 2008 kl. 20:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kommer nok meget an på forforstærkeren. Jeg oplevede en KÆMPE forbedring da jeg frakoblede forforstærkeren og tilsluttede SB'en direkte til effektforstærkeren. Det kan godt være at den digitale volumenkontrol æder noget kvalitet, men åbenbart ikke så meget som min ellers ganske kompetente forforstærker (Audio Note M2).
Dog bør du helt klart købe en ekstern DAC.
j.
|
| Til top |
|
| |
Dennis Frie Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Juni 2008 kl. 20:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder jo super :) I så fald vil jeg kigge efter en squeezebox, og når feriepengene kommer kan jeg jo overveje en seperat DAC (feriepengene skal jo bruges til et eller andet fornuftigt)
|
| Til top |
|
| |
bhaagensen Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2007 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 879
|
| Sendt: 02 Juni 2008 kl. 21:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du er VIRKELIG pertentlig med lydkvalitet er det teoretisk bedste valg:
Squeezebox v. 100% digi. vol. -> passive konstant analog attenuator -> effekt,
evt. udvided med en bedre DAC. Ulempen er at lydstyrken er konstant :). Til gengæld har du DEN "optimale" signal sti til de lejlighed hvor der KUN skal lyttes til musik. For at det hele skal være til at leve med i det daglige kunne man:
-Have flere slags attenuatorer og skifte manuelt hver gang du vil justere lydstyrken. -Bruge justerbar attenuator. Ulempen er at sådanne ikke er perfekte. -Bruge et sæt attenuator afpasset således at Squeezeboxen's volumen er tæt på 100% det MESTE af tiden. Så må du leve med at du i teorien (og måske praksis) får en forringelse af SNR og DNR når du skruer ned for SB volumen (for at høre baggrundmusik????). Du kan så vælge at trøste dig selv med at en for/effekt kombo også forringer SNR når du skruer ned for lydstyrken; for/effektforstærkere er jo heller ikke perfekte...
Hmmm, der er mange muligheder (og meninger) så i den sidste ende er der nok ingen vej udenom nogle testruns:)
|
| Til top |
|
| |
Encore Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Juni 2008 kl. 21:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige præcis - man må prøve sig frem ...
j.
|
| Til top |
|
| |
bhaagensen Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Juni 2008 kl. 21:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg glemte lige at sige. Hvis du vil forsøge dig med SB -> effekt anbefales der under alle omstendigheder at du gain-matcher vha. attenuator. Ellers er der en lille risiko for at du en dag oplever at kæmpe brag efterfulgt af stilhed... Grunden hertil kort sagt at lydstyrke kontrollen på SB fuldstændigt er implementeret i software, og kører ovenikøbet over netværk. Så det er en mulighed at en software fejl vil kunne medføre at lydstyrken pludseligt sættest til 100%.
Har aldrig hørt det ske for nogen, men det er vist officiel SD anbefaling.
|
| Til top |
|
| |
Dennis Frie Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Juni 2008 kl. 22:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er præcis en sådan fejl jeg ville være meget bange for - 100 % lydstyrke ville være en meget dårlig ide når den er koblet direkte til effekt-delen! Jeg ser lidt på det her til aften, så må vi se hvad jeg ender med at bestille
|
| Til top |
|
| |
Encore Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Juni 2008 kl. 22:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
bhaagensen skrev:
Jeg glemte lige at sige. Hvis du vil forsøge dig med SB -> effekt anbefales der under alle omstendigheder at du gain-matcher vha. attenuator. Ellers er der en lille risiko for at du en dag oplever at kæmpe brag efterfulgt af stilhed... Grunden hertil kort sagt at lydstyrke kontrollen på SB fuldstændigt er implementeret i software, og kører ovenikøbet over netværk. Så det er en mulighed at en software fejl vil kunne medføre at lydstyrken pludseligt sættest til 100%.
Har aldrig hørt det ske for nogen, men det er vist officiel SD anbefaling.
|
|
|
Sådan en attenuator - er det en man selv skal bygge, eller kan den købes?
j.
|
| Til top |
|
| |
bhaagensen Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Juni 2008 kl. 22:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Encore Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Juni 2008 kl. 11:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godt link. Tak for det.
j.
|
| Til top |
|
| |
Dennis Frie Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Juni 2008 kl. 12:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg fandt lige dette info, hvor præcis det samme problem som ved normal pc-brug bliver beskrevet (tak for gode link :) Forskellen er blot at der her er en nem løsning  Powering off the Squeezebox generates a hard click or pop
If power is turned off on the Squeezebox or Transporter while the
power amp is connected, you may get a click or pop on the speakers.
This is due to power being removed from the analog outputs and the
power amp amplifying the resulting transient.
To resolve this,
- log into your slimserver
- select the Squeezebox that has the problem
- select Audio from the top dropdown menu
- under the section titled "POWER OFF AUDIO", select "Power always on" in the drop-down menu and push "Change"
|
| Til top |
|
| |
Encore Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Juni 2008 kl. 16:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg får kun problemer med transienter hvis jeg helt afbryder strømmen til SB - ikke ved at slukke for den på controlleren.
j.
|
| Til top |
|
| |
nwielanda Forum Bruger

Bruger siden: 16 Oktober 2007 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 8
|
| Sendt: 03 Juni 2008 kl. 16:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa.
Jeg har tidligere haft min SB sat direkte til en Ear 202 og det gav en ganske hæderlig lyd, men jeg må indrømme at forforstærkerdelen i SB'en ikke var sensitiv nok eftermin smag. Det laveste lydniveau som var muligt med SB'ens volumekontrol, var for højt til at jeg kunne have stille baggrundsmusik kørende og samtidig snakke med evt. besøgende.
|
| Til top |
|
| |
Dennis Frie Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Juni 2008 kl. 16:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder som om det er smartere at bruge en forforstærker! Jeg har derfor valgt at bestille en "Zero DAC" og opgradere de op-amps der sidder i den som standard! Så kan jeg afspille musik via squeezebox'en, og bruge en ekstern DAC hvorpå der også er mulighed for justering af volumen. Det var en billig løsning som skulle give et nogenlunde "resultat"
|
| Til top |
|
| |