Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 18:02   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Pc som løbeværk + DAC ?!? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 03 Juni 2008 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

Er der nogen der har erfaringer med at bruge pc'en som løbeværk og tilsluttet den til en ekstern DAC?

Hvilket lydkort skal man vælge... (Gerne ekstern) Og evt nogle gode ideer til en DAC...

Og til sidst hvilket kabel skal man bruge? Coaxial?

Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Maj 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 03 Juni 2008 kl. 23:26 | IP-adresse registreret  

Jeg er ikke ekspert på området, men som jeg har forstået (endelig ret mig hvis jeg tager fejl):

Valget af lydkortet er totalt ligegyldigt - så længe du overfører lyden digitalt bliver den ikke behandlet af din pc (med undtagelse af afspillerens indstillinger osv)

Derfor kan du lige så godt finde det billigste lydkort der har en digital udgang. Lydkvaliteten skulle være den samme, men hvis du har specielle ønsker til software eller lign, så skal du selvfølgelig se efter det.

Så søg på edbpriser efter et USB lydkort der har digitalt output, og tag det første og bedste (eller måske bare det kønneste?).

Valget mellem coaxial og SPDIF er vist også underordnet, - det er begge digital overførsel, og bør ikke forringe lydkvaliteten.

Hvad du vælger af DAC er straks noget sværere. De kan fås fra nogle hundrede kroner og op til mange tusinde kroner...

Hvad angår lydkortet: Overvej evt. om du senere vil få brug for mic-indgang, 5.1 eller 7.1 lyd, om du skal bruge line-in osv?
Til top Vis Dennis Frie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dennis Frie Besøg Dennis Frie's Websted

sshd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 04 Juni 2008 kl. 00:10 | IP-adresse registreret  

Det lyder som om du er ude i en forkert tankegang.

Når du siger løbeværk, lyder det som om, at du vil sætte en CD i drevet og afspille den real-time. Helt på samme måde som en normal CD afspiller. Det er computere ikke særlig gode til.

Istedet "rippes" en perfekt kopi af CD'en og gemmes på harddisken. Kopien kan gemmes som rå wave lyd eller f.eks. som FLAC - en perfekt kopi, som fylder væsentligt mindre. Kvalitetsmæssigt er der ingen forskel. Wave filen og FLAC filen er identiske ved afspilning.

Ved at benytte det rette software, f.eks Exact Audio Copy i secure mode, kan du lave en perfekt kopi/et perfekt rip med et billigt drev til 200 kr. Der er matematisk belæg for at sige, at kopien er perfekt. Ingen CD-afspiller, heller ikke dem til >100.000 kr, kan aflæse bedre end perfekt.

Det er straks mere besværligt at afspille filen perfekt/bitperfekt. I Windows XP skal man f.eks. benytte teknologier som ASIO eller kernel streaming. I Vista, Macintosh og Linux er der sikkert andre måder.

Når du endelig kan afspille filen bitperfekt skal du vurdere hvordan du vil overføre lyden til forstærkeren:
- Analog-out på internt lydkort.
- Analog-out på eksternt lydkort.
- SPDIF/optisk til DAC.
- SPDIF/coaxial til DAC.

Her er det et valg mellem pest og kolera. Analog out giver måske noget støj og forstyrrelser fra computeren. SPDIF giver måske jitter. Optisk SPDIF måske mere jitter end coaxial. Ifølge kabeleksperterne på dette forum er jitter et større problem end den globale opvarmning.

Det korte svar: Computeren kan absolut benyttes til at afspille musik, men det kræver en del research for at det bliver godt.

Til top Vis sshd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sshd

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 04 Juni 2008 kl. 00:11 | IP-adresse registreret  

Hvorfor ikke bare rippe CD'erne til disken og spille derfra? Det er meget nemmere, og slipper du for at bekymre dig om kvaliteten af værket.

Lydløs PC -> DAC -> Amp -> Højttalere

/vilmann
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 Juni 2008 kl. 14:40 | IP-adresse registreret  

Det er meningen at der skal afspilles musik i WAV format fra harddiske...

Nu har jeg kigget lidt på ideer fra en lignende tråd....

en Trends UD10.1

http://www.studiosound.dk/shop/product_info.php?products_id= 29&osCsid=5be3b2996393b10b4a283ba8b45b6956

Nogen der har erfaringer med denne?

Det er meningen at den skal kombineres med en DAC i 2-5.000 kr. klassen... Nogle gode idéer til en god DAC???

PerBerg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Sendt: 04 Juni 2008 kl. 15:04 | IP-adresse registreret  

Man kunne jo også overveje en Squeeezebox eller Duet fra Logitech,
evt. kombineret med en DAC af høj kvalitet.
Eller måske 'bare' en Transporter fra samme firma.
Til top Vis PerBerg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PerBerg

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 Juni 2008 kl. 15:36 | IP-adresse registreret  

PerBerg skrev:
Man kunne jo også overveje en Squeeezebox eller Duet fra Logitech,
evt. kombineret med en DAC af høj kvalitet.
Eller måske 'bare' en Transporter fra samme firma.

Har du evt. et link til disse? Og kender du nogle DAC's i 2-5000 kr klassen, som du kan anbefale?

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren

Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juni 2008 kl. 15:39 | IP-adresse registreret  

Squeezebox står der rigtig meget om, det er blot at søge lidt :)
http://www.hifi4all.dk/content/templates/anmeldelser.asp?art icleid=1412&zoneid=3

Pris: ca. 2000 kr fra ny (måske + 300 kr til en ny strømforsyning)

Her står lidt om transporter:
http://www.hifi-musik.dk/?page=viewtopic&mode=reply& t=2178

Men det er også en helt anden prisklasse - ca. 15.000 kr
Til top Vis Dennis Frie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dennis Frie Besøg Dennis Frie's Websted

virious
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Oktober 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 04 Juni 2008 kl. 15:41 | IP-adresse registreret  

Til top Vis virious's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af virious Besøg virious's Websted

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 04 Juni 2008 kl. 15:52 | IP-adresse registreret  

sshd skrev:
Det lyder som om du er ude i en forkert tankegang.

Når du siger løbeværk, lyder det som om, at du vil sætte en CD i drevet og afspille den real-time. Helt på samme måde som en normal CD afspiller. Det er computere ikke særlig gode til.

Istedet "rippes" en perfekt kopi af CD'en og gemmes på harddisken. Kopien kan gemmes som rå wave lyd eller f.eks. som FLAC - en perfekt kopi, som fylder væsentligt mindre. Kvalitetsmæssigt er der ingen forskel. Wave filen og FLAC filen er identiske ved afspilning.

Ved at benytte det rette software, f.eks Exact Audio Copy i secure mode, kan du lave en perfekt kopi/et perfekt rip med et billigt drev til 200 kr. Der er matematisk belæg for at sige, at kopien er perfekt. Ingen CD-afspiller, heller ikke dem til >100.000 kr, kan aflæse bedre end perfekt.

Det er straks mere besværligt at afspille filen perfekt/bitperfekt. I Windows XP skal man f.eks. benytte teknologier som ASIO eller kernel streaming. I Vista, Macintosh og Linux er der sikkert andre måder.

Når du endelig kan afspille filen bitperfekt skal du vurdere hvordan du vil overføre lyden til forstærkeren:
- Analog-out på internt lydkort.
- Analog-out på eksternt lydkort.
- SPDIF/optisk til DAC.
- SPDIF/coaxial til DAC.

Her er det et valg mellem pest og kolera. Analog out giver måske noget støj og forstyrrelser fra computeren. SPDIF giver måske jitter. Optisk SPDIF måske mere jitter end coaxial. Ifølge kabeleksperterne på dette forum er jitter et større problem end den globale opvarmning.

Det bedste i mine øjne er at bruge en USB DAC, for den kan du trække op til 5m. væk / tættere på anlægget, og så har du direkte konvertering fra digital til analog udenom PCM osv. Så du har et jitterfrit medie, med checksum kontrol osv. Og så kan du minimere den analoge linieføring.
Og hvis man kan finde en USB DAC med særskilt strømforsyning, så er man også fri for switchmoden i pc'en.

Og med hensyn til drivere, så er alle standard USB Audio devices kompatible med ASIO4ALL osv.

Det korte svar: Computeren kan absolut benyttes til at afspille musik, men det kræver en del research for at det bliver godt.

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juni 2008 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

Om han tilslutter en DAC til computeren via USB, eller om han tilslutter en DAC via coaxial eller SPDIF er vel underordnet? Begge signaler er jo digitale og bør ikke blive påvirket?

Lydmæssigt tror jeg da bestemt ikke der er noget at hente ved at bruge USB -> DAC sammenlignet med f.eks. Coaxial -> DAC...
Det må da give præcis det samme "resultat" da der er snakke om digital overførsel af lyden.

Man kan vel endda argumentere for at det er dårligere idet der kommer mere elektronik i DAC'en idet der også skal være et USB interface indbygget (Har i aldrig hørt hvor meget elektromagnetisk stråling sådan et USB-interface giver )

Eller er jeg helt galt på den?

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 04 Juni 2008 kl. 16:15 | IP-adresse registreret  

Dennis Frie skrev:
Om han tilslutter en DAC til computeren via USB, eller om han tilslutter en DAC via coaxial eller SPDIF er vel underordnet? Begge signaler er jo digitale og bør ikke blive påvirket?

Lydmæssigt tror jeg da bestemt ikke der er noget at hente ved at bruge USB -> DAC sammenlignet med f.eks. Coaxial -> DAC...
Det må da give præcis det samme "resultat" da der er snakke om digital overførsel af lyden.

Man kan vel endda argumentere for at det er dårligere idet der kommer mere elektronik i DAC'en idet der også skal være et USB interface indbygget (Har i aldrig hørt hvor meget elektromagnetisk stråling sådan et USB-interface giver )

Eller er jeg helt galt på den?

S/PDIF betyder Sony Philips digital interface og kan overføres coaxialt eller optisk. Coaxial og S/PDIF er altså det samme. S/PDIF er envejs. Dvs. det digitale signal sendes afsted til en modtager og eventuelle fejl rettes i modtageren. USB er tovejs kommunikation, hvilket medfører en mere præcis signalafgivelse og modtagelse idet fejl kan sendes retur, og det korrekte signal sendes istedet.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

TruthSpinner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 04 Juni 2008 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

Bemærk endvidere at SPDIF signalet også indeholder timing information. Hvis den DAC man benytter antager at det er signalkilden der styrer DACens clock så gør kvaliteten af lydkortet, eller rettere den indbyggede clock, i høj grad en forskel.
Til top Vis TruthSpinner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TruthSpinner

Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juni 2008 kl. 16:30 | IP-adresse registreret  

aha - ser ud til at der er noget jeg skal have læst lidt på 

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 Juni 2008 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

Hmmm.... Her jeg forstået det ret?!?!

Er en Squeeseboks bare et eksternt lydkort med en smart fjernbetjening og internetforbindelse?

jeg har jo harddisken fuld af wav filer så jeg kan vel nøjes med en Trends UD10.1 og en god DAC
?!?!

Mark.S
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 04 Juni 2008 kl. 17:26 | IP-adresse registreret  

finlytteren skrev:

Hmmm.... Her jeg forstået det ret?!?!

Er en Squeeseboks bare et eksternt lydkort med en smart fjernbetjening og internetforbindelse?

jeg har jo harddisken fuld af wav filer så jeg kan vel nøjes med en Trends UD10.1 og en god DAC
?!?!

Fordelen ved Squeezeboxen er det trådløse netværk, så man slipper for en forbindelse mellem computer og afspiller. Desuden har den også et display, så du slipper for at skulle bruge computeren til at skifte nummer.

Sådan en UD 10.1 skulle være en fin USB-transport. Så mangler du bare ASIO4ALL som driver og noget software der understøtter ASIO (Foobar200, WinAmp eller MediaMonkey)

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2007
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 04 Juni 2008 kl. 17:38 | IP-adresse registreret  

finlytteren skrev:

Squeezebox er lige præcis IKKE et eksternt lydkort. Der er mange muligheder. Nogle flere bud her:

http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=27684& PN=1

Til top Vis bhaagensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bhaagensen

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 Juni 2008 kl. 17:45 | IP-adresse registreret  

Prøver lige at præcisere mine behov:

Jeg har en PC med masser af wav-filer på hd, som jeg gerne vil afspille gennem en ekstern DAC i prisklassen 2-5.000 kr...

Så jeg mangler vel bare en god måde at få et digitalt signal over i DAC'en... Kan jeg nøjes med et simpelt USB-stik med en digital udgang

Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juni 2008 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

Jeg er tydeligvis ikke den der har mest forstand på det, - men jeg kan da komme med et forslag og så kan folk jo altid kommentere det. Jeg kender dog slet ikke mulighederne for USB tilslutning, og tager derfor udgangspunkt i en "seperat DAC"

Et billigt eksternt lydkort med mulighed for digitalt outpyt kunne f.eks. være:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=253466&am p;am p;am p;searchArea=&Soegeord=

Pris: 300 kr

Valget af DAC - hvad med f.eks. en Zero DAC med OPA627 (Har selv stået og skulle finde en DAC - valgte den grundet den "flotte pris", de pæne ord den har fået, og muligheden for let at skifte OP-amps. Derudover er det også super lækkert at man nemt kan sætte et headset til). Men om man kan få en bedre DAC til prisen, eller får meget bedre lyd ved at give 2000 kr mere? Jeg aner det ganske simpel ikke.
http://www.head-fi.org/forums/f5/review-zero-24-bit-192khz-dac-headphone-amp-pre-amp-269458/index325.html

Pris: ca. 1250 kr?

Det er i hvert fald en noget billigere løsning.
Ellers er der jo altid muligheden for en brugt Benchmark DAC1 - men synes de er lidt små-dyre!

Noise
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 04 Juni 2008 kl. 18:30 | IP-adresse registreret  

finlytteren skrev:

Prøver lige at præcisere mine behov:

Jeg har en PC med masser af wav-filer på hd, som jeg gerne vil afspille gennem en ekstern DAC i prisklassen 2-5.000 kr...

Så jeg mangler vel bare en god måde at få et digitalt signal over i DAC'en... Kan jeg nøjes med et simpelt USB-stik med en digital udgang

Hej

Ja, hvis du er tilfreds med de programmer du normalt bruger på pc'en til at afspille musik med (winamp, media player, etc.), så er det nok med en digital udgang via USB.

Som DAC i 2000-5000 Kr. klassen, findes der også en Xindak DAC 5. http://www.xindak.com/english/products/showditail.asp?id=326

Jeg skal dog være ærlig og sige, jeg har aldrig hørt den. Så lydkvaliteten kan jeg ikke udtale mig om. Men jeg mener den koster ca. det du vil give, og så ser den ud til at være fornuftigt skruet sammen. Lyden skal du selv lytte dig frem til. Den skal jo passe til dig og din smag

mvh.

Til top Vis Noise's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Noise

Side af 7 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum