Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 20:55   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Dyr DAC gør ikke squeezebox bedre? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
FreZh
Branchemedlem
Branchemedlem
Ansat hos Dali

Bruger siden: 07 August 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 13 Juni 2008 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

Hey Forum

Jeg har opgraderet min DVD-afspiller med en hvad jeg troede var en god DAC. Den har i hvert fald givet min Pioneer DV400 noget mere juice over hele linien.

Men en af mine venner kom lige over med en Squeezebox 3, da jeg overvejer at skaffe mig sådan en også, nu hvor jeg havde en fin DAC dertil. Testen med DAC'en gik igang, og til min store forundring var der yderst minimal forskel i lyden. Nærmest uhørlig og uden betyhdning om man kørte igennem eller uden om DAC'en. En anden ting jeg heller ikke kan forstå er at man absolut ingen forskel kunne høre om jeg kørte via squeezeboxens analoge eller digitale udgang direkte til min forstærker?

Jeg må indrømme jeg var gladere for min DAC inden den box kom på besøg, for hvis den ikke engang kan gøre en squeezebox bedre, så ved jeg alligevel ikke hvor god den er.

DAC'en er en Aragon D2A Mk2, som er en 10kg tung satan med en god fed ekstern strømforsygning, og forstærkeren er den digitale Panasonic SA-XR.

Nogen der kan hjælpe mig med at forklare, hvordan en så "stor" dac ingenting kan gøre?
Til top Vis FreZh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FreZh

CRC1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Februar 2005
Lokalitet: København
Sendt: 13 Juni 2008 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

Hmm det kan være din DAC bare ikke umiddelbart er bedre end den indbyggede DAC der i SB3.

Jeg har prøvet med andre DAC's både på SB3 og transporter og fået meget positive oplevelser!!

Så der kan bestemt være en meget stor forskel ved anvendelse af ekstern DAC

plafitracer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Januar 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 13 Juni 2008 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

Jeg har ligeledes prøvet andre DAC's på SB3 med meget positive resultater.
Jeg har dog ikke prøvet en Aragon, men Audio Alchemy, Audio Research, Benchmark og Theta. Alle fire tæver den indbyggede med flere
hestehoveder
Til top Vis plafitracer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af plafitracer

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 13 Juni 2008 kl. 20:08 | IP-adresse registreret  

Det giver ikke meget mening at køre digitalt ind i en DAC og herefter analogt ind i en SA-XR som herefter konverterer til digitalt inden forstærkerkredsløbet.

SA-XR har den kæmpefordel at forstærkertrinnet skal modtaget et digitalt signalt, derfor bør de digitale indgange i SA-XR altid lyde bedst. De analoge indgange er ikke noget særligt (jeg har selv en SA-XR50).

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

FreZh
Branchemedlem
Branchemedlem
Ansat hos Dali

Sendt: 13 Juni 2008 kl. 23:03 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Det giver ikke meget mening at køre digitalt ind i en DAC og herefter analogt ind i en SA-XR som herefter konverterer til digitalt inden forstærkerkredsløbet.

SA-XR har den kæmpefordel at forstærkertrinnet skal modtaget et digitalt signalt, derfor bør de digitale indgange i SA-XR altid lyde bedst. De analoge indgange er ikke noget særligt (jeg har selv en SA-XR50).

Hvordan kan det så være jeg oplever bedre resultater ved at benytte DAC'en ved min DVD-afspiller i stedet for HDMI interfacet?

Og hvorfor er der absolut minimal forskel på om jeg bruger digital eller analog til forstærkeren?

Jeg har nemlig diskuteret det emne på chatten her, og der var der enighed om det ikke spillede den store forskel om det var digital forstærkertrin for signalet. Selve lyden er og bliver analog, da digital "lyd" ikke har nogen "størrelse". Altså digital lyd er 1 og 0'er, og et 1 kan ikke være større end et andet 1.

Til jer andre. Jeg har også læst til fornøjelse her på forumet over store forbedringer ved ekstern DAC til SB3, hvorfor jeg blev så skuffet til testen idag.

Men jeg kan prøve at spænde en analog forstærker for i morgen for at se effekten der.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juni 2008 kl. 23:11 | IP-adresse registreret  

SA-XR modellerner har digital generering af PWM signalet (equibit som TACT/Lyngdorf) hvor de fleste andre klasse D forstærkere anvender analog generering.

Det er derfor digitalindgangene der bestemmer hvor høj kvalitet du kan få og ikke analogindgangen som ved andre forstærkertyper.

Kalle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2005
Sendt: 13 Juni 2008 kl. 23:20 | IP-adresse registreret  

Jeg glæder mig til at FreZh prøver en "almndelig" forstærker til begge forsøg, for det der digitalforstærker synes jeg ikke gør denne tråd mere forståelig for os, som ikke ved hvad en digitalforstærker er 

Jeg er ret sikker på, at når du bruger en analog forstærker, og bruger coax fra din DVD over i din DAC, og analog videre til forstærkeren, så lyder det bedre end hvis du bruger analog direkte fra din DVD til forstærkeren.

PS: Har du afprøvet andre coax-kabler end det på 1 meter ?
Til top Vis Kalle_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kalle_dk

SoundMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2005
Sendt: 13 Juni 2008 kl. 23:30 | IP-adresse registreret  

Hej FreZh

Jeg må tilslutte mig gruppen der har oplevet forbedringer på Squeezebox produkterne, ved at anvende en ekstern DAC. Ligeledes har jeg også testet DACén i Naim Supernait, hvilket også giver en forbedring når den fødes med et signal fra Squeezeboxen.

Som (de fleste) andre har mine tests også været på "alm." analoge forstærkere.

sunmusic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juni 2007
Sendt: 14 Juni 2008 kl. 00:08 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

fuldstændig enig. har selv xr-59.
Til top Vis sunmusic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sunmusic

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juni 2008 kl. 09:23 | IP-adresse registreret  

SA-XR er speciel i denne sammenhæng

Hvad sker der?

SA-XR anvendt med DAC

Squeezebox digital ud --> dyr DAC --> analog ud --> analog ind i SA-XR --> analog til digital konvertering --> digital signal laves til digital pulskode som effekttrinnet kan forstå

SA-XR anvendt uden DAC

Squeezebox digital ud --> digitalt ind i SA-XR --> digitalt signal konverteres til digital pulskode som effekttrinnet kan forstå

Mao. det analoge signal som kommer ud af den dyre DAC konverteres tilbage til digital med en middelmådig ADC. Der er ingen grund til at konvertere digitalt til analogt og til digitalt igen. NB! Dette scenario gælder udelukkende SA-XR modellerne og andre forstærkere med digitalt genereret pulskode. Alle andre typer forstærkere bør vinde ved en god DAC. 

FreZh
Branchemedlem
Branchemedlem
Ansat hos Dali

Sendt: 14 Juni 2008 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen det var også sådan jeg mente at have læst det forgik i SA-XR, men efter min erfaring med DAC'en gjorde en forbedring i stereo når det var min DVD der var signal kilden, samt snak på chatten kom jeg i tvivl.

Kan det have noget at gøre med HDMI interfacet jeg har brugt som reference til digital kilde fra DVD'en ikke er så god som coax/optisk output?

Kalle: Jeg har ikke prøvet andre kabler endnu, så langt er jeg ikke kommet :P

FreZh
Branchemedlem
Branchemedlem
Ansat hos Dali

Sendt: 14 Juni 2008 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

Og nu har jeg lige testet lidt mere, som absolut ikke gør mig klogere.

Jeg kan absolut ingen forskel høre på om jeg benytter analog (direkte) fra DVD -> Amp eller digital (coax og hdmi).

Synes bare jeg bliver mere og mere forvirret jo mere jeg lytter

Kalle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2005
Sendt: 14 Juni 2008 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

FreZh skrev:

Jeg kan absolut ingen forskel høre på om jeg benytter analog (direkte) fra DVD -> Amp eller digital (coax og hdmi).

Hvis det stadig er din SA-XR du har anvendt, er det vel logisk nok, da den laver dit analoge forsøg om til digital, og så om til analog igen ? Så begge "prøver" har været "digitale" inde i din SA-XR. Altså er det samme "kredsløb" som behandler signalet digitalt, inden det kommer ud som hørbart  analog signal. Hvis du derimod  samenligner 2 forskellige digital-behandlere (din DAC og din SA-XR), vil resultaterne med garanti  blive forskellige, men det er vel det du vil prøve senere, i form af en analog forstærker, hvis jeg har forstået det hele korrekt ?
Til top Vis Kalle_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kalle_dk

Rune|WildChild
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2004
Sendt: 14 Juni 2008 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

Det er ret simpelt egentlig, det som en DAC er god til er at konvertere Digitale Signaler til Analoge Signaler..
Derfor hvis du køber en god DAC og kører fra en Digital Afspiller til en Analog forstærker, vil man typisk opleve en forbedring i lyden..

I dit tilfælde giver det dog ingen mening at bruge en DAC(efter min mening) da du sender et Digitalt signal til DAC som laver det om til Analogt og derefter kommer det over i din digitale forstærker, som laver det Analoge signal om til Digitalt for dernæst at lave det Analogt (frit baseret på Kjeldsens forklaring)..
Der er altså to faktorer som gør at det ikke er interessant for dig at bruge en DAC ét er at du får et HAV af konverteringer to er at du ALDRIG kan komme uden om den middelmådige DAC(Det sidste PVM trin) i din digitale forstærker..

Derfor vil du efter min mening altid få det bedste resultat med din Digitale forstærker ved at sende signalet digitalt fra din afspiller til forstærkeren.. Så har du færrest konverteringer..

FreZh
Branchemedlem
Branchemedlem
Ansat hos Dali

Sendt: 14 Juni 2008 kl. 18:12 | IP-adresse registreret  

Kalle_dk skrev:
FreZh skrev:

Hvis det stadig er din SA-XR du har anvendt, er det vel logisk nok, da den laver dit analoge forsøg om til digital, og så om til analog igen ? Så begge "prøver" har været "digitale" inde i din SA-XR. Altså er det samme "kredsløb" som behandler signalet digitalt, inden det kommer ud som hørbart  analog signal. Hvis du derimod  samenligner 2 forskellige digital-behandlere (din DAC og din SA-XR), vil resultaterne med garanti  blive forskellige, men det er vel det du vil prøve senere, i form af en analog forstærker, hvis jeg har forstået det hele korrekt ?

Korrekt

Nu har jeg lige prøvet en Analog forstærker jeg havde til at stå (Thule IA50), og må til min store skuffelse igen indrømme forskellen er minimal, hvis den da egentlig er der DAC'en hever gainet med et par dB, hvorfor det umidlbart lyder anderledes, men hvis jeg prøver at korrigere for niveauforskellen på volumen kan jeg ikke give et bud på hvad der lyder anderledes. Og det er altså også til trods af jeg har et std. lakridskabel spændt over den direkte vej uden om DAC'en, hvor jeg igennem den benytter Bandridge Profigold RCA og et Tech Link coax kabel.

Bevares det er ikke dyre kabler, men alligevel noget der skulle være bedre end et std. kabel.

Kan det være kablernes skyld forskellen er uhørbar, Pioneer DVD-afspilleren der er i en klasse for sig selv eller blot en knap så heldig DAC?

Jeg vil kunne forstå det hvis lyden var anderledes (ikke nødvændigvis bedre), men jeg kan simpelthen ikke spotte på noget ud over lydniveauet der er anderledes..

Muttly
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 November 2005
Sendt: 14 Juni 2008 kl. 18:54 | IP-adresse registreret  

Jeg har en extern Dac på min squeezebox. Dette har givet en varmere lyd og mere naturlig lyd. Men bedre perspektiv  en den indbyggede dac kunne levere.

Den dac jeg bruger er en  gammel traver. Nemlig audio alchemy dde v 2.0 som jeg købte af en her fra forummet.

Proac response3,5. Accuphase P360, Primare P 30. Audia Flight cd two+ PS auido Digital Link III DAC. Sota Sapphire mk II+sme 3009r imp+aoc9+ Dino Riaa.Harmonic Tech. Thruth Link. VDH 501 SB 3 AA DDE2.
Til top Vis Muttly's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Muttly

Rasmus S
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 14 Juni 2008 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

Jeg kører Coax fra SB3 over i min Ontech DAC, det spiller helt ubeskriveligt bedre end den indbyggede i SB'en.
Til top Vis Rasmus S's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rasmus S

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 14 Juni 2008 kl. 23:29 | IP-adresse registreret  

FreZh skrev:
Kalle_dk skrev:
FreZh skrev:

Korrekt

Nu har jeg lige prøvet en Analog forstærker jeg havde til at stå (Thule IA50), og må til min store skuffelse igen indrømme forskellen er minimal, hvis den da egentlig er der DAC'en hever gainet med et par dB, hvorfor det umidlbart lyder anderledes, men hvis jeg prøver at korrigere for niveauforskellen på volumen kan jeg ikke give et bud på hvad der lyder anderledes. Og det er altså også til trods af jeg har et std. lakridskabel spændt over den direkte vej uden om DAC'en, hvor jeg igennem den benytter Bandridge Profigold RCA og et Tech Link coax kabel.

Bevares det er ikke dyre kabler, men alligevel noget der skulle være bedre end et std. kabel.

Kan det være kablernes skyld forskellen er uhørbar, Pioneer DVD-afspilleren der er i en klasse for sig selv eller blot en knap så heldig DAC?

Jeg vil kunne forstå det hvis lyden var anderledes (ikke nødvændigvis bedre), men jeg kan simpelthen ikke spotte på noget ud over lydniveauet der er anderledes..

Jeg tror at den Aragon bare ikke er særligt god!
Om den vejer 10 kilo og har ekstern strømforsyning - giver ikke sikkerhed for god lyd. Jeg mindes ikke nogensinde at have hørt, at Aragon'en skulle være noget særligt i lydmæssig henseende. Den har vist også en hel del år på bagen efterhånden...
Prøv med en anden DAC. Som altid vil jeg anbefale en fra Audio Note! Så bliver det ikke meget bedre!  :-)

Mvh.
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 14 Juni 2008 kl. 23:51 | IP-adresse registreret  

Pas på med prisen og vægten, de kan snyde meget....mine erfaringer siger AA som er rigtig gode og Thule DAC200 som er helt suveræn....

HansC.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2003
Sendt: 15 Juni 2008 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

Min SB3 er forbundet til min Supernait via toslink - jeg har lyttet lidt via phono, og uhdada.. hvilken forskel!

DAC'en i SB3 er da ok, men laaaangt fra optimal.. Min lettere tonedøve kæreste spurgte "hvad er der (nu) galt med lyden??"

/HC

Til top Vis HansC.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HansC.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes