Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 07:44   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Starthjælp til Squeezebox (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
amarone
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 21 Juli 2008 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

Hej.

Var der en der lige ku` hjælpe mig forbi den første Squeezbox-starthurdle?

Havde håbet, at det gik "HELT af sig selv". Men nu prøver jeg lige at ty til lidt komme-igang-hjælp.

Har et par spørgsmål: Hvor på recieveren skal jeg forbinde den "2-delte" ledning fra "modtageren"? Det fremgår ikke klart. Lyder nærmest som om, at det er lidt ligemeget? Hvad "sætter jeg recieveren på", når jeg skal lytte til Squeezebox-musikken?

Foreløbig har den heller ikke fundet musikfilerne på computeren, men det håber jeg kommer

Til top Vis amarone's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af amarone

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2007
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 21 Juli 2008 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

Jeg er ikke helt sikker på om jeg forstår problemet, men jeg kan da prøve.

amarone skrev:

Har et par spørgsmål: Hvor på recieveren skal jeg forbinde den "2-delte" ledning fra "modtageren"? Det fremgår ikke klart. Lyder nærmest som om, at det er lidt ligemeget?

Er det et spørgsmål om hvordan du forbinder Receiveren til din forstærker ?  Det er bare at bruge de to phono stik, højre og venstre, og forbinde til en indgang på din forstærker.

Citér:

Hvad "sætter jeg recieveren på", når jeg skal lytte til Squeezebox-musikken?

Hmm, jeg formoder to henviser til noget tekst fra hjælpesiderne eller lignende. Hvor er det du ser dette? Måske er det lidt forvirring vedrørende brug af ordet receiver. Det kan jo både være tale om en receiver (altså en forstærker m. tuner) eller en Logitech Receiver. Du skal i hvert fald indstille din forstærker til at bruge den samme indgang som du har tilsluttet din Logitech Receiver til. Det hele foregår i princippet på samme måde som når du tilslutter en cd-afspiller til din forstærker.

Citér:

Foreløbig har den heller ikke fundet musikfilerne på computeren, men det håber jeg kommer

Har du installeret Squeezecenter, og virker det. Altså kan du fx åbne brugergrænsefladen i din browser?

Hvis du har problemer, så prøv at beskrive dem lidt grundigere. Ellers kan det være svært at hjælpe.

vh Bjørn

Til top Vis bhaagensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bhaagensen

amarone
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juli 2008 kl. 15:45 | IP-adresse registreret  

Tak for fin hjælp bhaagensen

- Problemerne ser nu ud til at være over. Det var åbenbart IKKE lykkedes mig at få Squeezecenter installeret   Men det er det altså nu. Og så går det hele altså MEGET lettere

Og ja, jeg kan godt se, at jeg nok ikke har været helt klar i mælet hva` f.eks angår reciever (det var forstærkeren m. tuner jeg mente )

Så bortset fra disse "fjumrede begynder-vanskeligheder" er der nu masser af "lyd forude". Ind til nu lever lydkvaliteten op til hva` jeg havde håbet. Det eneste "problem" lige nu er at fjernbetjeningen godt kan "fryse" en tid når man giver den nogle komandoer (nye musiknumre o.s.v). Det kan være lidt små-irriterende, men jeg tror, at det går  Ellers er det altså en lækker sag, må jeg sige

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juli 2008 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

amarone skrev:

- Problemerne ser nu ud til at være over. Det var åbenbart IKKE lykkedes mig at få Squeezecenter installeret   Men det er det altså nu. Og så går det hele altså MEGET lettere

Ja, det plejer at hjælpe

Citér:

Det eneste "problem" lige nu er at fjernbetjeningen godt kan "fryse" en tid når man giver den nogle komandoer (nye musiknumre o.s.v). Det kan være lidt små-irriterende, men jeg tror, at det går

Når nu det virker er det måske en ide at bare bruge det noget tid for at få en bedre fornemmelse af hvilke ting der i praksis virker/ikke virker/er irriterende. Derefter kan man overveje at opgradere til beta-versioner etc. Generelt sker der ret meget med softwaren, og mange fejl bliver rettet. Men der kan også opstå nye problemer i beta-versioner. Så det er noget med "if it ain' t broke, don't fix it".

Ellers fint at høre at det kører.

Hyg dig med det!

amarone
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juli 2008 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

Hmmmm. Det driller nu lidt. 

Er lige "røget i æteren" igen for at søge lidt mere hjælp

Problemet er at jeg ikke kan "finde" min CD-samling på Squeezecenter-fjernbetjeningen (selv om alle de spændende nye internet-kanaler næsten får ens CD-samling til at blegne og blive lidt ligegyldig vil det dog i det lange løb dog nok være meget rart at ha` den mulighed også). Når jeg går ind under Musikbibliotek, er der ikke noget (andet end "MP3 Tunes Locker"). Ja, i går virkede det jo. Hvis der er nogen idé om, hva` problemet mon kan være nu lytter jeg selvfølgelig med "åben mund & polypper"  (- Og siger tak for hjælpen)

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juli 2008 kl. 23:43 | IP-adresse registreret  

Hm, lad os starte med et oplagte :) Har du angivet en sti til den mappe hvor dine musikfiler ligger? Det er under Indstillinger - Grundindstillinger. Har du indlæst dit musik ved at trykke "Søg efter ny og ændret musik" samme sted?

Måske kan du sige lidt mere om din opsætning. PC/NAS/Mac, netværket etc.

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 22 Juli 2008 kl. 23:51 | IP-adresse registreret  

Holder mig lige til denne tråd. Vi er vist på nogenlunde samme "stadie" ang. SB. dog har jeg kun opsat tingene sådan at der streames fra nas til sb og derefter videre til anlægget. Har en fornemmelse af at dette lille "uhyre" kan så mange andre spændede ting end bare dét og afspille forskellige radiostationer.... har bare ikke helt fundet ud af hvad, endnu!
Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

amarone
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2008 kl. 09:46 | IP-adresse registreret  

bhaagensen: Ja, stien burde vel være rigtig, da det virkede i forgårs (?) Men nu prøver jeg igen: Åbner Squeezecenter-programmet - går ind under "settings" og derefter "grundindstillinger". Der angiver jeg stien til min CD-rippede musik-mappe. Jep. Det havde jeg allerede gjort. Jeg havde også angivet ovennævnte sti under næste punkt "spilleliste". Den har jeg nu slettet. Men hvad med det punkt der hedder "genindlæs musikbiblioteket" - hvad bruger man egentlig det til? Nå, prøver at ser om det virker nu..... Næh. Ingen hul igennem. Har du flere forslag (mens jeg selv eksperimentere lidt videre )

rattanhuset: Dejligt næsten opløftende at høre, at der er flere på mit niveau  Ja, somme tider tror jeg måske, at jeg selv er "længere", men så får man alligevel tørt på når man begiver sig ud i ukendt land

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 23 Juli 2008 kl. 09:51 | IP-adresse registreret  

amarone skrev:

bhaagensen: Ja, stien burde vel være rigtig, da det virkede i forgårs (?) Men nu prøver jeg igen: Åbner Squeezecenter-programmet - går ind under "settings" og derefter "grundindstillinger". Der angiver jeg stien til min CD-rippede musik-mappe. Jep. Det havde jeg allerede gjort. Jeg havde også angivet ovennævnte sti under næste punkt "spilleliste". Den har jeg nu slettet. Men hvad med det punkt der hedder "genindlæs musikbiblioteket" - hvad bruger man egentlig det til? Nå, prøver at ser om det virker nu..... Næh. Ingen hul igennem. Har du flere forslag (mens jeg selv eksperimentere lidt videre )

rattanhuset: Dejligt næsten opløftende at høre, at der er flere på mit niveau  Ja, somme tider tror jeg måske, at jeg selv er "længere", men så får man alligevel tørt på når man begiver sig ud i ukendt land

Synes jeg kender følelsen og derfor engang imellem får lavet noget skrammel for mig selv, feks undre jeg mig lige nu over, at jeg ikke kan finde drevet til min nas i "denne computer", det synes jeg at jeg kunne lige da det var blevet sat op. I stedet for skal jeg nu ind i "netværk" for at se hvad jeg har liggende i "medie" til afspilning via SB

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

amarone
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2008 kl. 10:37 | IP-adresse registreret  

Nå, nu trykkede jeg på "fabriksindstillinger" og genstartede SB`en. Det var åbenbart det der sku` til. Nu kører den HELT som den skal (måtte det vare lææænge....)

amarone
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2008 kl. 11:14 | IP-adresse registreret  

UPS. Nu troede jeg jo lige. Det holdt ikke i det lange løb

Der hvor det går galt, tror jeg, er i opsætningen af SB`en. Når jeg vælger "musikkilde", kan jeg både vælge mellme min PC og Squeezenetwork. Hvis jeg vælger min PC virker det hele som det skal - altså ind til jeg slukker for PC`en. Så ryger internetradio`en foruden mine CD`er - det sidste er dog jo ikke mærkeligt

Hvis jeg i stedet vælger Squeezenetwork som musikkilde, kan jeg ikke finde/vælge mine CD`er - heller ikke hvis computeren er tændt.

Er der mon mere hjælp at hente (?)

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 23 Juli 2008 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

Jeg tror det er i orden på den måde, du beskriver. Hvis du vælger Squeezenetwork som musikkilde går du direkte på nettet gennem netværket. Din SB ser så at sige uden om din PC og ud i verden. Hvis du vil høre CD'er må du vælge din PC som musikkilde.

Sådan virker det ihvertfald hos mig - når det vel at mærke virker. Jeg må vælge mellem min NAS og Squeezenetwork. For mig at se er det ligesom at have en indgangsvælger på forstærkeren hvor jeg vælger om jeg vil høre radio eller CD.

Måske har andre fundet en måde at sætte det op på så man kan komme til Squeezenetwork gennem sin musikserver ...?

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

amarone
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2008 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

Ahaaa. Tak Boye. Det lyder måske slet ikke så tosset

Mit problem ind til nu, er blot at jeg for at sku` skifte i mellem de 2 indstillinger har skulle hen at trykke på fronten af modtageren o.s.v. Men jeg kan se at jeg via "indstillinger" bare kan vælge "musikkilde". For at jeg her kan vælge min computer som kilde beder den dog om min IP-adresse. Hvordan er det lige at man finder den?

amarone
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2008 kl. 12:54 | IP-adresse registreret  

Fand IP-adressen

Men jeg må vist sige lige som dig Boye: "Når det vel at mærke virker". Jeg kan nemlig ikke få den til at skifte musikkilde uden videre. Den "lystrer" ikke min komando. Hmmm. Nå, det er vist tid til at smutte i tænkeboks og måske se tiden lidt an.......

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2008 kl. 23:58 | IP-adresse registreret  

amarone skrev:

Men hvad med det punkt der hedder "genindlæs musikbiblioteket" - hvad bruger man egentlig det til?

Hvad der præcist sker når du trykker geindlæs... afhænger af hvad du har valgt i dropdown menuen til venstre for knappen. Det bruges til at indlæse dine musikfiler hvis du fx. har lagt en ny cd ind på computeren.

Mht. til problemerne med at forbinde. Skifter den pc som du har installeret SqueezeCenter på ip-addresse når du slukker og starter for den? Hvis ja, så er det årsagen til at du skal lave nye netværksindstillinger hver gang. Hvilken version SqueezeCenter bruger du? Endel problemer på dette området bliver løst i de nye versioner som man kan forvente inden for 1 måneds tid. Jeg har set at nogle har haft success med at skifte til SqueezeNetwork inden man slukker computeren. Når man så vil afspille cd'er igen skal man starte computeren, og være sikker på at SqueezeCenter kører, inden man skifter tilbage fra SqueezeNetwork.

Tilføjet. Hvis du ikke har konfigureret din pc til at have statisk ip-addresse, så vil den sandsynligvis få en anden ip på et tidspunkt. Altså ikke nødvendigvis hver gang du starter.

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 Juli 2008 kl. 09:56 | IP-adresse registreret  

Tillad mig at indskyde et spørgsmål i din tråd, Amarone:

@bhaagensen:

Min SB Duet har haft en del problemer med at holde forbindelsen til nettet (som beskrevet sidst i tråden "DUET - OM’er, Logitech") og jeg kunne godt tænke mig at prøve at sætte mit system op med statisk ip-adresse.

Det ser ud til at være en forholdsvis enkel sag at gøre via routerens web-interface, men jeg ved ikke hvordan jeg griber det an, hvilke adresser og subnet jeg skal vælge og hvordan jeg tildeler dem til de forskellige enheder, der er knyttet til netværker: andre laptops i huset, printeren osv. Ved du eller nogen anden, hvor kan jeg finde svar på det - eller en form for vejledning?

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

amarone
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juli 2008 kl. 10:00 | IP-adresse registreret  

Tak for din hjælp bhaagensen

I dag lykkedes det mig rent faktisk at skifte et par gange i mellem de 2 musikkilder (min PC & Squeezenetwork). Det burde vel næsten indikere, at min computer ikke skifter IP-adresse hver gang (?) Men det skal dog lige siges, at her efter så ville den heller ikke mere. Tasterne "låser" og man kan kun "køre i ring". Man har nærmest ikke andre mulighed end en "kold tyrker" (læs: Genstart). - Men jeg vil holde øje med fremover om min computer skifter IP-adresse når jeg slukker/tænder for den igen.

(Har bemærket din "tilføjelse")

Jeg bruger Squeezecenter 7,01. - Jeg tør da næsten ikke tænke på, hvordan den forrige version har været

Lyder rigtig SPÆNDENDE & GODT, at der er en ny version på vej (har du et link el. lign - jeg vil frygtelig gerne se det med mine egne øjne ).

Lyder fint med dit råd om at skifte til SqueezeNetwork inden jeg slukker computern (o.s.v). Det må jeg også prøve

Ellers kan jeg da lige gøre status ind til nu: Overordnet vil jeg sige: På en gang et SUPER-produkt. På den anden side: For meget der halter. Jeg er meget begejstret for alle de mange radiokanaler der er - masser af god musik, også mange af dem i FLOT kvalitet. Faktisk er det dèt, som jeg jeg - i modsætning til hva` jeg ville ha` troet - har brugt mest tid på. Og lyden fra mine CD`er lever bestemt også helt op til de ret høje forventninger. Jeg synes måske ikke at den måde som - især de klassiske CD`er bliver "vist" på - er så fremragende. Men det behøver vel ikke kun at være SB`ens skyld. Det kan vel også ligge ved det CD-ripnings-program som jeg bruger og måske nok så meget ved de "data-informationer", der er på CD`erne

Så lyden er til UG efter min mening. MEN især irriterer det mig at man er nød til at gentage kommandoerne på fjernbetjeningen igen & igen. Det er alt for ofte at den ikke lystrer. Det er simpelthen ikke godt nok. Havde det været et hvert andet Hifi produkt, havde jeg inden ret længe været nede hos sælger og sagt, at det her er altså en om`er - det virker ikke som det skal. Men jeg tror alligevel, at jeg er parat til at give det her produkt "lidt længere snor". Hvis der er nogle opdateringer som virkelig betyder "brugerflade-forbedringer" så er det måske værd at vente på (?)                                                                                                      

amarone
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juli 2008 kl. 10:02 | IP-adresse registreret  

- Du er velkommen Boye

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juli 2008 kl. 12:32 | IP-adresse registreret  

Boye skrev:

Det ser ud til at være en forholdsvis enkel sag at gøre via routerens web-interface, men jeg ved ikke hvordan jeg griber det an, hvilke adresser og subnet jeg skal vælge og hvordan jeg tildeler dem til de forskellige enheder, der er knyttet til netværker: andre laptops i huset, printeren osv. Ved du eller nogen anden, hvor kan jeg finde svar på det - eller en form for vejledning?

Det burde være ret simpelt. Ideen er at du på de enheder som skal bruge statisk selv indtaster ip, subnet, etc (herefter data). Bortset fra ip, som skal være unik for hver enhed, skal de andre data være de samme, du kan du finde de data du skal bruge ved at åbne cmd.exe i Windows mens den givne maskine er på dit netværk, og skrive 'ipconfig /all', se:

http://www.hotcomm.com/FAQ/FAQ_staticIPXP.asp

Samme side beskriver hvordan du i xp konfigurerer statisk ip. Nu er det vigtigt at der ikke opstår ip-kollitioner med de enhneder som automatisk får tildelt addresse. På din router vil der formendtelig stå noget med at den skal køre som dhcp-server, og bruge ip-addresser startende fra et eller andet nummer. Hvis det fx er 192.168.1.1, så kan du ændre dette til 192.168.100. Så vil alle automatiske ip'er blive tildelt fra 100 og opefter, mens du kan bruge 1-100 til dine statiske enheder.

Hvis Duet (Receiver) skal køre statisk er der to muligheder:

1. I din router kan du måske konfigurere ip-addresser til mac-adresser. Dette er nemmest.
2. Ellers skal du mens du konfigurerer Duet deaktivere dhcp i din router således at du får mulighed for at konfigurere statisk. Når Duet er forbundet skal du igen aktivere dhcp i routeren.

Håber det hjælper.

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juli 2008 kl. 12:44 | IP-adresse registreret  

amarone skrev:

Jeg bruger Squeezecenter 7,01. - Jeg tør da næsten ikke tænke på, hvordan den forrige version har været

Tja, jeg har brugt systemet fra før det kom i salg... Der skete nogle sjove ting fra tid til anden, men jeg har aldrig rigtigt haft problemer, men det er nok mere heldet end forstanden.

Citér:

Lyder rigtig SPÆNDENDE & GODT, at der er en ny version på vej (har du et link el. lign - jeg vil frygtelig gerne se det med mine egne øjne ).

Der er optil flere versioner på beddingen; de er meget aktive over på Slimdevices :) 7.1 er den der bliver først klar og er "næsten" klar nu. Hvis dit system bliver ved med at drille kan du overveje at prøve med 7.1 som kan hentes fra:

http://www.slimdevices.com/downloads/nightly/latest/7.1/

Den løser mange problemer, om det løser lige præcis dine er svært at sige. Ellers fint at du stort set er glad for det. Jeg synes det er et suverænt produkt, men jeg kan godt forstå at dem der har (mange) problemer kører sur i det.

vh

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum