Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 03:13   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Sundhedstjek af cd afspiller (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Music4life
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2007
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 08 August 2008 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

Hej

Har netop erhvervet mig en COPLAND CDA822. Spiller fremragende og mine cder er lige blevet støvet af i glæde over lyden i denne maskine. Maskinen kører på sit 4. år og har tænkt mig at give den et sundhedstjek/vedligeholdelse. Men er det noget som man kan anbefale her på forum og hvad vil man evt. gøre. Er det klogt at smøre drev, rense laser etc

Min cd er nemlig begyndt at "skøjte" i numrene

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 08 August 2008 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

Det der gør at CDer skal renses er tobaksrøg. Jeg havde en denon 1290 fra 1992 til 2007, den blev aldrig renset, og den kører stadig fuldstændig perfekt efter nok ca. 10000 timer. Hos os er der ingen der ryger, og det er en fordel for det er tjæren i tobakken der får CDerne til at læse forkert og dårligt. Hvis du ikke har problemer og maskinen læser allle cder fint er der ingen problemer. Lad for alt i verden være med at købe disse rense cder, som bl.a. fona har, de er dårlige og ridser mere end de gavner. Om man med fordel kan smøre drevet ved jeg ikke, jeg har aldrig gjort det.

Hvis der endelig er problemer er det ofte en fedtet finger der har været på cden og det klares nemt med rent vand og et viskestykke. 

Music4life
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 August 2008 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

Hermann. skrev:

Det der gør at CDer skal renses er tobaksrøg. Jeg havde en denon 1290 fra 1992 til 2007, den blev aldrig renset, og den kører stadig fuldstændig perfekt efter nok ca. 10000 timer. Hos os er der ingen der ryger, og det er en fordel for det er tjæren i tobakken der får CDerne til at læse forkert og dårligt. Hvis du ikke har problemer og maskinen læser allle cder fint er der ingen problemer. Lad for alt i verden være med at købe disse rense cder, som bl.a. fona har, de er dårlige og ridser mere end de gavner. Om man med fordel kan smøre drevet ved jeg ikke, jeg har aldrig gjort det.

Hvis der endelig er problemer er det ofte en fedtet finger der har været på cden og det klares nemt med rent vand og et viskestykke. 

Jeg har netop sendt min cd ind til rep. Mht. aflæsningen skøjter den nemlig og der kommer lidt skrat i højttaleren som om at laseren har svært ved at aftaste pladen. Så var det jeg tænkte om man ikke ligeså godt kunne kigge den efter i sømmene. Jeg har ringet til Copland og de mener at evt. at laseren er defekt Er det ikke hurtigt efter 4 år eller kan der være andet galt.....? 

Skal siges at problemet opstod efter en times intens lytning. Uheldigt, og mener ikke at sælger er skyld i dette. Har prøvet at rense laseren med en nænsom hånd dyppet i isopropyl alkohol på en vatpind uden resultat.   

octo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 08 August 2008 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

Prøv og åben den og tag et kig på laseren, jeg troede selv min var ved at stå helt af, den kunne slet ikke læse noget som helst. Der var blot kommet et enkelt hår på laseren, som let kunne fjernes.

Så prøv i første omgang bare at kigge på den, om laseren skulle være være synligt beskidtm så er det i hvert fald en god idé at rense det :-)

Til top Vis octo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af octo

Music4life
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 August 2008 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

octo skrev:

Prøv og åben den og tag et kig på laseren, jeg troede selv min var ved at stå helt af, den kunne slet ikke læse noget som helst. Der var blot kommet et enkelt hår på laseren, som let kunne fjernes.

Så prøv i første omgang bare at kigge på den, om laseren skulle være være synligt beskidtm så er det i hvert fald en god idé at rense det :-)

Har lige besvaret i indlægget ovenover, og håbede at det bare var det

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes