Emne: Fordele ved dvd-drev som transport? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Brok Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3136
|
| Sendt: 08 August 2008 kl. 18:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Heysan.
Dvd-maskiner har en bufferfunktion i forbindelse med aftastning af data fra skiverne.
Hermed burde der vel, i teorien, være banet vej for en ganske præcis datastrøm til efterfølgende konvertering? Og måske endda bedre end rene cd-drev?
Hvad er jeres erfaringer?
Hygge,
Brok __________________ Skodgrej og popmusik
Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 08 August 2008 kl. 19:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
brok skrev:
|
Dvd-maskiner har en bufferfunktion i forbindelse med aftastning af data fra skiverne.
Hermed burde der vel, i teorien, være banet vej for en ganske præcis datastrøm til efterfølgende konvertering? Og måske endda bedre end rene cd-drev?
|
|
|
Det samme sker i en cd-afspiller. Her skrives data også ind i en hukommelse og udlæses igen styret af en clock. Det er faktisk også princippet i "antishok" på transportable afspillere, her er hukommelsen bare meget større.
|
| Til top |
|
| |
Brok Forum Bruger

|
| Sendt: 01 September 2008 kl. 09:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Stanley.
Tak for dit svar.
I forbindelse med afspilning fra harddiskbaserede systemer angives ofte den klare fordel, at datastrømmen kan gøres stabil til realtime afspilning, ntop grundet bufferfunktionen. Jeg tænker så, om der generelt kan konkluderes, at netop denne, større, buffer, som ligeledes findes i dvd-drev, kan have en gavnlig virkning på datastrømmens præcision og dermed den efterfølgende konverterede lyd? Rega-afspillere har typisk en større buffer, og omtales generelt som meget sammenhængende og "musikalske", i mangel af bedre udtryk.
Hvad er jeres erfaringer?
Hygge,
Brok
__________________ Skodgrej og popmusik
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
| Sendt: 01 September 2008 kl. 09:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
brok skrev:
|
I forbindelse med afspilning fra harddiskbaserede systemer angives ofte den klare fordel, at datastrømmen kan gøres stabil til realtime afspilning, ntop grundet bufferfunktionen. Jeg tænker så, om der generelt kan konkluderes, at netop denne, større, buffer, som ligeledes findes i dvd-drev, kan have en gavnlig virkning på datastrømmens præcision og dermed den efterfølgende konverterede lyd? |
|
|
Nej. Bare fordi der er en buffer, er det ikke ensbetydnde med at afspilningen laves anderledes. Dét der gør ripning til harddisk til en fordel, er at der ikke afspilles som en stream, dvs. er der en cluster af data der aflæses med fejl, kan man aflæse denne cluster igen i stedet for at fejlkorrigere. En normal CD-afspiller (eller DVD-afspiller) med buffer afspiller "realtime, men forskudt", groft sagt.
Uden at være ekspert i drev-teknologier, så tror jeg der er flere ulemper ved at bruge en DVD end fordele, og ulemperne hænger ikke nødvendigvis sammen med selve aftastningen. Lyd på DVD er oftest 48 eller 96 kHz, sjældent 44.1, og jeg kan sagtens forestille mig at en masse kredsløb i DVD-afspillerne er designet til 48 kHz på den ene eller den anden måde, og generelt ikke egner sig særligt godt til 44.1. Men det er bare et gæt, baseret på praktisk erfaring. Jeg mangler at høre en DVD-afspiller der lyder synderligt godt på digital-udgangen sammenlignet med en fornuftig CD-afspiller. Omvendt findes der flere og flere CD-afspillere der benytter DVD-teknik, så det skal man også lige være obs på. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 01 September 2008 kl. 09:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
brok skrev:
|
I forbindelse med afspilning fra harddiskbaserede systemer angives ofte den klare fordel, at datastrømmen kan gøres stabil til realtime afspilning, ntop grundet bufferfunktionen. Jeg tænker så, om der generelt kan konkluderes, at netop denne, større, buffer, som ligeledes findes i dvd-drev, kan have en gavnlig virkning på datastrømmens præcision og dermed den efterfølgende konverterede lyd? |
|
|
Nej. Bare fordi der er en buffer, er det ikke ensbetydnde med at afspilningen laves anderledes. Dét der gør ripning til harddisk til en fordel, er at der ikke afspilles som en stream, dvs. er der en cluster af data der aflæses med fejl, kan man aflæse denne cluster igen i stedet for at fejlkorrigere. En normal CD-afspiller (eller DVD-afspiller) med buffer afspiller "realtime, men forskudt", groft sagt.
Uden at være ekspert i drev-teknologier, så tror jeg der er flere ulemper ved at bruge en DVD end fordele, og ulemperne hænger ikke nødvendigvis sammen med selve aftastningen. Lyd på DVD er oftest 48 eller 96 kHz, sjældent 44.1, og jeg kan sagtens forestille mig at en masse kredsløb i DVD-afspillerne er designet til 48 kHz på den ene eller den anden måde, og generelt ikke egner sig særligt godt til 44.1. Men det er bare et gæt, baseret på praktisk erfaring. Jeg mangler at høre en DVD-afspiller der lyder synderligt godt på digital-udgangen sammenlignet med en fornuftig CD-afspiller. Omvendt findes der flere og flere CD-afspillere der benytter DVD-teknik, så det skal man også lige være obs på. |
|
|
Jeg vil gætte på, at den omsiggribende brug af DVD-drev skyldes at de kan indkøbes til næsten ingen penge. Man fortæller naturligvis kunden, at man gør det fordi det er en fordel, men man glemmer at fortælle hvem der har fordel af det! ;-) Findes der overhovedet nogen vellydende maskiner med DVD-drev??? Mvh. Niels
|
| Til top |
|
| |
sshd Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 634
|
| Sendt: 01 September 2008 kl. 15:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er tre måder du kan lægge musik på en DVD:
- DVD-Video - DVD-Audio - DVD-Data
DVD-Video understøtter kun 48 eller 96 kHz sample rates.
DVD-Video med 24 bit og 96 kHz sample rate kaldes også for DAD - Digital Audio Disc, og virker ikke med alle afspillere.
DVD-Audio kræver en særlig afspiller, men understøtter til gengæld alle sample rates: 44.1/48/88.2/96/176.4/192 kHz. Kræver nok særligt software for at lave disse skiver.
DVD-Data er svarer til af afspille fra en harddisk. Afspilleren skal kunne læse filernes format: Wav/mp3 etc.
Det var så den tekniske lektion. Beklager, men jeg har ingen erfaringer at dele.
|
| Til top |
|
| |
Kalle_dk Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1086
|
| Sendt: 05 September 2008 kl. 15:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
@brok Ka du sige "netværksafspilning" ?
|
| Til top |
|
| |
Brok Forum Bruger

|
| Sendt: 05 September 2008 kl. 17:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kalle_dk skrev:
@brok Ka du sige "netværksafspilning" ? 
|
|
|
Jaja, der arbejdes på det
Hygge,
brok __________________ Skodgrej og popmusik
|
| Til top |
|
| |
Torben Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 440
|
| Sendt: 05 September 2008 kl. 18:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fordelen ved ripning af cd'er fremfor CD/DVD drev med buffer, det er at ripning bliver gentaget indtil der er så få bitfejl som muligt. Ved drev køre skiven kun en gang rundt, og hvis der evt er fejl, må den selv gætte sig til 0 eller 1 ud af hver byte. Bufferen gør bare at bit kommer i en samlet strøm. Bufferen i DVD drev er måske større pga datamængden er større?
Mvh Torben
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|