Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 19:24   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Rør / transistor / digital (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ms-1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2008
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 03 September 2008 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

Hej med jer.

Jeg sidder og diskuterer med nogle klassekammerater hvor man får den mest naturtro lyd, hvilken type forstærker man skal have...

Sådan som jeg har fået det at vide tidligere, så skal man have en transistor (kender ikke til digital) -forstærker, da en rørforstærker farver lyden, men til gængeld ikke forvrænger mere med den tiltagende lydstyrke, som transistoren skulle have problemer med.. jeg vil ikke lægge hovedet på blokken, så spørger istedet her.

Emnet har sikkert været oppe, men der er sikkert kommet ny viden til - emnet er sikkert også et spørgsmål om religion, men kunne godt tænke mig den tekniske forklaring...

Med venlig hilsen
Morten Skelmose

Til top Vis ms-1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ms-1

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 September 2008 kl. 11:45 | IP-adresse registreret  

Svaret er at alle typer kan give den mest naturtro lyd. Der er ikke sikkert en rørforstærker er god på alle højttalertyper, men kombineres de rigtige elementer korrekt er alle topologier anvendelige.

Jeg tror ikke der er nogen der i en blindtest vil kunne sige hvilken topologi der lyttes til.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 03 September 2008 kl. 12:43 | IP-adresse registreret  

ms-1 skrev:
Sådan som jeg har fået det at vide tidligere, så skal man have en transistor (kender ikke til digital) -forstærker, da en rørforstærker farver lyden, men til gængeld ikke forvrænger mere med den tiltagende lydstyrke, som transistoren skulle have problemer med..

Både rør- og transistorforstærkere forvrænger mere ved tiltagende lydstyrke. Men hvor meget de forvrænger ved helt svage lydstyrker er et større problem.

Der findes forstærkere af alle typer der farver lyden - og også forstærkere der er neutrale. Det har ikke noget med rør/transistor at gøre.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

ms-1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2008
Lokalitet: Fyn
Sendt: 03 September 2008 kl. 12:59 | IP-adresse registreret  

#mcs_5

Nu skriver du at der er nogen der ikke gør.. men er det ikke et kendt fænomen at rør-elskere tager dem, pga. deres farvning ? eller hvordan hænger det sammen? det er vel noget med det som #Kjeldsen skrev.. altså "prisen" ??

Til top Vis ms-1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ms-1

Two Chanel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2007
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 03 September 2008 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

Det kan være svært, bare at sige den ene teknologi er mere "rigtig" end den anden. 

For mig at se, er det mest "rigtige", at have mindst 2 stereoanlæg. Groft sagt. Et anlæg med rør og et anlæg baseret på klasse A transistor.

For mig, kan jeg savne "rør lyden" når jeg har et transistorbaseret anlæg, og omvendt når det står på rør.

Meeeeen, der er jo også 1000 mio. måder af sætte tingene sammen på, samt hvad for akustiske forhold, som man sætter sit anlæg op i

For mig, er lyden "rigtig" når jeg bliver revet med af musikken.

Når snakken falder på reproduceret musik, så synes jeg personligt ikke, at man kan sige, at rør er bedre end transistor, eller omvendt.

Alle andre teknologier, digital, PWM, New Class D osv, er jeg liiidt skeptisk overfor. Men det kan vel også virke

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Sendt: 03 September 2008 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

ms-1 skrev:
men er det ikke et kendt fænomen at rør-elskere tager dem, pga. deres farvning ? eller hvordan hænger det sammen?

De rør-elskere der køber rørforstærkere der farver meget, køber dem vel fordi de kan lide dem. Men hvad så med alle de rørforstærkere der ikke farver lyden? Dem er der jo også mange der køber. Tingene er aldrig så simple i virkeligheden

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

Ulvin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 03 September 2008 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

Start med en pladespiller og hav så få mellemled mellem højttalere og signalkilde som muligt, det er nok første skridt til den "ægte" lyd. Om det så er rør eller transistor der sidder imellem vil farvningen nok være lige stor - for ikke at tale om højttalernes egen farvning.

For korrekt lyd er der kun én vej at tage, snup en guitar og giv den gas, så kommer du ikke tættere på kilden.

Dali Grand
Se det her
Til top Vis Ulvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulvin

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Sendt: 03 September 2008 kl. 14:57 | IP-adresse registreret  

Ulvin skrev:
For korrekt lyd er der kun én vej at tage, snup en guitar og giv den gas, så kommer du ikke tættere på kilden.

Men skal du så bruge en transistor- eller rørforstærker til guitaren?

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 03 September 2008 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

mcs_5 skrev:
Men skal du så bruge en transistor- eller rørforstærker til guitaren? Venlig hilsenMikkel C. Simonsen

Til en akustisk guitar?

Men til elektrisk guitar - jo, det skal man. Men her er forstærkeren med til at skabe lyden - altså netop den klang, som musikeren ønsker.

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

Monkeyboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 August 2006
Sendt: 03 September 2008 kl. 15:03 | IP-adresse registreret  

mcs_5 skrev:
Ulvin skrev:

Men skal du så bruge en transistor- eller rørforstærker til guitaren?

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

RØR! Alt andet lyder da som om det kommer ud af en konservesdåse  

Til top Vis Monkeyboy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Monkeyboy

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 03 September 2008 kl. 16:11 | IP-adresse registreret  

boholm skrev:
mcs_5 skrev:
Men skal du så bruge en transistor- eller rørforstærker til guitaren? Venlig hilsenMikkel C. Simonsen

Til en akustisk guitar?

Men til elektrisk guitar - jo, det skal man. Men her er forstærkeren med til at skabe lyden - altså netop den klang, som musikeren ønsker.

Tjah, hvis man ønske den skal det. Jeg spiller ikke så meget mere, men i sin tid endte jeg op med en PA forstærker, da alt det andet pjat gav for meget sovs.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 04 September 2008 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

boholm skrev:
mcs_5 skrev:

Til en akustisk guitar?

En guitarforstærker skal naturligvis være med rør. Så kan man høre hvad det var, der gjorde den elektriske guitar populær. Den rigtige lyd....kan man sige.  :-)

Mvh.
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Kalle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2005
Sendt: 04 September 2008 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
En guitarforstærker skal naturligvis være med rør. Så kan man høre hvad det var, der gjorde den elektriske guitar populær. Den rigtige lyd....kan man sige.  :-)

Mvh.
Niels

Jeg kunne ikke være mere enig
Til top Vis Kalle_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kalle_dk

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 04 September 2008 kl. 14:25 | IP-adresse registreret  

Ja- ingen tvivl om, at rock/blues/jazz guitarister over en bred kam alene foretrækker rørforstærkere. Ja- andet er jo nærmest utænkeligt.

Men de søger jo heller ikke "sandheden - HiFi'en" i lyden (hvis den overhovedet findes?), men mere den fede lækre lyd, hvor udtrykket kan komme igennem myriader af klangfarver/klangbilleder. 

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes