| Forfatter |
|
ms-1 Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2008 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 50
|
| Sendt: 03 September 2008 kl. 11:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej med jer.
Jeg sidder og diskuterer med nogle klassekammerater hvor man får den mest naturtro lyd, hvilken type forstærker man skal have...
Sådan som jeg har fået det at vide tidligere, så skal man have en transistor (kender ikke til digital) -forstærker, da en rørforstærker farver lyden, men til gængeld ikke forvrænger mere med den tiltagende lydstyrke, som transistoren skulle have problemer med.. jeg vil ikke lægge hovedet på blokken, så spørger istedet her.
Emnet har sikkert været oppe, men der er sikkert kommet ny viden til - emnet er sikkert også et spørgsmål om religion, men kunne godt tænke mig den tekniske forklaring...
Med venlig hilsen Morten Skelmose
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 03 September 2008 kl. 11:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svaret er at alle typer kan give den mest naturtro lyd. Der er ikke sikkert en rørforstærker er god på alle højttalertyper, men kombineres de rigtige elementer korrekt er alle topologier anvendelige.
Jeg tror ikke der er nogen der i en blindtest vil kunne sige hvilken topologi der lyttes til.
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
Bruger siden: 09 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1605
|
| Sendt: 03 September 2008 kl. 12:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
ms-1 skrev:
| Sådan som jeg har fået det at vide tidligere, så skal man have en transistor (kender ikke til digital) -forstærker, da en rørforstærker farver lyden, men til gængeld ikke forvrænger mere med den tiltagende lydstyrke, som transistoren skulle have problemer med.. |
|
|
Både rør- og transistorforstærkere forvrænger mere ved tiltagende lydstyrke. Men hvor meget de forvrænger ved helt svage lydstyrker er et større problem. Der findes forstærkere af alle typer der farver lyden - og også forstærkere der er neutrale. Det har ikke noget med rør/transistor at gøre. Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
ms-1 Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2008 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 50
|
| Sendt: 03 September 2008 kl. 12:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
#mcs_5
Nu skriver du at der er nogen der ikke gør.. men er det ikke et kendt fænomen at rør-elskere tager dem, pga. deres farvning ? eller hvordan hænger det sammen? det er vel noget med det som #Kjeldsen skrev.. altså "prisen" ??
|
| Til top |
|
| |
Two Chanel Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2007 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 388
|
| Sendt: 03 September 2008 kl. 13:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan være svært, bare at sige den ene teknologi er mere "rigtig" end den anden.
For mig at se, er det mest "rigtige", at have mindst 2 stereoanlæg. Groft sagt. Et anlæg med rør og et anlæg baseret på klasse A transistor.
For mig, kan jeg savne "rør lyden" når jeg har et transistorbaseret anlæg, og omvendt når det står på rør.
Meeeeen, der er jo også 1000 mio. måder af sætte tingene sammen på, samt hvad for akustiske forhold, som man sætter sit anlæg op i
For mig, er lyden "rigtig" når jeg bliver revet med af musikken.
Når snakken falder på reproduceret musik, så synes jeg personligt ikke, at man kan sige, at rør er bedre end transistor, eller omvendt.
Alle andre teknologier, digital, PWM, New Class D osv, er jeg liiidt skeptisk overfor. Men det kan vel også virke __________________ Med venlig hilsen
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
|
| Sendt: 03 September 2008 kl. 13:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
ms-1 skrev:
| men er det ikke et kendt fænomen at rør-elskere tager dem, pga. deres farvning ? eller hvordan hænger det sammen? |
|
|
De rør-elskere der køber rørforstærkere der farver meget, køber dem vel fordi de kan lide dem. Men hvad så med alle de rørforstærkere der ikke farver lyden? Dem er der jo også mange der køber. Tingene er aldrig så simple i virkeligheden  Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
Ulvin Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 402
|
| Sendt: 03 September 2008 kl. 13:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Start med en pladespiller og hav så få mellemled mellem højttalere og signalkilde som muligt, det er nok første skridt til den "ægte" lyd. Om det så er rør eller transistor der sidder imellem vil farvningen nok være lige stor - for ikke at tale om højttalernes egen farvning.
For korrekt lyd er der kun én vej at tage, snup en guitar og giv den gas, så kommer du ikke tættere på kilden. __________________ Krell KSA 200S
Krell KRC-3
HTPC/PS Audio Digital Link III DAC
Dali Grand
Se det her
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
|
| Sendt: 03 September 2008 kl. 14:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ulvin skrev:
| For korrekt lyd er der kun én vej at tage, snup en guitar og giv den gas, så kommer du ikke tættere på kilden. |
|
|
Men skal du så bruge en transistor- eller rørforstærker til guitaren?  Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1324
|
| Sendt: 03 September 2008 kl. 15:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
mcs_5 skrev:
Men skal du så bruge en transistor- eller rørforstærker til guitaren? Venlig hilsenMikkel C. Simonsen |
|
|
Til en akustisk guitar?
Men til elektrisk guitar - jo, det skal man. Men her er forstærkeren med til at skabe lyden - altså netop den klang, som musikeren ønsker. __________________ MVH, Bo
Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
|
| Til top |
|
| |
Monkeyboy Forum Bruger

Bruger siden: 08 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 184
|
| Sendt: 03 September 2008 kl. 15:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
mcs_5 skrev:
Ulvin skrev:
| For korrekt lyd er der kun én vej at tage, snup en guitar og giv den gas, så kommer du ikke tættere på kilden. |
|
|
Men skal du så bruge en transistor- eller rørforstærker til guitaren? 
Venlig hilsen
Mikkel C. Simonsen
|
|
|
RØR! Alt andet lyder da som om det kommer ud af en konservesdåse 
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 03 September 2008 kl. 16:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
boholm skrev:
mcs_5 skrev:
Men skal du så bruge en transistor- eller rørforstærker til guitaren? Venlig hilsenMikkel C. Simonsen |
|
|
Til en akustisk guitar?
Men til elektrisk guitar - jo, det skal man. Men her er forstærkeren med til at skabe lyden - altså netop den klang, som musikeren ønsker. |
|
|
Tjah, hvis man ønske den skal det. Jeg spiller ikke så meget mere, men i sin tid endte jeg op med en PA forstærker, da alt det andet pjat gav for meget sovs.
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 04 September 2008 kl. 13:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
boholm skrev:
mcs_5 skrev:
|
|
Til en akustisk guitar?
Men til elektrisk guitar - jo, det skal man. Men her er forstærkeren med til at skabe lyden - altså netop den klang, som musikeren ønsker. |
|
|
En guitarforstærker skal naturligvis være med rør. Så kan man høre hvad det var, der gjorde den elektriske guitar populær. Den rigtige lyd....kan man sige. :-) Mvh. Niels
|
| Til top |
|
| |
Kalle_dk Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1086
|
| Sendt: 04 September 2008 kl. 14:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
En guitarforstærker skal naturligvis være med rør. Så kan man høre hvad det var, der gjorde den elektriske guitar populær. Den rigtige lyd....kan man sige. :-)
Mvh. Niels
|
|
|
Jeg kunne ikke være mere enig
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2440
|
| Sendt: 04 September 2008 kl. 14:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja- ingen tvivl om, at rock/blues/jazz guitarister over en bred kam alene foretrækker rørforstærkere. Ja- andet er jo nærmest utænkeligt.
Men de søger jo heller ikke "sandheden - HiFi'en" i lyden (hvis den overhovedet findes?), men mere den fede lækre lyd, hvor udtrykket kan komme igennem myriader af klangfarver/klangbilleder.
Vh
Freddy
|
| Til top |
|
| |