Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 19:38   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Computer versus CD spiller (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
hifi2me
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 November 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 06 September 2008 kl. 11:03 | IP-adresse registreret  

Hej

Har læst flere steder på nettet at man f.eks. bruger en MAC til at lagre sine CD'ere og så tager signalet direkte derfra til konverter.

Hvor stor forskel på lydkvalitet hvis man alternativt bruger sin cd spiller?

Unægteligt meget nemmere med en PC'er og alt musik lagret der, men hvordan er lydkvaliteten idag?

Nogle med senior erfaring og gode råd?????

Til top Vis hifi2me's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifi2me

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 06 September 2008 kl. 11:07 | IP-adresse registreret  

Bruger du en top konverter, for det også top lyd.

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 06 September 2008 kl. 14:53 | IP-adresse registreret  

André Jensen skrev:

Hmm...det kommer vel an på det format musikken er gemt i??
Hvis det er gemt som MP3, eller lignende underlødigt format, kommer der aldrig nogensinde "toplyd" uanset konverterens kvalitet.

Mvh.
Niels
Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

sshd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 07 September 2008 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

Der er fire steder det kan gå galt:

1. Ripning: Med det rette software (f.eks. EAC) er det er muligt at opnå et perfekt rip.

2. Filformat til opbevaring af rip: Perfektion kan opnås ved valg af et tabsfrit format (eks. FLAC/ALAC).

3. Afspilning: Med rette software under rette operativsstem og afspilningsmetode kan data sendes bitperfekt til lydkort og videre til forstærker. Eksempelvis: foobar2000 uden eq/dsp, uden replaygain, under Vista eller XP/ASIO eller XP/kernelstreaming. Alt. Apple/ASIO.

4. Digital overførsel fra lydkort til forstærker (SPDIF): Her er der nogen, som mener at jitter ødelægger alt og man kan afhjælpe det med ekstremt dyre kabler.

Jeg gider ikke tage stilling til punkt 4, da alle CD afspillere, som overfører data digitalt md SPDIF har samme problem. Det interessante er, at punkt 1-3 kan udføres PERFEKT på en computer. Det kan ikke toppes af nogen som helst cd-afspiller.
Til top Vis sshd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sshd

Kalle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 07 September 2008 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
André Jensen skrev:

Hmm...det kommer vel an på det format musikken er gemt i??
Hvis det er gemt som MP3, eller lignende underlødigt format, kommer der aldrig nogensinde "toplyd" uanset konverterens kvalitet.

Mvh.
Niels

Jeg har nu medlidenhed med dig, Niels. Jeg tror du har nogle frygtelige mareridt om natten.......om MP3 ........men bortset fra det,
så er jeg ganske enig
Til top Vis Kalle_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kalle_dk

ehb_elh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 07 September 2008 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

Kalle_dk skrev:

Jeg har nu medlidenhed med dig, Niels. Jeg tror du har nogle frygtelige mareridt om natten.......om MP3 ........men bortset fra det,
så er jeg ganske enig

Det er et spørgsmål om at bruge de rigtige formater jeg bruger foreksempel FLAC-filer, det reducere cirka en cd med 20 % og gør intet ved lydkvaliteten, jeg køre så med optisk overførsel til min forstærker. Det funker! og herregud nu om dage koster en 1TB harddisk med plads til 2000 album (med FLAC) omkring 1200 kr... så mon ikke det er noget alle har råd til at ofre

Jesper
Til top Vis ehb_elh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ehb_elh

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 07 September 2008 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

Hvis det er rigtig opsat og det er en god konverter, er det lige så godt som en cdafspiller i samme eller højere prisklasse som dac'en. Det har jeg fået understreget i praksis op til flere gange.
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 07 September 2008 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

jeg har kun haft mulighed for få a/b test hvor man kunne kører cdafspiller/harddsisk afspilning direkte op imod hinanden, men det har vist en marginal fordel til harddsik afspilning hver gang.

Stemer
Lukket konto
Lukket konto
Lukket - eget ønske!

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Lokalitet: København
Sendt: 10 September 2008 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

sshd skrev:
Der er fire steder det kan gå galt:

1. Ripning: Med det rette software (f.eks. EAC) er det er muligt at opnå et perfekt rip.

Som sagt mange gange før: hvis din cd er i bare nogenlunde hæderlig stand og dit drev ikke er decideret defekt, så kan mere eller mindre hvilken som helst software lave et perfekt rip.

sshd skrev:

4. Digital overførsel fra lydkort til forstærker (SPDIF): Her er der nogen, som mener at jitter ødelægger alt og man kan afhjælpe det med ekstremt dyre kabler.

Jeg gider ikke tage stilling til punkt 4, da alle CD afspillere, som overfører data digitalt md SPDIF har samme problem.

Også med punkt 4 har computerløsningen en fordel, som vi også har snakket om i den anden tråd om det for et par måneder siden her i dette subforum;

Ved at clocke computeren til konverteren, kan du eliminere enhver form for jitter og kablet er således helt uden betydning, sålænge det blot virker korrekt.

Tror du på Hifi?
Til top Vis Stemer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stemer

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Sendt: 10 September 2008 kl. 11:28 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:

André Jensen skrev:

Hmm...det kommer vel an på det format musikken er gemt i??Hvis det er gemt som MP3, eller lignende underlødigt format,
kommer der aldrig nogensinde "toplyd" uanset konverterens kvalitet.Mvh.Niels

Jo men det ligger vel i spørgsmålet.Nogen gange skriver jeg bare ikke ting, der er indlysende for perlehøns og aber .Og da jeg ikke har set
nogen af disse betjene et tastatur, vil jeg tro spørgeren er et fornuftigt menneske .
Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007
Sendt: 10 September 2008 kl. 12:36 | IP-adresse registreret  

Yep.

super spændende tråd om god lydkvalitet.

Og af samme grund som trådstarter ser vi da også flere og flere seriøse bud fra seriøse HiFi producenter med harddisk-medie-"streamere" - der ripper cdér og sender dem til din forstærker / DA-converter.

Hvis man så indbygger DACén, så kan man tage en pæn pris har jeg også bemærket.
Måske man skulle undersøge "DIY"-prisen med en af de små mini-bærbare, et eksternt Terrabyte-lager og kabling - mon man når over 5K på sådan et setup i "verdensklasse" ?

Hurtigt skud fra hoften..
den der Asus Eee PC900 bærbare med WinXP til 2500 (kun 2000 med Linux)
Et digital-out kapabelt (Både optisk og coax) usb-lydkort såsom Audiotrak Maya EX5 til 625 kr.
En 1TB ekstern USB-harddisk - såsom Maxtor Onetouch 41 TB til 999 kr.

Og så lige et digitalt kabel efter smag og behag - optisk eller coax..kan vel fås til 200 kr...

Mon man kunne samle sig en feed verdensklasse digital musik-afspiller til omkrin 4-4500 kroner alt  efter eksisterende kabellager og lagrinskapacitets-behov.

Det tror jeg vist nok man kan!
Og hvis man så er lidt snu og vælger noget som fx. dette "vectir" - et gratis blueetoth remote-program, kan du fjernstyre det hele med din Bluetooth-telefon, og gemme det hele væk i en skuffe!!!

Ikke så dårligt enda.

Mvh.  Offcourse

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 10 September 2008 kl. 12:43 | IP-adresse registreret  

Man skal vel sørge for, at have dobbelt harddisk for at have en sikkerhedskopi?

Mvh.

Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007
Sendt: 10 September 2008 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

- tjo - så anskaf en ekstern hdd med raid og  eller flere redundante diske.
Det er typisk en feature med Raid 1 (redundans) i NAS-servere, som også kan double som eksterne harddiske - til forskel fra Raid0 eller JBOD ved de alm. eksterne drev med 2 diske.

Den henviste i linket ovenfor koster små 1000 uden diske, og 2 diske på 1TB koster løst 1700 i alt - så med Raid1 redundans koster 1TB altså omkring 2700 kroner. Men så kan den ene disk også brænde af uden at der mistes noget!

Så alt i alt knap 6000 Kr. for en CD-server i lossless kvalitet og med stor kapacitet.

Mvh Offcourse

(Linn Majik koster 18.500)
(Sonos ZonePLayer er heller ikke "gratis")

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes