| Forfatter |
|
6000JGA Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2008 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 293
|
| Sendt: 11 September 2008 kl. 17:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg overvejer meget at købe et lydkort til min Macbook bærbar da jeg ikke synes det onboard lydkort (realtek) spiller særlig godt! mangler dynamik! og åbenhed. Men jeg bliver helt forvirret af at læse de mange tråde herinde om at have lydkilde fra bærbar til forstærker.
jeg havde selv tænkt at jeg kunne anskaffe mig et eksternt lydkort har kigget meget på det her! http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=223518&se archArea=&Soegeord=
Tilslutte det fra computer og så over i min forstærker med et digitalt koaksial-kabel :D
pludselig er der en masse der begynder at skrive at man så skal bruge en dac? Hvad er en dac helt præcist? gør den lyden bedre? eller kan man ikke bruge sit lydkort uden sådan en fætter? Er en dac unødvendigt for mit behov? kunne rigtig godt tænkte mig at få det forklaret på en lære-nem måde da jeg ikke er særlig in i hifi endnu! 
venlig hilsen 6000JGA
|
| Til top |
|
| |
bhaagensen Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2007 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 879
|
| Sendt: 11 September 2008 kl. 19:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lydkort du linker til ser da ikke ud til at have digital udgang? Har din forstærker digital indgang?
Citér:
pludselig er der en masse der begynder at skrive at man så skal bruge en dac? Hvad er en dac helt præcist? gør den lyden bedre? eller kan man ikke bruge sit lydkort uden sådan en fætter? Er en dac unødvendigt for mit behov? kunne rigtig godt tænkte mig at få det forklaret på en lære-nem måde da jeg ikke er særlig in i hifi endnu! 
|
|
|
DAC betyder digital-analog-converter, og er meget sigende den der laver det digitale signal (mp3 og andre musikfiler, almindelige cd'er etc) om til analog. Der er dac's i alt udstyr så som i almindelige cd-afspillere, stort set alt der har med computer-lyd at gøre, i din mobil etc. De fås også som separate enheder hvor de tilsluttes en digital kilde (computer, cd-afspiller, squeezebox, etc) som har digital udgang. Prismessigt fås de separate enheder fra 1000 og opefter. dac og de tilhørende kredse er afgørende for lydkvalitet. Så ja, en god dac kan gøre lyden bedre.
|
| Til top |
|
| |
6000JGA Forum Bruger

|
| Sendt: 11 September 2008 kl. 21:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
bhaagensen Forum Bruger

|
| Sendt: 11 September 2008 kl. 23:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kender den ikke, så hvorvidt den lyder godt overlader jeg til andre at udtale sig om. Men udover det vil den gøre det du ønsker.
|
| Til top |
|
| |
Raskolnikov Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 4606
|
| Sendt: 11 September 2008 kl. 23:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
pede-mannen Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 86
|
| Sendt: 12 September 2008 kl. 00:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
det lydkort du forslår til at starte med, ville jeg aldrig i mit liv købe, tro mig når jeg siger køb et greative lydkort, der er en grund til de er så kendte, de topper, de kan også være vildt dyre, men det er alle pengene værd, har selv et inde i min computer, og det spiller simpelthen så fedt, har også en god effektforstærker på, med 2 højtalere på 640 watt. det rykker:-)
__________________ <3Disco<3
|
| Til top |
|
| |
sony-boy-33 Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 3
|
| Sendt: 20 September 2008 kl. 00:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
køb et RME lydkort så får du kvalitet & vild fed lyd ud af dit anlæg
|
| Til top |
|
| |
mortenhjort Branchemedlem

CPHREC
Bruger siden: 10 Juni 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 131
|
| Sendt: 25 September 2008 kl. 17:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det bedste kort med pris kontra kvalitet er helt klart Apogee Duet.. Lyder bedre end RME's produkter og koster kun 2000-2500,- brugt. Creative er altså ikke specielt godt! Den eneste grund til at de er så kendte er at de er billige
|
| Til top |
|
| |
zaboom Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 194
|
| Sendt: 25 September 2008 kl. 17:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu ved jeg ikke hvor nemt det er at skifte lydkort i en bærbar Macbook...?
Men den Fubar du linker til er vist rigtig god til prisen, langt bedre end den Silverstone du først linkede til.
Cambridge "æsken" ser altså også rigtig lovende ud, til den pris.
Men med en DAC, koblet til pc via USB og til anlæg via phono udgang (editeret) skulle altså kunne smadre dit interne lydkort med længder, i direkte sammenligning. Der er masser af sådanne "æsker", i alle prislag, fra ca. 1.000 kr. og opefter. __________________ ...længe efter glæden over den billige pris, huskes den dårlige kvalitet!
|
| Til top |
|
| |
floe Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3160
|
| Sendt: 25 September 2008 kl. 18:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Langendorf Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 522
|
| Sendt: 25 September 2008 kl. 19:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil også sige hold dig fra greative mage til dårlig lyd skal man lede længe efter.
M Audio laver nogle gode eksterne lydkort
http://www.m-audio.com/
|
| Til top |
|
| |
zaboom Forum Bruger

|
| Sendt: 25 September 2008 kl. 21:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rettede lige i mit tidligere svar.
Jeg mente selvfølgelig fra MAC -> USB-DAC -> ANLÆG (via godt phonokabel), eller
fra MAC -> EKSTERNT USB-LYDKORT -> ANLÆG via optisk eller elektrisk digitaludgang, eller
som floe skriver, fra MAC -> ANLÆG via optisk eller elektrisk digitaludgang, forudsat at din MAC har en sådan??? __________________ ...længe efter glæden over den billige pris, huskes den dårlige kvalitet!
|
| Til top |
|
| |
mortenhjort Branchemedlem

CPHREC
Bruger siden: 10 Juni 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 131
|
| Sendt: 27 September 2008 kl. 14:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alle MAc's har vist en optisk udgang... Kræver jo så at anlægget har en konverter. Vil stadig slå et slag for Apogee (Duet) som er meget respekteret indenfor lydkort/konvertere, men M-Audio - som der også bliver nævnt - laver også hæderligt udstyr til prisen.
|
| Til top |
|
| |
6000JGA Forum Bruger

|
| Sendt: 27 September 2008 kl. 22:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej min macbook synes jeg ikke udlevere særlig god lyd. det er jo et onboard lydkort. jeg har et optisk kabel købt fra hifiklubben. Et argon det er vel fint?! det skal vel bare være optisk.. Men altså jeg tilslutter vel bare en DAC via USB til min bærbar og fra DAC'en over i min forstærker med et phono/RCA-stik? så skulle lydkvaliteten være i tiptop? eller i hvert fald være bedre end det realtek onboard som lyden kommer ud af pt..
|
| Til top |
|
| |
6000JGA Forum Bruger

|
| Sendt: 29 September 2008 kl. 18:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
6000JGA skrev:
|
Nej min macbook synes jeg ikke udlevere særlig god lyd. det er jo et onboard lydkort. jeg har et optisk kabel købt fra hifiklubben. Et argon det er vel fint?! det skal vel bare være optisk.. Men altså jeg tilslutter vel bare en DAC via USB til min bærbar og fra DAC'en over i min forstærker med et phono/RCA-stik? så skulle lydkvaliteten være i tiptop? eller i hvert fald være bedre end det realtek onboard som lyden kommer ud af pt.. |
|
|
er jeg rigtigt på den? eller er det helt forkert?
|
| Til top |
|
| |
den-studerende Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 220
|
| Sendt: 29 September 2008 kl. 18:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et optisk signal er et optisk signal, så der burde ingen forskel være på den optiske udgang på dit mobo, og udgangen fra et kort tilk 20.000. Et argon kabel er fint ja, eftersom der ikke er forskel på optiske kabler, da lyden bliver overført med lys, og der derfor kun skældnes mellem to ting: Om der er signal igennem, eller ikke signal igennem. Nogle folk snakker om jigger og meget andet, men det har jeg ikke meget tilovers for :)
Så hvis du skal købe en dac, er det fordi konverteren i din forstærker ikke er god nok, det er ikke dit output der er problemet :)
__________________ the one who takes nothing,
gets nothing
|
| Til top |
|
| |
bhaagensen Forum Bruger

|
| Sendt: 29 September 2008 kl. 20:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej, sådanne udmeldinger lægger da op til lidt kverulanteri (eller hvad man nu skal kalde det) :)
den-studerende skrev:
Et optisk signal er et optisk signal, så der burde ingen forskel være på den optiske udgang på dit mobo, og udgangen fra et kort tilk 20.000.
|
|
|
Men det er det (potentielt). Og det er det også mellem to kort til 20, eller 30, eller hvad man kan få dem til.
Citér:
Et argon kabel er fint ja, eftersom der ikke er forskel på optiske kabler, da lyden bliver overført med lys, og der derfor kun skældnes mellem to ting: Om der er signal igennem, eller ikke signal igennem.
|
|
|
Det er ikke helt så enkelt. Husk to ting: 1. På trods af lys, 0'eller, og 1'er og andre smarte digitale ting, så er lys analogt. 2. At dekode en digital strøm er ikke blot et spørgsmål om 0 og 1. Man kommer ingen veje uden tidsdimentionen. Se i øvrigt fx. min post i tråden "Duet erfaringer..." (eller sådan noget). Derfor kan det da godt være at Argon kablet er super. Men at påstå at alle er ens er, i beste fald, en stærk simplificering.
Citér:
Nogle folk snakker om jigger og meget andet, men det har jeg ikke meget tilovers for :)
|
|
|
*Jitter* (også på dansk tror jeg) kender jeg ingen som har ret meget til overs for; de fleste vil gerne af med det :) Jeg skal ikke gøre mig klog på hvad man kan høre og ikke høre på dette område, men effekten og eksitensen af jitter er der ingen tvivl om.
Citér:
Så hvis du skal købe en dac, er det fordi konverteren i din forstærker ikke er god nok, det er ikke dit output der er problemet :)
|
|
|
Det vil jeg sådan set give dig ret i. Men derfor kan man jo godt undersøge hvad der findes af kilder. vh Bjørn
|
| Til top |
|
| |
FireRooster Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 50
|
| Sendt: 01 Oktober 2008 kl. 19:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
zaboom Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Oktober 2008 kl. 07:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
6000JGA skrev:
|
Nej min macbook synes jeg ikke udlevere særlig god lyd. det er jo et onboard lydkort. jeg har et optisk kabel købt fra hifiklubben. Et argon det er vel fint?! det skal vel bare være optisk.. Men altså jeg tilslutter vel bare en DAC via USB til min bærbar og fra DAC'en over i min forstærker med et phono/RCA-stik? så skulle lydkvaliteten være i tiptop? eller i hvert fald være bedre end det realtek onboard som lyden kommer ud af pt..
|
|
|
Det burde alt andet lige blive bedre lyd, på den måde du beskriver det, hvis din forstærker IKKE har indbygget DA-konverter og ej heller har optisk/elektrisk indgang.
Så er det den eneste måde at få omvandlet det digitale signal fra Mac'en, uden om det indbyggede lydkort.
Og som andre skriver - enten en decideret dac eller et usb/firewire lydkort. __________________ ...længe efter glæden over den billige pris, huskes den dårlige kvalitet!
|
| Til top |
|
| |
ms65 Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2007 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 32
|
| Sendt: 08 Oktober 2008 kl. 17:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej! overvejer selv nyt lydkort da det er et gammelt audigy kort fra vistnok 2001. Det fungerer dog fint men det må kunne gøres meget bedre lydmæssigt. Spekulerer dog på om der ville kunne opstå problemer ved købaf f.eks m-audio og andre kort. Ligger disse ikke under semi-prof kort ? Helt konkret ønsker jeg jo meget bedre lyd via anlægget fra det musik jeg har liggende , men hvad med kompabilitet til spil osv. ? Der er jo andre end mig der bruger pcèn her, så alt lyd skulle jo gerne ud via det nye kort. Et liie spørgsmål mere: Med et godt kort skulle det være nødvendigt med en dac oveni? Hvis ja hvorfor? Mvh. Michael
|
| Til top |
|
| |